خداحافظی با "پراید" به واقعیت پیوست؟

 

خداحافظی با "پراید" به واقعیت پیوست؟

 
خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند.
به گزارش سرویس اقتصادی "جام نیـوز"، خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند . آمار مرگ ومیر ناشی از تصادفات در ایران بالاست که دارای علل گوناگونی است، به عنوان مثال ایمنی جاده‌ها، استانداردسازی اتومبیل ها و عدم رعایت مسائل ایمنی توسط فرد در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار ندارد.
 
به دلیل نقش بی بدیل خودروی پراید در مرگ و میر ناشی از خودروهای ناایمن، بهمن سال گذشته وزارت بهداشت پیشنهاد داد تا ورود پراید به جاده‌ها ممنوع و استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری شود. هرچند نام تعداد زیادی از خودروهای ناایمن داخلی معرفی شده اما هنوز هم نام پراید به عنوان مرگبارترین خودروی ایرانی در افزایش مرگ و میر در این میان به چشم نمی خورد.
 
خودروی پراید که از سال ۷۲ از کره وارد ایران شد، مدت هاست که در خیابان های کشور جولان می‌دهد. حالا اما با توجه به سال هایی که از ورود پراید به ایران گذشته می توان آن را خودرویی پا به سن گذاشته محسوب کرد، اما مسئولان سایپا هرازگاهی با دست بردن در طراحی آن، اصرار بر ادامه حیات این خودرو در بازار ایران دارند. این خودرو که همواره در کیفیت و ایمنی آن حرف و حدیث‌هایی وجود داشته هنوز هم به دلیل قیمت پایین تر نسبت به سایر خودروهای تولید داخل پرطرفدار است.
 
در سال های اخیر بارها مسئولان به دلیل آمار بالای تصادفات از کیفیت و ایمنی پراید ایراد گرفتند و اوج این ماجرا خردادماه سال۹۰ بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به شرکت سایپا اخطار داد ظرف یک ماه باید روی همه خودروهای پراید کیسه هوا نصب کنند. اتفاقی که تا ماه ها بعد از آن عملی نشد و تولید پراید با همان روند قبل ادامه پیدا کرد هر چند که امروز چند مدل پراید تولیدی هستند که با توجه به رتبه و قیمت! کیسه هوا دارند. از اواخر سال ۹۲ تا امروز اما شایعه حذف پراید از چرخه تولید قوت گرفته است.
 
ایمنی در ساخت خودروها
 
استفاده از ایربگ و رعایت مسائل ایمنی در اتومبیل میزان ضایعات نخاعی مرگ ومیر را کاهش می‌دهد، متاسفانه درحال حاضر ایربگ در بعضی از خودروهای تولید داخل به تعداد کافی طراحی نمی‌شود و همین موضوع منجر به مرگ افراد در تصادفات رانندگی می شود؛ البته سازمان استاندارد هم در این موضوع بی‌تقصیر نبوده، زیرا باید از ورود چنین اتومبیل هایی به بازار مصرف جلوگیری کند. به دلیل عدم رعایت سیستم‌های ایمنی هر سال تعداد بسیاری از افراد در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند، هر چند که کمیسیون بهداشت بارها در این زمینه یعنی رعایت مسائل ایمنی در ساخت خودروها به وزارت صنایع و سازمان استاندارد تذکرات لازم را داده اما متاسفانه توجه جدی از سوی مسئولان مربوطه نشده است.
 
آمارها نشان می‌دهد سال ۹۰ را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که در این سال روزانه حدود شش هزار خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور شده است، این در حالی بود که بسیاری از این خودروها همچنان به تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل و کیسه هوا مجهز نبودند؛ تجهیزات ایمنی که نبود آنها همچنان حوادث ترافیکی مرگباری را در جاده‌های کشور رقم می‌زند.
 
