تاکید اقتصاددانان بر لزوم باز توزیع یارانه بنزین و افزایش بهای سوخت؛ آیا تورم دیگری در راه است؟

 

تاکید اقتصاددانان بر لزوم باز توزیع یارانه بنزین و افزایش بهای سوخت؛ آیا تورم دیگری در راه است؟

 
در حال حاضر شرایطی در میزان مصرف و قاچاق سوخت در کشور حاکم شده که فعال کردن کارت سوخت را ضروری می کند و یکی از این شرایط به وضعیت تولید بنزین در کشور بازمی گردد که باید تعادل بین تولید و مصرف حفظ شود، این در حالیست که روند مصرف بنزین طی سال های اخیر در کشور به شکل مداوم روند صعودی را نشان می دهد.
کارشناسان حوزه کارت سوخت معتقدند که در زمانی که سامانه فعال بوده در مصرف صرفه جویی و کنترل بیشتری در حوزه قاچاق سوخت وجود داشته است.
 
ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور 18 میلیون خودرو داریم و 60 درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی‌ نصیب هستند.
 
 
علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علیرضا عبدالله‌زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست‌ گذاری پنتد (پژوهش‌ها و نوآوری‌ های تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک) دانشگاه شریف و مشاور اسبق وزارت رفاه در زمینه سوخت و هدفمندی یارانه‌ ها نظرهاى خود به گفت و گو با خبرگزاری ها پرداخته اند.
علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست در خصوص دلایل دولت برای حذف کارت سوخت اظهار داشت: اول اینکه اعلام شد سامانه هوشمند سوخت سالانه 20 میلیارد تومان هزینه نگهداری دارد و برای حذف این هزینه، تصمیم به کنار گذاشتن کارت سوخت کردند؛ نکته دوم اینکه سامانه موجود و دو نرخی بودن باعث فساد می‌ شود، در حالی که خاصیت‌ های کارت سوخت بیشتر از هزینه‌ هایی بود که دولت به آن اشاره کرد.
وی افزود: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور 18 میلیون خودرو داریم و 60 درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی‌ نصیب هستند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "مدلی برای حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت مدنظر ما است"، گفت: این مدل این است که برای آحاد جامعه یعنی جمعیت 80 میلیون نفری ایران، سهمیه تعیین کنیم و این سهمیه الزاماً سهمیه بنزین نیست، بلکه به‌ نوعی اعتباری است که در کارت اعتباری قرار می ‌گیرد و اگر خانوار خودرو داشتند، از بنزین استفاده می‌ کنند و اگر خودرو نداشتند، از مترو و اتوبوس استفاده می‌ کنند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه می‌ تواند تورم ‌زا باشد و برای جلوگیری از این مشکل می‌ توانیم مدتی را مشخص کنیم مثلاً یک ماه که این پول قابل برداشت نقدی نباشد و بعد از مدت مشخص، مانده اعتبار را می‌ توانند به‌ صورت نقد استفاده کنند.
علیرضا عبدالله ‌زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست‌ گذاری پنتد دانشگاه شریف نیز اذعان داشت: عده‌ ای از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ ها و مراکز اجرایی و پژوهشی دور هم جمع شدند و کاملاً غیرسیاسی و خود جوش حرکتی را شروع کردند بر این اساس که چگونه می‌ شود یک طرحی به دولت و مجلس پیشنهاد کرد که بتواند ما را از چاله بیرون آورد.
 
 
وی افزود: بعد از مطالعات زیاد و شبیه‌ سازی‌ های انجام ‌شده در نهایت به این نتیجه رسیدند که ضروری است که این یارانه پنهان در حال توزیع در قالب بنزین، باز توزیع شود، به‌ طوری‌ که از جیب ثروتمند، این تخفیف به جیب فقیر برسد، یعنی یک توزیع هدفمند صورت بگیرد.
با استفاده از کارت سوخت در شرایط اضطراری می توان بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرد، لذا در شرایط کنونی موضوع قاچاق و افزایش مصرف سبب شده که دولت به استفاده مجدد از کارت سوخت گرایش پیدا کند
عبدالله‌ زاده با ابراز اینکه این قرائت که کارت سوخت باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف بنزین شد، قرائتی خام است، گفت: تجربه به ما ثابت کرده که کارت سوخت به‌ تنهایی باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف نمی‌ شود.
وی ادامه داد: اگر عده‌ ای می‌ خواهند کارت سوخت را احیا کنند من پیشنهاد می‌ کنم کار کارشناسی انجام دهند، کارت سوخت اگر اختلاف قیمتی نداشته باشد، هیچ کس استفاده نمی ‌کند و از کارت جایگاه استفاده می‌ کنند و باید دو نرخی شود و نرخ دوم نیز قابل توجه باشد.
 
آنچه مسلم است اینکه اقتصاد نحیف ایران تحمل یک شوک تورمی دیگر ناشی از افزایش قیمت سوخت را ندارد و عواقب چنین کاری در شرایط فعلی باید با دقت فراوان بررسی شود، شاید بهتر باشد که مسئولان امر قبل از تصمیم به افزایش قیمت سوخت، روند قاچاق سوخت را به دقت بررسی کرده و راهی برای مقابله با قاچاق چندین میلیون لیتری بنزین و گازوییل (در هر روز) پیدا کنند. شاید برخورد سنگین تر با قاچاقچیان در شرایط فعلی، آسانتر از ایجاد شوک تورمی سنگین به مصرف کنندگان باشد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کارت سوخت , یارانه بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

محمد
0

آیا اقتصاد دانان از وضع بد و بدتر شده مردم هم خبر دارن که به دولتمردان و حاکمان هشدار بدن که عمق سیاست راهبردی نظام باید معیشت مردم و حفظ مردم ایران باشه نه کشورهای دیگه . مردم به فلاکت و دریوزگی و بدبختی افتادن کسی براش مهم هست ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
07:41  1397/09/26
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دنا پلاس تحویل آبان کی تکمیل شد، پیام میده ظرفیت تکمیل ، بعد از 3 روز آبان پرشد ؟
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