بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول

بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول

وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالی اواخر دی‌ماه امسال واردات خودرو از سوی شرکت‌های متفرقه را ممنوع کرد که از آن زمان تا‌کنون، قدم به قدم از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و در نهایت نیز واردات خودرو را به خانه اول خود بازگرداند.
حدود یک ماه پیش بود که ناگهان خبر رسید وزارت صنعت دستور حذف واردات متفرقه خودرو (خارج از مدار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران) را صادر و اعلام کرده از این پس تمام خودروهای سواری خارجی باید از کانال نمایندگی‌های رسمی وارد کشور شوند. این تصمیم وزارت صنعت، معنایی جز ممنوعیت ثبت‌سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور به‌صورت متفرقه یا همان شناسنامه‌ای و شخصی نداشت و طبق آن، هر شخص حقوقی (غیر از نمایندگی‌ها) که قصد واردات خودرو را داشت، باید پس از هماهنگی با نمایندگی‌های مربوطه، به‌دنبال ثبت‌سفارش و واردات می‌رفت.
آن‌طور که مسوولان وزارت صنعت در آن برهه از زمان اعلام کردند، هدف از این کار (حذف ثبت‌سفارش و واردات متفرقه)، هدفمند کردن و کانالیزه شدن واردات خودرو به کشور بوده، چه آنکه به این واسطه مدیریت بهتر و صحیح‌تری بر بازار خودروهای وارداتی‌ها انجام خواهد داد. به گفته آنها، از آنجاکه 70 درصد از بازار خودروهای وارداتی را واردکنندگان متفرقه تشکیل می‌دهند و سهم نمایندگی‌های رسمی تنها 30 درصد است، خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان (از سوی متفرقه‌ها) ارائه نمی‌شود؛ بنابراین اگر کل واردات به دست نمایندگی‌های رسمی بیفتد، ارائه خدمات مناسب به مردم، تضمین خواهد شد. دفاعیات مسوولان وزارت صنعت از «منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی در حالی بود که بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف اصلی این وزارتخانه از این تصمیم، کاستن از حجم واردات خودرو به کشور (به دلیل کاهش قیمت نفت و کمبود منابع ارزی)، است. آنها اعتقاد داشتند که وقتی وزارت صنعت از سهم 70 درصدی واردات متفرقه خودرو می‌گوید؛ بنابراین با حذف متفرقه‌ها، ورود خودروهای خارجی به کشور افت شدیدی را تجربه خواهد کرد. کارشناسان همچنین تاکید داشتند که اگر دولت به‌دنبال کاهش واردات خودرو است، باید به جای حذف متفرقه‌ها، تعرفه و نرخ ارز را بالا ببرد؛ زیرا با این دو اقدام، ورود خودروهای خارجی به کشور خود به خود کاهش پیدا خواهد کردن هرچند وزارت صنعت در ابتدا اصرار زیادی روی عملی کردن تصمیم خود داشت و استدلال‌های زیادی نیز بابت منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، آورد، اما رفته رفته بر اثر فشار رسانه‌ها و کارشناسان، از تصمیم خود عقب کشید. برخی مسوولان وزارت صنعت البته چون نمی‌خواستند رسما بگویند که تصمیم نادرستی در مورد انحصاری کردن واردات خودرو گرفته‌اند، قدم به قدم راه را برای بازگشت متفرقه‌ها به بازار خودروهای وارداتی باز و در اولین اقدام، ورود خودروهای متفرقه با مجوز نمایندگی‌های رسمی را آزاد اعلام کردند. در نشست مشترکی که آن زمان مسوولان وزارت صنعت و واردکنندگان رسمی و غیر‌رسمی برگزار کردند، از طرحی با نام «ساماندهی واردات خودرو» رونمایی شد، طرحی که به واسطه آن، متفرقه‌ها می‌توانستند دوباره اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. با توجه به این طرح، شرکت‌های متفرقه می‌توانستند واردات خودرو را به دو روش انجام دهند؛ مطابق با روش اول، واردکننده غیر رسمی می‌توانست پس از واردات خودرو از طریق نمایندگی رسمی، برای ارائه خدمات پس از فروش به خریداران، اقدامات لازم را انجام دهد؛ به این معنی که خودش باید شبکه خدمات پس از فروش را ایجاد می‌کرد. در روش دوم نیز واردکننده غیررسمی ملزم به واردات خودرو از کانال نمایندگی‌های رسمی بود و خدمات پس از فروش شان نیز از طریق همین نمایندگی‌ها به مشتریان ارائه می‌شد.