تجهیزاتی که در تصادفات تا ۷۰ درصد می‌تواند مانع کشته شدن سرنشینان در تصادفات شود و حتی یک روز زودتر نصب شدن آنها بر روی خودروها می‌تواند روزانه از مرگ صدها نفر در حوادث رانندگی جاده‌ها جلوگیری کند. از سوی دیگراستفاده از قطعات ناایمن و غیراستاندارد در خودروهای داخلی دلیل محكمی بر بازتر شدن دست سارقان و آسان‌تر شدن كار آنها برای سرقت از خودروها است چنان كه موضوع ایمنی خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر از چالش‌های اساسی میان پلیس و خودروسازان داخلی بوده است.
 
وانت پیکان و وانت نیسان
 
اردیبهشت سال گذشته، رئیس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از توقف تولید خودروهای ناایمن خبرداد و گفت: تولید خودروهای پرتصادف مثل وانت پیکان و وانت نیسان تا پایان سال متوقف می‌شود. اسكندر مومنی ادامه داد: در سال ۹۳، ۹۱۵ هزار و ۵۴۵ خودرو شماره گذاری شد كه از این میزان ۴۳ هزار و ۹۸۷ خودرو وارداتی بوده است. مومنی با اشاره به اقدامات پلیس راهور به منظور افزایش ایمنی خودروها و آلایندگی آنها، گفت: طی سه سال گذشته برای نصب کنسیتر و کاتالیز بر روی خودروها اقدام شده و تمامی خودروها به این وسایل تجهیز شدند.
 
او اجباری شدن نصب ترمز ABC و ضد قفل را دومین اقدام پلیس راهور برشمرد و گفت: در حال حاضر تمامی خودروها به سیستم ترمز ضد قفل مجهز هستند. رئیس پلیس سابق راهور ناجا ادامه داد: همچنین ممنوعیت شماره گذاری خودروهای غیرایمن مانند هوو و فراز نیز توانست تلفات تصادفات رانندگی را کاهش دهد.
 
سردار مومنی با بیان اینكه نصب کیسه هوا بر روی تمامی خودروها از ابتدای سال ۹۴، اجباری شده است، گفت: امسال، هیچ خودرویی بدون کیسه هوا شماره گذاری نشد و از سوی دیگر مصمم هستیم با همکاری مراجع ذی‌ربط، تعداد کیسه‌های هوای خودروها را تا پایان سال به دو کیسه افزایش دهیم. این مقام مسئول درباره ایمنی وانت پراید، گفت: ‌هنوز از سوی شرکت تولید کننده، مشخصات فنی وانت پراید به پلیس اعلام نشده تا بتوانیم ایمنی خودرو مذكور را بسنجیم، اما تلاش می كنیم هیچ خودروی ناایمن جدیدی وارد چرخه حمل و نقل کشور نشود.
 
پراید ناايمن‌ترين خودرو
 
بااین وجود در اعلام نام خودروهای ناایمن هیچ وقت نامی از خودروی پراید برده نشد. اولین بار سال ۸۷، رویانیان، رئیس وقت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، ۴۴درصد تصادف منجر به واژگونی و فوت را مربوط به دو خودروی پیکان و پراید خواند. او همان سال گفت: اگر بازنشسته نشوم سال ۸۸ به طور حتم خودروهای ناایمن را معرفی خواهم کرد. رویانیان، بر این نکته تاکید کرد که در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات و مدارک جامع و کامل در این زمینه است.
 
از سوی دیگر سال ۹۱ فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخي مجوزها براي ادامه توليد خودروهاي ناايمن گفت: اگرچه ممکن است که خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و بايد بگوييم ناايمن‌ترين خودروي كشور محسوب مي‌شود. اسماعيل احمدي‌مقدم با بیان اینکه عقب‌نشینی‌هایی که در مقابل خودروسازان انجام می‌شود پسندیده نیست گفت: سازمان استاندارد ابتدا خودرو «هُوو» را تایید كرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن را تایید نکرده است! او خواستار رعایت استانداردها و ایمنی توسط خودروسازان شد و گفت: ‌تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودروها باید استانداردها و ارتقای دائمی آنها را دنبال کنند و اگر زمانی اعلام شد که پراید یکی از پرتصادف‌ترین خودروهای کشور است، باید استانداردهای آن ارتقا پیدا کند چرا که این خودرو زمانی که کف استانداردها اجرا می‌شد دارای ایمنی بود اما امروز استانداردها ارتقا پیدا کرده است.
 
