کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود

 

کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود

 
روز گذشته ساختمان مرکزی شرکت رنو پارس در تهران محل نشست خبری پیمان کارگر، قائم مقام رنو در بخش خاورمیانه با خبرنگاران بود، در این مراسم جزییات استراتژی و برنامه های تازه رنو برای بازار ایران رسانه ای شد.
 
مهمترین نکات مطرح شده در این جلسه را می توان در دو بخش برنامه های عملی رنو برای بازار ایران و استراتژی کلی این شرکت در همکاری با ایران خودرو و سایپا دسته بندی کرد.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
در زمینه نخست باید در تکمیل خبرهای قبلی در خصوص فعالیت مستقل رنو در ایران با مشارکت سازمان گسترش صنایع ایران (ایدرو) به برنامه ریزی برای تولید مستقل نسل تازه رنو داستر، نسل تازه رنو سیمبل (مدل جدید ال 90 که هنوز در بازار بین المللی نیز معرفی نشده)، داخلی سازی 60 تا 80 درصدی این خودروها، هدف گذاری تیراژ 300 هزار دستگاهی برای خودروهای رنو و حفظ شرایط مشارکتی فعلی با ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو اشاره کرد.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
از سوی دیگر رنو در پی افزودن یک مدل تازه به خودروهای مونتاژی پارس خودرو (تندر 90 پارس خودرو، ساندرو و ساندرو استپ وی) و همکاری بیشتر با ایران خودرو است.
 
در شرایطی که هنوز چهارچوب ارائه مدل های وارداتی کلیو و کپچر توسط ایران خودرو به بازار روشن نیست، در جلسه روز گذشته قائم مقام بخش خاورمیانه رنو از احتمال عرضه مدل جنجالی رنو کوئید توسط ایران خودرو سخن گفت.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
پیمان کارگر با تاکید بر این نکته که رنو کوئید قابل عرضه در بازار ایران از نظر مشخصات ایمنی با نمونه هندی متفاوت خواهد بود و احتمالا یارای دریافت 3 ستاره ایمنی را خواهد داشت، تولید این مدل توسط ایران خودرو را در جهت رقابت با محصولات سایپا عنوان کرد.
 
در واقع استراتژی حال حاضر رنو به تولید خانواده ساندرو در مجموعه پارس خودرو (زیر نظر سایپا) برای رقابت با خانواده پژو 206 ایران خودرو و عرضه کوئید در ایران خودرو برای رقابت با سایپا مربوط می شود.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
این شرایط رقابتی در حالیست که همکاری و مشارکت با هر دو خودرو ساز در زمینه تولید نسل فعلی تندر 90، مدل فیس لیفت تندر 90 (توسط ایران خودرو) و محصولات بعدی با سایپا و پارس خودرو نیز ادامه خواهد یافت و هر یک از این دو شرکت نیز خود با شرکای متعددی از جمله پژو و سیتروئن همکاری دارند و در بسیاری موارد رقیب مستقیم خودروهای رنو را عرضه می کنند.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
در واقع با احتساب نگین خودرو به عنوان عرضه کننده خودروهای وارداتی، با توجه به تشکیل شرکت جوینت ونچر جدید رنو و ایدرو و ادامه فعالیت شرکت های رنو پارس، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو؛ محصولات برند رنو در ایران در قالب 6 شرکت و مجموعه مختلف، مرتبط و در عین حال رقیب تجاری (در برخی محصولات) عرضه می شوند و طبیعتا چنین فعالیت شش گانه رقابتی، رفاقتی در شرایط منحصر به فرد ایران با چالش های پیدا و پنهان فراوانی توام خواهد بود.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
پیمان کارگر، نکته محوری این روش مشارکت را، ایجاد رقابت سالم در زمینه های کمی و کیفی توسط بازیگران اصلی صنعت خودرو کشور عنوان کرد اما احتمال می رود که در عمل اجرای تمام این پروژه ها با توجه به پیچیدگی ها و مشارکت های درهم تنیده خودروسازان رقیب مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
به خصوص آنکه پژو و رنو در خاک فرانسه رقبای تمام عیاری محسوب می شوند ولی با توجه به استراتژی های پیچیده فعلی باید بازار ایران را به نوعی با یکدیگر تقسیم کنند، چرا که خودروسازان داخلی نمی توانند فضای رقابتی سالم را در خطوط تولید مختلف پژو و رنو خود رعایت کنند و طبق تجربیات پیشین دیر یا زود تیراژ، قیمت و شرایط بازار را مطابق با سلیقه خود مهندسی خواهند کرد.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
از طرف دیگر ایشان ضمن اعلام عدم رضایت از شرایط فروش، محدودیت های تولید (تیراژ) و خدمات پس از فروش، ایجاد شرکت مشترک با سازمان گسترش را زمینه ساز فعالیت مستقل رنو در ایران و ارائه کیفیت جهانی رنو در زمینه خدمات پس از فروش دانستند و از این رو به نظر می رسد که بتوان به بهبود کیفیت خدمات دهی به خودروهای رنو در آینده خوشبین بود.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
البته چنین پروژه ای نیازمند سرمایه گذاری سنگین و صرف زمان در جهت ایجاد و تجهیز مراکز خدمات پس از فروش و جذب شماری از نمایندگی های فعلی موجود در کشور به شبکه خدماتی رنو خواهد بود.
 