روش‌های ابداعی وزارت صنعت در حالی بود که همان زمان کارشناسان تاکید کردند این دو روش به اصطلاح جواب نخواهد داد؛ زیرا نمایندگی‌های رسمی تمایلی به فعالیت متفرقه‌ها ندارند و بنابراین اجازه نمی‌دهند آنها (متفرقه‌ها) به این راحتی‌ها خودرو به کشور بیاورند. آنها تاکید داشتند که بسیار بعید است نمایندگی‌ها اجازه عرض اندام چندانی را در بازار خودروهای وارداتی به متفرقه‌ها بدهند و این نتیجه‌ای جز انحصار نخواهد داشت. اما در همین کش و قوس بود که وزارت صنعت با اعلام ضوابطی 14گانه، از ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (به عنوان نهادی دولتی) به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خبر داد. این تصمیم وزارت صنعت، سبب بهت کارشناسان شد، چه آنکه نمی‌توانستند ورود دولت به قیمت‌گذاری در بازاری کاملا رقابتی را هضم کنند. با این تصمیم وزارت صنعت، قیمت خودروهای وارداتی عملا توسط سازمان حمایت تعیین می‌شد تا بازار وارداتی‌ها نیز مانند بازار خودروهای دخلی، دستوری شود. در این گیرودار اما وزارت صنعت یک قدم دیگر از تصمیم بحث‌برانگیز خود مبنی‌بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، عقب کشید و اعلام کرد متفرقه‌ها می‌توانند بدون فعالیت زیر نظر نمایندگی‌های رسمی، اقدام به واردات خودرو کنند. طبق گفته مسوولان وزارت صنعت و براساس شیوه‌نامه جدید، واردکنندگان غیررسمی خودرو (متفرقه‌ها) در صورت تضمین ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان، مجاز به واردات خودرو خواهند بود و این یعنی وزارت صنعت عملا از تصمیم یک ماه پیش خود مبنی بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، منصرف شده است. بر این اساس، واردکنندگان متفرقه یا باید به طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافقنامه با نماینده رسمی، این خدمات را ارائه دهند. وزارت صنعت همچنین برای آنکه به قول خودش اجحافی در حق واردکنندگان متفرقه رخ ندهد، اعلام کرده شیوه‌نامه و توافقنامه‌ میان واردکنندگان متفرقه و رسمی را خود تدوین می‌کند؛ زیرا نمی‌خواهد رسمی‌ها در این مورد «سلیقه محور» عمل کنند.
این تصمیم وزارت صنعت در حالی بود که دیروز نیز سازمان حمایت اعلام کرد «قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به واردکنندگان واگذار شده است.» آن‌طور که رئیس سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داده، قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، به واردکنندگان محول شده و این سازمان نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر تخلفی صورت گیرد، با آن برخورد خواهد کرد.
با این دو تصمیم اخیر وزارت صنعت، (آزاد شدن واردات متفرقه خودرو و واگذاری قیمت‌گذاری به واردکنندگان) واردات خودرو به کشور عملا به خانه اول خود برگشت و حالا باید از مسوولان وزارت صنعت پرسید که هدف از این دور باطل چه بوده است؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , صنعت و معدن , واردات , قیمت گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: reza-4WD
0

