عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول

 

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول

 
سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است. چنین قطعات و جزئیاتی می‌توانند به ‌تنهایی نمایانگر یک دوره، جنبش و یا فلسفه‌ای خاص در صنعت خودروسازی باشند. این عناصر نه‌ تنها نماد دوره‌های زمانی بلکه نشان‌ دهنده زیبایی‌شناسی طراحان شرکت سازنده خود هستند. در ادامه بخش اول از این مطلب را باهم می‌خوانیم.
 
۱۰. المان‌های تزئینی
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
در واقع المان‌های تزئینی جلوی کاپوت خودرو راه‌حلی هنرمندانه برای پوشاندن یک مشکل فنی بوده‌اند. در بسیاری از خودروهای قدیمی کلاهک رادیاتور در قسمت لبه کاپوت قرار می‌گرفت و برای پوشاندن آن به درپوشی متحرک نیاز بود، درپوشی که زیر آن درجه یا اصطلاحاً گِیج (gage) اندازه‌گیری روغن موتور قرار داشت. طراحان برای پوشاندن برآمدگی به وجود آمده عناصر تزئینی کوچکی به این قسمت اضافه کردند، از بانوی در حال پرواز کادیلاک ۱۹۳۰ تا پلنگ جهنده جگوار، همگی نمایانگر دوره‌ای هستند که خودرو‌ها چیزی بیش از  یک وسیله نقلیه بودند.
 
۹. چراغ‌های مدور
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
سال ۱۹۶۰ شورلت کروت برای اولین بار از ردیف چهارتایی چراغ‌های دایره‌ای شکل استفاده کرد، طرحی که تا به امروز برای اسپرت کردن کروت‌ها از آن استفاده می‌شود. اگر بخواهیم در مورد چراغ‌ جلوی اتومبیل‌ها صحبت کنیم، طرح‌های نمادین و به‌ یادماندنی زیادی را می‌توان مثال زد، اما چراغ عقب کروت این نکته را یادآور می‌شود که اگر مهندسان همکاری لازم را با طراحان داشته باشند زمان بیشتری برای پرداختن به طراحی قسمت عقب خودرو صرف شده و نتیجه آن نیز طرحی به یاد ماندنی خواهد شد. این چراغ‌های قرمز رنگ بیننده را به یاد جت‌هایی می‌اندازد که حین حرکت آتش از پس آنها زبانه می‌کشد.
 
۸. باله‌های جانبی
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
این قطعات علاوه بر اینکه المان‌های کلاسیک طراحی خودرو هستند، تمایلات ویژه زیبایی‌شناسی در دوره‌ای از تاریخ را معرفی می‌کنند. زمانی که بشر با امیدواری به آسمان می‌نگریست و آن را قلمرو بعدی خود می‌دانست. مردم دنیا از دیدن موشک‌های فضایی هیجان زده می‌شدند و این موقعیت خوبی بود تا با الهام از ظاهر موشک‌ها اتومبیل‌های باابهت و جذاب طراحی شوند، مانند کادیلاک مدل ۶۰ که در تصویر مشاهده می‌کنید. در واقع اوج این نوع طراحی را می‌توان در سری ۶۲ کادیلاک دید که سال ۱۹۵۹، یعنی یک سال پس از فرستادن ماهواره به فضا توسط آمریکا، به بازار آمد. اما استفاده از باله به اتومبیل‌های دهه ۵۰ و ۶۰ آمریکایی محدود نمی‌شد. در همین دوران روسیه نیز در کشاکش رقابت با آمریکا برای رسیدن به فضا اتومبیل  Moskvitch 408 را با ظاهری مشابه تولید کرد. شاید این یکی از بهترین نمادها برای نشان دادن هیجان بشر در آن دوران‌ باشد.
 
۷. ظاهر گوِه مانند
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
اگرچه از نظر تاریخی فرم تیغه‌ای شکل در طراحی برندهای معتبر جایگاه خاصی نداشت، اما سرانجام همین فرم برای طراحی ایرودینامیک‌ترین و اسپورت‌ترین اتومبیل‌ها به کار گرفته شد. در این‌گونه مدل‌ها قسمت جلو با شیب، پایین‌تر از قسمت عقب قرار می‌گیرد، مانند Lancia Stratos و همین‌طور اتومبیل Lotus Esprit طراحی شده توسط جورجیوتو جوجارو، که چنین فرمی را در جهت تأکید بر سرعت خودرو به کار برده ‌است.
 
