روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

کیوان داریوشی
0

سلام شکایت از ایران خودرو دیزل بابت گرونی کامیون ۴۳۰ فوتون
21:32  1402/02/24
پاسخ دادن
کیوان داریوشی
0

باسلام و تشکر موضوع شکایت گرانی کامیون کشنده ایران خودرو دیزل فوتون ۴۳۰ من پارسال ثبت نام کردم امسال حدود یک میلیارد گرونش کردن خواهشا موضوح را برسی کنید متشکرم
21:30  1402/02/24
پاسخ دادن
مهدی
0

سلام واقعا مردم رو اذیت نکنم بقیه مادرانی که دومین فرزند یا فرزندان بعدشان قبل از تاریخ ۱۹ آبان است در سال ۱۴۰۰ هست چه گناهی کردن باید نتونن ثبت نام کنند مسـٔلوین محترم اگه یکم عادلانه و علی وار بیندیشید این ظلم به افراد جامعه بعدش اگه قراره بدید دیگه چرا قرعه کشی ؟
و خودرو ساز ها ماشین های رو تولید میکنند که ۲۰ درصد اطمینان جانی در بهترین هاش که بگیم دنا و محصولات پژو باشه وجود ندارد
14:12  1401/02/08
پاسخ دادن
ﻧﻆﺮﻱ
0

ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ 13 ﺷﻬﺮﻳﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﻱ ﺧﻮ ﺭا ﺑﻪ ﺗﻌﻤﻴﺮ ﮔﺎﻩ ﻣﺠﺎﺯ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻳﻚ ﺳﺎﻳﭙﺎ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﻭ ﺟﺎﺩﻩ ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ ﺑﺮاﻱ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﻳﺎ ﺗﻌﻤﻴﺮ ﭼﻨﺪ ﻗﻂﻌﻪ ﺑﺮﺩﻡ ﻭﻟﻲ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ 27 ﻣﻬﺮ 97 ﻫﻴﭻ ﺧﺒﺮﻱ ﻧﺸﺪﻩ ﺟﺎﻱ ﺑﺴﻲ ﺗﺎﺳﻒ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻥ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻣﺜﻼ ﻛﻨﺴﺘﺮ ﺻﺪﻭ ﭼﻬﻞ ﻫﺰاﺭﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭاﻻﻥ ﺑﻴﺶ اﺯ ﺩﻩ ﺑﺮاﺑﺮ ﺷﺪﻩ و ﺳﺎﻳﺮ ﻗﻂﻌﺎﺕ ﻧﻴﺰ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﺷﻜﻞ اﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﺗﻮﺟﻴﻬﻲ ﻧﺪاﺭﺩ اﻻ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ اﺷﻔﺘﮕﻲ ﺑﺎﺯاﺭ ﻗﻂﻌﺎﺕ ﺭا ﭼﻨﺪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﻣﺸﺘﺮﻱ ﺭا ﻛﻪ ﻣﺴﺘﺎﺻﻞ ﺷﺪﻫﻼﻱ ﻣﻨﮕﻨﻪ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﻗﺮاﺭ ﺩﻫﻨﺪاﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ و ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﻮاﻫﺸﻤﻨﺪاﺳﺖ ﻣﻂﻠﺐ اﻳﻨﺠﺎﻧﺐ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﭘﺬﻳﺮﺵ 97035738 ﻭﺩﺭ ﺧﻮاﺳﺖ ﺷﻤﺎﺭﻩ و ﺷﻤﺎﺭﻩ 6261214 ﻭﺷﻤﺎﺭﻩ ﺷﺎﺳﻲ napbsrbynh1073054 ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ اﺯ ﻟﻂﻒ ﺷﻤﺎ ﻧﻆﺮﻱ
23:10  1397/07/27
پاسخ دادن
ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
پاسخ دادن
rezpoo@gmail.com
0