از اولش معلوم بود این همه نظریه از یه جای مطمئن داده نمیشد
00:20  1393/12/18
پاسخ دادن
M O J
7

تو ایران که الحمدالله استعفا مفهومی نداره. من نمیدونم حداقل این نماینده های مجلس دارن چیکار میکنن . . .
(البته چرا فقط هر جا کم اوردن سریع میکشن رو قیمتا . . .)
12:05  1393/12/07
پاسخ دادن
امیر
0

مملکت باری به هر جهت در دست افراد ........!!! هر چه اسیب دیده اند مردم
در سالهای گذشته به خاطر تصمیم های خلق الساعه که پشت ان تصمیم
کارشناسی نبوده است.
11:23  1393/12/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
رضادوگانه : سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
پویا : سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
علی : با سلام من بهمن ماه ۱۴٠۲ ثبت نام کردم برا چانگان واراداتی الان نه پیامکی ن چیزی دریافت نکردیم ایا کسی اطلاعی داره ببینم مشکل کجاست چرا خبری ب ما نمیدن
فرامرز مهر : سلام ثبنام ۲۷ مهر امروز شاسی شد بنظرتون کی تحویل میدن
سعید : درود بر ما که پیگیر هستین و اخبار را به اشتراک میگذارید
تاراv4تحویل اردیبهشت : سلام تاراv4کسی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه اسفند : کوییک اس 390 برادار، چرا اطلاعات غلط میدی
بیگانه اسفند : سلام چقد تکمیل وجه کوییکبود
سلام : شما پیامک تبدیل براتون امده؟
دوگانه : 780
زهره X55 اقساطی : خوش خبر باشین چه ساعتی تماس گرفتین چون من صبح تماس گرفتم گفتن دوهفته دیگه تعیین تکلیف میشه
احمد : برو تو سایت چک کن. الان تبدیل تارا فوری و پیش فروش اومده شماره پیگیری رو از قسمت نتایج قرعه کشی میتونی ببینی بعدش برو همون رو تو قسمت واریز وجه بزن
کر بختیاری : سلام دوستان من تحویل آذر بودم 1ماه پیش تحویل گرفتم ساینا دوگانه برا منم 2 بار پیام برا ساینا تک اومد قبول نکردم شما هم قبول نکنید همون دوگانه تحویل میدن منتها یه کمی دیرتر تحویل میدن
4723 : سلام دوستان داره 10روز تمام‌ میشه تبدیل نزدیم‌پارس هم اینجور که خبرامیاد فقط توقف از اول4 اینبار جدی.واین که این بار میگن فقط سورن تبدیل میاد دیگه تارا 207 خبری نیست اولویت سوم زمستانم نمیدونم چیکار کنم بازم صبوری میترسم بعد یه سال نیم امسال همون سورن هم نرسه به ما ...این مدیر ایران خودرو الیمردان چه ادم بی شرفیه انگار میخاد از جیب خودش بده اون از قبل سال که مشتری زنگ زده بود گفت هیچ امید نیه برا پارس اسفند توقف که نصف زدن تبدیل باز 3 ماه تولید قرار شد بکنن بازم نتونستن ماها زمستان رو بدن الان که نمیدونیم چیکار بکنین بیزار بودیم از این ماشین از این زندگی بخاطر یک ماشین دوساله موهام سفید شد
وحید : دلیل تفاوت جریمه تاخیر ایران خودرو برای فروش فوق العاده و پیش فروش چیه؟ ازتاریخ تحویل برای فروش فوق العاده 36درصدسالیانه و پیش فروش 12درصد سالیانه درصورتی که برای پیش فروش سود مشارکت برای مبلغ اولیه(50درصد قیمت خودرو)حذف کردند . از زمانی که مبلغ کامل پرداخت پیشه و تاریخ تحویل میرسه هر دو گروه یکسان هستندواقعا این ایران خودرو کاراش بی حساب برای من15میلیون سود مشارکت حذف کردند و الان 12درصد تاخیر میدند [پرداخت اولیه آذر ماه،تکمیل وجه اسفند،تحویل اردیبهشت،گفتن مرداد فاکتور میشی] 207 ارتقا یافته سقف شیشه ای اول به زور تبدیل کردن ارتقا یافته ،الان هم تا مردادنمی خوان فاکتور کنن
حسین : سلام داداش فروش فوری 19 اسفند بودی شماره پذیرشت بگو ببینیم چندتا دیگه مونده برسه بما من خودم 117379هستم