پلت‌فرم ملی چرا، چگونه و با چه هزینه‌ای؟

 

پلت‌فرم ملی چرا، چگونه و با چه هزینه‌ای؟

 
ساخت و تولید پلت‌فرم در شرکت‌های خودروساز دنیا بسیار پرهزینه است؛ به‌طوری‌که تولیدکنندگان مطرح جهانی در مواقعی ترجیح می‌دهند با سرمایه‌گذاری مشترک نسبت به این امر اقدام کنند، با این شرایط وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو ساخت و طراحی پلت‌فرم ملی را بار دیگر از خودروسازان طلب کرده است. در این شرایط این سوال مطرح است که با توجه به وضعیت کنونی خودروسازان آیا تولید‌کنندگان توان هزینه کرد طراحی و ساخت پلت‌فرم را دارند؟
 
صنعت خودرو ایران چندین سال است که با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند این در حالی است که با توجه به افت تقاضا و همچنین قفل بازارهای صادراتی، وضعیت نقدینگی در این شرکت‌ها نه‌تنها رو به بهبود نیست؛ بلکه در وضعیت دشواری نیز قرار دارد. به همین دلیل اگر حمایت‌های دولتی از تولید‌کنندگان صورت نگیرد، مشخص نیست که تولید‌کنندگان چه سرنوشتی خواهند داشت.
 
با تمام این اوصاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از یک طرف به‌دنبال اعطای تسهیلات بانکی و غیربانکی برای رفع مشکلات نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی است و از طرف دیگر تولیدکنندگان را بابت عدم پیگیری ساخت پلت‌فرم مورد انتقاد قرار می‌دهد. پلت‌فرمی که این روزها برخی شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا برای کاهش هزینه ساخت آن، دست به تولید مشترک با دیگر خودروسازان می‌زنند. هرچند تولید و طراحی پلت‌فرم را بسیاری از کارشناسان دروازه ورود به بازار‌های جهانی می‌خوانند و اعتبار هر خودروسازی را به تعداد پلت‌فرم‌هایی می‌دانند که محصولات خود را بر آن تولید می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد که طراحی و تولید پلت‌فرم در ایران چنین هدفی را دنبال نمی‌کند؛ چراکه تولیدکنندگان ما حتی در پلت‌فرم مشترک نیز به‌خوبی عمل نکرده‌اند.
 
«پلت‌فرم مشترک» به معنای تولید چند محصول با شکل و شمایل متفاوت و در کلاس‌های متنوع بر یک پلت‌فرم است. به‌طور مشخص‌تر خودروسازان می‌توانند بر یک خط تولید که مختص پلت‌فرمی خاص است چندین محصول را با تغییراتی در خط تولید عرضه کنند. در حال حاضر بسیاری از خودروهای موجود در اروپا و آمریکا با استفاده از یک پلت‌فرم مشترک تولید می‌شود، ممکن است از نظر مشتری خودروهایی همچون ساب، اوپل، ساترن با یکدیگر متفاوت باشد؛ اما برای تولید آنها از یک پلت‌فرم مشترک استفاده شده است. در همین زمینه بسیاری از کارشناسان معتقدند که تولید‌کنندگان داخلی در پلت‌فرم مشترک نیز تاکنون نتوانسته اند موفق عمل کنند. اما طراحی و ساخت پلت‌فرم سال‌هاست که موضوع مورد بحث و گفت‌و‌گوی خودروسازان و مسوولان دولتی بوده است؛ به‌طوری‌که در استراتژی توسعه صنعتی خودرو، دستیابی به موقعیت‌های منطقه‌ای و جهانی با طراحی پلت‌فرم گره خورده است؛ بنابراین طراحی 5 پلت‌فرم ایرانی در حالی در استراتژی توسعه صنعتی پیش‌بینی شده است که برای این پروژه در دولت قبل 50 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که سه میلیارد تومان آن در اختیار دانشکده خودرو قرار گرفت؛ بنابراین نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به استراتژی توسعه صنعتی و به‌دنبال اقداماتی که در دولت قبل در این زمینه انجام گرفت، حالا پیگیر طراحی و ساخت پلت‌فرم از خودروسازان داخلی است.
 
