بازار خودرو، دودستی تقدیم پژو

 

بازار خودرو، دودستی تقدیم پژو

 
مذاکره جداگانه پژو با ۲ شرکت ایرانی برای تولید خودرو روی یک پلت‌فرم مشترک خلاف قانون رقابت است.
 ايران‌خودرو و سايپا در حالي از نهايي‌شدن قراردادهاي خود با پژو و سيتروئن خبر مي‌دهند كه مذاكره جداگانه برند مشترك پژو - سيتروئن با ايران خودرو و سايپا با مواد 44تا 48سياست‌هاي ابلاغي اصل 44قانون اساسي مغايرت دارد.اين شيوه مذاكره كه اعضاي يك شركت جوينت وينچر(پژو- سيتروئن) به‌طور جداگانه با 2 شركت خودروساز ايراني(ايران خودرو و سايپا) مذاكره كرده و با پلت‌ فرم مشترك به توليد خودرو در ايران بپردازند، خلاف قانون رقابت است.
 
از نظر شكلي نيز انعقاد اين قراردادها با ابهاماتي مواجه است، درصورتي كه ايران خودرو و سايپا واقعا خصوصي شده‌اند، پرسش مطرح آن است كه چرا بايد قرارداد جديد ايران خودرو و پژو با نظروزارت صنعت، معدن و تجارت و در دفتر وزير امضا شود، آيا وزير صنعت، سهامدار يا مالك اين شركت‌هاي خودروسازي است؟! وزارت صنعت بايد استراتژي كلي صنعت خودرو را مشخص كند نه اينكه عملا متقاضيان خارجي مشاركت با خودروسازان ايراني را برخلاف قانون رقابت به سمت2خودروساز بزرگ سوق دهد. مشخص نيست چرا بايد اكنون دولت 5عضو در هيأت مديره سايپا و 2نماينده در ايران خودرو داشته و حكم هيأت مديره اين شركت‌ها نيز توسط وزارت صنعت صادر شود؟!
 
ورود شوراي رقابت
رئيس شوراي رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد مغايرت قراردادهاي جديد برند پژو - سيتروئن با قانون رقابت اعلام كرد: اينكه دو شركت عضو يك جوينت وينچر خارجي(پژو- سيتروئن) به‌طور جداگانه با 2 شركت ايراني براي توليد خودرو روي پلت فرم مشترك قرارداد منعقد كنند، موجه نخواهد بود.
 
رضا شيوا با بيان اينكه شوراي رقابت نسخه‌اي از اين قراردادها را از ايران خودرو و سايپا دريافت و بررسي و كار كارشناسي خود در مورد رعايت موازين توليد و بازار رقابتي در اين قرارداد را اعلام خواهد كرد، افزود: اگر قراردادهاي جديد فرانسوي‌ها با خودروسازان ايراني مطابق قانون رقابت نبوده و منجر به شكل‌گيري توليد و بازار رقابتي نشود، يا اينكه قراردادهاي برخي برندهاي خودروساز فرانسوي مانند پژو- سيتروئن در قالب يك جوينت وينچر و با ارتباط مالكيتي صورت گرفته باشد، نظارت خود را بر عملكرد اين خودروسازان در چارچوب قراردادهاي جديد و به‌عنوان انحصارگر اعمال خواهد كرد.
 
وي در مورد انحصاري شدن بازار خودرو ايران براي محصولات پژو تأكيد كرد: درصورتي كه محصولات جديد پژو بيش از 50درصد سهم بازار خودرو را در اختيار گرفته و هيچ رقيب مطرحي در همان رده قيمتي و در بين خودروهاي وارداتي يا ساخت داخل نداشته باشد، مصداق انحصار خواهد بود. اگر خودروهاي ديگري توليد شود كه رقيب نداشته و منجر به افزايش سهم بازار يك برند خودروسازي چه داخلي يا خارجي و برخلاف ضوابط بازار رقابتي شود، شوراي رقابت در بازار اين خودروها دخالت خواهد كرد.
 
