ورشکستگی در صنعت خودرو؛ سکانس 1 برداشت 3

ورشکستگی در صنعت خودرو؛ سکانس 1 برداشت 3

 
 شرق در گفت وگویی با محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان خودرو نوشت:رکود بازار خودرو کشور کم‌کم نتایج خود را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که گفته می‌شود ١٠ هزار کارگر قطعه‌ساز تعدیل یا تعلیق شده‌اند.
 
 محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو،  هشدار داد: امروز صنعت قطعه‌سازی کشور رو به احتضار است و احتمال بی‌کاری ٣٠٠ هزار نیروی انسانی در این صنعت وجود دارد.گفت وگو با وی را بخوانید:
 
-----
 
‌گفته شده که طی دو هفته گذشته نزدیک به ١٠ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی تعدیل یا تعلیق شده‌‌اند، شما این خبر را تأیید می‌کنید؟
بله تأیید می‌کنم و این را هم اضافه می‌کنم که اگر به‌موقع به داد اوضاع نرسیم، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.
‌دقیقا چه تعداد تعدیل و تعلیق شده‌اند؟
حدود ١٠ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند اما با وضعیت موجود، این تعداد حتما افزایش پیدا می‌کند.
‌ما در کشور چند شرکت قطعه‌ساز داریم و کلا چه تعداد نیروی کار در این صنعت مشغول فعالیت هستند؟
برآورد ما این است که حدود هزار و ٢٠٠ شرکت داریم و حدود ١٩٠ هزار نفر هم مستقیما در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.
‌گفته می‌شود اگر اوضاع فعلی استمرار پیدا کند، تعداد تعدیل و تعلیق‌ها به ٣٠٠ هزار نفر هم می‌رسد؛ چطور ممکن است از ١٩٠ هزار نفر ٣٠٠ هزار نفر تعدیل و تعلیق ‌شوند؟
١٩٠ هزار نفر در شرکت‌های قطعه‌ساز فعالیت دارند درحالی‌که تعداد بیشتری در زنجیره تأمین، یعنی شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه قطعه‌سازی، فعال هستند. کسادی و بحران خودروسازی قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده و بی‌شک شامل حال عقبه این صنعت هم می‌شود. افراد زیادی در این شرکت‌ها مشغول هستند، تعداد زیادی هم در صنایع مرتبط با خودروسازی طعم این مشکلات را می‌چشند.
‌چند درصد از قطعات خودروهای تولید داخل، توسط صنعت قطعه‌سازی داخلی تولید می‌شود؟
بیش از ٨٠ درصد از قطعات را خودمان می‌سازیم.
‌از وضعیت فعلی قطعه‌سازان و کارگران آنها بیشتر بگویید؟
وضعیت شرکت‌ها که خراب است وگرنه تعدیل نیرو نمی‌کردند. حقوق کارگران هم متأسفانه به تعویق افتاده چون فروش شرکت‌ها و وصول مطالبات آنها با مشکل مواجه است و نمی‌توانند به‌موقع حقوق پرداخت کنند.
‌با این اوضاع طلب قطعه‌سازان که در آخرین برآوردها بیش از چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده بود باید افزایش پیدا کرده باشد. درست است؟
من فعلا آمار دقیقی ندارم اما مسلما بیشتر شده چون نه وضعیت خودروساز بهتر شده و نه گشایشی در این ماجرا شده است. قطعه‌ساز هم در همان جایگاه قبلی قرار دارد و وضعیت وصول مطالباتش هم تغییری نکرده است.
‌ وصول‌نکردن مطالبات از خودروسازان باعث بدهکارشدن قطعه‌سازان هم شده؟
نمی‌شود که بدهکار نشوند. به کارگر خود بدهکارند، به بیمه، به بانک، به سازمان مالیات و... به همه بدهکارند. این مشکل همیشه وجود داشته و یکی از مسائلی است که عملا دست‌وپای قطعه‌سازان را بسته و نه‌تنها به آنها اجازه نوشدن و پیشرفت‌کردن نمی‌دهد بلکه ادامه وضعیت فعلی را هم برایشان سخت کرده است.
‌از میزان بدهی قطعه‌سازان اطلاعی دارید؟
رقم دقیقی نمی‌توانم بدهم اما این‌قدر بدهکار هستند و اوضاع مالی آنها به‌هم ریخته که ناچارا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. کارشان‌ به جایی رسیده که باید نیروهایی که برایشان زحمت کشیده شده و آنها را آموزش داده‌‌اند و برایشان هزینه کرده‌‌اند را تعدیل کنند.