 
 
چرایی ساخت پلت‌فرم ملی؟
 
در حالی کارشناسان معتقدند که پروژه‌‌های پلت‌فرم مشترک در ایران خیلی موفق عمل نکرده و عامل این موضوع را خودروسازان کشور می‌دانند که مدیران دولتی استراتژی ساخت پلت‌فرم ملی را دارای اهمیت بیشتری نسبت به رویکرد پلت‌فرم مشترک می‌دانند. این موضوع در حالی است که طراحی و ساخت پلت‌فرم دارای هزینه بسیاری برای شرکت‌های خودروساز است. از آنجا که صنعت خودرو ایران در شرایط کنونی نیز با مشکلات عدیده‌ای به‌خصوص بحث نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند بنابراین این سوال پیش می‌آید که تاکید مدیران دولتی بر ساخت پلت‌فرم ملی چیست؟
 
آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد، مسوولان دولتی و خودروسازان ساخت پلت‌فرم ملی براساس استراتژی توسعه صنعتی را موجب کاهش وابستگی صنعت خودرو به برندهای صاحبنام خودروسازی دنیا می‌دانند؛ بنابراین درصورتی‌که خودروسازان داخلی بتوانند به دانش طراحی پلت‌فرم دست یابند، می‌توانند در هر شرایطی اعم از تحریم بدون وابستگی تولید خود را ادامه دهند. به این ترتیب این موضوع موجب توسعه صنعت خودرو کشور و دستیابی به موفقیت‌های منطقه‌ای و جهانی می‌شود؛ چراکه اگر خودروسازی پلت‌فرم نداشته باشد مجبور به مونتاژ خودرو دیگر کشورها می‌شود. در شرایطی مدیران و خودروسازان هدف نهایی خود از ساخت پلت‌فرم را عدم وابستگی می‌دانند که کارشناسان صنعت خودرو مخالف جدی این دیدگاه هستند. به اعتقاد آنها نه‌تنها این موضوع موجب استقلال خودروسازی کشور نخواهد شد؛ بلکه صرفه اقتصادی تولید خودرو در کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.
 
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اصرار مدیران دولتی بر ساخت پلت‌فرم ملی را در راستای کاهش وابستگی ایران به کشورهای دیگر می‌داند و می‌گوید: پلت‌فرم زمانی دارای ارزش است که صنعت خودروی یک کشور صاحب برند در دنیا باشد. در غیر این صورت ساخت پلت‌فرم ملی ممکن است موجب حفظ استقلال کشور شود، اما صرفه اقتصادی را برای صنعت خودرو به همراه ندارد.
 
وی معتقد است مدیران خودرویی به جای اصرار بر ساخت پلت‌فرم ملی باید این پرسش را از خود داشته باشند که در صنعت خودرو به‌دنبال سود آوری هستند یا استقلال؟ اگر استقلال را به‌دست بیاوریم کیفیت و مدلینگ را از دست خواهیم داد اما در صورت پیگیری هدف سودآوری، کیفیت و مدلینگ را نیز به‌دست خواهیم آورد.
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» طراحی و ساخت پلت‌فرم با هزینه‌های سنگین را موجب استقلال صنعت خودرو نمی‌داند بلکه آن را موجب عقب‌ماندن خودروسازی ایران از تکنولوژی روز جهان می‌خواند. زاوه اصرار مدیران دولتی به ساخت پلت‌فرم ملی را ناشی از عدم شناخت آنها از مسائل روز جهان عنوان می‌کند و می‌گوید: درصورتی‌که مدیران آشنایی کاملی نسبت به روند صنعت خودرو جهان به‌خصوص طی چند سال اخیر داشته باشند به‌خوبی می‌دانند که ساخت پلت‌فرم ملی هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد و این موضوع نه‌تنها موجب کاهش وابستگی ما نخواهد شد؛ بلکه ضررو زیان‌های بسیاری را به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
 
 
 
مقیاس اقتصادی ساخت پلت‌فرم
 
در شرایطی کارشناسان اصرار مسوولان دولتی به ساخت پلت‌فرم را در راستای استقلال صنعت خودرو می‌دانند که تولید پلت‌فرم هزینه بسیاری را برای صنعت خودروی کشور به همراه دارد. هزینه‌ای که نه‌تنها خودروسازان قادر به پرداخت آن نیستند بلکه در صورت نهایی شدن نیز تولید خودرو را به صرفه نخواهد کرد. بر این اساس بسیاری تولید پلت‌فرم ملی را به صلاح کشور نمی‌دانند و معتقدند که خودروسازان باید براساس هزینه و فایده‌ای که هر هدفی دارد، دست به اقدام بزنند.
 
