روزشمار خودروسازان برای پاس کردن استاندارد های 85 گانه /کیفیت نیازمند هزینه و دانش

 

روزشمار خودروسازان برای پاس کردن استاندارد های 85 گانه /کیفیت نیازمند هزینه و دانش

 
روزشمار پایان مهلت خودروسازان برای رعایت همه استاندارد های 85 گانه آغاز شده و آن ها یک ماه دیگر برای رسیدن به این استاندارد ها فرصت دارند . اما حال بد صنعت خودرو ایران چندی است که رو به وخامت رفته و به نظر می رسد تحریم ها در همان ابتدای ورود ضربه کاری را بر پیکر صنعت دوم و استراتژیک کشور وارد کرده اند. با این وجود سازمان استاندارد بارها اعلام کرده است که از موضع خود برای توقف تولید خودروهای غیراستاندارد در زمان مقرر کوتاه نخواهد آمد و هیچ تخفیفی برای خودروسازان حتی در شرایط بحرانی تحریم ها هم قائل نخواهد شد.
 
اما خودروسازان برای اجرای مرحله سوم و پایانی طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی با مشکلات زیادی رو به رو هستند و هنوز مشکلات آن ها برای تامین قطعات مورد نیاز تولید رفع نشده است. در این بین در چند وقت اخیر اخباری il مبنی  برحذف دو قطعه ایمنی یعنی کیسه هوا و ترمز ABS از خودروها با هماهنگی سازمان ملی استاندارد منتشر شده است.
 
با انتشار این اخبار ابتدا پیمان پیرایش مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندراد ایران به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرده است این 2 قطعه ایمنی باید بر روی خودروهای تولیدی موجود باشد و در غیر این صورت برای آن خودروها تاییدیه صادر نمی شود و اگر چنین موردی در خودروسازی ها رخ بدهد و خودروهای تولیدی فاقد این 2 قطعه باشند، سازمان ملی استاندارد بلافاصله تاییدیه آن خودروها را ابطال خواهد کرد و همچنین پلیس راهور نیز از شماره گذاری چنین خودروهایی جلوگیری خواهد کرد.
 
پس از آن هم نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز با ابراز تعجب از عنوان شدن چنین مطلبی بیان کرد حتی در دوره پیشین تحریم ها در سال های 90 و 91 نیز این 2 قطعه ایمنی در خودروها استفاده می شد و خودروسازان هیچ مشکلی در تامین آن نداشتند و امروز نیز اتفاق جدیدی نیفتاده است  که خودروسازان بخواهند این قطعات را کنار بگذارند و چنین خواسته ای را مطرح نکرده اند.
 
به هرحال مشخص نیست که عنوان شدن چنین موضوعاتی از کجا نشات می گیرد. آنچه مسلم است آن است که این دوره از تحریم ها احتمالا با دوره گذشته آن قابل مقایسه نیست و اوضاع خودروسازان هم نسبت به آن زمان با ضرر و زیان هایی که در نیمه نخست سال متحمل شده اند چندان جالب به نظر نمی رسد و هیچ بعید نیست این شایعه نیز به زودی به واقعیت بپیوندد.
 
در همین رابطه رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به خبرنگار خودروکار می گوید:«  شرایط به وجود آمده از تحریم سبب شده تا خودروسازان از برنامه تولید عقب بمانند. قطعه سازان 90 درصد امکانات تولید را در اختیار دارند و 10 درصد باقی مانده  نیاز خودروسازان  برای تولیدT همانند موتور باید از خارج کشور تهیه شود. اگر مشکلی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان و مواد اولیه برای قطعه سازان پیش آمده تحریم ها این سیستم را بهم ریخته است و با این امکانات موجود نمی توان امیدوار بود خودروسازان بتوانند استاندارد های 85 گانه را رعایت کنند.»
 
او ادامه می دهد: «ارتقا استاندارد های از 55 استاندارد به 85 استاندارد و بالاتر آمدن یک پله ای آن ها ابتدا نیاز به نقدینگی  و بعد از آن حل شدن مسئله تحریم و قطع رابطه کشور های اروپایی و سایر کشورها دارد. اگرچه که قطعه سازان و خودروسازان هم در این زمینه  و بر سر انقال دانش و فناوری ساخت قطعات تا پیش از دور جدید تحریم کار کرده بودند و کار در مراحل نهایی بود اما به یک باره تحریم مانع کار شد و تاکید می کنم بعید است که خودروسازان ما موفق به رسیدن به استاندارد های 85 گانه شوند.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما سازمان استاندارد از اجرای این استاندارد ها کوتاه خواهد آمد گفت:« چاره دیگری  در این زمینه وجود ندارد. قرار بود خودرو  پراید و 405 از رده تولید خارج شوند اما آیا این اتفاق افتاده است؟ با این وضعیت امکان این موضوع وجود ندارد.»
 
این فعال حوزه قطعه سازی تصریح می کند:« باید برنامه ریزی مدونی از سوی وزارت صمت یا هر ارگان دیگری که می تواند این کار را انجام دهد برای ایجاد یک مدیریت متمرکز از سوی حاکمیت و خودروسازان صورت بگیرد. آن کمیته یا معاونت و یا مدیریت یا هرچه که می خواهند اسمش را بگذارند باید  صنعت خودرو را از ابتدا تا به امروز به طور دقیق بررسی کند و بر روی آن پژوهش انجام شود و یک آینده را هم متصور شوند  و با توجه به فرصت ها و امکاناتی که در کشور موجود است هدف گذاری کنند و از یک جا صنعت خودروسازی و قطعه سازی مدیریت شود. این صنعت اسما 600-700 هزار نفر نیرو دارد اما در کشور حدود  دو الی سه میلیون نفر از این صنعت نان می خورند و صنعتی استراتژیک است.»
 