شکایت از خودروسازان در ایران بی معنا است... پارسال ما یه ماشین از ایرانخودرو تحویل گرفتیم دقیقا در 23 مهر ماه بعد از پلیس راه کاشان شاهین شهر به سمت اصفهان(2 کلیلومتر بعد از پلیس راه) به علت نقص فنی ترمز تصادف بدی کردیم که نزدیک بود جان خود را از دست بدیم که خدارو شکر سالم موندیم ولی قشنگ نزدیک 40 درصد خودرو از بین رفت جلوی ماشین کاملا رفت... به هرکسی هم که بگید شکایت کردیم و درخواست تعویض خودرو را دادیم ولی قبول نکردند... از دفتر ریاست جمهوری وزارت صنعت معدن ایرانخودرو سازمان حمایت از مصرف کننده ها شورای رقابت و.... از مسئولین اگر کسی پیام مرا می بینه درخواست ما را عملی کنه وگرنه ما راضی نیستیم و روز قیامت جلوی شما را میگیریم... 37 میلیون پول تو حلقوم ایرانخودرو ریختیم که حرامشان باشه... شکایت از خودروسازان همش الکیه مردم نخرید که پشیمان میشید.... یک کار تایید کن به کسی توهین نکردم
10:04  1395/07/23
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : خیر اینجور نیست. برای افرادی که رد شدن دقیقا علت رد شدن را ذکر میکنند. همان سطر اول جای مخصوص دارد
حسین : کسی از دوستان خبر داره. تایید آدرس توی سایت سخا برای ارائه به نمایندگی حتما باید تایید پست باشه یا تائید راهور باشه هم قبول میکنن؟
محمدرضا : سلام از دوستانی که ثبت نام ۴۰۲ بودن کسی هست که چانگان تحویل گرفته باشه ؟
خخت : عزیزجان اطلاعات اشتباه نده وقتی نمیدونی پیش فروش یک درصدماهیانه فروش فوری 3 درصدماهیانه
خخت : شما الان چجوری کارشناسی کردی کردی که قیمتش بالاس 400 دادی الان باچهارصدپرایدم نمیدن اتفاقا شاسی سایپا بعد ازپراید که تیبا شده محکم ترین شاسی داخلی رو داره الان ایرانخودرو ماشین پارسش بدون هیچ اپشنی با بدنه کاغذی 445 میلیونه امکانات اطلس فوله نکنه توقع داری با 400 تومن برات سیستم هوشمند خودکار راننده هوش مصنوعی بزارن بهترین و فول ترین ماشین داخلی چه ایرانخودرو چه سایپا الان اطلس هست یادم رفت بگم ازکمبود امکانات میگم برات گرمکن صندلی و وآپشنهای سانتافه روبراتون بزارن و یک تخفیف صدتومنی هم بهت بدن عزیزجان الان موتور125 هندا صدتومنه بعد فول ترین ماشین سایپا قیمتش بالاس و امکاناتش کم خوبه حالاخودت اپشن هاش رو شمردی البته نصفش نمیدونی ازاینکه بساط خنده دوستان روفراهم کردی تشکرکمی لبخندکافی بود
مهندس : بی خیال عزیز اول اینکه سانروف سفارشی نیست وهمه اطلس ها مجهزبه سانروف هستن سنسورباران ندارد اطلاعاتت کامل نی پس بی خیال
تیتانیوم ۲ بهمن : دوستان امیدوارم شما هم به زودی فاکتور بشید بالاخره من فاکتور شدم
اسفند : مرادبیک دروغ گو وقتی نمیدونی چرا اطلاعات غلط میدی
ابوطالب : دوستان گرامی قرارداد فروش کرمان موتور چند روز پس از تکمیل وجه اولیه و تحویل چکها و مدارک به نمایندگی تایید و ارسال میشه ؟؟ ایا غیر از رسید تحویل چکها و رسید تحویل مدارک قرارداد صادر میشه و نمایندگی بهمون تحویل میدهد ؟؟؟ ممنون
S3 ابان : ماهم ۸/۱۰هستیم چرا تماس نمیگرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبگرد تنها : سلام دوستان پیام حمل ب نمایندگی برام اومده ،کی میرسه نمایندگی؟تکمیل وجه 26
محمد : دوست عزیز پیگیر جریمه تاخیر تحویل باشید ما هم مثل شما هستیم من زنگ زدم گفت حالا حالا مجوز خروج صادر نمیشه
رانا خراسان رضوی : 18 دی ماه تکمیل وجه و امروز صبح فاکتور شدم.
مجید : سلام واریز وجه شما کی بود و اینکه تحویل نود روزه بود؟
تبدیل به 207 : ایا تبدیل می زنید حواستون هست که ایا تاخیر دوماه باید جدا بدهند که تقریباا 15 ملیون هست گول نخورید مراقب باشید ازتون دزدی نشه
تبدیل به 20 : پس تاخیر دوماهش که 15 ملیون میشه چی؟؟؟؟؟
دنا : سلام منم با حسین آقا موافقم تارا بازار بهتری داره. ولی خودم ظاهر دنا پلاس رو خیلی دوست دارم.
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : اگه امروز کسی فاکتور شده اعلام کنه
گمنام : آره به شرطی که جریمه هارو بدن.ولی خب فک نکنم حساب کنن
دی : 10 روز از فاکتور شدن گذشت پلاک نشدیم