این موضوع در حالی از اهمیت بسیاری برخوردار است که تولید کم‌هزینه و توسعه به‌منظور شناخته شدن برند خودروی ایرانی در سطح جهان و از سوی دیگر ایجاد تنوع در خودروهای تولیدی، یکی از اهداف اساسی استراتژی تولید پلت‌فرم ملی است. با این وجود کارشناسان معتقدند هر چند خودروسازان و مسوولان دولتی اهداف مهمی را در سر دارند، اما این موارد نمی‌تواند به عمل برسد؛ زیرا بار مالی ساخت پلت‌فرم ملی برای صنعت خودرو ایران بسیار زیاد است.
 
کریمی سنجری با اشاره به اینکه ساخت پلت‌فرم حدود یک ونیم میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و صنعت خودرو ایران توان مالی لازم برای طراحی و ساخت آن را ندارد، می‌گوید: درصورتی‌که صنعت خودرو قصد دارد توسعه یابد باید براساس مزیت‌های رقابتی خود عمل کند. از آنجا که تولید پلت‌فرم هزینه‌بر و زمان بر است در شرایط کنونی برای صنعت خودرو این موضوع صرفه اقتصادی ندارد. وی معتقد است، خودروسازان درصورتی‌که تلاش دارند براساس ذائقه بازار به طراحی پلت‌فرم بپردازند، باید بتوانند به سرعت پلت‌فرم‌های جدیدی را طراحی کنند و بر این اساس خودروهای به روزی را به مشتریان ارائه دهند که این موضوع در شرایط کنونی از توان خودروسازان کشور خارج است.بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» توان مالی و فنی خودروسازی کشور برای تولید پلت‌فرم‌ را کافی نمی‌داند و می‌گوید: خودروسازان صاحب برند در جهان نیز به‌دلیل هزینه‌بر بودن این موضوع با روش‌های مختلف اعم از ادغام، ائتلاف و... سعی دارند هزینه‌های خود را کاهش دهند.
 
عریانی با اشاره به اینکه اکثر خودروسازان معتبر جهانی که برند ملی دارند از صفر تا صد یک خودرو را تولید می‌کنند، عنوان می‌کند: این در حالی است که خودروسازان ایرانی چنین توانایی را ندارند و عمق ساخت داخل نیز در ایران بسیار کم است؛ بنابراین باید به فکر راه‌های دیگر بود نه ساخت پلت‌فرم ملی.فربد زاوه نیز تاکید دارد تولید پلت‌فرم باید توجیه اقتصادی داشته باشد که این موضوع در ایران از هیچ‌گونه منطق اقتصادی تبعیت نمی‌کند. وی خاطرنشان می‌کند: بنابر تجربه‌های جهانی یک خودروساز باید بتواند از یک پلت‌فرم خود نزدیک به 5 میلیون خودرو تولید کند تا تولید مقیاس اقتصادی داشته باشد.
 
 
 