‌این تعدیل‌ها در بلندمدت بیشترین زیان را متوجه قطعه‌سازان نمی‌کند؟
شک نکنید. نیروی کار یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های یک تولیدکننده محسوب می‌شود، هم وقت و هم هزینه زیادی برای آموزش و باتجربه‌شدن این نیروها صرف شده است. اما وقتی حقوق ندارند بدهند چه کنند؟ کسی بدون حقوق که کار نمی‌کند.
‌مگر با این تعدیل‌ها مشکلی حل می‌شود؟ آخرش چه؟
این تعدیل‌ها هزینه‌های جاری را کمی تقلیل می‌دهد، آن‌قدر که چند صباح دیگر بتوانند به کارشان ادامه دهند اما آخرش اقتصاد ملی زیان می‌کند. قطعه‌ساز هم به تاریخ می‌پیوندد. می‌رود کنار دست صنعت نساجی.
‌تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ١١١ هزار دستگاه به حدود ٦٠ هزار دستگاه رسید، آیا تقاضای خودروسازان برای قطعه به همین اندازه کاهش یافته یا طبق روال قبل قطعه خریده‌اند؟
خودروساز که هیچ‌وقت بیش از نیاز نمی‌خرد. آنها به‌موقع قطعه را می‌گیرند و خودرو را تولید می‌کنند. یعنی براساس نیازشان و براساس تولیدی که انجام می‌دهند قطعه سفارش می‌دهند.
‌با چه اختلاف زمانی‌اي سفارش می‌دهند. تولیدی که حالا کاهش پیدا کرده است قطعاتش را کی سفارش داده‌اند؟
شاید حدود یک هفته بین سفارش قطعه و تولید اختلاف زمانی باشد یعنی خودروساز برای تولید امروزش یک هفته پیش سفارش داده است.
‌یعنی خودروساز قطعه انبار نمی‌کند؟
سیستم انبارِش دیگر معنا ندارد. قدیم به این صورت بود. حالا فقط برای تولیدی که می‌خواهند انجام دهند قطعه سفارش می‌دهند. خودروساز دیگر موجودی انبار را نگه نمی‌دارد.
‌کلا خودروسازان انبار قطعه ندارند یا حالا این‌طور شده؟
معمولا این‌طور است. باز در ایران خوب است؛ در ژاپن اختلاف زمانی تولید قطعه و رسیدن به خط تولید خودرو دوساعت است. حتی بعضی از قطعات، مثل صندلی خودرو، با همان کامیونی که در شرکت قطعه‌سازی بارگیری شده به خط تولید وارد می‌شود. وضعیت تولید خودرو در ژاپن به صورتی است که می‌توان گفت خطوط تولید قطعه‌ساز و خودروساز به‌هم‌پیوسته محسوب می‌شود.
‌تا حالا شرکت قطعه‌سازی ورشکسته شده است؟
بیشترین آمار ورشکستگی کشور به قطعه‌سازان مربوط می‌شود.
اخیرا هم ورشکسته شده‌اند؟
کلا می‌گویم. اگر نگاهی به آمار ورشکستگی‌ها در فهرستی که قوه قضائیه اعلام می‌کند، بیندازید، ٥٠درصد ورشکسته‌ها از صنعت قطعه‌سازی هستند.
‌در شرایط فعلی چطور، جدیدا قطعه‌سازی بوده که ورشکسته شده باشد؟
حالا آماری در ذهن ندارم که بگویم اما اگر از اداره ورشکستگی بپرسید، به شما می‌گویند که چند شرکت قطعه‌ساز ادعا و تقاضای ورشکستگی کرده‌اند.
‌به نظر شما اگر بپرسیم که آیا در یک ماه اخیر، قطعه‌سازی ورشکسته شده یا نه، جوابشان مثبت است؟
شما آمار یک‌ساله را بپرسید چراکه اگر امروز یک شرکت اعلام ورشکستگی کند، یک پروسه حدودا یک تا دوساله نیاز دارد تا جواب بررسی‌ها برسد. اعلام ورشکستگی هم تشریفات خودش را دارد. امروز که بگویی من ورشکسته هستم، فردا صبح جواب نمی‌دهند!
‌پس با این وضعیت نتایج اوضاع بد امروز، یک تا دو سال دیگر مشخص می‌شود، پیش‌بینی شما چیست؟
اینهایی که حالا تقاضای ورشکستگی می‌دهند تا یکی، دو سال دیگر نتیجه‌اش مشخص می‌شود و اگر اوضاع به این روال ادامه پیدا کند باید منتظر موجی از ورشکستگی شرکت‌های قطعه‌ساز در یکی، دو سال آینده باشیم.
‌آیا کارگران صنعت خودروسازی هم با تعدیل، تعلیق، اخراج یا مرخصی اجباری مواجه شده‌اند؟
