زانتیا، شوالیه پیری از سرزمین مسیوها

 

زانتیا، شوالیه پیری از سرزمین مسیوها

 

رپورتاژ - سال ۱۹۹۳ شرکت سیتروئن نخستین مدل زانتیا را در فرانسه طراحی و تولید کرد. براساس آمار منتشر شده، این شرکت از سال تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۱ که تولید آن متوقف شد اقدام به تولید و فروش زانتیا کرد بطوریکه نزدیک به دو میلیون دستگاه زانتیا تا زمان توقف تولیدش به فروش رفت.

اگر اهل تماشای فیلم به خصوص فیلم‌های ساخت فرانسه و آمریکا باشید حتما فیلم رونین (Ronin) را با شرکت رابرت دنیرو، اسطوره بازیگری تماشا کرده‌اید که در سکانسی از آن نمونه‌های نخستین زانتیا قابل مشاهده است.

 

زانتیا در ایران

شرکت سایپا با توقف تولید زانتیا در کشور مبدا طی قراردادی با این شرکت خودروسازی اقدام به تولید و فروش آن در ایران کرد که اتفاقا با استقبال بسیاری خوبی هم روبرو شد. بطوریکه به دلیل سرعت و شتاب خوب این خودرو معروف شد که قاچاقچیان و تبهکاران از آن در جاده‌ها استفاده می‌کنند!

تولید زانتیا در ایران تا سال ۲۰۱۰ ادامه یافت تا اینکه سایپا سعی کرد با کسب موافقت از سیتروئن نمونه فیس لیفت این شوالیه پیر را به نام زانتیا ۲ طراحی و تولید کند که مثل اکثر فیس لیفت‌ها شکست مطلقی را بوجود آورد و به دلیل ظاهر بسیار بد همان اول راه از دور رقابت خارج شد.

اما زانتیای همان سال‌های ابتدای تولید در ایران همچنان طرفداران خود را دارد و علاقمندان به خرید زانتیا دست دوم صرفنظر از طراحی داخلی آن به دلیل اینکه خودرو به حدودا ده سال پیش تعلق دارد، قدیمی به شما می‌آید و البته مصرف بالای بنزین (زانتیا دو مدل با دو موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی با ۱۶ سوپاپ دارد که هرکدام مصرف بالایی دارند و در داخل شهر حدود ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوازند، در جاده این عدد به ۹ لیتر می‌رسد)، خواستار این خودرو هستند. چنانکه در سایت دیوار مشاهده خواهید کرد که مدل‌های سال‌های ۸۳ یا ۸۶ این خودرو تمیز و با کارکرد کم یا حتی تصادفی به صورت نقد یا اقساط به فروش می‌رسند و همچنین خریداران زیادی درخواست خرید زانتیا را در این سایت ثبت کرده‌اند.

 

مشخصات فنی زانتیا

در اینجا به خلاصه‌ای از مشخصات این خودرو می‌پردازیم:

زانتیا دارای ترمزهای دیسکی برای چهار چرخ است و همچنین در چرخ‌های جلو دارای تهویه است. این خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع خوبی در جاده‌های هموار و ناهموار و تعویض آسان چرخ‌ها دارد بطوریکه اگر بیاد داشته باشید سال‌ها پیش که صدا و سیما تبلیغ این محصول سایپا را پخش می‌کرد، تبلیغ‌دهندگان بر روی این آپشن زانتیا مانور زیادی می‌دانند و زانتیایی مشاهده می‌کردید که در جاده‌های ناهموار ارتفاعش بلند می‌شد تا به راحتی از پستی و بلندی‌ها عبور کند.

زانتیا فرمان هیدرولیکی با امکان تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان در چهار نقطه دارد و قفل ایمنی کودک هم دارد، این خودرو دارای سیستم اتومات قطع کننده سوخت در هنگام تصادف و نیز کیسه هوای سرنشینان جلو نیز هست.

ضمن اینکه آینه‌های جانبی زانتیا به طورت برقی تا می‌شوند و گرمکن هم دارند.

البته این را هم باید گفت که منتقدان به بدنه ضعیف و مشکل در سیستم تعلیق و کمک‌های آن ایراد وارد می‌کنند.

 

 

منبع : ویرلن

 

source

ویرلن

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , زانتیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی s5 : سلام 20مهرماه ثبت نام 24/2/1403شاسی امروز جهت تحویل زنگ زدند انشاالله به زودی همگی تحویل بگیرید
استاد : سلام بر همگی بنده هفته اخر اسفندم امروز متوجه شدم قیمت کارخانه تعقیر کرده ایا این افزایش قیمت شامل ما میشه
اتومات : دای ارش تو چرا فاکتور نشدی سخا کی تحویل دادی ۲۱ هم میگن فاکتور شده
بابک : درود .ماشین ما هوندا است و ور دنده پنج خیلی صدا میده و ماشین میلرزه
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام درسته قیمت کوییک را خیلی خوب گذاشتن
توصیه کارشناسی : فروش خودرو = ضرر وزیان و باخت هر کی داره نفروشه در نیمه دوم سال قیمتها طوفانی خواهد شد
کارشناس ایران خودرو1403 : تولید خودرو به شدت کاهش یافته و احتمالا خودروهای ثبت نامی 1403 موعد تحویلشان به سال 1404 خواهد کشید
مش غلوم حسین : نه داداش افزایش قیمت شامل حال شما نمیشه و قانونا هم نباید بشه
رانا : یکیه فرقی نداره
بهنان : سلام خسته نباشید ساینا دوگانه سوز هم سود مشارکت داشت هم سود تاخیر اگر هم ندادند با هم شکایت میکنیم درسته که حساب کتاب نیست ولی حق گرفتنی
آرش : منم همین شرایط دارم اسناد هم دستم رسیده ولی خبری از تحویل ماشین نیست
تبدیل به سورن : سلام دوستان عزیز کسی اینجا هست که سورن فاکتور شده باشه
رانا : سلام دوستان،سود تاخیر کسایی که تبدیل نزدن بیشتر از کسایی که تبدیل زدن یا یکیه؟
اتو سعید : سلام به همه دوستان اتو سعید هستم امروز فاکتور شدم تکمیل وجه 25اذر ایشالله مشکی شروع شد و تا آخر آذر رو همه فاکتور کنن😋