تولید پلت‌فرم مشترک
 
بر این اساس کارشناسان تاکید دارند در شرایط کنونی که صنعت خودرو جهان پیشرفت‌های بسیاری کرده است، خودروسازان ایرانی باید استراتژی خود در خصوص ساخت پلت‌فرم ملی را تغییر دهند. از آنجا که توليد پلت‌فرم در توان نقدينگي امروز صنعت خودروی کشور نيست، بنابراین خودروسازان باید در همکاری با شرکای خارجی خود دانش و تکنولوژی روز دنیا را کسب کنند و در قالب این همکاری‌ها ضمن کاهش هزینه‌ها بتوانند خودروهای به روز و باکیفیتی را در اختیار مشتریان ایرانی قرار دهند. براین اساس کارشناسان تاکید دارند، برای خودروساز شدن حتما نباید پلت‌فرم طراحی کرد؛ بلکه با پیگیری استراتژی پلت‌فرم مشترک نیز می‌توانیم به توسعه صنعت خودرو کشور بپردازیم و این موضوع صرفه اقتصادی بیشتری نیز برای این صنعت دارد. بنابراین برای دستیابی به پلت‌فرم داخلی بهتر آن است که از طریق مشارکت با شرکت‌های خارجی اهداف خود در صنعت خودرو را دنبال کنیم، زیرا خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی از توان بالایی در این زمینه برخوردار نیستند. بهاره عریانی می‌گوید: بهتر آن است که خودروسازان در همکاری با برندهای معتبر جهانی به تولید پلت‌فرم دست ‌یابند؛ زیرا این موضوع موجب انتقال دانش و تکنولوژی خودروسازان معتبر به ایران می‌شود.وی می‌افزاید: از سوی دیگر در اقتصاد رقابتي خودرو براي اينكه شركت‏ها بتوانند محصولات را با قيمت كمتري به‌دست مصرف‌كننده برسانند، سعي در كاهش قيمت تمام شده از طريق توليد قطعات به مقدار انبوه‌تر دارند؛ بنابراین پلت‌فرم مشترک می‌تواند ما را به این هدف برساند.
 
در شرایطی کارشناسان تاکید دارند پلت‌فرم مشترک راهگشای بهتری به منظور توسعه صنعت خودرو است که مدیران خودرویی در استراتژی 1404 بر طراحی و ساخت 5 پلت‌فرم ملی در خودروسازی کشور تاکید کرده‌اند. با این وجود، کارشناسان معتقدند که استراتژی دستیابی به پلت‌فرم ملی صورت عملی به خود نخواهد گرفت و این موضوع را دور از ذهن می‌دانند. به عقیده آنها در شرایط کنونی خودروسازی کشور باید به تولید براساس پلت‌فرم مشترک فکر کند تا طراحی و ساخت پلت‌فرم ملی. بنابراین در شرایط کنونی باید از حضور خودروسازان خارجی در کشور بهره ببریم و قراردادهای خود را براساس جوینت ونچر پلت‌فرم مشترک منعقد کنیم. این موضوع از آن رو حائز اهمیت است که صنعت خودرو ایران با مشکلاتی چون کمبود نقدینگی و قدیمی بودن خودروهای خود دست و پنجه نرم می‌کند. از سوی دیگر اگر بتوانیم استراتژی پلت‌فرم مشترک را دنبال کنیم به‌خوبی می‌توانیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.  یکی از مدیران صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه اگر با همین سرعت و روند پیش برویم دستیابی به 5 پلت‌فرم مشترک دور از ذهن است، می‌گوید: خودروسازان می‌توانند با خریداری پلت‌فرم به تولید خودروهای به روز و مدرن بپردازند. وی پیگیری این سیاست را موجب افزایش توان صنعت خودرو در تولید خودروی متناسب با شرایط بازار می‌داند که این مسیر نیز اقتصادی‌تر از مسیرهای دیگر است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , پلت فرم ملی , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

فرزاد
0

هیچ نظری راجع به اینکه می شه نتیجه گرفت که ایرانخودرو و سایپا در حقیقت دو غول کلاه بردار اقتصادی در ایران هستند . ما رو چه به صنعت خودرو سازی ؟؟ ما حتی مونتاژ هم بلد نیستیم ... به نظرم هر چه زودتر باید تولید متوقف و واردات آغاز بشه ... بعد نم نم باید از طریق مهندسی معکوس مجددا شروع به تولید خودرو بشه .. خصوصا در زمینه ماشینهای بری و هیبرید و .... .. هزار و یک روش کاهش مصرف سوخت و آلاینده در ایران که اصلا وجود ندارد ... بعد می گن خودرو داخلی تولید می کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگه دست من بود سعی می کردم اول یاد بگیرم ژیان درست کنم ( با همون کیفیت خوردو فرانسه ) بهد باقی چیزها
11:42  1402/09/21
پاسخ دادن
اریا بهمن
0

خانه از پایبست ویران است.
00:25  1395/04/30
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2

