خط و نشان برای بقای پراید به مدت نامعلوم!

 

خط و نشان برای بقای پراید به مدت نامعلوم!

 
هرچند اواخر سال گذشته تصمیم بر این شد که خط تولید خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ ادامه یابد و پس از آن در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد ادامه تولید آن‌ها در دستور کار قرار گیرد، اما در اظهارنظری جدید مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شرط توقف خط تولید پراید را منوط به زمانی دانسته که دیگر تقاضایی از سوی مشتریان برای خرید این خودرو وجود نداشته باشد.
 
به گزارش ایسنا، خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ نه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ متوقف نشد بلکه با تصمیم اتخاذ شده مبنی بر رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد،  تصمیم بر این شد که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ کلیه خودروها به حیات خود ادامه ‌دهند، ‌ حتی آن‌ مدل خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد و باید سال‌ها قبل پرونده تولیدشان بسته می‌شد.
 
بنابراین هرچند به نظر می‌رسید در پایان سال ۱۳۹۵  خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل گذشت بیش از ۱۰ سال از خط تولید آنها متوقف شوند اما در نهایت مساله‌ای که در برهه‌های زمانی مختلف در خصوص آن صحبت‌های گوناگونی مطرح شده بود با گذر از سال ۱۳۹۵ سرنوشت دیگری برایشان رقم خورد تا حداقل به مدت دو سال دیگر و تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ به حیات خود ادامه دهند و تا آن زمان هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در مورد این دو خودرو گرفته نشود.
 
شرط ادامه تولید پراید از دی‌ماه ۹۷
 
در آخرین نشست خبری نیره پیروزبخت – رییس سازمان ملی استاندارد ایران –  در اواخر سال ۱۳۹۵ خبر جدیدی در مورد ادامه خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ اعلام شد. این‌که استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود در مورد چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمده است.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه طبق قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از زمان تولید آنها می‌گذرد، خط تولیدشان متوقف شود، بنابراین چرا در مورد خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ اقدام جدی‌ای صورت نمی‌گیرد، بیان کرد که در هر کشوری بین سازمان‌های مختلف یک فرآیند زنجیره‌ای حاکم است. در ایران نیز باید بدانیم که همه چیز بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست و خودرو نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود. موضوع توقف خط تولید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد، ربطی به ما ندارد.
 
وحید مرندی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این نشست در مورد افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد توضیح داد که تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته تا استانداردها از نظر تعداد و کیفیت افزایش یابد، بنابراین بیش از نیمی از ۸۳ مورد استاندارد مدنظر از سال جاری کلید خورده و ۱۱ مورد آن از ابتدای دی ماه سال آینده و ۲۲ مورد آن از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود.
 
فرصت دوساله به پراید برای رعایت حداقل‌ استانداردها
 
در مورد ادامه خط تولید خودرهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد به ویژه پراید و پژو ۴۰۵، صالحی‌نیا - معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت – حجت را برهمه تمام و اعلام کرد که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نخواهد شد و براساس رعایت استانداردهایی که توسط شورای عالی استاندارد و نیز سازمان ملی استاندارد ایران تدوین می‌شود بخش‌های مختلف مکلف به رعایت استانداردها هستند، بنابراین در بخش خودرو نیز در زمینه ایمنی، کیفیت، آلایندگی و مصرف سوخت استانداردها مدنظر قرار می‌گیرد.
 
به گزارش ایسنا، پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و در مورد پژو ۴۰۵ نیز مونتاژ و تولید از سال ۱۳۶۹ کلید خورده است. هرچند در نیمه سال ۱۳۹۵ به نظر می‌رسید تا پایان سال این دو خودرو متوقف شود، اما در نهایت با افزایش تعداد استانداردها به ۸۳ مورد و تغییر پلت‌فرم خودروهایی که نیازمند اصلاح است تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ همچنان کلیه خودروها به حیات خود ادامه خواهند داد تا پس از زمان اعلام شده در مورد تولید یا توقف تولید آنها تصمیم‌گیری شود.
 
پراید از رده خارج نمی‌شود!؟
 
با این‌حال اما روز گذشته مهدی جمالی -مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- با اشاره به کاهش سهم تولید پراید در بین تولیدات این کارخانه، تأکید کرد تا زمانی که تقاضا برای خرید این خودرو وجود دارد، این خودرو از رده خارج نخواهد شد.
 
همچنین با بیان اینکه سازمان استاندارد ورود و خروج خودرو از خط تولید را اعلام نمی‌کند، بلکه استانداردهای آن را تعیین می‌کند، عنوان کرد که خودروی پراید با ارتقا، یا از استانداردهای آتی عبور می‌کند یا اگر نتوانست تأییدیه استاندارد را بگیرد، ظاهراً شماره‌گذاری می‌کند. بحث از رده خارج شدن پراید وجود ندارد و تا زمانی که تقاضا وجود دارد و می‌توان تأییدیه استاندارد را گرفت، پراید تولید می‌شود و نمی‌توان به تقاضای بازار پاسخ نداد.
 
کلام آخر...
 
پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود. حال نه تنها با گذشت چندین و چند سال از آغاز تولید این خودرو در ایران خط تولید آن متوقف نشده بلکه دو سال دیگر و تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز فرصت دو ساله دیگری در اختیار شرکت تولید کننده پراید قرار داده شده تا در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد به حیات خود پس از سال ۹۷ نیز ادامه دهد! 
 
