بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 

بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 
در حالی که صنعت خودروسازی ایران روز به روز به اجرای دور جدید تحریم ها و خروج شرکای تجاری از صنعت خودروسازی نزدیک تر می شود، اما پژو خبر ادامه فعالیت های خودروسازی خود با سایر کشورها به ویژه آمریکا که این روزها رابطه ای حساس با ایران دارد را اعلام کرده است. 
 
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پژو مقرر شده است تا گروه خودروسازی پژو- سیتروئن (PSA) در راستای بازگشت به بازار ایالات‌متحده آمریکا، ۱۵ ایالت را برای فروش و ایجاد نمایندگی محصولات خود انتخاب کند؛ البته این خبر نیز پیش تر با عنوان فعالیت مجدد این گروه خودروسازی در حوزه ساخت خودروهای برقی اعلام شده بود اما به نظر می رسد اعلام این خبر در روزهایی که به خروج این شرکت از ایران منتهی می شود، تا حدی مغرضانه است؛ چرا که آخرین حضور این گروه به سال ۱۹۹۱ (پژو) برمی‌گردد. از طرفی دیگر گفته می شود پژو می خواهد خودروهایش را با استانداردهای آمریکا تطبیق دهد، زیرا بیش از دو دهه از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا می‌گذرد و اکنون پژو در نظر دارد تا دوباره خودروهایش را تغییر ‌دهد تا با استانداردها و قوانین آمریکا هماهنگ شوند. 
 
 این درحالی است که شهریورماه سال گذشته، کارلوس تاواس مدیرعامل پژو سیتروئن اعلام کرده بود که برای ادامه فعالیت پژو در آمریکا، تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا در نظر گرفته و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند؛ از این رو پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا برگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا میزبان کدام یک از خودروهای پژو خواهند بود؟
 
در همان زمان، پس ازاعلام این خبر برخی رسانه های خارجی پیش بینی کردند که پژو برای بازگشت به بازار آمریکا عجله‌ای ندارد و در حال گسترش بازارهای خود در آفریقا، آمریکای لاتین، هند و ایران است. اما اکنون به نظر می رسد که تصمیمات ترامپ بر آینده کاری پژو نیز بی اثر نبوده و باعث شده تا نه تنها پژو بازار ایران را ترک کند، بلکه فعالیتش در آمریکا را گسترش دهد.  
 
خداحافظ ایران، سلام آمریکا
 
حال پرسش این جا است که چرا درست همزمان با تعلیق فعالیت های پژو-سیترئن در ایران، خبر فعالیت مجدد این شرکت در آمریکا که این روزها در حساس ترین زمان مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران است، مطرح شده است؟
 
 در همین زمینه امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- با اشاره به ارتباط تعلیق فعالیت های پژو درایران و  بازگشت دوباره به آمریکا به خبرنگار خودروکار می گوید: « این دو رفتار نه مرتبط به هم و نه بی ربط است. گرچه از مدتی قبل، مذاکرات با آمریکا آغاز شده است، اما هنوز نمی توان نتیجه ای از این رفتارها گرفت».
 
او می افزاید: « نکته جالب اینجا است که پژو پیش تر نیز این چنین رفتاری با ایران داشته، با این تفاوت که این بار پژو باید غرامت زیادی به ایران بدهد و پس از آن ایران را ترک کند. چرا که تعهداتی به ایران داشته است».
 
کاکایی با اشاره به اینکه ماندن و رفتن فرانسوی ها از ایران همواره بازی با کلمات بیش نیست، اظهار می کند: « من مطمئن هستم که پژو نمی خواهد از ایران برود، اما به دلیل فشارهای بین المللی موجود مجبور به ترک ایران است». 
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: « دردنیای تجارت برخی جوامع ترسو هستند و منافع خود را به ریسک های موجود ترجیح می دهند که البته اکثر کشورهای اروپایی در روابط تجاری و به ویژه در مقابل آمریکا این گونه عمل می کنند». 
 
