بررسی معایب و مزیت های ادغام خودروسازان بخش خصوصی

 

بررسی معایب و مزیت های ادغام خودروسازان بخش خصوصی

 
بسیاری از خودروسازان کوچک بخش خصوصی بنابر شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم ها بیکار شده اند. در این میان موضوعی که برای بهبود شرایط این خودروسازان پیشنهاد می شود بحث ادغام سازی است.اما این موضوع چالش های مختلفی را برای این خودروسازان در بر دارد.
 
بسیاری از خودروسازان کوچک بخش خصوصی بنابر شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم ها بیکار شده اند. در این میان موضوعی که برای بهبود شرایط این خودروسازان پیشنهاد می شود بحث ادغام سازی است. اقدامی که طرفداران و مخالفان زیادی دارد. به گفته  برخی از کارشناسان ادغام سازی می تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، اقداماتی مشترک در حوزه‌های مختلف اعم از تولید و طراحی و بازاریابی را در پی داشته باشد. اما برخی نیز معتقدند که شرایط کنونی خودروسازی کشور را برای تجربه‎ای جدید تحت عنوان ادغام سازی خودروسازان مساعد نیست و نیاز به مشوق های دولتی دارد. اما با بررسی تاریخچه صنعت خودروسازی جهان و مسیری که شرکت ها در راستای بقا و مقابله با ضرر و زیان اتخاذ کرده اند به وضوح  شاهد کارآمد بودن فعل ادغام سازی در این صنعت مطرح جهانی هستیم.موضوعی که کمتر در صنعت خودروسازی ایران به آن توجه شده است.
 
در همین ارتباط احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به خبرنگار خودروکار می گوید: قطعا اگر خودروسازان بخش خصوصی ادغام شوند هزینه هایشان کاهش پیدا می کند. به طور مثال به جای پنج مدیر فروش یا مدیر مالی یک مدیر فروش  و مالی خواهند داشت و این موضوع در بخش های دیگر نیز به همین منوال پیش خواهد رفت.
 
ادغام سازی خودروسازان بخش خصوصی نیازمند مشوق های دولتی
 
او ادامه می دهد: راه حل این موضوع و ادغام خودروسازان کوچک بخش خصوصی این است که دولت مشوق هایی را در نظر بگیرد. چرا که هرکدام از این شرکت ها سیستم و روش مدیریتی خودشان را دارند و اگر قرار باشد این شرکت ها ادغام شوند باید از برخی از خواسته هایشان کوتاه بیایند.
 
نعمت بخش می افزاید: در مورد علت افزایش تعداد خودروسازی های بخش خصوصی ایراد اساسی متوجه وزارت صمت است که به راحتی مجوز تاسیس این شرکت ها را داده است. درحالی نباید به تیراژ کمتر از 200 هزار دستگاه سواری به شرکتی مجوز بدهد.این موضوع در بخش  تولید کامیون  نیز شدت بیشتری دارد و تعداد بالایی هم تولیدکننده کامیون در کشور به وجود آمده است.
 
معنا بخشیدن به تولید ساخت داخل با ادغام سازی
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: به هرحال اگر خودروسازان بخش خصوصی ترکیب شوند و محصولاتشان را با هم تولید کنند، از لحاظ اقتصادی برای این شرکت ها به صرفه تر است. از سویی قطعا تیراژ بالا هم هزینه های تمام شده را کاهش می دهد، و در این صورت ساخت داخل نیز معنا پیدا می کند.
 
او تاکید می کند: هنگامی که تیراژ پایین باشد هزینه ای که آن قطعه ساز برای ساخت داخل می خواهد صرف کند برای تیراژ پایین جواب نمی دهد و اقتصادی نیست و  مجبور می شوند قطعات مورد نیازشان را به صورت قطعات منفصه از واردات تامین کنند.
 
همچنین امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در ارتباط با ادغام خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار خودروکار عنوان می کند: در سال های گذشته برای آن که در بازار رقابت ایجاد شود مجوزهای بی پایه و اساس زیادی  به ایجاد خودروسازی ها داده شد. به گونه ای که حدود 30 خودروساز در کشور ایجاد شده است. که به غیر از دو خودروساز بزرگ کشور و دو خودروساز متوسط باقی همه بیکار هستند. اما کشورهایی همانند آلمان با سه خودروساز و کشور فرانسه با دو خودروسازی صنعت خودروی کشورشان را پیش می برند.
 
استراتژی ادغام یک استراتژی دفاعی در برابر هزینه های روز افزون
 
او تاکید می کند: خودروسازان کوچک بخش خصوصی در چنین وضعیتی یا باید ادغام شوند و یا اعلام ورشکستگی کنند، چرا که اعلام ورشکستگی جلوی خسارت بیشتر را می گیرد. اما این موضوع در ایران یک تابو است. در شرایطی که خودروسازی کشور بحران های بسیاری را پشت سر گذاشته است اما تا به امروز هیچ کدام از این شرکت ها اعلام ورشکستگی نکرده اند.
 