پلتفرم ملی هم مثل بقیه طرح های بلند پروازانه از جمله ساخت هواپیمای ملی و ... پس از سالها مکیدن خون مردم و پرداختن بهای سنگین توسط مردم شکست خواهد خورد. هر طرح نسنجیده و بدون مشورت با صاحبان تکنولوژی روز محکوم به شکست است. بهترین مهندسان دنیا هم با حمایت فراوان و در پس صدها سال تلاش یک کمپانی حمایت کننده موفق به ساخت پلتفرم درجه یک می شوند نه یک شبه!
16:27  1395/04/29
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

اگه مسئولین ما بخواهند این پروژه را به معنای واقعی پی گیری کنند و از باند بازی برای خراب کردن یکدیگر پرهیز کنند بخدا نخبگانی تو ایران داریم که با کمترین هزینه میتونند هم پلتفرم و هم موتورهای قابل دفاع طراحی و تولید کنند. مدیران ما وقتی بجای کسی به مدیریت میرسند تمام تلاشهای مثبت مدیر قبلی را برای اینکه نشان دهند من بهتر از قبلی هستم از دور خارج میکنند. مشکل ایران ما همینه. و ما یک اتاق فکر و نظارت قوی و کارآمد نداریم که جلوی این حرکتهای نادرست و به تاراج دادن پول کشور و مردم را بگیرند. و ما مردم هم که .....
15:04  1395/04/29
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

