خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

وقتی نخوان خدماتی رو بهت بدن نمیدن راهشو پیدا میکنن
16:09  1395/05/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟
دوگانه : بیمه داره برگه بیمه رو از نمایندگی باید تحویل بگیرید