سوالی که در این خصوص ذهن را به خود مشغول می‌سازد این است که اگر توانایی مالی خرید عموم مردم به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی خودرویی جز پراید که نسبت به سایر خودروها از قیمت پایین‌تری برخوردار است نباشد این خودرو همواره تولید خواهد شد و هرگز قرار نیست که خط تولید آن متوقف شود؟ آیا ملاک برای بقا رعایت استانداردها و حضور در بازه زمانی ۱۰ ساله پس از آغاز خط تولید است یا تا زمانی که حتی یک نفر متقاضی برای خرید پراید وجود داشته باشد این گروه خودرویی کماکان به ادامه تولید محصولات خود ادامه می‌دهد؟ 
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولید پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

آخه مگه گزینه دیگه ای هست که مردم بخرند. اینقدر قیمت ماشین و ظالمانه میزنید که اکثر مردم بجز پراید ماشین دیگه ای در دسترسشون نیست
10:27  1396/01/31
پاسخ دادن
+2
5

این آخر نامردیه ...نباید تولید پراید متوقف بشه...اون وقت پژو پارس قعر چاه کیفیت تنها میمونه ... دلش میگیره ،واشر سرسیلندرش میسوزه ...گیربکسش میپوکه ... روغن سوزیش بیشتر میشه ...اون میمونه تنها پشت اگزوز این همه ماشین ایرانی ...چینی ... هندی ... روسی ...مالزی ...
15:15  1396/01/30
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

اگه زن بچه خودشون هم با این لگنها و ارابه های مرگ جابجا میشدن وضعمون این نبود و یه فکری برا سروسامون دادن به اوضاع میکردن.
اون ازخدا بیخبرا هم کاشکی تعرفه رو برمیداشتن تا ببنیم این صنعت به اصطلاح خودروسازی چندمرده حلاجه.
19:27  1396/01/29
پاسخ دادن
محسن2
5

این مدیر عامل سایپا یا چیزه یه خودشو زده به چیزی آدم ، اگر تو داخل سایت ماشینی برای فروش نداشته باشی تقاضایی هم نخواهد بود. بس کن ساخت این ارابه مرگ رو خدا ازت نگذره .
16:03  1396/01/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
رضادوگانه : سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
پویا : سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
علی : با سلام من بهمن ماه ۱۴٠۲ ثبت نام کردم برا چانگان واراداتی الان نه پیامکی ن چیزی دریافت نکردیم ایا کسی اطلاعی داره ببینم مشکل کجاست چرا خبری ب ما نمیدن
فرامرز مهر : سلام ثبنام ۲۷ مهر امروز شاسی شد بنظرتون کی تحویل میدن
سعید : درود بر ما که پیگیر هستین و اخبار را به اشتراک میگذارید
تاراv4تحویل اردیبهشت : سلام تاراv4کسی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بیگانه اسفند : سلام چقد تکمیل وجه کوییکبود
سلام : شما پیامک تبدیل براتون امده؟
دوگانه : 780
زهره X55 اقساطی : خوش خبر باشین چه ساعتی تماس گرفتین چون من صبح تماس گرفتم گفتن دوهفته دیگه تعیین تکلیف میشه
احمد : برو تو سایت چک کن. الان تبدیل تارا فوری و پیش فروش اومده شماره پیگیری رو از قسمت نتایج قرعه کشی میتونی ببینی بعدش برو همون رو تو قسمت واریز وجه بزن
کر بختیاری : سلام دوستان من تحویل آذر بودم 1ماه پیش تحویل گرفتم ساینا دوگانه برا منم 2 بار پیام برا ساینا تک اومد قبول نکردم شما هم قبول نکنید همون دوگانه تحویل میدن منتها یه کمی دیرتر تحویل میدن
4723 : سلام دوستان داره 10روز تمام‌ میشه تبدیل نزدیم‌پارس هم اینجور که خبرامیاد فقط توقف از اول4 اینبار جدی.واین که این بار میگن فقط سورن تبدیل میاد دیگه تارا 207 خبری نیست اولویت سوم زمستانم نمیدونم چیکار کنم بازم صبوری میترسم بعد یه سال نیم امسال همون سورن هم نرسه به ما ...این مدیر ایران خودرو الیمردان چه ادم بی شرفیه انگار میخاد از جیب خودش بده اون از قبل سال که مشتری زنگ زده بود گفت هیچ امید نیه برا پارس اسفند توقف که نصف زدن تبدیل باز 3 ماه تولید قرار شد بکنن بازم نتونستن ماها زمستان رو بدن الان که نمیدونیم چیکار بکنین بیزار بودیم از این ماشین از این زندگی بخاطر یک ماشین دوساله موهام سفید شد
وحید : دلیل تفاوت جریمه تاخیر ایران خودرو برای فروش فوق العاده و پیش فروش چیه؟ ازتاریخ تحویل برای فروش فوق العاده 36درصدسالیانه و پیش فروش 12درصد سالیانه درصورتی که برای پیش فروش سود مشارکت برای مبلغ اولیه(50درصد قیمت خودرو)حذف کردند . از زمانی که مبلغ کامل پرداخت پیشه و تاریخ تحویل میرسه هر دو گروه یکسان هستندواقعا این ایران خودرو کاراش بی حساب برای من15میلیون سود مشارکت حذف کردند و الان 12درصد تاخیر میدند [پرداخت اولیه آذر ماه،تکمیل وجه اسفند،تحویل اردیبهشت،گفتن مرداد فاکتور میشی] 207 ارتقا یافته سقف شیشه ای اول به زور تبدیل کردن ارتقا یافته ،الان هم تا مردادنمی خوان فاکتور کنن
حسین : سلام داداش فروش فوری 19 اسفند بودی شماره پذیرشت بگو ببینیم چندتا دیگه مونده برسه بما من خودم 117379هستم
رضا : تکمیل وجه 2 بهمن تبدیلی 207 امروز فاکتور شدم به امید فاکتور شدن همه یا علی