شانس موفقیت کدام خودروساز خارجی در بازار ایران بیشتر است؟

 

شانس موفقیت کدام خودروساز خارجی در بازار ایران بیشتر است؟

 
یک کارشناس خودرو پاسخ داد که شانس موفقیت کدام خودروی خارجی در بازار ایران بیشتر است؟
فربد زاوه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در پاسخ به این سوال که در بین خودروهای خارجی، شانس کدام‌شان را برای حضوری موفق در بازار ایران طی سال جاری بیشتر می‌دانید؟ گفت: اگر منظور از موفقیت، فروش در یک سال است، این امکان با توجه به دستورالعمل ساخت داخل در ابتدای تولید تنها برای سه برند پژو، سیتروئن و رنو وجود دارد. البته در صورتی که این دستورالعمل اجرا نشود شرایط متفاوت خواهد شد. 
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد شرکای خارجی که دولتی‌ها را برای شراکت انتخاب کرده‌اند در صورت عدم حمایت آشکار وزارت صنعت، نمی‌توانند برنده بازار ایران باشند. این عدم موفقیت در وهله اول ناشی از کاهلی‌های طبیعی شرکت مادر در زمان استفاده از توان دولتی داخل در قبال مشتری ایرانی است؛ تجربه‌ای که در پژو در زمان خروج از ایران مشاهده شد. این کاهلی در آن زمان، کل مجموعه پژو را تحت تاثیر قرار داده بود و اثرات آن در قدیمی بودن تکنولوژی محصولات پژو و عدم استقبال در سطح جهانی از این خودروها قابل مشاهده است. 
 
زاوه تصریح کرد: در عین حال شرکت‌های خودروساز دولتی به واسطه گستردگی زیاد در انتخاب شریک خارجی و در نظر گرفتن پروژه‌های پرهزینه تنوع شدید بخشیدن به تولیدات داخلی، دچار مشکلات تامین نقدینگی می‌شوند. این مشکلات قطعاً به محصولاتی که نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌تری دارند آسیب بیشتری وارد می‌کند. بزرگ‌ترین بازنده این بازی البته فیات خواهد بود.
 
این کارشناس بازار خودرو اضافه کرد: از آن‌سو در صورتی که ایران‌خودرو با داتسون (برند نیسان) به نتیجه برسد، قطعات مشترک آن با تندر 90، نیاز به سرمایه‌گذاری را در آن کم می‌کند. فیات، عقبه‌ای در صنعت کشور ندارد و در صورتی که سرمایه آن توسط خود این شرکت تامین نشود، در تامین سرمایه برای اجرای آن مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد. مشکل بعدی رقابت داخلی در محصولات دو خودروساز بزرگ است. رقابت داخلی شدید در کنار ناکارآمدی خدمات‌رسانی کیفی مناسب به خودروها در دوره تعمیرات و تضمین سبب می‌شود تمایل بازار به سمت شرکت‌های خصوصی‌تر با شرکای کمتر و خدمات باکیفیت‌تر در درازمدت پیش برود و از سلطه دو شرکت بزرگ فعلی کاسته شود. به عنوان مثال فولکس‌واگن چه در صورت شراکت با مجموعه کرمان‌موتور که روزهای خوبی را با محصولات چینی می‌گذراند و چه در صورت شراکت با گزینه‌های مطرح دیگر، در یک دوره پنج‌ساله می‌تواند انحصار فرانسوی‌ها را در بازار به شدت کاهش دهد. 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: رقابت داخلی فرانسوی‌ها هم بیشتر به نفع رنو پیش می‌رود تا پژو سیتروئن. بنابراین شاید در سال 1395، بتوان پژو را برند موفق بازار ایران پیش‌بینی کرد، ولی این موفقیت در درازمدت پایدار نمی‌ماند، مگر آنکه سیاست‌های جدیدی از سوی وزارت صنعت اعمال و مجدداً وضعیت پژو را به صورت تصنعی تقویت کند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودروساز خارجی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

فرزاد
1

شانس هر کدوم که عزیزان جان بتونن با لطف و مهربانی و قیمت منصفانه به ملت همیشه در صحنه بندازندانند!
امید که خداوند از آنچه که آنان میدزدانند بیشتر بششان ببخشد
20:57  1395/02/10
پاسخ دادن
محمد حسین
2

من نمی دونم شانس یا بهتره بگم نفوذ و سود کدوم خودرو ساز خارجی برای ورود به ایران بیشتره؛اما یه چیز رو میدونم اونم اینکه سیاست بازار باز دولت کنونی ایران رو به یکی از بزرگ ترین بازار مصرف ها برای محصولات خارجی تبدیل میکنه(شلید هم تبدیل کرده...)
19:08  1395/02/10
پاسخ دادن
امیر(سابق)
9