سيتروئن؛ شريكي 50ساله
مديرعامل سايپا نيز در مورد مغايرت قراردادهاي جداگانه برند پژو- سيتروئن با ايران خودرو و سايپا با قانون رقابت به خبرنگار ما گفت:‌ سايپا شريك 50ساله سيتروئن است و اين شركت جزو موفق‌ترين شركت‌هاي اروپايي در صنعت خودرو است.اين نخستين باري است كه در ايران قراردادي براي خودروسازي تنظيم مي‌شود كه طرف خارجي ملزم به شريك شدن در همه دارايي‌هاي يك شريك ايراني مانند يك سهامدار شده است.
 
به گفته مهدي جمالي، بر مبناي اين قرارداد، سيتروئن سهامدار 50درصدي سايپاي كاشان شده، در سود و زيان اين شركت دخيل بوده و بايد جوابگو باشد. درصورتي كه قرارداد جوينت وينچر با يك شريك خارجي غيراز اين باشد، اين خودروساز خارجي مي‌تواند قطعات سي‌‌كي‌دي آورده و كاري با سود زيان شركت ايراني نداشته باشد.
 
اما بر مبناي اين قرارداد براي نخستين‌بار در كشورمان مقرر‌شده تا خودرويي در كلاس‌ «بي» ‌همزمان با اروپا در سايپاي كاشان طي يكي دو سال آينده توليد و رونمايي شود. يعني اينكه محصول جديد سيتروئن همزمان با اروپا در سايپاي كاشان نيز توليد مي‌شود.
 
پيشكش بازار خودرو به فرانسوي‌ها
علاوه بر مغايرت قراردادهاي جديد خودروسازان فرانسوي و شركاي ايراني با اصل 44قانون اساسي، اجرايي‌شدن اين قراردادها نيز مي‌تواند با توجه به جولان خودروهاي فرانسوي در بازار ايران، مانع شكل‌گيري رقابت و تداوم انحصار در بازار خودرو شود. بنابر اصل 44قانون اساسي و در تشريح مصاديق انحصار، اگر شركتي بيش از 50درصد سهم بازار يك كالا مثلا خودرو يا خدمات را در اختيار بگيرد، فعاليت آن در بازار كشور از مصاديق انحصار است.
 
با توجه اينكه اكنون 70درصد خودروهاي موجود در سبد ايران خودرو متعلق به برند پژو است، توليد و عرضه خودروهاي فرانسوي جديد توسط پژو و سيتروئن در ايران نيز موجب خواهد شد سهم اين خودروساز فرانسوي از سبد محصولات ايران خودرو بيش از پيش افزايش يافته و فرانسوي‌ها حاكم بلامنازع بازار خودروي ايران شوند.
 
 
 
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , پژو , سایپا , ایران خودرو , خودرو جدید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

فرزاد
1

سایپا و ایرانخودرو دو ابر تولیدکننده خودروی جهان هستند که به صورت کاملا مستقل و مخفی از یکدیگر به تحقیق و طراحی و تولید بهترین و با کیفیت ترین و صد البته خوش قیمت ترین اتومبیلهای روز و شب دنیا میپردازند و با مدیریت کاملا مستقل و بی نقص خود راه پیشرفت صنعت خودروی دنیا رو بازتر و گشادتر مینمایند.
این نوشته کاملا جدی میباشد؟ و هیچگونه کنایه،ای در آن! نیست؟
17:13  1395/05/03
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