شرکت‌های خودروسازی ساعت اضافه‌کاری نیروها را کم و تعطیل‌کاری و جمعه‌کاری را هم کلا حذف کرده‌اند. شرکت‌هایی که تا ساعت هشت و ٩ شب کار می‌کردند حالا ساعت چهار عصر تعطیل می‌شوند اما صنعت خودرو چون به‌هرحال مدیر دولتی دارد، ضرر می‌دهند اما کارگران را نگه می‌دارند.
‌واکنش مسئولان، به‌خصوص آقای نعمت‌زاده نسبت به اوضاع فعلی چیست؟
تولیدات قطعه‌سازان تا تیرماه روند افزایشی داشت اما از مرداد و شهریور روند تولید کاهشی شد. آقای نعمت‌زاده بعد از اطلاع از وضعیت بسیار ناراحت شد و برای بررسی و ساماندهی اوضاع جلسات متعددی با خودروسازان، مجموعه قطعه‌سازی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور گذاشت. بعد از این قضایا حتی آقای نوبخت که تاکنون ایران‌خودرو را ندیده بود هم به آنجا رفت و شش ساعت از آنجا بازدید کرد.
‌حالا شما برای ساماندهی وضعیت فعلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور راهکاری دارید؟
بانک‌ها و دولت‌ها در شرایط بحرانی به سیستم خرید خودرو کمک می‌کنند. در آلمان، فولکس‌واگن نصف محصولات خود را به بانک می‌دهد و بانک با لیزینگ و به صورت قسطی به مردم می‌فروشد. ما هم باید خرید قسطی را گسترش بدهیم.
‌خرید اقساطی که حالا هم هست. تسهیلات هم کم‌وبیش داده می‌شود، منظور شما چه‌جور فروش اقساطی‌ای است؟
منظورم خرید قسطی با بهره کم است. بهره زیاد بانکی آفت کل تولید و صنعت کشور شده، باید برای این مسئله فکری کرد. این بهره‌های بالای بانکی، تولید را از انتفاع ساقط کرده است، تولید دیگر اصلا توجیه اقتصادی ندارد. در این وضعیت هیچ صنعتی نمی‌تواند در جذب سرمایه با بانک‌هایی که بالای ٢٠، ٣٠درصد بهره می‌دهند، رقابت کند.
‌سود بانکی مربوط به دیروز و امروز نیست که وضعیت بد فعلی را تماما به گردن آنها بیندازیم، اتفاق تازه‌ای افتاده؟
بد نیست بدانید بانک‌ها در سال گذشته حدود ١٥٠ هزار میلیارد تومان سود فقط به سپرده‌ها داده‌اند. ما داریم آدرس غلط به مردم می‌دهیم. می‌گوییم ایهاالناس مبادا پولتان را در تولید وارد کنید، پول‌ها را به بانک بدهید و ماه‌به‌ماه ٢٠ درصد سود بگیرید. هیچ گرفتاری و هزینه‌ای هم ندارد. نه حق بیمه و مالیات می‌دهید، نه مزد کارگر و گرفتاری تولید گردنتان می‌افتد. بانک‌ها این‌گونه سپرده جمع می‌کنند و بعد از اینها، تولید قرار است از این بانک‌ها تسهیلات بگیرد! این تولید نمی‌تواند با این سودها دوام بیاورد. آخرسر هم وضعیت تولید و بانک و مردم و اقتصاد کشور، با هم خراب می‌شود.
‌وضعیت بد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ما یک ماجرای دوسویه است، یک طرف ماجرا که باعث بروز بحران برای خودروسازان و قطعه‌سازان شده همین مسئله است، نظر شما به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، در این‌باره چیست؟
این درست نیست. ما در سال ٩٠ به همین ماجرا گرفتار شدیم. در آن سال یک میلیون و ٦٥٠ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، در سال ٩١ تولید به ٩٩٠ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. یعنی یک افت ٤٠ -٥٠درصدی را تجربه کردیم. نبود مکانیسم‌های مدرن فروش و نبود کمک‌هایی که دیگر کشورها به این صنعت می‌کنند، دلیل این افت تولید بود. در سال ٩٢ هم تولید به ٧٣٠ هزار دستگاه رسید و اگر انجمن خودروسازان کمک نکرده بود، وضعیت از این هم بدتر می‌شد و تولید به زیر ٥٠٠ هزار دستگاه هم می‌رسید. صنایع خودرو یکی از صنایع مهمی است که معمولا کشورها به آن بها می‌دهند. در کشور ما هم همین‌طور است. صنعت خودرو در رشد اقتصادی سال ٩٣ سهم بالایی داشت و حالا کسانی که یا با دولت مخالفت دارند یا  دوست ندارند این کشور رشد کند یا به هر دلیل دیگری صنعت خودرو را به هر روشی که می‌توانند هدف گرفته‌اند.
 
