خداحافظی با "پراید" به واقعیت پیوست؟

 

خداحافظی با "پراید" به واقعیت پیوست؟

 
خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند.
به گزارش سرویس اقتصادی "جام نیـوز"، خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند . آمار مرگ ومیر ناشی از تصادفات در ایران بالاست که دارای علل گوناگونی است، به عنوان مثال ایمنی جاده‌ها، استانداردسازی اتومبیل ها و عدم رعایت مسائل ایمنی توسط فرد در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار ندارد.
 
به دلیل نقش بی بدیل خودروی پراید در مرگ و میر ناشی از خودروهای ناایمن، بهمن سال گذشته وزارت بهداشت پیشنهاد داد تا ورود پراید به جاده‌ها ممنوع و استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری شود. هرچند نام تعداد زیادی از خودروهای ناایمن داخلی معرفی شده اما هنوز هم نام پراید به عنوان مرگبارترین خودروی ایرانی در افزایش مرگ و میر در این میان به چشم نمی خورد.
 
خودروی پراید که از سال ۷۲ از کره وارد ایران شد، مدت هاست که در خیابان های کشور جولان می‌دهد. حالا اما با توجه به سال هایی که از ورود پراید به ایران گذشته می توان آن را خودرویی پا به سن گذاشته محسوب کرد، اما مسئولان سایپا هرازگاهی با دست بردن در طراحی آن، اصرار بر ادامه حیات این خودرو در بازار ایران دارند. این خودرو که همواره در کیفیت و ایمنی آن حرف و حدیث‌هایی وجود داشته هنوز هم به دلیل قیمت پایین تر نسبت به سایر خودروهای تولید داخل پرطرفدار است.
 
در سال های اخیر بارها مسئولان به دلیل آمار بالای تصادفات از کیفیت و ایمنی پراید ایراد گرفتند و اوج این ماجرا خردادماه سال۹۰ بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به شرکت سایپا اخطار داد ظرف یک ماه باید روی همه خودروهای پراید کیسه هوا نصب کنند. اتفاقی که تا ماه ها بعد از آن عملی نشد و تولید پراید با همان روند قبل ادامه پیدا کرد هر چند که امروز چند مدل پراید تولیدی هستند که با توجه به رتبه و قیمت! کیسه هوا دارند. از اواخر سال ۹۲ تا امروز اما شایعه حذف پراید از چرخه تولید قوت گرفته است.
 
ایمنی در ساخت خودروها
 
استفاده از ایربگ و رعایت مسائل ایمنی در اتومبیل میزان ضایعات نخاعی مرگ ومیر را کاهش می‌دهد، متاسفانه درحال حاضر ایربگ در بعضی از خودروهای تولید داخل به تعداد کافی طراحی نمی‌شود و همین موضوع منجر به مرگ افراد در تصادفات رانندگی می شود؛ البته سازمان استاندارد هم در این موضوع بی‌تقصیر نبوده، زیرا باید از ورود چنین اتومبیل هایی به بازار مصرف جلوگیری کند. به دلیل عدم رعایت سیستم‌های ایمنی هر سال تعداد بسیاری از افراد در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند، هر چند که کمیسیون بهداشت بارها در این زمینه یعنی رعایت مسائل ایمنی در ساخت خودروها به وزارت صنایع و سازمان استاندارد تذکرات لازم را داده اما متاسفانه توجه جدی از سوی مسئولان مربوطه نشده است.
 
آمارها نشان می‌دهد سال ۹۰ را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که در این سال روزانه حدود شش هزار خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور شده است، این در حالی بود که بسیاری از این خودروها همچنان به تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل و کیسه هوا مجهز نبودند؛ تجهیزات ایمنی که نبود آنها همچنان حوادث ترافیکی مرگباری را در جاده‌های کشور رقم می‌زند.
 