با این وجود نام پراید هیچ گاه در میان خودروهای ناایمن معرفی و مطرح نشد. سال گذشته نیز قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها با تأکید بر ممنوعیت تردد خودروهای ناایمن مانند پراید درجاده‌ها گفت: ‌سال ٩٣، ١۶‌هزارو٧٧٢ نفر درجاده‌ها کشته شدند که ١۶‌درصد تلفات جاده‌ای، مربوط به کودکان زیر ١٨‌سال بود، به همین خاطر نباید به خودروهای ناایمن مانند پراید مجوز ورود به جاده را داد. حسن امامی رضوی، ادامه داد: تمام تصادفاتی که با پراید صورت می‌گیرد، به علت ناایمن بودن، مشکلات جدی برای سرنشینان آن ایجاد می‌کند و هر تصادف با این وسیله نقلیه منجر به مرگ ناگهانی می‌شود، اگر نمی‌توانیم این موضوع را اجرا کنیم، حداقل محدودیت سرعت را کنترل کنیم تا دیگر شاهد بروز حوادث ناگوار در کشور نباشیم.
 
 
 
 

منبع

جام نیوز

 

برچسب : خودرو , پراید , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

18 نظر

مهدی
1

اینجا ایران است !!!!!
17:43  1395/05/03
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

کاش همراه با پراید با یکسری عادات بد رانندگی هم خداحافظی می کردیم.
- عجله در رانندگی
- عدم رعایت تقدم
- عدم رعایت فاصله طولی
- گاز دادن ها و ترمزهای بی دلیل
- کل کل در رانندگی
- استفاده از تلفن همراه
- بی توجهی به آلایندگی خودرو و تخریب محیط زیست
- استفاده بی رویه از ماشین
و هزاران فرهنگ بدی که سالهاست همه دنیا کنار گذاشته اند ولی در ایران هنوزم زرنگی محسوب می گردد.
15:55  1395/05/02
پاسخ دادن
مسعود
3

کل داستان از این قراره تو کشور ما مسئولین برای این که بگن ماهم از جاها ی دیگه دنیا عقب نیستیم و از اون طرف هم یه سود مشتی بزنن به جیب یه چندتا شرکت درست کردن که اینا یه خودکار هم نمیتونن بزنن ، موتور ماشین از یه جا اومده طراحیش از یه جا و قطعاتشم از یه جا دیگه که ما فقط بگبم تو دنیا از کسی عقب نیستیم درصورتی که بهای این رو چه کسی میپردازه بله درست حدس زدید مردم با جان و مالشون اگر کل خودرو سازی ما جمع بشه و خودرو از خارج وارد بشه هم ارزونتره هم خیلی بهتر و این پولی که برای ساخت این شرکت ها سرمایه گذاری شده اگر در انرژی های پاک سرمایه گذاری میشد الان انقدر هوای ما آلوده و غیر قابل تنفس نبود و برای خودمون حرفی داشتیم تو دنیا افسوس.
12:54  1395/05/02
پاسخ دادن
سعید
1

ننگ بر کیا موتورز این ماشین را بلای جای ما کرد. ماشینی که هیچ جای دنیا خریدار نداشت وخط تولیدش به خاطر ضعف ایمنی توسط دولت کره خوابیده بود. نمگ بر منفعت طلبان کیا موتورز کره
20:09  1395/05/01
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2

چرا به اونا ننگ میفرستی؟ ننگ رو باید به کسانی فرستاد که با اصرار به تولید این ماشین سالانه جان هزاران هموطنمون رو گرفته و میگیرند...
16:17  1395/05/03