کاکایی تصریح می کند: خودروسازان کوچک اگر می خواهند باقی بمانند باید برای ادغام اقدام کنند. ادغام چند راه حل دارد. نخست آنکه خودروسازان کوچک یک خودروساز بزرگ به وجود بیاورند یا اینکه یک شرکت بزرگ تر خودروسازان کوچک تر را خریداری کند. در جهان  استراتژی ادغام یک استراتژی دفاعی در برابر هزینه های روز افزون و بحران های اقتصادی است.اما در ایران ادغام به تنهایی کفایت نمی کند چراکه اوضاع صنعت به گونه ای است که باید فکرهای اساسی در این مورد صورت بگیرد.
 
مشکلات حقوقی کلمه ادغام در ایران
 
او می افزاید: از سویی خود کلمه ادغام نیز در ایران  از نظر قانونی دچار مسئله است.یا باید یک شرکت شرکت دیگر را خریداری کند یا یک شرکت سومی هر دو شرکت را خریداری کند و به لحاظ قانونی ادغام در ایران معنی ندارد. در جهان پیشرفته برای ادغام ها راهکارهای درستی از نظر مالیات ها و حقوقی و بیمه ای  درنظر گرفته اند اما ایران در این زمینه از نظر حقوقی بسیار ضعیف است.
 
به گزارش خودروکار، فواید ادغام سازی برای صنعت خودروسازی بدیهی است و به خطی مشی کنونی خودروسازان جهانی تبدیل شده است تا با بروز کوچکترین ضعف و زیان مالی از سوی شرکت ها شاهد طمع دیگر شرکت ها برای تصاحب و افزایش زیر مجموعه های خود باشیم، که به حق می توان گفت این رویکرد در نهایت به نفع شرکت های در حال ورشکستگی و به پاپرجا ماندن آنها ختم می شود.
 
حال با تمام این اوصاف باید منتظر ماند و نظاره کرد که در دولت  دوازدهم چه تصمیمی در قبال موضوعاتی همچون ادغام سازی اتخاذ خواهد شد و آیا ایران همچون دیگر کشورها می تواند از فواید این گزینه که به توفیق اجباری صنعت خودروسازی جهان مشهور است، بهره مند شود یا خیر.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

درسته حتما باید انجام شه
21:48  1398/08/13
پاسخ دادن
پاسخ
0

آفرین بر تو یک نفر ،با چهار نام کاربری،خدایش خسته نمیشی با نامهای مختلف نظر میدی ، خوش به سعادتت که اینقدر بیکاری ایمو،دوست خدا ،خدا پرچم ساینا،رانلی بوی ،به نظرم بکنش 14تا نام به نیت 14معصوم
15:29  1398/08/17

کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

ن درسته واقعا
21:46  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

کاش ادغام بشه
21:45  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

👌👌🖐🖐ممنونم مدیر محترم
21:36  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

انشالله در اینده
21:15  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

فعلا که هر خودرویی بسازن پر از معایب هست و قرار نیست چیزی حل بشه
20:28  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

ممنون از مدیر سایت به خاطر سایت خوبشون
13:26  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

💫💫👌
13:23  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

👌👌👌👌
12:42  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اتومات دی مشکی : سلام امروز فاکتور شدم تکمیل وجه 26 آذر رنگ مشکی طرح عادی با کسورات 58 میلیون . حدودا چقدر طول میکشه تا تحویل بگیرم از نمایندگی؟ اصفهان هستیم
طاها : آر
زهرااسفند : خیلی جالبه هرموقع دعوتنامه پیشنهادی میادیه عده میریزن تواین گروه حرف افزایش قیمت میزنن وهرجورشده میخان توی دل مردموخالی کنن ازماست که برماست این ملت هیچ وقت درست نمیشن
بهراد : ممنون میشم اگه راهنمایی کنید و ما رو از این نگرانی و دلهره نجات بدید
محمد : سلام من تحویل اسفند بودم برام دعوتنامه کوئیک آمد برای کسی آمد من دوگانه ثبت نام کردم دوگانه رامی خوام
بهراد : دوست عزیزDena شما که میگید مشکل اعتبار گواهینامتون حل شد،یعنی الان دیگه وضعیتتون برنده نشده اید نیست؟ و عکس ثبت نام رو کجا دادید که حل شد؟فکس کردید برای ایران خودرو؟
حواله داران پارس : تجمع بزرگ حواله داران پارس بهار و تابستان 403جلو ایران خودرو #نه به توقف تولید پارس تا تحویل آخرین نفر سامانه یکپارچه# زمان یکشنبه 27خرداد 403 لطفاً توی همه گروه ها و سایت اطلاع رسانی کنید
سورن تک تحویل 29 اسفند : 1 بهمن تکمیل وجه، امروز فاکتور شد، موتور ef7
S5 : سلام منم الان دیدم فاکتور شدم 101میلیون تاخیر در تحویل داده
دی دوگانه : با سلام خدمت دوستان تکمیل وجه یک اردیبهشت، فاکتور سی اردیبهشت، پلاک شش خرداد، امروز تحویل گرفتم. انشاءالله قسمت همه ی دوستان بشه خودرو رو زودتر تحویل بگیرند