این صحبت بنده بدون غرض و از روی آگاهی از رفتار مدیران عرض میکنم که، شانس هر شرکتی که بتونه سبیل آقایان را چربتر کند بیشتره
15:37  1395/02/10
پاسخ دادن
خوبان
0

با توجه به انقلاب 57 كشور پدر امام ... هند !
02:07  1395/02/10
پاسخ دادن
بهنام طیبی
2

تابلو دیگه پژو و رنو در ایران نفوذ دارن
14:24  1395/02/09
پاسخ دادن
امیر(سابق)
12

من عاشق این مدل صحبت کردن مردان صنعتی،سیاسی،فرهنگی و....... چرا؟ چون همه حالتهای یک جریان را میگن که بعد مدتی بگن ما که قبلا پیش بینی کرده بودیم. 2. از نظر مسئولین برنامه ای که بتونه پول در بیاره موفق هست در حالی که اجنبیها برنامه ای که رفاه اجتمایی داشته باشه موفق خوانده میشه
12:50  1395/02/09
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

ب نکته ی خوبی اشاره کردی.
13:01  1395/02/09

سجاد
8

ما كه كلا" گوگيجه گرفتيم
اين بنده خدا هم خودش نفهميد آخر چي گفت
دولت ما نه دلش مي ياد صنعت پرسود خودرو را به بخش خصوصي واگذار كنه
نه اعتبار بين المللي داره كه خارجي ها رو جذب كنه
مردم هم كه اين وسط شدن هسته خربزه
12:12  1395/02/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : باسلام کاربر با نام ساناز، خواهشا اسم کاربریتون رو عوض کنید،اینجا جمع شدیم یه تبادل نظری راجب به ماشین بکنیم ، بعضیا با حرفای مسخرشون خطاب به یه اسم صرفا مونث، حالمونو بهم زدند،چقدر ندید پدید و چندش
محمد : چقد مسخره ما 20 اسفند ثبت نام کردیم گفتن شاید تیر ماه بدیم از شما ده روزه دادن
S5 : امروز بعد ۳ هفته پلاک شد اما ارسال مدارک زرده. توی جاده ساوه امروز چندتا تریلی اس ۳ و اس ۵ داشتن میومدن سمت تهران. ما حدود ۷ تا تریلی دیدیم
J4 سفید : قرارداد ۱۰ اسفند هنوز تکمیل وجه زرده و خبری نیست
مهدی : سلام اول که مبارک باشه بعد هم شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید؟
شاهین اتومات : بازهم خوبه مال شماها هم دعوتنامه هم فاکتور شده مال من هنوز از دعوتنامه هم خبری نیست در انتظار ارسال دعوتنامه تکمیل وجه هستم پذیرش 24 مهرماه 402
ابوالفضل : مرگ بر سایپا احمق ها چرا کوئیک اس واسم صادر کردید من دوگانه سوز اسفند باید می گرفتم مسخره کردین
رضا : منم از شهرستان حضوری رفتم شاسی نشد شما زمان شاسیت بوده به رفتن ربطی نداره
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهاب : واسه من هنوز فاکتور نشده پذیرشم 11737260
رانا 29 اسفند : داداش ادب رعایت کن تهش دو روز دیرتر فاکتور میشی دنیا که ازت نگرفتن.این بنده خدا سوال پرسید.
پلاس خاکستری : با سلام من زنگ زدم 096440 گفتن مرداد ماشین فاکتور میشه تکمیل وج 1 بهمن هستم تحویل29 اسفند
حمید : ممنون و متشکر
پارس تحویل تابستان1403 : یعنی خدایی این مسئولین از خدا بی خبر خجالت نمیکشن واسه یه ماشین این همه مردمو خون به جگر میکنن اول که با نوبت دهیشون و با افزایش قیمت 1401و 1402 بعد دوباره با خبر توقف تولید باز دوباره با افزایش قیمت 1403 حالا هم دوباره خبر که مجوز فقط تا پایان خرداد ماه واقعا خجالت بکشین پارسهای ثبتنامی یکپارچه رو بدین بعدش تولید بسه نشه افزایش قیمت بخوره نخوره دیگه به سازمان استاندارد و ایران خودرو ربط داره خسته شدیم
ایوب : با سلام حالا دعوتنامه پیشنهادیشون هیچی چرا کسی نمیگه بعد یک سال پول خوابوندن سود مشارکتمون چی شده که الان من 141میلیون یک سال پیش ریختم الان بهم میگه 146دیگه بریز که کلا جمع کنی از قیمت اصلی کوییک کم بزاری ما 10 تومن زیر قیمت داریم میخریم کسی میدونه توضیح بده؟
عرفان ایکس 33 : تاریخ واریز وجه دوم اسفند هنوز خبری از تحویل نیست در واقع تحویل شش ماه هست
حسینی : سلام تک رو هم میفرمایید؟
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : کی فاکتور و کی پلاک شده؟
دوگانه : بیمه داره برگه بیمه رو از نمایندگی باید تحویل بگیرید