فشار به مصرف‌کننده با کاهش آپشن در کنار افزایش قیمت

 

فشار به مصرف‌کننده با کاهش آپشن در کنار افزایش قیمت

 
خبر ورود سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به موضوع افزایش قیمت خودروهای وارداتی، درحالی منتشر شد که واردکنندگان معتقدند ورود سازمان حمایت تاثیری در بازار نخواهد داشت و تنها روند اداری شرکت‌ها را کند خواهد کرد.
 
 فشار به مصرف‌کننده با کاهش آپشن در کنار افزایش قیمت
 
به گزارش« اخبار خودرو » ، معاون بازرسی سازمان حمایت دیروز در یک اظهارنظر گفته بود قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ضوابط خاص خود را دارد که در سایت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درج شده است. برهمین اساس واردکنندگان نیز باید مطابق این دستورالعمل نسبت‌به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام کنند. 
 
شهرام میرآخورلو همچنین خبر داده بود که با ابلاغیه‌ای به شرکت‌های وارد‌کننده اعلام شده است قبل از انتشار قیمت‌های جدید خود آنالیز آن را به سازمان حمایت ارسال کنند چراکه اگر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خارج از این چهارچوب باشد شرکت وارد‌کننده ملزم به کاهش قیمت‌هاست. 
 
این اظهارنظر درحالی صورت می‌گیرد که واردکنندگان می‌گویند مطابق با ضوابط تعیین‌شده در سازمان حمایت، قیمت‌های خود را تعیین کرده‌اند و ورود سازمان به این بحث تغییری در بازار ایجاد نمی‌کند.
 
افزایش نرخ ارز، اصالت کالای وارداتی و روند نظارت بر واردات
مدیر بازاریابی و فروش شرکت آرین‌موتور با بیان اینکه ما مشکلی برای ورود سازمان حمایت نداریم و مطابق با شرایط اعلام شده توسط این سازمان کار می‌کنیم، گفت: «نکته مهم این است که این افزایش قیمت تنها ناشی‌از رفتار شرکت‌های واردکننده نیست و از یک‌سری مولفه دیگر مانند افزایش نرخ ارز، افزایش تعرفه‌های وارداتی و هزینه‌های واردات تاثیر می‌پذیرد.» 
 
علی شکوهی درباره تاثیر ورود سازمان حمایت بر بازار گفت: «تاثیر مستقیم ورود این سازمان این است که فرایندهای کار ما را کندتر می‌کند و هیچ‌گونه تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای روی قیمت‌ها در بازار نمی‌گذارد.» 
 
وی بیان کرد: «سازمان حمایت اعلام می‌کند قیمت خودرو مثلا با ۷درصد سود تعیین شود. با این شرط، ممکن است خیلی از افراد خودروهایی بدون آپشن و حتی کارکرده وارد کنند، همان‌طور که در گذشته هم پیش می‌آمد که مثلا آپشنی در مشخصات خودرو زده شده بود اما درواقع وجود نداشت. این کار همچنین باعث می‌شود خیلی از واردکنندگان از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس ماشین‌هایی را وارد کنند که اصالت لازم را ندارند که نتیجه آن ضرر مشتری خواهد بود.» 
 
شکوهی ادامه داد: «اگر دولت بنیادی‌تر به موضوع نگاه کند و افزایش نرخ ارز و تعرفه‌ها را موردبررسی قرار دهد، در تعیین قیمت خودروهای وارداتی موثرتر خواهد بود. درواقع برای حل چنین مشکلاتی بهتر است بر افزایش نرخ ارز، اصالت کالای وارد شده و روند واردات نظارت صورت گیرد.» 
 
وی تاکید کرد: «بازار خودروهای وارداتی با یک آشفتگی بزرگ مواجه است و نرخ ارز دوباره در این روزها با تغییرات لحظه‌ای روبه‌رو می‌شود، به‌طوری که در ۳روز اخیر افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی داشته است.»
 
کنترل نرخ ارز، راهی برای کنترل قیمت‌ها
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم با بیان اینکه واردکنندگان مشکلی برای ورود سازمان حمایت به بحث قیمت‌ها ندارند، به «دنیای خودرو» اظهار کرد: «تاکید ما تا جایی است که حتی به‌عنوان واردکننده علاقه داریم خودرو را عینا مطابق ارزش آن در خارج از کشور در اختیار مردم بگذاریم؛ به‌طوری که مصرف‌کننده بتواند مثلا با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان یک سانتافه سوار شود. در این صورت بازار فروش ما هم بیشتر می‌شود و به مردم خدمات بیشتری می‌رسانیم.» 
 
مهدی دادفر با تاکید بر اینکه از دی ماه سال گذشته یعنی حدود یک سال پیش واردکنندگان درباره افزایش قیمت خودرو در نتیجه یک‌سری اقدامات هشدار داده بودند، گفت: «افزایش قیمت توسط واردکنندگان اتفاق نیفتاده است بلکه قیمت ارز بالا رفته است و تعرفه‌های واردات هم به‌طور متوسط ۴۰درصد زیاد شده است و مجموعه این اتفاقات باعث بالا رفتن قیمت خودرو شده‌اند.» 
 
وی با اشاره به اینکه واردکنندگان طبق ضوابط سازمان حمایت عمل کرده‌اند، گفت: «حتی قبل از اعمال تعرفه‌ها، به دلیل وجود تقاضا و نبود واردات، قیمت‌ها افزایش یافته بود. شرکت‌های نمایندگی تا قبل از اعلام تعرفه، قیمت‌ها را بالا نبردند و منتظر اعلام تعرفه بودند. زیادشدن قیمت‌ها توسط کسانی که قصد فروش خودرو داشتند رخ داد و به واردکنندگان مرتبط نبود.» 
 
وی تاکید کرد: «تلاش واردکنندگان این است که مردم در برابر هزینه‌ای که می‌دهند خدمات خوبی دریافت کنند و عده‌ای نتوانند بیش از اندازه سود ببرند.» 
 
وی با اشاره به اینکه تعیین قیمت‌ها باید به سازوکار بازار سپرده شود، گفت: «دولت متاسفانه به‌رغم فرمایشات مقام معظم رهبری اصلا علاقه‌ای ندارد که دست از کار تصدی‌گری بردارد و بازار را برای مردم آزاد بگذارد.»
 

منبع

دنیای خودرو

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آپشن , داشبورد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دنا پلاس تحویل آبان کی تکمیل شد، پیام میده ظرفیت تکمیل ، بعد از 3 روز آبان پرشد ؟
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