بی‌حالی بهاری بازار خودرو

 

بی‌حالی بهاری بازار خودرو

 
بازار خودرو ایران این هفته را نیز با رکود پشت‌سر گذاشت تا مشخص شود مشتریان همچنان میل چندانی به خرید و فروش ندارند و فعلا قرار بر بازگشت رونق به نمایشگاه‌های خودرو کشور نیست.از ابتدای امسال و به رسم هر سال، خرید و فروش خودرو (چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها) به رکودی سنگین فرو رفت و آن طور که فعالان بازار می‌گویند، فعلا خبری از رونق در بازار نیست.جدا از اینکه رکود فصلی در هفته‌ها و حتی ماه‌های ابتدایی سال طبیعی بوده و مورد عجیبی به‌شمار نمی‌رود، امسال در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به نوبه خود بر رکود بازار اثر گذاشته است. البته بدون شک اثر انتخابات دلیل اصلی این رکود سنگین نبوده و ریشه آن در رسم هر سال بازار (کاهش خرید و فروش در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی سال) نهفته است.
 
مساله دیگر اینجاست که حدود یک ماه دیگر ماه رمضان نیز آغاز خواهد شد و این موضوع نیز اثر رکودی خود را بر بازار خواهد گذاشت. با این حساب، انتظار نمی‌رود بازار خودرو تا اوایل تابستان که مشتریان معمولا در آن مقطع روی خوش به بازار نشان می‌دهند، از رکود خارج شده و رنگ رونق را به خود ببیند. اما شرایط رکودی بازار در حالی است که گفته می‌شود خودروسازان داخلی هنوز درخواستی مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات خود به شورای رقابت ارائه نداده‌اند، هرچند با اعمال مجوزهای قبلی، عملا قیمت محصولات خود را در سال جدید بالا بردند.با توجه به رکود بازار، شاید خودروسازان به این زودی‌ها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ندهند، چه آنکه بالا رفتن قیمت‌ها می‌تواند بر فروش‌شان اثر منفی بگذارد.
 
 
 
تثبیت قیمت‌ها در بازار خودرو
 
اما سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها در آن طی هفته جاری به چه شکل است.آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت روایت می‌کنند، فضای حاکم بر بازار از رکود حکایت دارد و قیمت‌ها نیز طی این هفته تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند. این البته در حالی است که هفته گذشته با افزایش قیمت خودروها در بازار با وجود رکود سنگین مواجه بودیم؛ به‌نحوی‌که فعالان بازار از افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی صحبت به میان آوردند.هر چه هست، در حال حاضر پراید 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 200 هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. همچنین پراید 132 نیز بدون تغییر قیمتی خاص طی هفته جاری، هم‌اکنون 21 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
مدل 111 (پراید هاچ بک) نیز 21 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی تغییر خاصی در قیمت خودرو موردنظر رخ نداده است. از سوی دیگر تیبا در مدل صندوقدار نیز که این هفته را در آرامش سپری کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با 25 میلیون و 200 هزار تومان دارد. اما فعالان بازار از ثبات قیمت تندر-90 نیز طی هفته جاری صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، مدل E2و پارس خودرویی این محصول قیمتی برابر با 41 میلیون و 900 هزار تومان دارد و پارس‌تندر نیز 42 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، ساندرو یا همان تندر-90 هاچ بک نیز در حال حاضر 52 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی تغییری در قیمت آن طی هفته جاری ایجاد نشده است. همچنین تندر90 اتومات نیز در این هفته با همان قیمت 51 میلیون تومان خود به فروش رسید.
 
اما از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر می‌رسد این محصول با توجه به تثبیت قیمتی که طی هفته جاری داشته، در حال حاضر 38 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای خرید مدل صندوقدار آن نیز باید 39 میلیون و 400 هزار تومان هزینه کرد.به گفته فعالان بازار اما پژو 405 هم‌اکنون 30 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود و سمند EF7 نیز که این هفته را در آرامش سپری کرد، 31 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم تیراژ ایران خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. اما سراتو به‌عنوان محصول مونتاژی سایپا نیز که با افزایش قیمت از سوی شرکت مواجه شد، طی هفته جاری در مدل اتومات خود 99 میلیون تومان به فروش رسید. گویا سایپایی‌ها دیگر قصد تولید مدل دنده‌ای این خودرو را نداشته و بنابراین سراتو تنها با مدل اتومات و فول آپشن در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , رکود






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟
دوگانه : بیمه داره برگه بیمه رو از نمایندگی باید تحویل بگیرید