کاملا موافقم باهات. درود بر تو دوست عزیز
19:56  1395/04/29

اسماعیل
15

احساس میکنم کشور همیشه داره خودش رو آماده میکنه که با دنیا قطع رابطه کنه و یا برای جنگ آماده میشه چون همیشه تو خبر ها میخونم نوشته فلان چیزه ملی برای مستقل شدن و نیاز نداشتن به کشور های خارجی و یا شرکت ها صاحب نام و ... انگار میخوایم با همه جا قطع رابطه کنیم و برا خودمون تو این کشور تنهایی زندگی کنیم خب اول باید بتونیم بهترین ماشین هارو و بهترین وسایل خونرو و بهترین صنعت رو تشکیل بدیم بعد بیایم فکر کنیم که مستقل شیم الان دارم فکر میکنم چقدر مونده به تیوتا نه بنز و بی ام و برسیم یا چقدر مونده به تکنولوژی ساخت تلوزیون های پاناسونیک یا سونی برسیم یا چقدر مونده بتونیم آبمیوه گیری فیلپس رو بزنیم با برند ملی و کیفیت برابر با فیلپس پس بیاید صادق باشیم ما هنوز نیاز داریم به کشور های دیگه و اصلا این چه کاریه بخوایم با همه جنگ و قطع رابطه کنیم اومدیم دو صباح زندگی کنیم بریم بهتر نیست این دو صباح رو خوب و بدون جنگ و با دوستی و آرامش زندگی کنیم ؟!
11:51  1395/04/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G بهار 1403 : سلام دوستان برای من دعوتنامه تکیل وجه اومده برای GL بنظرتون تکمیل وجه کنم یامنتظر بمونم برای شاهین G
میلاد : با سلام کسی هست شهریور ثبت نام کرده باشه دی تکمیل وجه و الان هم شاسی نخورده باشه کسایی که مهر ثبت نام کردن شاسی خورده ما شهریور هنوز شاسی نخورده
S5 مهر تهران : یا فردا یاپسفردا شمام شاسی میشی
تارا V1 : سلام من دوستم از روز فاکتتور شدن تا تحویل 10 روز شد v1 نقره ای تیتانیوم شیراز تحویلی 22 دی فاکتور 12 اردیبهشت تحویل نمایندگی 20 اردیبهشت تحویل به شخص 23 اردیبهشت
نازیلا : ساده نباشید سیستم شاهین . سایپا داره اپدیت میکنه برین شاهین پلاس ببینید با موتور tu5 دیگه هیچ کس شاهین موتور تیبا رو نمیخره تا دسته انداخت به مردم به ما با ورژن جدید میده دلتون بسوزه انشالله عید 404 میگیرم جلوی فامیلا جولان میدم چشمشون دربیاد .... ای خدا :)
اس۵ ثبتنام ۲۵مهر ۱۴۰۲ : همین الان شاسی شد حالا باید بیوفتیم دنبال تحویل🤦‍♂️
J4 مشهد : سلام دوستان. امروز از نمایندگی به من زنگ زدن که فردا برم ماشینو تحویل بگیرم. انشالله همه زودتر ماشینشونو تحویل بگیرن. ثبت نام 01/29 تحویل 60 روز j4 مشکی تکمیل وجه داخل سایت 02/05 شاسی 02/12 بیمه 02/16 تحویل کارت 02/25 تحویل ماشین فردا خدا نکهدار همگی برگ سبز هنوز نیومده.
S5 مهر تهران : سلام منم امروز پیامک شاسی جک S5 بالاخره اومد برام . تکمیل وجه ام 24 مهر بود . نمایندگی گفتن تا دو هفته دیگه همه مهر ماهی هارو شاسی میکنن.
اس فایو ۲۴ مهر : بالاخره پیام شاسی اومد ثبت نام ۲۴ مهر شیراز اس فایو
j7 تهران : سلام. جی 7 ثبت نام دو مرحله ای شهریور ماه. موعد تحویل بهمن ماه. فاکتور 21 اسفند. دیروز بعد از 3 ماه تاخیر تحویل گرفتم. نکته عجیب کیفیت رنگ ماشین هست که به شدت پایینه و پر از آشغال رنگه. دوستان راجع به نحوه محاسبه تاخیر و گرفتنش راهنمایی کنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : بهمن ماه کسی فاکتور شده یا نه
جواد : بنده همون تاریخ با 1700 میتونستم فیدلیتی 5 نفره مدل ابان 1402 بگیرم الکی جو مدیران منو گرفت گفتم مدل 1403 میدن و علاقه ای به رینگ 19 فیدلیتی نداشتم من و امثال من گیر سودش نبودیم در ضمن درست نیست ماشین گارانتی فعال 29 اسفند بزنه تمام راههای شکایت بسته بشه از طرف مصرف کننده چون همه مدارک اومده از 7 اسفند منتظر تحویل واقعا جای تاسف داره
کشاورز : آیا امروز کسی ساینا دوگانه دی و بهمن فاکتور شده
رانا بهمن تبدیل به207 : سلام من تبدیل کرده بودم امروز ماشین رو تحویل گرفتم خداحافظ
سورن دوگانه 100 تکمیل وجه 2 دی : سلام،تکمیل وجه کی بود؟
م : خسارات دیگر شامل جریمه دیرکرد باید شکایت جداگانه شود
حامد : واسه منن فاکتور شد
سورن : زود
رضا : در جواب احمد ایرانخودرو غلط کرد تا الان به این قیمت به بفیه هم باید بفروشه و به تو چه که سنگ ایرانخودرو را به سینه میزنه و میگی باید افزایش بده اینها همشون یه مشت دزدن
x33 cross : سلام.واقعا فاز اونایی ک میان از دزدیران خر رو حمایت میکنن و رو نمیفهمم.هی میگن قرارداد دارین 90 روز کاری.د اخه لامصب ما گول حرفای نمایندگی رو خوردیم ک گفت اگه از قسطی تبدیل کنی ب نقدی نهایت 45 روز کاری.کی اخه میشینه قرارداد بخونه اونم قراردادی ک همه چیزش یک طرفس.دوما اصن قبول 90روز کاری.الان پس ماشین من کو؟اوایل ک زنگ میزدم با وقاحت تمام میگفتن کو تا 24 اردیبهشت و تا اون تاریخ تحویل میگیریا کسی تا حالا از ما سود تاخیر نگرفته.الان ک رفته تو تاخیر میگه زمان نمیتونم بدم و تاخیر دارین و دیرکرد میگیرین.اولا اینکه دیرکرد بخوره تو سرتون.درد من اینه ماشینم از 8 اسفند پلاک و بیمه شده زیر افتاب و بارون و سیل و اتیش سوزی اینا ک دلشون نمیسوزه.بعدم با پر رویی تمام مدل 402 دارن بهم میدن و الان 3ماه از 403 رفت.ماشینم ک داره روز ب روز میریزه.پول منم ک از تیر و دی خوابیده.بخدا ک دیگ ذوقشو ندارم.دفعه اول و اخرم بود از این دزدا ماشین خریدم.درد و بلا سایپا ک فکر میکردم مضخرف ترینه بخوره تو سرتون. حالا باز بیاین دهنتونا وا کنید دفاع کنید ازشون.تکمیل وجه 7 دی تاریخ سیستمی 24 اردیبهشت.x33