او تصریح می کند: «گروه پژو پیش تر نیز نشان داد که منافع خود را مهم تر از ماندن و مبارزه کردن می داند. نکته دیگر این که واقعیت دنیا بر این است که آمریکایی ها به دلایل مختلفی، جایگاه پرقدرت تری در دنیا دارند، از این رو بدون شک این زورگویی آمریکا قابلیت اجرایی دارد. زیرا که وقتی اقتصاد اروپایی ها به دست امریکا می چرخد و حیات اروپا به امریکا وابسته است، حضور و خروج اما چینی ها فعلا به همکاری با ایران ادامه می دهند، اما در نهایت حرف امریکا به کرسی می نشیند». 
 
کاکایی تاکید می کند: « البته به نظر می رسد اروپایی ها برای بلند مدت و ادامه همکاری با ایران چاره ای بیاندیشند و به فکر بهبود روابط باشند».
 
او می افزاید: « نزدیک بودن اروپایی ها به کشورهای جنگی و دارای مشکل، باعث شده است تا اروپایی ها محتاطانه ترعمل کنند، از این رو مجموعه عوامل باعث شده است تا پژو خروج سرمایه اش از ایران را البته با پرداخت غرامت انتخاب کند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آیا با تعلیق فعالیت پژو در ایران، افزایش فشارهای امریکا و در نهایت خروجش از صنعت خودروسازی ایران، رنو نیز توان حضور درایران را دارد؟ تصریح کرد: « در حالی که هر دو تمایل به ماندن در ایران دارد، اما هر دو می روند. چرا که فشارهای امریکا از دو هفته آینده آغاز می شود. چرا که پژویی که در ایران سرمایه و خط تولید داشت، باید برود چه برسد به رنو که هنوز خط تولیدی در ایران راه اندازی نکرده است».
 
دو هفته زمان لازم است تا آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اجرایی و خط و نشانش برای ایران را اجرایی کند. چرا که از حدود یک ماه پیش از اجرای تحریم های سرسختانه برای صنعت خودروسازی ایران، خروج برخی شرکای تجاری ایران در وهله اول اعلام شده است که سردمدار آن ها پژو فرانسه بوده است. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهراد : ممنون میشم اگه راهنمایی کنید و ما رو از این نگرانی و دلهره نجات بدید
محمد : سلام من تحویل اسفند بودم برام دعوتنامه کوئیک آمد برای کسی آمد من دوگانه ثبت نام کردم دوگانه رامی خوام
بهراد : دوست عزیزDena شما که میگید مشکل اعتبار گواهینامتون حل شد،یعنی الان دیگه وضعیتتون برنده نشده اید نیست؟ و عکس ثبت نام رو کجا دادید که حل شد؟فکس کردید برای ایران خودرو؟
حواله داران پارس : تجمع بزرگ حواله داران پارس بهار و تابستان 403جلو ایران خودرو #نه به توقف تولید پارس تا تحویل آخرین نفر سامانه یکپارچه# زمان یکشنبه 27خرداد 403 لطفاً توی همه گروه ها و سایت اطلاع رسانی کنید
S5 : سلام منم الان دیدم فاکتور شدم 101میلیون تاخیر در تحویل داده
سورن تک تحویل 29 اسفند : 1 بهمن تکمیل وجه، امروز فاکتور شد، موتور ef7
دی دوگانه : با سلام خدمت دوستان تکمیل وجه یک اردیبهشت، فاکتور سی اردیبهشت، پلاک شش خرداد، امروز تحویل گرفتم. انشاءالله قسمت همه ی دوستان بشه خودرو رو زودتر تحویل بگیرند
صادق : سلام وقتی تو پیگیری خودرو تیک تحویل خودرو فعال میشه یعنی کجاست و کدوم مرحله است بیزحمت جواب بدین اگه میدونین؟؟
دوگانه اسفندs : اینایی که میگن ساینا دوگانه شده 309 تومن روی چه حسابی میگن قیمت ساینا دوگانه که هنوز تغییری نکرده
بهزاد : سلام.از دوستان عزیز یه سوال داشتم.در مورد دنا پلاس تحویل ابان.ایا میتوان بعد تحویل فروخت یا هنوز محدودیت یکساله داره