 
 
 
ورشکستگی در صنعت خودرو؛ سکانس 1 برداشت 3
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

خبر آنلاین

 

برچسب : ورشکستگی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

حصین
18

این همه بیکار تو ایران هست حالا 300 هزار نفر چینی هم بیکار بشن چه اشکالی داره
19:02  1394/07/20
پاسخ دادن
امیر
26

فرمودند:(بیش از ٨٠ درصد از قطعات را خودمان می‌سازیم)پس چرا در مصاحبه تلوزیون گفته بود چون دلار بالا رفته ماشین هم گران شده. یعنی20درصد لوازم ماشین میتونه 200 درصد ماشینو گرون کنه؟ دروغ میگه این تعداد نیرو تو این روزها اخراج شدن.(طبق منبع) میخواهند با فرافکنی و مظلوم نمایی مردم رو با هر ترفندی که شده با خودشون همراه کنند
18:02  1394/07/20
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
18

تا دیروز که تحریم بودیم و میگفتن همه صنایع و خودروسازی لنگ تحریماس.امروز هم میگن بیشتر از 80% داخلی شده و ب خاطر نخریدن خودرو و رکود بازار و .... داره تعطیل میشه.گمونم هر طرف ب نفعشون باشه همون طرف رو میچسبن و بزرگش میکنن.
من یکی که کل صنعت خودروسازی هم تعطیل شه ببرام فرقی نمیکنه. اما دعا میکنم ک اصلاح شه نه تعطیل.
17:56  1394/07/20
پاسخ دادن
کاربر: محمدرضا از کرج
6