رضایی تاکید می کند:« برای استاندارد های 85 گانه نیازمند برنامه هستیم و برنامه آن هم توسعه خودروسازی و قطعه سازی  است .کیفیت اتفاقی نیست. کیفیت نیازمند هزینه و دانش است و هردو نیز نیازمند فضایی است که تبدیل به سخت افزار و نرم افزار شود تا بتواند در این صنعت پاسخگو باشد اما  متاسفانه اکنون هیچ کدام فراهم نیست.»
 
 
به گزارش خودروکار، اگرچه رامین نورقلی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز روز گذشته عنوان کرده است مجلس پیگیر اجرای نشدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرو خواهد بود اما با  توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، استاندارد سازی محصولات را با چالش مواجه کرده است و مجلسی ها هم این موضوع را به خوبی می دانند. آنچه بیش از هرچیزی حائز اهمیت است این است که استانداردهای هشتاد و پنج گانه در زمینه سلامت، ایمنی و کاهش آلاینده‌ها است و باید امیدوار باشیم شرایط به گونه ای پیش رود که خودروسازان از پس پاس کردن این استانداردها بر بیایند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , استانداردهای خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا 120
6

استاندارد با آبروی خودش بازی میکنه... تو این شرایط موتور سیکلت هم بسازن خوبه..
20:02  1397/09/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
رضادوگانه : سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
پویا : سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
علی : با سلام من بهمن ماه ۱۴٠۲ ثبت نام کردم برا چانگان واراداتی الان نه پیامکی ن چیزی دریافت نکردیم ایا کسی اطلاعی داره ببینم مشکل کجاست چرا خبری ب ما نمیدن
فرامرز مهر : سلام ثبنام ۲۷ مهر امروز شاسی شد بنظرتون کی تحویل میدن
سعید : درود بر ما که پیگیر هستین و اخبار را به اشتراک میگذارید
تاراv4تحویل اردیبهشت : سلام تاراv4کسی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه اسفند : کوییک اس 390 برادار، چرا اطلاعات غلط میدی
بیگانه اسفند : سلام چقد تکمیل وجه کوییکبود
سلام : شما پیامک تبدیل براتون امده؟
دوگانه : 780
زهره X55 اقساطی : خوش خبر باشین چه ساعتی تماس گرفتین چون من صبح تماس گرفتم گفتن دوهفته دیگه تعیین تکلیف میشه
احمد : برو تو سایت چک کن. الان تبدیل تارا فوری و پیش فروش اومده شماره پیگیری رو از قسمت نتایج قرعه کشی میتونی ببینی بعدش برو همون رو تو قسمت واریز وجه بزن
کر بختیاری : سلام دوستان من تحویل آذر بودم 1ماه پیش تحویل گرفتم ساینا دوگانه برا منم 2 بار پیام برا ساینا تک اومد قبول نکردم شما هم قبول نکنید همون دوگانه تحویل میدن منتها یه کمی دیرتر تحویل میدن
4723 : سلام دوستان داره 10روز تمام‌ میشه تبدیل نزدیم‌پارس هم اینجور که خبرامیاد فقط توقف از اول4 اینبار جدی.واین که این بار میگن فقط سورن تبدیل میاد دیگه تارا 207 خبری نیست اولویت سوم زمستانم نمیدونم چیکار کنم بازم صبوری میترسم بعد یه سال نیم امسال همون سورن هم نرسه به ما ...این مدیر ایران خودرو الیمردان چه ادم بی شرفیه انگار میخاد از جیب خودش بده اون از قبل سال که مشتری زنگ زده بود گفت هیچ امید نیه برا پارس اسفند توقف که نصف زدن تبدیل باز 3 ماه تولید قرار شد بکنن بازم نتونستن ماها زمستان رو بدن الان که نمیدونیم چیکار بکنین بیزار بودیم از این ماشین از این زندگی بخاطر یک ماشین دوساله موهام سفید شد
وحید : دلیل تفاوت جریمه تاخیر ایران خودرو برای فروش فوق العاده و پیش فروش چیه؟ ازتاریخ تحویل برای فروش فوق العاده 36درصدسالیانه و پیش فروش 12درصد سالیانه درصورتی که برای پیش فروش سود مشارکت برای مبلغ اولیه(50درصد قیمت خودرو)حذف کردند . از زمانی که مبلغ کامل پرداخت پیشه و تاریخ تحویل میرسه هر دو گروه یکسان هستندواقعا این ایران خودرو کاراش بی حساب برای من15میلیون سود مشارکت حذف کردند و الان 12درصد تاخیر میدند [پرداخت اولیه آذر ماه،تکمیل وجه اسفند،تحویل اردیبهشت،گفتن مرداد فاکتور میشی] 207 ارتقا یافته سقف شیشه ای اول به زور تبدیل کردن ارتقا یافته ،الان هم تا مردادنمی خوان فاکتور کنن
رضا : تکمیل وجه 2 بهمن تبدیلی 207 امروز فاکتور شدم به امید فاکتور شدن همه یا علی