هدف دیگر در رابطه با ایجاد مرکز توسعه مهندسی مستقل در قالب پروژه مشارکت با سازمان گسترش تعریف شده است که می تواند به داخلی سازی قطعات، پیشرانه ها، توسعه محصولات تازه و حتی طراحی و مهندسی خودروهای ویژه بازار ایران (نظیر کوئید صندوق دار) منجر شود.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
با این حال با توجه به نامشخص بودن شرایط تولید کوئید در ایران و بازه زمانی حدودا 2 ساله تولید محصولات تازه رنو در ایران، نوسانات اقتصادی مربوط به تورم و نرخ ارز و قیمت احتمالی حدود 30 میلیون تومانی رنو کوئید در شرایط فعلی، می توان گفت که محصول نهایی از نظر قیمتی از محدوده رقابتی با پراید خارج خواهد شد.
 
چرا که پراید این روزها قیمتی در حدود 20 میلیون تومان دارد و در محدوده قیمتی بالاتر نیز شاهد عرضه تیبا و ساینا توسط سایپا و خانواده پژو 405 و سمند توسط ایران خودرو هستیم و پیش بینی ها برای قیمت کوئید (بدون در نظر گرفتن احتمال بالای تشکیل بازار سیاه) قیمتی در حدود 30 – 35 میلیون تومان برای دو سال آینده خواهد بود.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
این اختلاف قیمتی در شرایطی است که رنو کوئید با موتور های 0.8 لیتری (با تنها 53 اسب بخار قدرت) و 1 لیتری ، از نظر مشخصات فنی یارای رقابت با سدان های خانوادگی نظیر خانواده 405 و سمند را ندارد و فارغ از مباحث ایمنی از نظر سایز بدنه و مشخصات فنی بیشتر به عنوان یک خودرو شهری و اقتصادی کاربرد خواهد داشت نه یک خودرو خانوادگی مناسب برای استفاده مسافرتی.
 
از این رو می توان پیش بینی کرد که آینده کوئید در ایران بسیار موفق خواهد بود اما رقابت این خودرو با پراید یا تیبا و جایگزینی آن با این خودروها به آسانی قابل تحقق نیست.
 
کوئید ایمن رقیب پراید نمی شود
 
با این حال باید تلاش رنو برای ایمن سازی کوئید را تحسین کرد، چرا که این شرکت می توانست مدل هندی و صفر ستاره رنو کوئید را با قیمتی رقابتی تر و نزدیک به پراید به بازار کشورمان عرضه کند، اما چنین کاری به معنای جایگزینی یک خودرو نا امن با یک خودرو نا امن دیگر و ادامه تولید خودروهای کُشنده در ایران بود، شرایطی تاسف باری که رنو قصد تغییر آن را دارد.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , رنو کوئید , پارس خودرو , سایپا , تولید خودرو , بازار خودرو , تست خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

علی
7

قرار بود این خودرو بازار پراید را کساد کند اما حالا رقیب 206 اعلام می شود(زمانی قرار بود ال90 ارزان ترین خودروی مونتاژی باشد اما ...)کاملا مشخص است که با احتساب مالیان ارزش افزوده،سهم وزارت کشور شماره گذاری و...امکان عرضه هیچ محصولی با قابلیت رقابت جهانی نیست و همچنان باید به تولید پراید و پژو405 بسنده کرد و توقع خودروی روز دنیا با استانداردها و ایمنی مناسب را نداشت
14:12  1395/07/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 بهمن تبریز : از دوستانی که j7هستن و قبل بهمن ماه نوشتن کسی هست که فاکتور نشده باشه؟
آریسان سفید تبریز فروردین : دوستان اگه کسی فاکتور و پلاک شده بگه ثبت نام کی هست .اگر فاکتور نمی کنن بریم کنسل بزنیم
ابراهیم : سلام منم میرم داخل سایت هیچی ثبت نشده ولی پیامک تبدیل اومده
حسین : سلام دوستان امروز کسی پیگیری کرده اگ کسی اطلاع داره خبر بده ک چی شد
اس ۵ شهریور : منم همینطور مثل شما ، هیچ کس هم خبری نداره
j7تبریز : با سلام دوستانی که خودرو را با تاخیر تحویل گرفته اند برای دریافت سود دیر کرد و تاخیر چکار باید بکنیم؟
میلاد : سلام منم مثل شما هستم شاسی هم نخورده
J4 : به کسی واسه تحویل j4 زنگ نزدن؟؟
محمد : منم شرایط شما رو دارم برا منم شاسی نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اتو پانا ارتقا یافته : تاریخ تکمیل وجهتون برج چنده
پارس سفارشی 4714 : بخش نامه 4714 دوستان فاکتور شدین اعلام فرمایید
علی : سلام امروززنگ زدم سایپاگفت چندروزدیگه دعوتنامه اسفندماه یاد
محمد آریزو 6 : جالبه تیگو ها دارن ترخیص میشن حتی اگر قسطی باش ولی دریغ از خروج آریزو 6 امروز زنگ زدم به من میگن خودرو آریزو 6 جزو آخرین خروجی ماشینامون
مهدی : سود تاخیر چقدر بوده
کارن : اینایی که میگید 2500 دستگاه مجوز خورده دقیقاً چه خودروهایی هستن؟ ایکس 22 شاملشون بوده؟
راجو : ببخشید عمتون در جلسه بودن
کارن : چه ماشینایی بوده؟
تبدیل 19 به 21 تکمیل وجه 18 دی سفید : امروز ساعت 11 فاکتور شدم ایشالا قسمت همه
Tigo8pro aas : ان شالله که سریع واریز کنن اگه الان واریز بشه تا تحویل حدودا چقدر طول میکشه