اصلاح کامل نمیشه
یا کلا برای همیشه تولید خودروی داخلی تعطیل میشه یا تا حدود 50 درصد اصلاح میشه
اگه اصلاح کامل بشه مثلا خودروی با آخرین سطح کیفیت تولید کنند اونوقت کاپوت هیچ ماشینی زودتر از 10 سال برای تعمیر بالا نمیره پس با اصلاح کامل تقریبا کمتر از 2 سال بازار داخلی کاملا اشباع میشه و دوباره همین مشکلات رکود بازار به وجود میاد پس سیاست خودروساز ایجاب میکنه خودروی با کیفیت متوسط تولید کنه
19:06  1394/07/20

کاربر: silvershadow
4

آره متأسفانه همینجوره.
فقط کاش چوبشو مردم نمیخوردن.
06:47  1394/07/21

محسن
5

اگه کیفیتو در سطح جهانی بالا ببرن میتونن صادرات کنن و این باعث رونق اقتصادی میشه و ارز وارد کشور میشه ولی اقایون انقدر بی سوادن که یا اینو نمیفهمند یا به نفعشون نیست که بفهمند
11:06  1394/07/21

علیرضا ع
13

با درود
مشکل در این حوضه نه مربوط به مردم و کمپین است و نه مربوط به شرکتهای خارچی و دامپینگ اقتصادی..... مشکل حاصل یک و دو روز نیست و حاصل سیاستهای اشتباه و مدیریت دولتی بیمار و رانتهای متعدد میباشد....کمپین در این میان نقش پر رنگی که اظهار میکنند را ندارد و هدف از پر رنگتر شدن آن پیدا کردن دشمن!!!!! میباشد.
بهر حال با فساداقتصادی بی نظیر در ایران و سهم های تولید مختلف که از جیب مردم کسر میشود، توان اقتصادی مردم بیش از این از پس مخارج در حال افزایش ایشان بر نمی آید.
مشکل بدتر هم خواهد شد و با همایت های بی حد و نگرانی های دارای افراط و تفریط فقط مردم تاوان بی مسولی مدیران و مسولان کل نظام را خواهند داد
17:48  1394/07/20
پاسخ دادن
حصین
10

شما هم که با دست پس میزنی با پا پیش میکشی عزیز من این خود مردم هستن که نمیخرن حالا چه کمپین چه هرچی خووووود ماااااااا مردممممممم .


مسعولین تکرار کنند مردمممممم
19:05  1394/07/20

امیر
14

با تایید فرمایشات شما باید گفت. حال اینروزهای مملکت این نظر را تدائی میکند که مملکت بی صاحب است و هر کس هر کاری را که دوست دارد انجام میدهد بدون ترس از پاسخگو بودن. واین میان مردم نجیب و صادق ایران باید تاوانش را بدهند. این نا امیدی از مدیران و بهبود اوضاع مردم را بر این داشته تا خودشان آستین بالا بزنند و با تحریم خودرو شروع به گرفتن حق خودشان کنند
19:53  1394/07/20

