کاهش 50 درصدی تولید خودروسازان و احتمال ورشکستگی قطعه سازان

 

کاهش 50 درصدی تولید خودروسازان و احتمال ورشکستگی قطعه سازان

 
با مروری به وضعیت خودروسازان کشور در دور قبلی تحریم های صنعت خودروسازی در سال های 90 تا 91، کاهش 50 درصدی تولید خودرو در کشور قابل پیش بینی به نظر می رسید اما مدیران صنعتی کشور باور داشتند که برای دور تازه تحریم ها (که هنوز به شکل رسمی اعمال نشده اند) با توجه به تجربیات به دست آمده از دفعه قبل می توان تا حد زیادی شرایط را مدیریت کرد.
 
اما ظاهرا این امیدواری ره به جایی نبرده است و حالا آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن کشور از کاهش 50 درصدی تیراژ تولید در ایران خودرو و سایپا خبر می دهد. براین اساس در حالی که برنامه ریزی سال 97 دو خودروساز بزرگ ایران مبنی بر تولید حدود 6000 دستگاه خودرو به صورت روزانه بوده است، اما در پی شرایط سخت تامین ارز و مشکلات گمرکی برای ترخیص قطعات، حالا این تیراژ به حدود 3000 دستگاه کاهش یافته است.
 
 
محبی نژاد دلیل این شرایط را در دو موضوع مرتبط با یکدیگر خلاصه می کند، نخست بدهی 800 میلیون دلاری قطعه سازان به شرکای خارجی ایشان باعث شده است تا شرکت های خارجی اسناد مربوط به بارنامه قطعات موجود در گمرک را در اختیار طرف ایرانی قرار ندهند و همین مسئله برای ترخیص قطعات مشکل ساز شده است. مسئله دوم نیز به دسته بندی نادرست برای تامین ارز قطعات CKD و نیمه ساخته شده برمی گردد که در دسته های دوم و سوم اولویت بندی ارزی قرار گرفته اند و حالا مشکلاتی برای تامین ارز و واردات این دست از قطعات ایجاد شده است.
 
از سوی دیگر قطعه سازان داخلی کشور نیز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده اند و با توجه به بدهی سنگین ایران خودرو و سایپا به قطعه سازان، احتمال ورشکستگی کامل فعالان این صنعت و از بین رفتن صنعت قطعه سازی در کشور وجود دارد. این درحالیست که با توجه به ماهیت خصوصی اغلب قطعه سازان فعال در ایران، تعدیل نیرو گسترده و بیکاری چندین هزار نفر از پیامدهای مستقیم این شرایط خواهد بود.
 
 
پیامد دیگر کاهش تیراژ 50 درصدی تولید خودرو در کشور می تواند برهم خوردن مجدد نظام عرضه و تقاضا در بازار و افزایش مجدد قیمت خودروها در کشور باشد. در شرایط قبلی تحریم شاهد افزایش قیمت پراید از حدود 9 میلیون تومان به حدود 19 میلیون تومان بودیم که در پی افزایش نرخ ارز و کاهش تیراژ تولید به وقوع پیوست. در شرایط فعلی نیز با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز و درخواست قطعه سازان برای افزایش حداقل 20 الی 30 درصدی قیمت خودروها، تکرار شرایط فوق دور از ذهن به نظر نمی رسد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی s5 : سلام 20مهرماه ثبت نام 24/2/1403شاسی امروز جهت تحویل زنگ زدند انشاالله به زودی همگی تحویل بگیرید
استاد : سلام بر همگی بنده هفته اخر اسفندم امروز متوجه شدم قیمت کارخانه تعقیر کرده ایا این افزایش قیمت شامل ما میشه
اتومات : دای ارش تو چرا فاکتور نشدی سخا کی تحویل دادی ۲۱ هم میگن فاکتور شده
بابک : درود .ماشین ما هوندا است و ور دنده پنج خیلی صدا میده و ماشین میلرزه
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل به سورن : سلام دوستان عزیز کسی اینجا هست که سورن فاکتور شده باشه
رانا : سلام دوستان،سود تاخیر کسایی که تبدیل نزدن بیشتر از کسایی که تبدیل زدن یا یکیه؟
اتو سعید : سلام به همه دوستان اتو سعید هستم امروز فاکتور شدم تکمیل وجه 25اذر ایشالله مشکی شروع شد و تا آخر آذر رو همه فاکتور کنن😋
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : سلام.تا الام 45100 نفر از زمستان واریز وجه کردن و اگه هیچوانصرافی نداشته باشیم زیر 2000تا از زمستان مونده.طبق تجربه ی من تو این یک سال که منتظر بودم هر سری که تبدیل بیاد ،سری بعدی یا تبدیل با شرایط بدتر یا ماشین خودت شرایطی میاد که میگی کاشکی تبدیل زده بودم.من که پول کم دارم منتظرم ببینم چی میشه
مش مهدی : الان سه هفته هستش تخصیص وشاسی خورده خبری از فاکتور نیست
محمد : شما چندم ثبت نام کردید ؟ آبان تکمیل شده
محمد : شهاب فروش فوری تا اخر هفته شما هم فاکتور ویشین به ترتیب جلو ویاد
بیگانه اسفند : سلام کوییک تکمیل وجه کردین مبلغ 118؟
محمد : دنا پلاس تحویل آبان کی تکمیل شد، پیام میده ظرفیت تکمیل ، بعد از 3 روز آبان پرشد ؟
دوگانه اسفند : سلام دوستان آیا افزایش قیمت برای اسفندیها هست یاکه برای همه هست کلافه شدیم دیگه چرا هی کوییک میفرستن