تجهیزاتی که در تصادفات تا ۷۰ درصد می‌تواند مانع کشته شدن سرنشینان در تصادفات شود و حتی یک روز زودتر نصب شدن آنها بر روی خودروها می‌تواند روزانه از مرگ صدها نفر در حوادث رانندگی جاده‌ها جلوگیری کند. از سوی دیگراستفاده از قطعات ناایمن و غیراستاندارد در خودروهای داخلی دلیل محكمی بر بازتر شدن دست سارقان و آسان‌تر شدن كار آنها برای سرقت از خودروها است چنان كه موضوع ایمنی خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر از چالش‌های اساسی میان پلیس و خودروسازان داخلی بوده است.
 
وانت پیکان و وانت نیسان
 
اردیبهشت سال گذشته، رئیس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از توقف تولید خودروهای ناایمن خبرداد و گفت: تولید خودروهای پرتصادف مثل وانت پیکان و وانت نیسان تا پایان سال متوقف می‌شود. اسكندر مومنی ادامه داد: در سال ۹۳، ۹۱۵ هزار و ۵۴۵ خودرو شماره گذاری شد كه از این میزان ۴۳ هزار و ۹۸۷ خودرو وارداتی بوده است. مومنی با اشاره به اقدامات پلیس راهور به منظور افزایش ایمنی خودروها و آلایندگی آنها، گفت: طی سه سال گذشته برای نصب کنسیتر و کاتالیز بر روی خودروها اقدام شده و تمامی خودروها به این وسایل تجهیز شدند.
 
او اجباری شدن نصب ترمز ABC و ضد قفل را دومین اقدام پلیس راهور برشمرد و گفت: در حال حاضر تمامی خودروها به سیستم ترمز ضد قفل مجهز هستند. رئیس پلیس سابق راهور ناجا ادامه داد: همچنین ممنوعیت شماره گذاری خودروهای غیرایمن مانند هوو و فراز نیز توانست تلفات تصادفات رانندگی را کاهش دهد.
 
سردار مومنی با بیان اینكه نصب کیسه هوا بر روی تمامی خودروها از ابتدای سال ۹۴، اجباری شده است، گفت: امسال، هیچ خودرویی بدون کیسه هوا شماره گذاری نشد و از سوی دیگر مصمم هستیم با همکاری مراجع ذی‌ربط، تعداد کیسه‌های هوای خودروها را تا پایان سال به دو کیسه افزایش دهیم. این مقام مسئول درباره ایمنی وانت پراید، گفت: ‌هنوز از سوی شرکت تولید کننده، مشخصات فنی وانت پراید به پلیس اعلام نشده تا بتوانیم ایمنی خودرو مذكور را بسنجیم، اما تلاش می كنیم هیچ خودروی ناایمن جدیدی وارد چرخه حمل و نقل کشور نشود.
 
پراید ناايمن‌ترين خودرو
 
بااین وجود در اعلام نام خودروهای ناایمن هیچ وقت نامی از خودروی پراید برده نشد. اولین بار سال ۸۷، رویانیان، رئیس وقت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، ۴۴درصد تصادف منجر به واژگونی و فوت را مربوط به دو خودروی پیکان و پراید خواند. او همان سال گفت: اگر بازنشسته نشوم سال ۸۸ به طور حتم خودروهای ناایمن را معرفی خواهم کرد. رویانیان، بر این نکته تاکید کرد که در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات و مدارک جامع و کامل در این زمینه است.
 