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
سیما : بچه ها امروز برام پیامک شاهین gl اومده نمیدونم بگیرم یا ن دلم سانروف میخواد از اون ور امکان داره ندن یا گرون کنن شما بودین چیکار میکردین؟
S3 تهران : سلام دوستان ثبت نام s3 به تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۴ شماره پلاک و شاسی ۲۶ اسفندماه بود بیمه نامه و کارت ماشین ۲۰ تا ۲۵ فروردین صادر شد تحویل ماشین باید ۳ اسفند میبود که ندادن. ما ۱۵ فرودین اولین چک پرداخت کردیم. امروز ۱۳ ام خرداد ساعت ۵ بعدازظهر تماس گرفتن که ۱۶ چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح بریم برای تحویل ماشین.بعد از چهار ماه دیر کرد. بعد از تحویل ماشین حتما براتون پیام میزارم و بهتون اطلاع میدم از شرایط. انشالله به زودی به همه دوستان تماس بگیرن برای تحویل ماشین.
رضادوگانه : سلام ساناز جان از شما که قشنگ تر نیستیم ما هم از دست این سایپا گرفتار شدیم روزی یه جور بز رقص میدن
پویا : سلام به همه، من این هفته تاراوی وان پلاس فروش فوری رو انتخاب و واریز وجه کردم نوشته تحویل ۹۰روزه، امکانش هست زودتر از این موعد تحویل شه؟نوبت تحویل بر اساس شماره قرارداده؟ممنونم اگه اطلاع دارین پاسخ بدین
علی : با سلام من بهمن ماه ۱۴٠۲ ثبت نام کردم برا چانگان واراداتی الان نه پیامکی ن چیزی دریافت نکردیم ایا کسی اطلاعی داره ببینم مشکل کجاست چرا خبری ب ما نمیدن
فرامرز مهر : سلام ثبنام ۲۷ مهر امروز شاسی شد بنظرتون کی تحویل میدن
سعید : درود بر ما که پیگیر هستین و اخبار را به اشتراک میگذارید
تاراv4تحویل اردیبهشت : سلام تاراv4کسی فاکتور نشده اگر کسی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه اسفند : کوییک اس 390 برادار، چرا اطلاعات غلط میدی
بیگانه اسفند : سلام چقد تکمیل وجه کوییکبود
سلام : شما پیامک تبدیل براتون امده؟
دوگانه : 780
زهره X55 اقساطی : خوش خبر باشین چه ساعتی تماس گرفتین چون من صبح تماس گرفتم گفتن دوهفته دیگه تعیین تکلیف میشه
احمد : برو تو سایت چک کن. الان تبدیل تارا فوری و پیش فروش اومده شماره پیگیری رو از قسمت نتایج قرعه کشی میتونی ببینی بعدش برو همون رو تو قسمت واریز وجه بزن
کر بختیاری : سلام دوستان من تحویل آذر بودم 1ماه پیش تحویل گرفتم ساینا دوگانه برا منم 2 بار پیام برا ساینا تک اومد قبول نکردم شما هم قبول نکنید همون دوگانه تحویل میدن منتها یه کمی دیرتر تحویل میدن
4723 : سلام دوستان داره 10روز تمام‌ میشه تبدیل نزدیم‌پارس هم اینجور که خبرامیاد فقط توقف از اول4 اینبار جدی.واین که این بار میگن فقط سورن تبدیل میاد دیگه تارا 207 خبری نیست اولویت سوم زمستانم نمیدونم چیکار کنم بازم صبوری میترسم بعد یه سال نیم امسال همون سورن هم نرسه به ما ...این مدیر ایران خودرو الیمردان چه ادم بی شرفیه انگار میخاد از جیب خودش بده اون از قبل سال که مشتری زنگ زده بود گفت هیچ امید نیه برا پارس اسفند توقف که نصف زدن تبدیل باز 3 ماه تولید قرار شد بکنن بازم نتونستن ماها زمستان رو بدن الان که نمیدونیم چیکار بکنین بیزار بودیم از این ماشین از این زندگی بخاطر یک ماشین دوساله موهام سفید شد
وحید : دلیل تفاوت جریمه تاخیر ایران خودرو برای فروش فوق العاده و پیش فروش چیه؟ ازتاریخ تحویل برای فروش فوق العاده 36درصدسالیانه و پیش فروش 12درصد سالیانه درصورتی که برای پیش فروش سود مشارکت برای مبلغ اولیه(50درصد قیمت خودرو)حذف کردند . از زمانی که مبلغ کامل پرداخت پیشه و تاریخ تحویل میرسه هر دو گروه یکسان هستندواقعا این ایران خودرو کاراش بی حساب برای من15میلیون سود مشارکت حذف کردند و الان 12درصد تاخیر میدند [پرداخت اولیه آذر ماه،تکمیل وجه اسفند،تحویل اردیبهشت،گفتن مرداد فاکتور میشی] 207 ارتقا یافته سقف شیشه ای اول به زور تبدیل کردن ارتقا یافته ،الان هم تا مردادنمی خوان فاکتور کنن
حسین : سلام داداش فروش فوری 19 اسفند بودی شماره پذیرشت بگو ببینیم چندتا دیگه مونده برسه بما من خودم 117379هستم