سایپا هم میخواد از این آب گل آلود ماهی بگیره. چکارش دارید خوب؟
بیچاره ملتی که هنوز توانشون به خرید پراید هم نمیرسه اونوقت این دوتا شرکت سر بازار انحصاری خودشون دعوا دارن.
15:17  1395/05/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا V1 : سلام من دوستم از روز فاکتتور شدن تا تحویل 10 روز شد v1 نقره ای تیتانیوم شیراز تحویلی 22 دی فاکتور 12 اردیبهشت تحویل نمایندگی 20 اردیبهشت تحویل به شخص 23 اردیبهشت
نازیلا : ساده نباشید سیستم شاهین . سایپا داره اپدیت میکنه برین شاهین پلاس ببینید با موتور tu5 دیگه هیچ کس شاهین موتور تیبا رو نمیخره تا دسته انداخت به مردم به ما با ورژن جدید میده دلتون بسوزه انشالله عید 404 میگیرم جلوی فامیلا جولان میدم چشمشون دربیاد .... ای خدا :)
اس۵ ثبتنام ۲۵مهر ۱۴۰۲ : همین الان شاسی شد حالا باید بیوفتیم دنبال تحویل🤦‍♂️
J4 مشهد : سلام دوستان. امروز از نمایندگی به من زنگ زدن که فردا برم ماشینو تحویل بگیرم. انشالله همه زودتر ماشینشونو تحویل بگیرن. ثبت نام 01/29 تحویل 60 روز j4 مشکی تکمیل وجه داخل سایت 02/05 شاسی 02/12 بیمه 02/16 تحویل کارت 02/25 تحویل ماشین فردا خدا نکهدار همگی برگ سبز هنوز نیومده.
S5 مهر تهران : سلام منم امروز پیامک شاسی جک S5 بالاخره اومد برام . تکمیل وجه ام 24 مهر بود . نمایندگی گفتن تا دو هفته دیگه همه مهر ماهی هارو شاسی میکنن.
اس فایو ۲۴ مهر : بالاخره پیام شاسی اومد ثبت نام ۲۴ مهر شیراز اس فایو
j7 تهران : سلام. جی 7 ثبت نام دو مرحله ای شهریور ماه. موعد تحویل بهمن ماه. فاکتور 21 اسفند. دیروز بعد از 3 ماه تاخیر تحویل گرفتم. نکته عجیب کیفیت رنگ ماشین هست که به شدت پایینه و پر از آشغال رنگه. دوستان راجع به نحوه محاسبه تاخیر و گرفتنش راهنمایی کنید.
Saeed : سلام دوستان به 200 میلیونی که بابت ثبت نام پیش فروش میگیرن سود تعلق میگیره؟ ممنون
S5 -24 MEHR : بعد از 7 ماه و دو روز بلاخره امروز شاسی شد برام و فاکتور شدم اس5 سفید
تارا وی وان پلاس : یسوال شما فروش فوری بودی یا پیش فروش؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
151پیشفروش دی : من که پیرشدم از انتظار
احسان آریزو 6 پرو : البته با دوستان هم موافقم که عدم پاسخگویی مناسب مدیران خودرو باعث شده تا همه دوستان عصبی بشن ، و دلگیر که جواب مناسبی به نگرانیهاشون داده نمیشه، ولی از طرفی هم خودمون قبول کردیم ثبت نام کنیم، تازه کلی هم ذوق کردیم که بین این همه مشتری ما رو ثبت نام کردن، چون بطور میانگین چهارصد تومان سود تو این معامله هست، من با پول نقدی که داشتم نهایتا می‌تونستم یه آریزو 5 1402 بخرم تازه کارکرده، ولی الان انشاالله صاحب یه سیکس پرو 1403 میشم.
