ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس 

 

ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

 
حکم دیوان عدالت اداری درباره واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی اگرچه اجازه ورود تعدادی از خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از ممنوعیت واردات، وارد گمرک شده بودند را می‌دهد اما واردات خودروهای لوکس به طور کلی همچنان ممنوع است.
 
به گزارش ایسنا، دولت در سال ۱۳۹۳ برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس به ایران با وضع مصوبه‌ای واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. به دنبال این مصوبه از ترخیص برخی خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که وارد گمرک شده بودند، جلوگیری شد.
 
به دنبال شکایت واردکنندگان این خودروها از این موضوع به دیوان عدالت اداری اما اخیرا این دیوان اعلام کرد که ترخیص خودروهایی که پیش از مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ وارد گمرک شده بودند بلامانع است با این حال به طور کلی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.
 
در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که مصوبه دولت در این رابطه مصوبه درستی بوده و توانسته تا حد زیادی مانع واردات خودروهای لوکس به ایران شود. برخی کارشناسان نیز معتقدند که دولت باید مالیات بیبشتری از خودروهای لوکس اخذ کند.
 
فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، در این رابطه می‌گوید: مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس بوده که اگرچه اقدامی درست است اما کامل نیست.
 
وی ادامه می‌دهد: به طور تقریبی می‌توان گفت که تمام خودروهایی که با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند لوکس محسوب می‌شوند بنابراین از این جهت مصوبه دولت درست است اما این نکته نیز وجود دارد که برخی از خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز لوکس هستند.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: به عنوان مثال بیشتر مدل‌های بی‌ام‌و مانند I۸ و همچنین پورشه خودروهایی لوکس هستند اما به دلیل آنکه حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است وارد ایران می‌شوند.
 
وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین مصوبه دولت شرط لازم را دارد اما جامع نیست البته با این مصوبه تا حد زیادی از واردات خودروهای لوکس به ایران جلوگیری شده است ضمن آنکه به این نکته باید توجه داشت که بیشتر خودروهای وارداتی به ایران به دلیل قیمت بالایشان‌ از نظر مردم لوکس محسوب می‌شوند.
 
در چنین شرایطی اما عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است که ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به طور کلی، کار درستی نبوده و به جای ممنوعیت واردات باید مالیات بالایی از این خودروها گرفته شود.
 
شهرام آزادی در این رابطه می‌گوید: در کشورهای دیگر واردات همه نوع خودرویی آزاد است اما دولت از خودروهای گران قیمت که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند مالیات بیشتری نسبت به سایر خودروها اخذ می‌کند.
 
وی ادامه می‌دهد: در ایران نیز دولت می‌تواند به جای ممنوعیت واردات، مالیات سه برابری از خودروهای لوکس اخذ کند که این کار به افزایش درآمدهای عمومی دولت نیز کمک کرده و می‌تواند این مالیات را صرف امور عمومی جامعه کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان می‌کند: حکم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از مصوبه ممنوعیت دولت وارد گمرک شده بودند، اقدام درستی است زیرا به طور کلی هیچ قانونی نباید عطف به ماسبق شود.
 
همچنین فرهاد احتشام‌زاد - رییس انجمن واردکنندگان خودرو، نیز می‌گوید: فارغ از اینکه واردات خودروهای لوکس باید ممنوع یا آزاد شود اما حجم موتور معیار خوبی برای تعیین خودروهای لوکس نیست.
 
وی تصریح می‌کند: از نظر منطقی لوکس بودن یا نبودن یک خودرو نه براساس حجم موتور بلکه با توجه به قیمت آن تعیین می‌شود بنابراین دولت باید شاخص‌ جدیدی برای تعیین مصداق خودروهای لوکس، تدوین کند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , خودرو لوکس , مازراتی , بی ام و , بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

دیگه حرفی باقی میمونه؟
ماشین خودشون و بچه هاشونو میبینم و سکوت میکنم....
15:50  1395/06/23
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا پلاس اردیبهشت : بله . منم زنگ زدم شرکت. فروردین ها دهه سوم رو دارن فاکتور میکنن. V1p ها . البته فک کنم غیر از تیتانیوم
سعید : سلام من هم اسفند تکمیل وجه کردم cs55 خبری از تحویل نیست پاسخ گو هم نیستن دوبارهه باید دعوتنامه بیاد تکمیل وجه مجدد
حمیدs5 : ۱۱ شهریور هنوز شاسی نشده فکر کنم قبل ازمن دیگه کسی نباشه که شاسی نشده
j 7 مشهد : امروز صبح تماس گرفتم گفتند تو صف بارگیری هست و هنوز بارگیری نشده است ولی الان پیامک تحویل آمد که فردا برای تحویل مراجعه کنم J 7 ثبت نامی ۲۳ مهر شاسی ۲۳ اسفند ان شالله که سرکاری نباشد
j7 : کسی هست بهش زنگ زده باشن برای تحویل
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام دوستان به سلامتی ما هم فاکتور شدیم انشاالله فاکتوریه همه دوستان
بوشهر s5 آبان : مگه قرار بود با ماشین بری مسافر کشی از پولش قسطشو بدی؟؟ اگر پول نداری نباید ثبت نام میکردی اگرم دارای دیگه نالت چیه؟ هممون یک غلطی کردیم دیگه باید پاش وایسیم بعدش بریم شکایت حقمونو بگیریم
s5 اصفهان : باشه تو که راست میگی شاسی شدی کمتر قنطوره ببندی طوری نمیشه وا
بوشهر s5 آبان : سلام منم دیروز زنگ زدم اور مشتریان تا میتونستم داد زدم و بد و بیراه گفتم امروز شاسی شد فکر کنم دلیل اینکه بعضیا شاسی نمیشن اینه پیگیری نمیکنن من از ابان تا الان بیش از 100 بار زنگ زدم
اس3 مهرماه : خب بسلامتی ایشالا 4-5 ماه دیگه ماشینتونم میرسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیستان : سلام،دوستان من واریزی 11 دیماه ،سورن موتور جدید هستم فعلا در انتظار فاکتور،با کد14531022
کوییک جی ایکس ال : 11741839بودم
کیان : دوستان اتو بهار فراخوان اومده پیامکش هنوز ارسال نشده ولی درگاه پرداخت فعال شده تا 3 خرداد وقت داره
تک : سوالی بود یا خبری؟؟؟
ساینا دوگانه بهمن ماه : بازم گیر کرد فک کنم آذر و دی تا وسط داد گیر کرد الان افتادیم دوباره تو سر بالایی حالا بیا درستش کن عجب واقعا عجب
محمد : انشالله به سلامتی سوار شی
ابراهیم تیگو 8پرو : کاملا با شما موافقم بدون هیچ چشم داشتی ب تمام سوالات ما جواب مبدادن
تبدیلی : Tu5
بنزینی فوری : پذیرش اول بهمن فاکتور شده
چ : لعنت لعنت براین مدیران ایران خودرو بی لیاقت های پست خدا لعنتشون کنه که هر چی داشتیم فروختیم برا این لگن رانا پلاس