از سوی دیگر سال ۹۱ فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخي مجوزها براي ادامه توليد خودروهاي ناايمن گفت: اگرچه ممکن است که خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و بايد بگوييم ناايمن‌ترين خودروي كشور محسوب مي‌شود. اسماعيل احمدي‌مقدم با بیان اینکه عقب‌نشینی‌هایی که در مقابل خودروسازان انجام می‌شود پسندیده نیست گفت: سازمان استاندارد ابتدا خودرو «هُوو» را تایید كرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن را تایید نکرده است! او خواستار رعایت استانداردها و ایمنی توسط خودروسازان شد و گفت: ‌تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودروها باید استانداردها و ارتقای دائمی آنها را دنبال کنند و اگر زمانی اعلام شد که پراید یکی از پرتصادف‌ترین خودروهای کشور است، باید استانداردهای آن ارتقا پیدا کند چرا که این خودرو زمانی که کف استانداردها اجرا می‌شد دارای ایمنی بود اما امروز استانداردها ارتقا پیدا کرده است.
 
با این وجود نام پراید هیچ گاه در میان خودروهای ناایمن معرفی و مطرح نشد. سال گذشته نیز قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها با تأکید بر ممنوعیت تردد خودروهای ناایمن مانند پراید درجاده‌ها گفت: ‌سال ٩٣، ١۶‌هزارو٧٧٢ نفر درجاده‌ها کشته شدند که ١۶‌درصد تلفات جاده‌ای، مربوط به کودکان زیر ١٨‌سال بود، به همین خاطر نباید به خودروهای ناایمن مانند پراید مجوز ورود به جاده را داد. حسن امامی رضوی، ادامه داد: تمام تصادفاتی که با پراید صورت می‌گیرد، به علت ناایمن بودن، مشکلات جدی برای سرنشینان آن ایجاد می‌کند و هر تصادف با این وسیله نقلیه منجر به مرگ ناگهانی می‌شود، اگر نمی‌توانیم این موضوع را اجرا کنیم، حداقل محدودیت سرعت را کنترل کنیم تا دیگر شاهد بروز حوادث ناگوار در کشور نباشیم.
 
 
 
 

منبع

جام نیوز

 

برچسب : خودرو , پراید , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

18 نظر

مهدی
1

اینجا ایران است !!!!!
17:43  1395/05/03
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

کاش همراه با پراید با یکسری عادات بد رانندگی هم خداحافظی می کردیم.
- عجله در رانندگی
- عدم رعایت تقدم
- عدم رعایت فاصله طولی
- گاز دادن ها و ترمزهای بی دلیل
- کل کل در رانندگی
- استفاده از تلفن همراه
- بی توجهی به آلایندگی خودرو و تخریب محیط زیست
- استفاده بی رویه از ماشین
و هزاران فرهنگ بدی که سالهاست همه دنیا کنار گذاشته اند ولی در ایران هنوزم زرنگی محسوب می گردد.
15:55  1395/05/02
پاسخ دادن
مسعود
3

کل داستان از این قراره تو کشور ما مسئولین برای این که بگن ماهم از جاها ی دیگه دنیا عقب نیستیم و از اون طرف هم یه سود مشتی بزنن به جیب یه چندتا شرکت درست کردن که اینا یه خودکار هم نمیتونن بزنن ، موتور ماشین از یه جا اومده طراحیش از یه جا و قطعاتشم از یه جا دیگه که ما فقط بگبم تو دنیا از کسی عقب نیستیم درصورتی که بهای این رو چه کسی میپردازه بله درست حدس زدید مردم با جان و مالشون اگر کل خودرو سازی ما جمع بشه و خودرو از خارج وارد بشه هم ارزونتره هم خیلی بهتر و این پولی که برای ساخت این شرکت ها سرمایه گذاری شده اگر در انرژی های پاک سرمایه گذاری میشد الان انقدر هوای ما آلوده و غیر قابل تنفس نبود و برای خودمون حرفی داشتیم تو دنیا افسوس.
12:54  1395/05/02
پاسخ دادن
سعید
1

ننگ بر کیا موتورز این ماشین را بلای جای ما کرد. ماشینی که هیچ جای دنیا خریدار نداشت وخط تولیدش به خاطر ضعف ایمنی توسط دولت کره خوابیده بود. نمگ بر منفعت طلبان کیا موتورز کره
20:09  1395/05/01
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2