عصبانی : در مورد شکایت ، پیرو حرفهای دوستان علی و فرشید بنده هم این نظر رو دارم که شکایت از خودرو ساز در ایران جواب نخواهد داد. مثل اینه که از دولت شکایت کنی بابت گرانی و از شهرداری بابت عدم آسفالت کردن خیابونها و .. نه اینکه این مشکلات وجود نداشته باشه، بلکه به بدترین حالت ممکن وجود داره ولی از بس دیگه نهادینه شده که حتی دادگستری هم فکر نمیکنتم خودشو وارد مسائل بکنه. خودرو ساز از زمانی که بازرهای جهانی رو بستند و انحصاری شده همینه که هست. پشت قضیه هم بگیرید میبینید یک آقازاده و پسر فلان وزیر سهامدار اصلی خودروساز هست .. خب هیچوقت نمایین بگن بخاطر تضییع حق فلان مشتری این شرکت رو جریمه کنیم. سریال هفت سر اژدها به صورت پوشیده مسائل پشت پرده رو داره مرح میکنه. یکی از مصادیق اصلی اش میتونه خودروسازها و سازندگان املاک انبوه باشن چون نود در صد سرمایه مردم تو این بازارها هزینه میشه. شما هم پدرتون وزیر باشه نمیرید از رانت ایشون برای وارد کردن یک برند مثل ماوس کامیپوتر یا کمربند شلوار استفاده کنی . میری جایی که بیشترین سهم رو ببری. پدرت هم بیگکار نمیشینه که مشتری بیاد ازش شکایت کنه و قاضی ...
عصبانی : در مورد شکایت ، پیرو حرفهای دوستان علی و فرشید بنده هم این نظر رو دارم که شکایت از خودرو ساز در ایران جواب نخواهد داد. مثل اینه که از دولت شکایت کنی بابت گرانی و از شهرداری بابت عدم آسفالت کردن خیابونها و .. نه اینکه این مشکلات وجود نداشته باشه، بلکه به بدترین حالت ممکن وجود داره ولی از بس دیگه نهادینه شده که حتی دادگستری هم فکر نمیکنتم خودشو وارد مسائل بکنه. خودرو ساز از زمانی که بازرهای جهانی رو بستند و انحصاری شده همینه که هست. پشت قضیه هم بگیرید میبینید یک آقازاده و پسر فلان وزیر سهامدار اصلی خودروساز هست .. خب هیچوقت نمایین بگن بخاطر تضییع حق فلان مشتری این شرکت رو جریمه کنیم. سریال هفت سر اژدها به صورت پوشیده مسائل پشت پرده رو داره مرح میکنه. یکی از مصادیق اصلی اش میتونه خودروسازها و سازندگان املاک انبوه باشن چون نود در صد سرمایه مردم تو این بازارها هزینه میشه. شما هم پدرتون وزیر باشه نمیرید از رانت ایشون برای وارد کردن یک برند مثل ماوس کامیپوتر یا کمربند شلوار استفاده کنی . میری جایی که بیشترین سهم رو ببری. پدرت هم بیگکار نمیشینه که مشتری بیاد ازش شکایت کنه و قاضی ...
احسان آریزو 6 پرو : سلام خدمت همه دوستان و منتظران دریافت خودرو. بنده 24 بهمن نقدی پرداخت داشتم، قراردادم تاریخش 1 اسفند هست، 21 اسفند بیمه نامه برام صادر شد، 24 اسفند پلاک صادر و ارسال شد به همراه بقیه مدارک ،کارت خودرو 11 فروردین اومد، برگ سبز خودرو 1 اردیبهشت، ولی همچنان از خود خودرو خبری نیست و گزینه تحویل قرمز هست. البته هنگام ثبت نام به بنده گفته بودند 90 روز کاری و به حساب بنده 90 روز کاری میشه 30 خرداد، یعنی هنوز تاخیری در تحویل به بنده پیش نیومده، ولی چون بقیه مراحل طی 4 هفته جلو رفت خیلی خوشبین بودم که ماشینو توی فروردین ماه بهم تحویل میدن که متاسفانه تا این لحظه اتفاق نیفتاده. موفق باشید
29 اسفند خاکستری : سلام چه رنگی؟ اخه واریزی 18 دی خیلیا فاکتور نشدن
پارسا : پذیرش 11675734 کی پلاک میشه به نظرتون
پارس 1402 : سلام مااومدیم همه اومدیم تورو خدا بیایید
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : مبارک باشه ،شما سقف فلز بودین؟؟
تیگو 7 پرو پرمیوم : من زنگ زدم صدای مشتری گفت امسال هیچ مجوزی صادر نشده