واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 

واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 
آن چه پس از خصوصی سازی شرکت ها مدنظر قرار گرفته و در شرایطی خاص به بحرانی اساسی تبدیل می شود، وضعیت سهامداران آن شرکت است چرا که تجربه خصوصی سازی سال های اخیر نشان از روزهای چندان روشنی نداشته و این امر بر سوددهی شرکت ها برای سهامدارانشان نیز تاثیرگذار بوده است. با توجه به این که فصل مجامع فرا رسیده نگاهی به روند سوددهی شرکت های خصوصی از جمله گروه بهمن نشان می دهد که این شرکت با وجود تحریم ها و کاهش شدید تولید در سال گذشته مالی به ازای هر سهم 207 ریال سود محقق کرده است که از این میزان سهامداران به تقسیم سود نقدی 190 ریالی رأی دادند.
 
این امر نشان می دهد که تجربه خصوصی سازی در صنعت خودرو تجربه چندان بدی نبوده و می تواند تبدیل به الگویی در این حوزه شود چرا که نگاهی به رشد سهام این گروه خودروسازی پس از خصوصی سازی نیز موید این مطلب است.
 
در همین حال مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اثرات مثبت خصوصی سازی در صنعت خودرو و همچنین گروه بهمن اظهار می کند: به طور کلی خصوصی سازی در تعریف سازمان مربوطه به این معنا است که سهم دولتی شرکت به وزارت صنعت واگذار و وکالت آن به سازمان خصوصی سازی داده می شود و این سازمان طی آگهی این سهم را به فردی واگذار و درآمد حاصل از آن را نیز به خزانه واریز می کند در این شرایط از نظر ما خصوصی سازی اتفاق افتاده است.
 
وی با تاکید بر این که تاثیر خصوصی سازی در صنعت خودرو در صنعت خوب اما ناکافی بوده است، می گوید: ایراد خصوصی سازی در ایران خودرو و سایپا این بوده که تاکنون بلوک عمده ای از این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار نشده، برای نمونه در ایران خودرو و سایپا بخشی از سهام به سهام عدالت اختصاص یافت که باعث شد دولت همچنان اقدام به تعیین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن کند و بخشی از سهام نیز در اختیار دولت نیز باقی ماند چرا که بر اساس قانون، دولت می تواند ۲۰ درصد سهام این شرکت ها را تحت اختیار بگیرد.
 
این کارشناس ارشد اقتصادی می افزاید: از سوی دیگر باقی مانده این سهم نیز به بخش خصوصی واقعی داده نشد بنابراین اگر فرض بر در اختیار گرفتن سهمی از سوی بخش خصوصی باشد، به دلیل آن که این بخش تصمیم گیرنده نهایی نبوده، خصوصی سازی در این بخش چندان تاثیرگذار نبوده است ضمن آن که کارآمد شدن خودروسازان قبل از بحث خصوصی سازی با اصلاح ساختار صنعت خودرو محقق می شود.
 
حاجی وند با تشریح مشکلات عمده صنعت خودرو پس از خصوصی سازی تصریح می کند: اگر ۵ مشکل عمده خودروسازان را تعریف کنیم عمده ترین مشکل، نیروی کار مازاد است این در حالیست که پیش از واگذاری سهام از خودروساز تعهد گرفته می شود که باید نسبت به حفظ نیروی انسانی مازاد خود اقدام کند بنابراین در این شرایط بخش خصوصی چگونه می تواند با خرید یک شرکت با وجود نیروی کاری مازاد، شرکت را سودآور کند؟ اما بدون توجه به این موارد تاکید می شود که خصوصی سازی به گل نشسته است.
 