چرا به اونا ننگ میفرستی؟ ننگ رو باید به کسانی فرستاد که با اصرار به تولید این ماشین سالانه جان هزاران هموطنمون رو گرفته و میگیرند...
16:17  1395/05/03

کارشناس
0

زیاد جدی نگیرید. پیکان هم سالهاست به موزه رفته است، اما هنوز هم تو خیابانها جولان می دهد. پراید هم حالا حالا مهمان جاده های ما خواهد بود. مگر می شود ارزانترین ماشین را از اقشار پایین دست جامعه گرفت؟ کو جایگزین؟
آری برادر، خانه از پای بست ویران است. فرهنگ غلط رانندگی و جاده های غیراستاندارد هم بگذاریدجرء همان پایه های ویران!
17:27  1395/05/01
پاسخ دادن
حمید
2

جاده ها بده آغایون ،پراید خوبه خیلی خوبه ، البته واسه کشتن
13:30  1395/05/01
پاسخ دادن
کاربر: ali LORD
0

در مورد ارگان ها که نمیشود صحبت کرد چراکه فایده ای ندارد و قبل از من هم قطعا میلیون ها نفر صحبت کرده اند ! پس :
========================================
مردم ما چرا از خودشون شروع نمیکنند؟من هیچ وقت با پراید بیشتر از 100 نرفتم !
تازه همین 100 هم اشتباه کردم!
مردم ما باید خودشون بفهمند که با این خودرو بیشتر از 90 تا رفتن دیوانگی(همان کار اشتباهی که من کردم) است !
========================================
بیاید فرهنگ سازی کنیم !و از خودمان شروع کنیم
17:22  1395/04/31
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

این ماشینا از صدام بیشتر ایرانی کشتن.
17:10  1395/04/31
پاسخ دادن
فرزاد
2

مگر ایران، خودروی داخلی هم دارد تا ناایمن باشد یا نه!؟ چرا به دلسوزان میهن تهمت میزنند که اینکار بس گناهیست بزرگ و نابخشودنی، باشد که زنندگان تهمت بخشیده شوند.
15:25  1395/04/31
پاسخ دادن
ارسلان
8

چرا این ماشین و دارید جوانمرگ میکنید هنوز 50سالش نشده ههههههه
15:24  1395/04/31
پاسخ دادن
فرزاد
2

مگر ایران، خودروی داخلی هم دارد تا ناایمن باشد یا نه!؟ چرا به دلسوزان میهن تهمت میزنند که اینکار بس گناهیست بزرگ و نابخشودنی، باشد که زنندگان تهمت بخشیده شوند.
15:23  1395/04/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
15

2تا مطلب قابل ذکر هست اولا که پراید خودروی ارزانی تو ایران نیست. چون تعرفه ها به صورت ظالمانه بالاست اینطور به نظر میرسد که ارزان هست (خبری که دیروز تو yjcاز نصف شدن پراید بر اثر واژگونی زده شده بود هر انسانی را از کیفیت پایین این ماشین عصبانی میکرد) من پارسال توی شرکت سازنده بدنه پراید دیدم که این خودرو با ورق با قطر ورق کابینت ساخته میشود. مسئولین ما به دلیل منفعت طلبی بالای خودشون به بیرحمانه ترین حالت یک آدمکشی عمومی با جان ایرانیها بازی میکنند. دوما چرا جان ایرانیها برای مسئولین از بی ارزشترین مسائل به شمار میاد؟ آیا بی تفاوتی ما مردم نسبت به کارهای خودسر مسئولین خودروسازی نیست؟
15:22  1395/04/31
پاسخ دادن
ا
5

امیرجان قربونت این مسئولینی که شما نقدشون کردی ایرانی نیستن تا دلشون بحال مردم بسوزه.
23:57  1395/04/31