کارشناس
0

زیاد جدی نگیرید. پیکان هم سالهاست به موزه رفته است، اما هنوز هم تو خیابانها جولان می دهد. پراید هم حالا حالا مهمان جاده های ما خواهد بود. مگر می شود ارزانترین ماشین را از اقشار پایین دست جامعه گرفت؟ کو جایگزین؟
آری برادر، خانه از پای بست ویران است. فرهنگ غلط رانندگی و جاده های غیراستاندارد هم بگذاریدجرء همان پایه های ویران!
17:27  1395/05/01
پاسخ دادن
حمید
2

جاده ها بده آغایون ،پراید خوبه خیلی خوبه ، البته واسه کشتن
13:30  1395/05/01
پاسخ دادن
کاربر: ali LORD
0

در مورد ارگان ها که نمیشود صحبت کرد چراکه فایده ای ندارد و قبل از من هم قطعا میلیون ها نفر صحبت کرده اند ! پس :
========================================
مردم ما چرا از خودشون شروع نمیکنند؟من هیچ وقت با پراید بیشتر از 100 نرفتم !
تازه همین 100 هم اشتباه کردم!
مردم ما باید خودشون بفهمند که با این خودرو بیشتر از 90 تا رفتن دیوانگی(همان کار اشتباهی که من کردم) است !
========================================
بیاید فرهنگ سازی کنیم !و از خودمان شروع کنیم
17:22  1395/04/31
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

این ماشینا از صدام بیشتر ایرانی کشتن.
17:10  1395/04/31
پاسخ دادن
فرزاد
2

مگر ایران، خودروی داخلی هم دارد تا ناایمن باشد یا نه!؟ چرا به دلسوزان میهن تهمت میزنند که اینکار بس گناهیست بزرگ و نابخشودنی، باشد که زنندگان تهمت بخشیده شوند.
15:25  1395/04/31
پاسخ دادن
ارسلان
8

چرا این ماشین و دارید جوانمرگ میکنید هنوز 50سالش نشده ههههههه
15:24  1395/04/31
پاسخ دادن
فرزاد
2

مگر ایران، خودروی داخلی هم دارد تا ناایمن باشد یا نه!؟ چرا به دلسوزان میهن تهمت میزنند که اینکار بس گناهیست بزرگ و نابخشودنی، باشد که زنندگان تهمت بخشیده شوند.
15:23  1395/04/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
15

2تا مطلب قابل ذکر هست اولا که پراید خودروی ارزانی تو ایران نیست. چون تعرفه ها به صورت ظالمانه بالاست اینطور به نظر میرسد که ارزان هست (خبری که دیروز تو yjcاز نصف شدن پراید بر اثر واژگونی زده شده بود هر انسانی را از کیفیت پایین این ماشین عصبانی میکرد) من پارسال توی شرکت سازنده بدنه پراید دیدم که این خودرو با ورق با قطر ورق کابینت ساخته میشود. مسئولین ما به دلیل منفعت طلبی بالای خودشون به بیرحمانه ترین حالت یک آدمکشی عمومی با جان ایرانیها بازی میکنند. دوما چرا جان ایرانیها برای مسئولین از بی ارزشترین مسائل به شمار میاد؟ آیا بی تفاوتی ما مردم نسبت به کارهای خودسر مسئولین خودروسازی نیست؟
15:22  1395/04/31
پاسخ دادن
ا
5

امیرجان قربونت این مسئولینی که شما نقدشون کردی ایرانی نیستن تا دلشون بحال مردم بسوزه.
23:57  1395/04/31

ما خیلی باحالیم
6

دمت گرم ...تو جهان سوم جان انسانها اززش نداره...چون جمعیت زیاده.. تازه از پراید باید تقدیرو تشکر هم کرد بخاطر تنظیم جمعیت...در جهان سوم تولید تجهیزات سخته ولی تولید نسل راحته...
00:02  1395/05/01

امیر(سابق)
3

ممنون از دوستان فهیم
01:15  1395/05/01

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : سلام عزیزانی که ماشین تحویل گرفتن رینگ زاپاس برا شما هم معمولی هست یا اسپورت؟
ساینا تک : سخا چه تاریخی بود
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر