سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام دوستان پلاک از کجا بفهمیم شده ممنون
محسن : تحویل چیه هنوز شماره شاستی و فاکتور هم نشده مثلاً هفته دیگه باید تحویل بشه ولی هیچ خبری نیست
امید : سلام سورن دوگانه تحویلی تابستان ولی هنوز منتظرم پارسال برای تبدیل اس ام اس امد ولی هنوز منتظرم به نظرتون دوباره تبدیل میاد
J7 صادرات : سلام دوست بانک صادراتی عزیز چند روز بعد فاکتور شدن گزینه صدور پلاکتون سبز شد چندم ماشینتون فاکتور شده برای من بیست و سوم فاکتور شده و رو صدور پلاک ولی زرده
اس ۳ سفید آذر : بعید میدونم
S5 بیست مهر : سلام دوستان از افرادی که اواخر اردیبهشت s5 شاسی و بیمه شده آیا پلاک هم شده؟؟؟ ممنون جواب بدید
J4 مشکی : واسه تحویل j4 با کسی تماس نگرفتن؟؟
s5 karaj20 mehr : سلام شاسی ۲۴ اردیبهشت امروز بیمه سبز شد الان در مرحله صدور پلاک هست
محسن s5 : آقا امیر ماشینتو تحویل نگرفتی ناراحتی حق داری منم مهر 1402ثبت نام کردم هنوز شاسی هم نشده ولی این دلیل نمیشه بخوای با این لحن به رییس جمهور بی احترامی بکنی.خواهشن تو گروه حرمت بقیه رو نگه داریم.ما واسه اتفاقی که واسه رییس جمهور افتاده ناراحتیم.
سایپا : سلام نخیر بهمن ماهی کسی فاکتور نشده . البته به همه ساینا دوگانه را تحویل می‌دهند. در ثانی چون دیگه دوگانه نمی زنند پس نه قبمت گذاری جدید براش می‌زنند و نه قرار تولید بشه که قبمت اش گرون بشه بعبارتی چون دیگه قرار هست تولید نشه پس قیمت گذاری جدید نخواهد داشت وبا تحویل اسفندی ها دیگه تموم میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سلام ار 403 پی 402
حمیدرضا : سلام عرض ادب اسفند ماه پولهاشون اماده باشه قیمت تمام شده 283 پیش فروش 114250 پول دادیم حدود 137 تومن پول لازم هست مبارک همه دوستان ساینا سوار دوگانه . کل اپشن هاشم بخوای بزاری رو ماشین حدود 15 تا 20تومن باید بیشتر بریزیم که اصلا توصیه نمیکنم فقط سینی زیر ماشین واجبه بجاش بیمه بدنه کنید.روز روزگار خوش ایام بکامتون.
کوییک اتومات : ماشینت چی هستش؟
سعید : الکیه
مهدی : پس کروز نداره؟؟
سهیل : سلام تاریخ تکمیل وجه ملاک هست و روز تبدیل الان تا18 ماه و تبدیلی ها رو با 40 روز از زمان تبدیل دارن فاکتور میکنند
بی نام : یعنی 126اقساط بستن؟
207 اسفند مشهد : حالا واسا سید ببین تا تیر
خبات : سلام داخل اتاق جلو سمت راننده
207. پانا : سلام شب همه دوستان بخیر کسی میدونه 207 پانا دستی چقدر تاخیر داره؟ بروز هستن یا نه؟ تشکر