فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

خودروسازان در حالی 20 درصد از تولیدات خود را به صورت فروش فوری و اینترنتی عرضه می‌کنند که بسیاری از مصرف‌کنندگان از این شیوه فروش خودرو ناراضی هستند.
در حدود دو سال اخیر افت تولید خودرو در کشور موجب بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای این محصول در بازار شده است.
جذابیت تفاوت چند میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها باعث شده تا علاوه بر دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای، بسیاری از مردم عادی و مصرف‌کنندگان نیز با هدف خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، به واسطه‌گری این محصول روی آورند.
در این زمینه عبدالله بابایی - معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:‌ در دور قبلی فروش اینترنتی محصولات این شرکت به طور لحظه‌ای حدود 70 تا 80 هزار تقاضای خرید روی سایت بود.
وی با بیان این‌که این در حالی است که کل خودروی عرضه شده در آن دوره 20 هزار دستگاه بود، خاطرنشان می‌کند: بدیهی است که تعادلی بین تقاضای بسیار بالا و عرضه 20 هزار دستگاهی وجود ندارد.
معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو ادامه می‌دهد:‌ در نتیجه بسیاری از کسانی که به امید خرید خودرو به سایت مراجعه کرده‌ بودند موفق به خرید خودرو نشدند و این موضوع نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از تقاضای خرید خودروها واقعی و مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی است؟ اظهار می‌کند: متاسفانه معیاری برای تشخیص این موضوع وجود ندارد با این حال ما برای جلوگیری از فعالیت‌های واسطه‌گری، خرید خودرو از سوی کسانی که در چند ماه اخیر نسبت به خرید محصولات اقدام کرده‌اند را ممنوع کرده و هر کد ملی نیز تنها یک بار موفق به خرید خودرو می‌شود.
بابایی خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که تفاوت چند میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار محصولات وجود دارد به طور طبیعی بسیاری از مردم به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین تنها راه از بین بردن این معضل، تعیین قیمت‌های منطقی برای از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها است.
وی اظهار می‌کند: علاوه بر آن ما سعی می‌کنیم با افزایش تولید و عرضه خودروها تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضای محصولات ایجاد کنیم به‌گونه‌ای که در چند ماه اخیر نیز تولید محصولات حدودا سه برابر شده است.
در این زمینه شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که خودروسازان چه راهکار دیگری برای فروش محصولات غیر از فروش اینترنتی دارند؟ خاطرنشان می‌کند: فروش اینترنتی یکی از راهکارهای متداول فروش خودرو در دنیا است.
وی با بیان این‌که مشکل فعلی در این زمینه نه مربوط به نحوه فروش بلکه به دلیل بالا بودن تعداد تقاضاهای کاذب در این بازار است، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط فروش خودرو از هر طریق دیگری نیز که صورت گیرد باز هم تعداد قابل توجهی از خودروها نصیب دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: بنابراین برای حل این معضل باید زمینه فعالیت‌های واسطه‌گری در این بازار از بین برود که راهکار آن نیز حذف تفاوت بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروها است.
آزادی با بیان این‌که متاسفانه بخش اعظم تقاضاهای خرید خودرو مربوط به تقاضاهای واسطه‌گری و نه مصرفی است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون شاهدیم که حتی بسیاری از کارمندان نیز به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد و کسب سود چند میلیون تومانی ناشی از آن اقدام به خرید خودرو می‌کنند که همین موضوع محدود شدن فرصت خریداران واقعی این محصولات را به دنبال داشته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , فروش , اینترنتی , مشتری , نفع , ضرر , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سامان
4

فکر نمیکنم که فقط دلال های معمولی سود ببرن از این گرگ و میش خودشون و اونایی که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارن خیلی بیشتر از این حرفا سود می کنن...
12:00  1393/03/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی s5 : سلام 20مهرماه ثبت نام 24/2/1403شاسی امروز جهت تحویل زنگ زدند انشاالله به زودی همگی تحویل بگیرید
استاد : سلام بر همگی بنده هفته اخر اسفندم امروز متوجه شدم قیمت کارخانه تعقیر کرده ایا این افزایش قیمت شامل ما میشه
اتومات : دای ارش تو چرا فاکتور نشدی سخا کی تحویل دادی ۲۱ هم میگن فاکتور شده
بابک : درود .ماشین ما هوندا است و ور دنده پنج خیلی صدا میده و ماشین میلرزه
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : سلام دوستان،سود تاخیر کسایی که تبدیل نزدن بیشتر از کسایی که تبدیل زدن یا یکیه؟
اتو سعید : سلام به همه دوستان اتو سعید هستم امروز فاکتور شدم تکمیل وجه 25اذر ایشالله مشکی شروع شد و تا آخر آذر رو همه فاکتور کنن😋
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : سلام.تا الام 45100 نفر از زمستان واریز وجه کردن و اگه هیچوانصرافی نداشته باشیم زیر 2000تا از زمستان مونده.طبق تجربه ی من تو این یک سال که منتظر بودم هر سری که تبدیل بیاد ،سری بعدی یا تبدیل با شرایط بدتر یا ماشین خودت شرایطی میاد که میگی کاشکی تبدیل زده بودم.من که پول کم دارم منتظرم ببینم چی میشه
مش مهدی : الان سه هفته هستش تخصیص وشاسی خورده خبری از فاکتور نیست
محمد : شما چندم ثبت نام کردید ؟ آبان تکمیل شده
محمد : شهاب فروش فوری تا اخر هفته شما هم فاکتور ویشین به ترتیب جلو ویاد
بیگانه اسفند : سلام کوییک تکمیل وجه کردین مبلغ 118؟
محمد : دنا پلاس تحویل آبان کی تکمیل شد، پیام میده ظرفیت تکمیل ، بعد از 3 روز آبان پرشد ؟
دوگانه اسفند : سلام دوستان آیا افزایش قیمت برای اسفندیها هست یاکه برای همه هست کلافه شدیم دیگه چرا هی کوییک میفرستن
جابر : سلام امروز باربری چند دستگاه x22بار کرده بود داخل جاده بم جیرفت معلوم نبود طرف بندرعباس می رفت یا شهرهای جنوبی کرمان