نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

این روزها تب‌وتاب طراحی، تولید و عرضه کراس‌اوورها (خودروهای شاسی‌بلندی که بر پایه پلت فرم خودروهای سدان یا در اصطلاح عامیانه سواری توسعه یافته‌اند) توسط خودروسازان از یکسو و استقبال زیاد مشتریان در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و نیز آسیایی شدت و سرعت زیادی گرفته است. دراین‌بین کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در دورانی که حضور کراس‌اوورهایی از برندهای مطرح خودروسازی به دلیل شرایط سخت تحریمی در این بازارِ تشنه، بسیار کمرنگ شده و یا به‌طورکلی از بین رفته، شاهد رقابت تنگاتنگ شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده دولتی و خصوصی در معرفی، تولید و عرضه کراس‌اوورهای از برندهای “چینی” هستیم.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

چری تیگو ۷ پرو (Tiggo 7 Pro) جدیدترین محصول چری است که قرار است، به‌زودی و پس از برادر بزرگ‌تر خود یعنی تیگو ۸ پرو و با برندی تحت نام فونیکس (Fownix) که برگرفته از کلمه انگلیسی (Phoenix) به معنای ققنوس است وارد بازار ایران شود. بر همین اساس متنی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید, نقدی است بر طراحی ظاهری و کابین این کراس‌اوور تازه‌نفس.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

در سال ۲۰۱۲ بود که کمپانی چری، در نمایشگاه خودروی پکن با معرفی کانسپت TX، خود و به‌نوعی خودروسازی چین را وارد مرحله جدیدی از طراحی خودرو کرد و بسیاری از سرعت پیشرفت خودروسازی چین در این زمینه شگفت‌زده شدند. در ادامه و در سال ۲۰۱۶, چری با معرفی کراس‌اوور تیگو ۷ که بر اساس همان کانسپت TX طراحی و تولید شده بود که با فاصله زمانی اندکی نیز به بازار ایران راه یافت و در آن برهه زمانی لقب لوکس‌ترین و البته گران محصول چینی بازار را به خود گرفت و بار دیگر توانست تحسین منتقدان و کاربران را به خود جلب کند. چراکه چری با معرفی تیگو ۷, فلسفه و زبان طراحی اختصاصی خود را معرفی کرد که برخلاف گذشته چری، این بار خبری از کپی و یا الگوبرداری‌های ناشیانه از محصولات مطرح اروپایی، آمریکایی و یا آسیایی نبود، اتفاقی که در آن زمان و در بین محصولات خودروسازی چین غریب و ناآشنا بود, هرچند که به دلیل پیروی طراحی تیگو ۷ از ترند یا مد روز طراحی, وجود برخی شباهت‌ها با محصولات مطرح اروپایی انکارناپذیر بود.

چری تیگو 7 مدل 2018

بااین‌حال و پس از موفقیت‌هایی که چری با مدل تیگو ۷ کسب کرد, تصمیم گرفت تا از مدل جدید آن با نام Tiggo 7 Pro و با طراحی کاملاً متفاوت و دگرگون شده و بر پایه فلسفه جدید طراحی این برند رونمایی کند.

تیگو 7 پرو

چری در تیگو ۷ پرو, رویکرد زیبایی‌شناختی جدیدی را به کار برده است که اولین المان و ویژگی آن را در جلوپنجره‌های بزرگ جلو تحت عنوان Sunshine Galaxy یا ماتریس کهکشانی می‌توان مشاهده کرد. جلوپنجره‌ای که با فرم چندضلعی خود و استفاده از الگوهایی به شکل الماس سه‌بعدی در آن, علاوه بر آن‌که جزئیات بصری زیادی را به این نما اضافه کرده است، تداعی‌کننده آسمان شب نیز هست.