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این که اگر خواستار خصوصی سازی موفق درصنعت خودرو هستیم باید نسبت به اصلاح ساختار اقدام کنیم، می گوید: کار اضافه باید به دولت واگذار شود و اگر صنعت خودرو زیان ده باشد می تواند از راهکارهایی که در اصل ۴۴ قانون اساسی پیش بینی شده که بر اساس آن بودجه ای از محل شرکت ها با هدف اصلاح ساختارها تخصیص داده شده، استفاده کند تا حال این صنعت بهبود یابد. در همین حال تاکید می شود، یکی از دلایلی که صنعت خودرو در خصوصی سازی به نقطه ایده ال نرسیده خرد کردن بلوک های این خودروسازان بوده به طوری که اجازه ندادیم بخش خصوصی قوی سهامدار عمده شود.
 
وی ادامه می دهد: تا زمانی که دولت تصمیم گیرنده این صنعت بوده و سایه آن بر سر صنعت خودرو است، هیچ رقابتی ایجاد نمی شود این در حالیست که هدف اصلی خصوصی سازی، ایجاد رقابت میان خودروسازان عمده برای رسیدن به تولید با کیفیت تر، با قیمت رقابتی تر و پایین تر و همچنین رضایت مشتری است.
 
این کارشناس خصوصی سازی با تاکید بر این که نه تنها موفقیت خودروسازها بلکه واگذاری سیستم بانکی و حتی پتروشیمی ها و موفقیت آن ها در گرو وضیعت کلی اقتصادی کشور است، می افزاید: اقتصادی که تامین مواد اولیه و ماشین آلات در آن گران تمام می شود و تحریم ها و مراودات بین المللی در آن جاری نیست و دولت همواره بالای سر آن اقتصاد است حتی با واگذاری به بخش خصوصی نیز شاهد تحقق خصوصی سازی واقعی نخواهد بود. 
 
وی در تشریح مزایای خصوصی سازی در گروه بهمن و اثرات مثبت آن بر سهام این گروه نیز یادآور می شود که گروه بهمن با همه مشکلات خوب عمل کرده و امیدواریم دولت پای خود را از این صنعت بیرون بکشد تا رقابت واقعی ایجاد شود. بدون شک گروه بهمن با دیدگاه ها و اقداماتی که پس از خصوصی سازی در آن رخ داده می تواند یکی از مدعیان صنعت خودرو در کشور باشد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خصوصی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهراد : ممنون میشم اگه راهنمایی کنید و ما رو از این نگرانی و دلهره نجات بدید
محمد : سلام من تحویل اسفند بودم برام دعوتنامه کوئیک آمد برای کسی آمد من دوگانه ثبت نام کردم دوگانه رامی خوام
بهراد : دوست عزیزDena شما که میگید مشکل اعتبار گواهینامتون حل شد،یعنی الان دیگه وضعیتتون برنده نشده اید نیست؟ و عکس ثبت نام رو کجا دادید که حل شد؟فکس کردید برای ایران خودرو؟
حواله داران پارس : تجمع بزرگ حواله داران پارس بهار و تابستان 403جلو ایران خودرو #نه به توقف تولید پارس تا تحویل آخرین نفر سامانه یکپارچه# زمان یکشنبه 27خرداد 403 لطفاً توی همه گروه ها و سایت اطلاع رسانی کنید
سورن تک تحویل 29 اسفند : 1 بهمن تکمیل وجه، امروز فاکتور شد، موتور ef7
S5 : سلام منم الان دیدم فاکتور شدم 101میلیون تاخیر در تحویل داده
دی دوگانه : با سلام خدمت دوستان تکمیل وجه یک اردیبهشت، فاکتور سی اردیبهشت، پلاک شش خرداد، امروز تحویل گرفتم. انشاءالله قسمت همه ی دوستان بشه خودرو رو زودتر تحویل بگیرند
صادق : سلام وقتی تو پیگیری خودرو تیک تحویل خودرو فعال میشه یعنی کجاست و کدوم مرحله است بیزحمت جواب بدین اگه میدونین؟؟
دوگانه اسفندs : اینایی که میگن ساینا دوگانه شده 309 تومن روی چه حسابی میگن قیمت ساینا دوگانه که هنوز تغییری نکرده
بهزاد : سلام.از دوستان عزیز یه سوال داشتم.در مورد دنا پلاس تحویل ابان.ایا میتوان بعد تحویل فروخت یا هنوز محدودیت یکساله داره