۶. سپرهای داگمار
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
این نوع سپر نمایانگر سبک طراحی دهه ۵۰ و طراحی آن الهام گرفته از لوله توپ‌های جنگی است. چنین طرحی برای آن زمان، یعنی سال‌های پس از جنگ جهانی دوم کاملاً مورد پسند مردم قرار گرفته و برای آنها یادآور سپر دفاعی ارتش آمریکا در آن شرایط بود. اما با گذر زمان و رسیدن به دوران موشک و فضاپیما، این سبک نیز جای خود را به طراحی عناصری داد که نماد جهش و پرواز بودند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , طراحی بدنه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : خودروی چانگان cs55 را نپرسیدید، سپاس
حامد : باسلام.من هم مثل شمااسفند۱۴۰۳شاهین هستم.یکباردعوت نامه اوتومات اومدقبول نکردم.حالا هم اطلس وسهند.امروزروزآخربودبازم پیام اومد۲روزتمدیدشد.اگه ظرفیت پرشده بوداین پیام نمیومد.خودمن منتظرمیمونم واسه شاهین دستی.یاحذف میشم.یاتحویل میگیرم.یافروش فوق العاده اطلس دادن اون موقع ثبت نام میکنم.لطفن عجله نکنین دوستان
عارف : ادب هم خوب چیزیه که انسان دارا باشه ازش، این چه ادبیاتی هست، باید تاسف خورد
شاهین : اینا چقدر خوبن، تا دو روز دیگه هم خرید اطلس یا سهند رو تمدید کردن گمونم اینا میخان تا میتونن مشتری های شاهین رو کم کنند
غلامرضا لطفی : سلام.رو ماشین هایمای من صاحب قبلیش هدلایت انداخته بود نورپایینش افتضاح بود .پخش میزد و ضعیف.یه بنده خدایی راهنمایی کرد لامپ فابریک بنداز .واقعا نور پایین بعد لامپ فابریک عالی شد.نور بالا هم هدلابت نگه داشتم خطی میزد و کور می‌کرد برا راننده های بی ملاحظه.
مصطفا : ایا به شما سود دیرکرد هم میدن؟ از چه تاریخی محاسبه میشه؟ روزی چند باید بدهند؟ چقدر طول میکشه تا بدهند؟
مهم : همش سیاه بازی هستش گول نخورید مثلا فروش فوری سری قبل که نتونستیم ثبت نام کنیم تا درگاه پیش میریم از اونجا به بعد گیر میکنه و ظرفیتها تو ۵ دقیقه پر میشه
اس ۵ : سلام چه تاریخی بودین؟
شیدا : سلام ساناز خانم باید بریم خارج
امیرs5 : باسلام سند و مدارک رسیده دستم هنوز ماشین تحویل ندادن ثبت نام مهر ماه بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانو : مشکل از بالاست من سپردم به خدا انقدر پول اسنب دادم اگه نقد میخریدم الان به چه کنم در نمی امدم
رادمر : یا نمایندگی ید کافینت
سایه : منم 27 ام واریز کردم فاکتور نشدم سیستان و بلوچستان
حامد تبدیل به تیوتری : منم همین شرایطو دارم. دوستان تکمیل وجه 12 دی هم فکر کنم امروز فردا فاکتور بشن
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : نخیر. افزایش قیمت مشمول کسانی که تکمیل وجه کردند نخواهد شد. البته من که تحویل دی 1402 بودم هم اگر پرداختی های خودم رو به طلا حساب کنم، 150 گرم طلا معادل قیمت روز 506 میلیون پرداخت کردم و کسانی که نوبت زمستان 1402 دارند چون حدود 10 ماه قبل پولشون بلوکه شده هم سود زیادی نکردند
علی : دوستان من امروز تو شهرمون زنجان ی تریلی که حامل خود های 207،دنا،تارا بود دیدم برا شهرهای تبریز بود
علی : یعنی اگر کاهش قیمتی باشه شامل کسانی که ثبت نام کرده‌اند هم می شود
اتومات : سلام ارادت میدونید قیمت بازار آزاد سقف فلز چند میشه با استاندارد 85گانه؟
سورن دوگانه تحویل 29 اسفند1402 : درود جناب ابی کبود بنظر شما اگر دوگانه افزایش قیمت بخوره با توجه به اینکه متحویل اسفندماه تکمیل وجه کردیم وتو کاستروم هم تکمیل وجه تیک سز خورده میشود یانه
سفارشی : سلام شب خوش شما چه تاریخی واریز کردید ؟