واکنش ایلان ماسک به مرگ خاشقچی؛ سرمایه گذاری عربستان در تسلا منتفی است

 

واکنش ایلان ماسک به مرگ خاشقچی؛ سرمایه گذاری عربستان در تسلا منتفی است

 
ایلان ماسک در واکنش به مرگ جمال خاشقچی اعلام کرد که تسلا از عربستان سعودی سرمایه‌ای دریافت نخواهد کرد.
 
 
واکنش‌های جهانی علیه عربستان سعودی از زمان مرگ «جمال خاشقچی» در کنسولگری این کشور در استانبول شدت گرفته است و بسیاری از کشورها خواستار برخورد تنبیهی علیه ریاض شده‌اند. هرچند دولت عربستان نقش محمد بن سلمان در صادر کردن دستور قتل خاشقچی را رد کرده است، خبرنگار رویترز از همان زمان گزارش داد که یکی از مشاوران ارشد بن سلمان قتل این روزنامه‌نگار منتقد را از طریق اسکایپ هدایت می‌کرد.
 
 
مرگ خاشقچی پرسش‌هایی را درخصوص نقش عربستان در تأمین مالی امور بازرگانی آمریکا و اخلاقی بودن جذب سرمایه از دولت‌هایی با سابقه بد حقوق بشری مطرح کرده است. ایلان ماسک (Elon Musk) پیش از این گفته بود که بودجه لازم برای تبدیل تسلا به شرکت خصوصی تامین شده است. مدیرعامل تسلا (Tesla) سپس از ملاقات خود با مقام‌های عربستان سعودی و احتمال قطعی شدن توافقی در این زمینه خبر داد؛ اما در نهایت به‌دلیل نارضایتی سرمایه‌گذاران، تسلا خصوصی نشد. 
 
در پی مرگ جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، ایلان ماسک اعلام کرد که تسلا قصد دریافت سرمایه از ریاض را ندارد. ماسک در پاسخ به پرسشی در خصوص قبول سرمایه از سوی عربستان گفت که این سرمایه‌گذاری احتمالاً انجام نمی‌شود.
 
پرونده‌ی خاشقچی برای عربستان سعودی به بحران تبدیل شده و متحدان ریاض را به واکنش در مورد این مسئله واداشته است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه اعلام کرد که ابعاد مختلف مرگ خاشقچی بررسی می‌شود. ترامپ در عین حال بر نقش ریاض به‌عنوان متحد آمریکا در برابر ایران و همچنین به‌عنوان خریدار بزرگ سلاح آمریکا تاکید کرده است.
 
 
از سویی دیگر دادستان کل عربستان، مرگ خاشقچی را تعمدی خوانده است. این سخنان با بیانیه‌های رسمی قبلی عربستان مبنی بر این‌که خاشقچی در جریان درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است، مغایرت دارد. پیش‌تر در ماه جاری، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با پادشاه عربستان و ولیعهد سعودی دیدار و در مورد این پرونده گفت‌وگو کرد. واشنگتن از اقداماتی چون لغو ویزای ۱۲ شهروند سعودی یا فاقد شرایط خواندن این افراد برای اخذ ویزای آمریکا در واکنش به قتل خاشقچی خبر داده است. قتل خاشقچی، چهره محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را خدشه‌دار کرده است؛ محمد بن سلمان که حاکم بالفعل عربستان محسوب می‌شود، قتل خاشقچی را محکوم کرده و هرگونه دخالتی در این اقدام را رد کرده است.
 
ایلان ماسک در پاسخ به سوالی در مورد نفوذ صندوق سرمایه‌گذاری مستقل عربستان سعودی در دره سیلیکون گفت:
 
مهم این است که تمام سرمایه‌های عربستان مانند هم نیستند. در یک کشور همه مثل هم نیستند و شما این مسئله را می‌دانید. در عبرستان سعودی و حتی خارج از این کشور افراد خوبی زندگی می‌کنند و نمی‌توان همه را یکسان فرض کرد. با توجه به این موضوع نمی‌توان با سرمایه‌های همه افراد در عربستان رفتار یکسانی داشت. 
 
صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) یکی از حامیان صندوق بین‌المللی ۱۰۰ میلیارد دلاری سافت‌بانک (SoftBank) به شمار می‌رود. این صندوق نقش مهمی در تامین سرمایه برای استارتاپ‌های موجود در سیلیکون‌ولی دارد. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان طی ماه گذشته اعلام کرد که PIF قصد دارد ۴۵ میلیارد دلار به سافت‌بانک اختصاص دهد. پس از این موضوع، محمد بن سلمان نیز اعلام کرد که ۴۵ میلیارد دلار دیگر در دومین صندوق سرمایه‌گذاری ژاپن سرمایه‌گذاری می‌کند. 
 
 
با این حال رابطه بین سافت‌بانک و عربستان سعودی معلق و نامشخص به نظر می‌رسد. پس از بحث در مورد پرونده خاشقچی، سان ماسایوشی از کنفرانس کسب‌ و کار در زمینه سرمایه‌گذاری که در عربستان برگزار می‌شود، حمایت کرد. این در حالی است که برخی مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری مانند دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر، دایان گرین عضو هیئت مدیره گوگل و سایمون سیگرز مدیرعامل آرم هولدینگز (ARM Holdings) از شرکت در این کنفرانس انصراف دادند. 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ایلان ماسک , خاشقچی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سعید
0

به جهنم که پول نمیگیری مثل اینکه بخوای به یک گدا پول بدی اونوقت گدا بگه نه چون تو آدم خوبی نیستی از تو پول نمیگیرم خوب نگیر به درک خخخخخخخخخخ
15:46  1397/08/15
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟
دوگانه : بیمه داره برگه بیمه رو از نمایندگی باید تحویل بگیرید