جلوپنجره کهکشانی ماتریسی چری تیگو 7 پرو

چراغ‌های باریک و LED ماتریسی که سه برابر چراغ‌های هالوژنی نوردهی بهتری دارند, با تم گرافیکی تیره خود و برخلاف تیگو ۸ پرو, به جلوپنجره متصل شده‌اند که چری آن‌ها را Tigger Eyes یا چشمان ببر می‌نامد. ترکیب این چراغ‌ها با سپرهای زاویه‌دار و هندسی که چراغ‌های روشنایی در روز نیز بر روی آن قرار گرفته است نمایی خشن، عضلانی و جسورانه‌ای را به نمایش گذاشته است.

چراغ های جلوی چری تیگو 7 پرو

در نمای جانبی همانند تیگو ۸ پرو, سه خط شخصیتی, تشکیل‌دهنده کلیت این نما است که البته از ساختاری به‌مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو برخوردارند. این خطوط شخصیتی که تحت عنوان Life in Motion شناخته می‌شود, اولین بار توسط جیمز هوپ (James Hope) مدیر طراحی سابق فورد, دایملر کرایسلر و جنرال موتورز در محصولات چری پیاده‌سازی شده است. این سه خط شامل یک خط کمر (beltline) بالایی که به‌صورت افقی و سرتاسری از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب امتداد یافته که حسی از استحکام و ثبات را تداعی می‌کند. در کنار آن دو خط شخصیتی دیگر وجود دارد که یکی بر روی گلگیر و قسمتی از در عقب و دیگری در بالای رکاب‌های پایین درها قرار دارند که فرمی گرد و منحنی داشته که تداعی‌کننده حسی از پویایی و حرکت را مطابق با ترند و مد امروزی می‌باشند.

نمای جانبی تیگو 7 پرو

نکته دیگری که در نمای جانبی تیگو ۷ پرو به چشم می‌خورد, فرم DLO یا فریم دور شیشه‌های جانبی است که در قسمت ستون‌های C و D و در لچکی عقب, جدا از اینکه به لحاظ بصری در عقب را به در صندوق بار متصل کرده و حالتی یکپارچه ایجاد نموده است, به لحاظ فرمی نیز یادآور BYD Tang EV600 است. از دیگر ویژگی‌های این نما می‌توان به رینگ‌های ۱۸ اینچی, خط سقف کمانی و نیز باربند یکپارچه باقابلیت حمل بار تا ۵۰ کیلوگرم اشاره کرد.

در نمای عقب اما با طراحی به‌مراتب ساده‌تری در مقایسه با دو نمای دیگر تیگو ۷ جدید روبه‌رو هستیم که استفاده از یک چراغ باریک و یک‌تکه که در مرکز آن لوگوی چری قرار گرفته است و به همراه یک سپر عضلانی که دربرگیرنده دو سر اگزوز تزئینی است، نمایی بروز و درعین‌حال اسپرت را به نمایش می‌گذارد. اما نکته‌ای که در این نما وجود دارد، درب صندوق آن است که از فرمی ساده به همراه یک برآمدگی برخوردار است و ازآنجاکه محل نصب پلاک در زیر آن و بر روی سپر نصب شده، با نمایی به اصلاح لخت و عریان روبه‌رو می‌شویم که ارتفاع خودرو را بلندتر از آنچه هست نشان می‌دهد.

نمای عقب تیگو 7 پرو

نمای داخلی اما شباهت‌های زیادی با تیگو ۸ پرو دارد و به همین دلیل می‌توان گفت با کابینی شیک، ساده و مینیمال و درعین‌حال مدرن روبه‌رو هستیم که به‌واسطه متریال و تم رنگی استفاده شده در آن حال و هوای اسپرت تری در مقایسه با تیگو ۸ دارد. استفاده از یک صفحه نمایش مرکزی ۱۰.۲ اینچی با قابلیت پشتیبانی از آندروید اتو و اپل کارپلی در کنار دو صفحه نمایش لمسی دیگر و نیز سیستم نورپردازی داخلی با قابلیت هماهنگی با موزیک پخش شده، از دیگر ویژگی‌های کابین بزرگ و جادار تیگو ۷ پرو است.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