ما خیلی باحالیم
6

دمت گرم ...تو جهان سوم جان انسانها اززش نداره...چون جمعیت زیاده.. تازه از پراید باید تقدیرو تشکر هم کرد بخاطر تنظیم جمعیت...در جهان سوم تولید تجهیزات سخته ولی تولید نسل راحته...
00:02  1395/05/01

امیر(سابق)
3

ممنون از دوستان فهیم
01:15  1395/05/01

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
رضادوگانه : سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
پویا : سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
علی : با سلام من بهمن ماه ۱۴٠۲ ثبت نام کردم برا چانگان واراداتی الان نه پیامکی ن چیزی دریافت نکردیم ایا کسی اطلاعی داره ببینم مشکل کجاست چرا خبری ب ما نمیدن
فرامرز مهر : سلام ثبنام ۲۷ مهر امروز شاسی شد بنظرتون کی تحویل میدن
سعید : درود بر ما که پیگیر هستین و اخبار را به اشتراک میگذارید
تاراv4تحویل اردیبهشت : سلام تاراv4کسی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه اسفند : خوش گلدی
دوگانه اسفند : کوییک اس 390 برادار، چرا اطلاعات غلط میدی
بیگانه اسفند : سلام چقد تکمیل وجه کوییکبود
سلام : شما پیامک تبدیل براتون امده؟
دوگانه : 780
زهره X55 اقساطی : خوش خبر باشین چه ساعتی تماس گرفتین چون من صبح تماس گرفتم گفتن دوهفته دیگه تعیین تکلیف میشه
احمد : برو تو سایت چک کن. الان تبدیل تارا فوری و پیش فروش اومده شماره پیگیری رو از قسمت نتایج قرعه کشی میتونی ببینی بعدش برو همون رو تو قسمت واریز وجه بزن
کر بختیاری : سلام دوستان من تحویل آذر بودم 1ماه پیش تحویل گرفتم ساینا دوگانه برا منم 2 بار پیام برا ساینا تک اومد قبول نکردم شما هم قبول نکنید همون دوگانه تحویل میدن منتها یه کمی دیرتر تحویل میدن
4723 : سلام دوستان داره 10روز تمام‌ میشه تبدیل نزدیم‌پارس هم اینجور که خبرامیاد فقط توقف از اول4 اینبار جدی.واین که این بار میگن فقط سورن تبدیل میاد دیگه تارا 207 خبری نیست اولویت سوم زمستانم نمیدونم چیکار کنم بازم صبوری میترسم بعد یه سال نیم امسال همون سورن هم نرسه به ما ...این مدیر ایران خودرو الیمردان چه ادم بی شرفیه انگار میخاد از جیب خودش بده اون از قبل سال که مشتری زنگ زده بود گفت هیچ امید نیه برا پارس اسفند توقف که نصف زدن تبدیل باز 3 ماه تولید قرار شد بکنن بازم نتونستن ماها زمستان رو بدن الان که نمیدونیم چیکار بکنین بیزار بودیم از این ماشین از این زندگی بخاطر یک ماشین دوساله موهام سفید شد
وحید : دلیل تفاوت جریمه تاخیر ایران خودرو برای فروش فوق العاده و پیش فروش چیه؟ ازتاریخ تحویل برای فروش فوق العاده 36درصدسالیانه و پیش فروش 12درصد سالیانه درصورتی که برای پیش فروش سود مشارکت برای مبلغ اولیه(50درصد قیمت خودرو)حذف کردند . از زمانی که مبلغ کامل پرداخت پیشه و تاریخ تحویل میرسه هر دو گروه یکسان هستندواقعا این ایران خودرو کاراش بی حساب برای من15میلیون سود مشارکت حذف کردند و الان 12درصد تاخیر میدند [پرداخت اولیه آذر ماه،تکمیل وجه اسفند،تحویل اردیبهشت،گفتن مرداد فاکتور میشی] 207 ارتقا یافته سقف شیشه ای اول به زور تبدیل کردن ارتقا یافته ،الان هم تا مردادنمی خوان فاکتور کنن