مرسدس بنز و پورشه در جنگ خودروهای برقی چگونه به برتری خواهند رسید؟

 

مرسدس بنز و پورشه در جنگ خودروهای برقی چگونه به برتری خواهند رسید؟

 

خودروهای برقی با وجود مزایای زیاد، از نظر برد حرکتی ضعیف‌تر از رقبای بنزینی و دیزلی هستند. به‌بیان دیگر، یک خودروی برقی با شارژ کامل باتری نمی‌تواند از نظر مسافت قابل پیمایش، با یک خودروی بنزینی یا دیزلی که باک آن پر است، رقابت کند. این امر به عنوان یک عامل بازدارنده در خرید خودروهای برقی ظاهر می‌شود و تعصب بیشتری را برای هواداران خودروهای درون‌سوز ایجاد می‌کند. اما پورشه و مرسدس بنز قصد دارند این مشکل خودروهای برقی را برطرف کنند.

چرا باتری‌های حجیم‌تر مشکل برد حرکتی را برطرف نمی‌کنند؟

شاید بگویید مشکل برد حرکتی کمتر، به‌راحتی از طریق نصب باتری‌های پرظرفیت و حجیم حل می‌شود. چنین راهکاری در حقیقت یک چرخه معیوب می‌سازد، چرا که باتری حجیم‌تر به معنای افزایش وزن است. افزایش وزن هم به‌نوبه خود باعث بروز مشکلات بیشتری می‌شود.

یک خودروی سنگین وزن، به نیروی بیشتری برای جابجایی نیاز دارد. نیروی بیشتر هم نیازمند قدرت بیشتر و در نتیجه مصرف انرژی بالاتر است! بنابراین بخشی از انرژی باتری حجیم‌تر صرف تأمین انرژی لازم برای جابجایی خود می‌شود نه افزایش برد حرکتی!

باتری

از سوی دیگر افزایش وزن خودروها باعث صدمات بیشتر به جاده‌ها و خیابان‌ها می‌شود. همچنین وزن بیشتر صدمات بیشتری را نیز در تصادفات در پی دارد. بد نیست بدانید افزایش وزن خودروهای جدید، موسسه ایمنی IIHS را مجبور کرده در تجهیزات انجام تست‌های ایمنی خود بازنگری‌ کند!

تغییر در ساختار شیمیایی و افزایش چگالی انرژی

خودروسازان با علم به این مسائل به‌دنبال ایجاد تغییراتی بنیادین در ساختار شیمیایی باتری هستند. به‌عبارت دقیق‌تر، آنها می‌خواهند چگالی انرژی باتری‌ها را افزایش دهند. در حال حاضر اکثر خودروهای برقی به باتری‌های لیتیومی مجهز می‌شوند. این نوع باتری‌ها که از آند گرافیت استفاده می‌کنند، از نظر چگالی انرژی خیلی وضعیت مطلوبی ندارند. اما در صورت استفاده از سیلیکون به‌جای گرافیت، باتری‌ها می‌توانند تا 10 برابر انرژی بیشتری در خود ذخیره کنند. مزیت دیگر این باتری‌ها، مقاومت داخلی کمتر آنهاست، در نتیجه بسیار سریع‌تر شارژ می‌شوند. بنابراین، وزن کمتر، برد حرکتی بیشتر و شارژ سریع‌تر سه مزیت اصلی این نوع باتری است.

باتری

بر اساس گزارش اخیر رویترز، دو استارتاپ Group14 Technologies و Sila Nanotechnologies در حال آماده‌سازی خود برای تولید سیلیکون مخصوص باتری در مقیاس گسترده هستند. یکی از سرمایه‌گذاران استارتاپ Group14 Technologies شرکت پورشه است که تاکنون بیش از 100 میلیون دلار در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده و اولین مشتری آن در بخش خودرو خواهد بود. کارخانه این استارتاپ در موسس لیک واشینگتن، در سال 2024 افتتاح خواهد شد و سالانه مواد آندی لازم برای تولید باتری 200 هزار خودروی برقی را تأمین خواهد کرد. در فازهای بعدی، ظرفیت تولید این کارخانه به‌مرور افزایش خواهد یافت.

باتری پورشه

مرسدس بنز و همکاری با استارتاپ Sila Nanotechnologies

مرسدس بنز هم استارتاپ Sila Nanotechnologies را برای همکاری انتخاب کرده است. این خودروساز آلمانی قصد دارد تا سال 2025 به اولین مشتری استارتاپ مذکور تبدیل شود. جالب اینکه مرسدس بنز یک گام جلوتر از پورشه قرار دارد، چرا که اولین مدل مجهز به باتری استارتاپ Sila Nanotechnologies را انتخاب کرده است. این مدل عبارت است از نسخه برقی شاسی‌بلند نمادین G کلاس یا همان EQG.

