کمبود نقدینگی دلیل اصلی کاهش تولید/لزوم پرداخت کمک زیان به خودروسازان

 

کمبود نقدینگی دلیل اصلی کاهش تولید/لزوم پرداخت کمک زیان به خودروسازان

 
تولید خودرو نسبت به سال گذشته در مدت مشابه 22 درصد کاهش یافته است، فعالان صنعت خودرو علت این کاهش را کمبود نقدینگی می دانند.
 
بر اساس آمار عنوان شده تولید خودرو 22 درصد نسبت به سال گذشته و در زمان مشابه کاهش یافته است. خودروسازان و فعلان صنعت خودرو نیز بر این موضوع تاکید دارند که  تنها دلیل این کاهش تولید به کمبود نقدینگی بازمی‌گردد و تا زمانی که کمبود نقدینگی در شرایط تحریم و مشکلات ایجاد شده حل نشود این کاهش تولید نیز ادامه خواهد داشت.
 
انجمن خودروسازان مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور انجام داد و گفته شد که هم در زمان قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌ها قبلی زیان‌های سنگینی به دو خودروساز کشور وارد شد. در ادامه دستورات قیمتی که توسط وزارت صمت به شرکت‌های خودروساز تلکیف شد به ضعیف شدن توان مالی خودروسازان انجامید.»
 
او اضافه می کند: « در حال حاضر بین ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها داریم که این خودروهای ناقص به دلیل کمبود قطعه است و قطعه‌سازان نیز از خودروسازان طلب دارند. در مقابل نیز خودروسازان دچار مشکلات مالی است و به همین دلیل امکان رسیدن قطعات به خودروسازان وجود ندارد.»
 
نعمت بخش اضافه می کند:« دو قانون در این زمینه وجود دارد که طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره ۱ و اصل ۴۴ بند ۹۰ اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان به آن تولیدکننده بدهد.»
 
دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره جزئیات پرداخت وام به خودروسازان عنوان کرد:« طی نامه‌نگاری که با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت صحبت بر این شد که کمک زیان به تولیدکنندگان داده شود اما چنین اتفاقی تاکنون نیفتاد.»
 
او ادامه داد:« در ستاد اقتصاد سران صحبت‌هایی مطرح شد تا وام به خودروسازان داده شود و سال گذشته قرار شد ۱۱ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شود. اواخر اسفند سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شد که این مبلغ سریعا به دست قطعه‌سازان رسید. اما ۷ هزار میلیارد تومان مابقی داده نشد و اختلافاتی سر بهره بانکی وجود داشت.»
 
نعمت بخش درباره فروش اموال مازاد خودروسازان نیز عنوان می کند: «یکی از راه‌های دیگر تامین نقدینگی خودروسازان فروش امول مازاد و غیر مولد خودروسازان است. اما فروش این اموال به صورت سریع قابل انجام نیست و باید با قیمت مناسب فروش صورت پذیرد.»
 
او اضافه می کند: « یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو تامین نقدینگی است و باید این مشکل برطرف شود. زمانی که وام در اختیار خودروسازان قرار گرفت رشد تولید داشتیم و توانستیم قطعات لازم را تامین کنید. دلیل خرید برخی از این اموال مازاد توسط خودروسازان قابل دفاع است اما در این میان از برخی موارد نیز نمی‌توان دفاع کرد و مسئله را باید از مدیران اصلی جویا شد.»
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , نقدینگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

مهدی
0

واقعا طمع آقایون بی حد و حسابه
مردم ایران در تحریم هستند و دارند بدترین شرایط اقتصادی را تجربه می‌کنند و تقریبا همه شرکت‌های تولیدی دیگه هم از نظر سودهی دارند به صفر می‌رسند و فقط تلاش می‌کنند که فعلا بتونند ادامه بدند، اون وقت خودروسازها برداشتند به طمع سود بیشتر نقدینگی خودشون را تو بازارهای دیگه سرمایه‌گذاری کردند و بازارهای اونجا را هم خراب کردند بعد میگند ما بدهکاریم و فلان ...
همون ۴ هزار میلیارد وام هم زیاد بود و نباید داده می‌شد. چرا مردم و خزانه کشور باید خرج سیاست غلط و فریبکاری خودروسازها بشود.
الان هم که کلی خودرو پیش‌فروش کردند و دارند به افزایش ۳۰۰ درصدی و کلی تاخیر و حذف آپشن به مردم تحویل میدند.
امیدواریم قوه قضاییه ورود جدی بکنه و دست‌های پشت پرده خودروسازان را رو کنه.
انسان به امید زنده است.
15:54  1398/06/30
پاسخ دادن
حمید
0

خودروسازی که 40 سال وابستگی تمام داشته و داره به دولت و حمایت های همه جانبه دولتی طوری که با هیچ محصول وارداتی نمی تونه رقابت کنه به چه دردی میخوره؟؟؟
این صنعت قدیمی نباید تا به امروز مستقل و خودکفا میشد؟؟؟
در ثانی مگه خودروهای داخلی مثل پراید، پژو، سمند، تندر 90 و ... از کالیفرنیای آمریکا میان که بعد از تحریم قیمتشون 3-4 برابر شده؟؟
واقعا چطور انتظار دارید با کارشکنی و خیانت به رونق و شکوفایی برسید؟؟؟
10:30  1398/06/30
پاسخ دادن
محمد
0

تعجب کردم تو یه هفته دعوتنامه های خرداد و تیر و مراد صادر شد نگو بخاطر جمع کردن نقدینگی و پول از مردم هست در ضمن خبری از فاکتور و تحویل نیست فقط خبراز دعوتنامه هست نگو که اینا چه نقشه ای تو سر برامون دارن
12:43  1398/06/28
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
رضادوگانه : سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
پویا : سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق : سلام وقتی تو پیگیری خودرو تیک تحویل خودرو فعال میشه یعنی کجاست و کدوم مرحله است بیزحمت جواب بدین اگه میدونین؟؟
بهزاد : سلام.از دوستان عزیز یه سوال داشتم.در مورد دنا پلاس تحویل ابان.ایا میتوان بعد تحویل فروخت یا هنوز محدودیت یکساله داره
علی : ارع واسه منم تحویلم ندادن هنوز؟شما حضوری زدین؟
دی ماه دوگانه : دوستان برا ساینا با صدای بلند گریه کنید و جیق بکشید
مجید : تبدیل بزنن اگه دوست ذاری
بولود : باغیشلیین 14 تومن
حمید : قیمت سورن دوگانه با مخزن 100 لیتری از 790 میلیون تا 820 میلیون
شکایت از سایپا : دوستان برید در گوگل و عبارت «شکایت از شرکت سایپا» رو سرچ کنید، اونجا مراحل شکایت رو توضیح داده. لطفا همه شکایت کنیم و بی تفاوت نباشیم. اگر شکایت دسته جمعی باشه، پیگیری میشه. این حق همه ماست که ساینا دو گانه به قیمت اسفند 1402 رو تحویل بگیریم، نه چیز دیگری.
تیر ماه : شماهم منتظر دعوتنامه تیر ماه هستی
55 : چ‌ماشینی هسید؟یکساله تحویل ندادن😔😔