اما در پایان اگر بخواهیم به‌عنوان نتیجه‌گیری و به دور از هرگونه تعصبی نسبت به طراحی ظاهری Tiggo7 Pro به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط نظر دهیم، باید بگوییم که تیگو ۷ جدید از ظاهر و استایلی زیبا و هماهنگ، جسور، پویا و به‌مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو برخوردار است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چری تیگو ۷ پرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
رضادوگانه : سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
پویا : سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
علی : با سلام من بهمن ماه ۱۴٠۲ ثبت نام کردم برا چانگان واراداتی الان نه پیامکی ن چیزی دریافت نکردیم ایا کسی اطلاعی داره ببینم مشکل کجاست چرا خبری ب ما نمیدن
فرامرز مهر : سلام ثبنام ۲۷ مهر امروز شاسی شد بنظرتون کی تحویل میدن
سعید : درود بر ما که پیگیر هستین و اخبار را به اشتراک میگذارید
تاراv4تحویل اردیبهشت : سلام تاراv4کسی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بیگانه اسفند : سلام چقد تکمیل وجه کوییکبود
سلام : شما پیامک تبدیل براتون امده؟
دوگانه : 780
زهره X55 اقساطی : خوش خبر باشین چه ساعتی تماس گرفتین چون من صبح تماس گرفتم گفتن دوهفته دیگه تعیین تکلیف میشه
احمد : برو تو سایت چک کن. الان تبدیل تارا فوری و پیش فروش اومده شماره پیگیری رو از قسمت نتایج قرعه کشی میتونی ببینی بعدش برو همون رو تو قسمت واریز وجه بزن
کر بختیاری : سلام دوستان من تحویل آذر بودم 1ماه پیش تحویل گرفتم ساینا دوگانه برا منم 2 بار پیام برا ساینا تک اومد قبول نکردم شما هم قبول نکنید همون دوگانه تحویل میدن منتها یه کمی دیرتر تحویل میدن
4723 : سلام دوستان داره 10روز تمام‌ میشه تبدیل نزدیم‌پارس هم اینجور که خبرامیاد فقط توقف از اول4 اینبار جدی.واین که این بار میگن فقط سورن تبدیل میاد دیگه تارا 207 خبری نیست اولویت سوم زمستانم نمیدونم چیکار کنم بازم صبوری میترسم بعد یه سال نیم امسال همون سورن هم نرسه به ما ...این مدیر ایران خودرو الیمردان چه ادم بی شرفیه انگار میخاد از جیب خودش بده اون از قبل سال که مشتری زنگ زده بود گفت هیچ امید نیه برا پارس اسفند توقف که نصف زدن تبدیل باز 3 ماه تولید قرار شد بکنن بازم نتونستن ماها زمستان رو بدن الان که نمیدونیم چیکار بکنین بیزار بودیم از این ماشین از این زندگی بخاطر یک ماشین دوساله موهام سفید شد
وحید : دلیل تفاوت جریمه تاخیر ایران خودرو برای فروش فوق العاده و پیش فروش چیه؟ ازتاریخ تحویل برای فروش فوق العاده 36درصدسالیانه و پیش فروش 12درصد سالیانه درصورتی که برای پیش فروش سود مشارکت برای مبلغ اولیه(50درصد قیمت خودرو)حذف کردند . از زمانی که مبلغ کامل پرداخت پیشه و تاریخ تحویل میرسه هر دو گروه یکسان هستندواقعا این ایران خودرو کاراش بی حساب برای من15میلیون سود مشارکت حذف کردند و الان 12درصد تاخیر میدند [پرداخت اولیه آذر ماه،تکمیل وجه اسفند،تحویل اردیبهشت،گفتن مرداد فاکتور میشی] 207 ارتقا یافته سقف شیشه ای اول به زور تبدیل کردن ارتقا یافته ،الان هم تا مردادنمی خوان فاکتور کنن
حسین : سلام داداش فروش فوری 19 اسفند بودی شماره پذیرشت بگو ببینیم چندتا دیگه مونده برسه بما من خودم 117379هستم
رضا : تکمیل وجه 2 بهمن تبدیلی 207 امروز فاکتور شدم به امید فاکتور شدن همه یا علی