باتری مرسدس

آنطور که مرسدس بنز وعده داده، سلول‌های باتری EQG به‌لطف تکنولوژی نوین Sila Nanotechnologies بیست الی چهل درصد چگالی انرژی بیشتری خواهند داشت.

اگر باتری‌های لیتیوم-سیلیکونی آنگونه که تبلیغ می‌شود انقلابی باشند، جای تعجبی نخواهد داشت که همه خودروسازان به آن علاقه پیدا کنند. البته آنطور که مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Sila Nanotechnologies اعلام کرده، جایگزینی کامل گرافیت با سیلیکون ممکن است تا 10 سال طول بکشد. در هر حال با توجه به گام‌های بنیادینی که مرسدس بنز و پورشه برداشته‌اند، می‌تواند نتیجه گرفت این دو کمپانی آلمانی احتمالاً در آینده برگ برنده را در دست خواهند داشت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
رضادوگانه : سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
پویا : سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
علی : با سلام من بهمن ماه ۱۴٠۲ ثبت نام کردم برا چانگان واراداتی الان نه پیامکی ن چیزی دریافت نکردیم ایا کسی اطلاعی داره ببینم مشکل کجاست چرا خبری ب ما نمیدن
فرامرز مهر : سلام ثبنام ۲۷ مهر امروز شاسی شد بنظرتون کی تحویل میدن
سعید : درود بر ما که پیگیر هستین و اخبار را به اشتراک میگذارید
تاراv4تحویل اردیبهشت : سلام تاراv4کسی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه اسفند : خوش گلدی
دوگانه اسفند : کوییک اس 390 برادار، چرا اطلاعات غلط میدی
بیگانه اسفند : سلام چقد تکمیل وجه کوییکبود
سلام : شما پیامک تبدیل براتون امده؟
دوگانه : 780
زهره X55 اقساطی : خوش خبر باشین چه ساعتی تماس گرفتین چون من صبح تماس گرفتم گفتن دوهفته دیگه تعیین تکلیف میشه
احمد : برو تو سایت چک کن. الان تبدیل تارا فوری و پیش فروش اومده شماره پیگیری رو از قسمت نتایج قرعه کشی میتونی ببینی بعدش برو همون رو تو قسمت واریز وجه بزن
کر بختیاری : سلام دوستان من تحویل آذر بودم 1ماه پیش تحویل گرفتم ساینا دوگانه برا منم 2 بار پیام برا ساینا تک اومد قبول نکردم شما هم قبول نکنید همون دوگانه تحویل میدن منتها یه کمی دیرتر تحویل میدن
4723 : سلام دوستان داره 10روز تمام‌ میشه تبدیل نزدیم‌پارس هم اینجور که خبرامیاد فقط توقف از اول4 اینبار جدی.واین که این بار میگن فقط سورن تبدیل میاد دیگه تارا 207 خبری نیست اولویت سوم زمستانم نمیدونم چیکار کنم بازم صبوری میترسم بعد یه سال نیم امسال همون سورن هم نرسه به ما ...این مدیر ایران خودرو الیمردان چه ادم بی شرفیه انگار میخاد از جیب خودش بده اون از قبل سال که مشتری زنگ زده بود گفت هیچ امید نیه برا پارس اسفند توقف که نصف زدن تبدیل باز 3 ماه تولید قرار شد بکنن بازم نتونستن ماها زمستان رو بدن الان که نمیدونیم چیکار بکنین بیزار بودیم از این ماشین از این زندگی بخاطر یک ماشین دوساله موهام سفید شد
وحید : دلیل تفاوت جریمه تاخیر ایران خودرو برای فروش فوق العاده و پیش فروش چیه؟ ازتاریخ تحویل برای فروش فوق العاده 36درصدسالیانه و پیش فروش 12درصد سالیانه درصورتی که برای پیش فروش سود مشارکت برای مبلغ اولیه(50درصد قیمت خودرو)حذف کردند . از زمانی که مبلغ کامل پرداخت پیشه و تاریخ تحویل میرسه هر دو گروه یکسان هستندواقعا این ایران خودرو کاراش بی حساب برای من15میلیون سود مشارکت حذف کردند و الان 12درصد تاخیر میدند [پرداخت اولیه آذر ماه،تکمیل وجه اسفند،تحویل اردیبهشت،گفتن مرداد فاکتور میشی] 207 ارتقا یافته سقف شیشه ای اول به زور تبدیل کردن ارتقا یافته ،الان هم تا مردادنمی خوان فاکتور کنن