هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران

 

هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران

 
تنها خط تولید هیوندا در ایران بعد از چندین سال دوباره جان گرفته است؛ هیوندای i20 به‌زودی در کرمان موتور تولید می‌شود.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
در اواسط دهه 80 شمسی، ورنا (یا همان اکسنت) و آوانته (یا همان النترا) دو محصول محبوب هیوندای در بازار ایران بودند که تولیدشان به ترتیب از سال 1383 و 1384 در خودروسازی راین آغاز شد. اما هرچقدر زمان به دهه 90 شمسی نزدیک‌تر می‌شد، نام این دو خودروی پرفروش نیز به محوشدن نزدیک می‌شد! در آن زمان، تحریم آمریکایی‌ها دست هیوندای را از بازار ایران کوتاه کرد تا اینکه سرانجام در اوایل سال 1390 تولید ورنا و از اواخر 1390 نیز تولید آوانته متوقف شد. البته طرف کره‌ای برای توجیه این کارش حرفی از تحریم نزد؛
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
محمدجعفر مجذوبی، قائم مقام خودروسازان راین، در مصاحبه با همشهری گفته بود:
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
هیوندای اعلام کرده که این شرکت از این پس در 6 نقطه جهان از جمله هند، چین، روسیه و آمریکا تنها با سرمایه‌گذاری و مالکیت خود محصولات CKD را تولید می‌کند و دیگر در تولید با شرکت‌های خارجی از جمله در ایران و روسیه مشارکت نخواهد کرد.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
سلام دوباره هیوندای به کرمانی‌ها
 
بعد از گذشت 5 سال، هیوندای دوباره به کرمان برگشته است. مذاکرات کرمانی‌ها بر سر تولید مجدد هیوندای از سال 94 جدی شد. در اواسط آن سال، حامد سامانی، نایب‌رئیس هیئت مدیره خودروسازان راین، در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو گفته بود: 
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
هنوز بر سر اینکه کدام مدل هیوندای در ایران تولید خواهد شد به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم ... این شرکت قصد دارد یک شاسی‌بلند، یک سدان و یک خودروی لوکس تا پایان سال آینده روی خط مونتاژ خود داشته باشد.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
اما تا پایان 94 تکلیف تولید هیوندای در ایران مشخص نشد. بعد از نهایی‌شدن برجام و در تابستان 95 دوباره خبرهایی از کرمان به گوش رسید. سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در شهریورماه امسال خبر تولید دو محصول هیوندای در بازار ایران را رسما تایید کرد: یکی هیوندای i20 و دیگری هیوندای i10. این‌دو هیوندای همچون گذشته در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تولید می‌شوند، با این تفاوت که ظاهرا خبری از خودروسازی راین نیست و خود کرمان موتور تولید و عرضه این دو محصول را برعهده گرفته است.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
i20 ایران، محصول 2014
 
i20 نخستین‌بار حدود 5 سال پیش وارد ایران شد؛ یعنی اندکی بعد از توقف تولید هیوندای در کرمان، آسان موتور واردات نسل اول i20 را شروع کرد. از سال 93 نیز واردات فیس‌لیفت نسل اولش آغاز شد. اما محصولی که کرمان موتور قصد تولیدش را دارد، از نسل دوم i20 است. این نسل i20 از سال 2014 به بازار جهانی آمد؛ همان سالی که مجموع تولید i20 به حدود یک میلیون دستگاه رسید.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
ایران، سومین پایگاه تولیدی i20
 
نسل دوم i20 همچون گذشته فقط دو خط تولید دارد: یکی در هندوستان برای بازار آسیا و دیگری در ترکیه برای بازار اروپا. البته تا قبل از نسل دوم، i20 به صورت CKD نیز در ترکیه مونتاژ می‌شد ولی از نسل دوم به بعد، هیوندای تولید 100 درصدی آن را در ترکیه آغاز کرد. خط تولید مدل‌های راست‌فرمان i20 نیز از هند به ترکیه منتقل شد تا از آنجا به بازار اروپای شرقی صادر شود.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
باتوجه به وجود کارخانه هیوندای در جمهوری چک، که ظرفیت تولید سالانه 300 هزار دستگاهی دارد، و کارخانه هیوندای در ترکیه، این کمپانی کره‌ای سالانه می‌تواند نیم میلیون خودرو در سگمنت‌های A و B و C در اروپا تولید کند و جالب‌تر اینکه 91% خودروهای فروخته‌شده هیوندای در اروپا نیز در خاک اروپا ساخته می‌شوند.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
جادارترین هاچ‌بک جمع‌وجور جهان است
 
هیوندای درباره نسل دوم i20 گفته که آن را برای گسترش بازارش در کشورهای اروپایی ساخته است و به همین دلیل طراحی آن را به استودیوی مرکزی خود در شهر روسلزهایم آلمان واگذار کرد. نتیجه این کار پیاده‌کردن فلسفه طراحی جدید هیوندای (Fluidic Sculpture) در i20 جدید است. i20 جدید هم طول و هم عرض بیشتری نسبت به گذشته دارد، ضمن اینکه ارتفاعش هم کوتاه‌تر از نسل قبل است. 
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
از آنجایی که i20 با هدف بازار اروپا طراحی شده است و مشتریان اروپایی‌ هم اهمیت زیادی به فضای کابین می‌دهند، هیوندای این نسل i20 را با بیشترین فضای پای ممکن ساخت. مجموع فضای پای جلو و عقب i20 دقیقا به 1892 میلیمتر می‌رسد که در میان همکلاسان این خودرو بیشترین مقدار ممکن است. علاوه بر این:
 
ضریب آیرودینامیکی خودرو از 0.32 به 0.30 کاهش یافت.
میزان استفاده از فولاد با مقاومت بالا در شاسی نیز از 16% به 42% رسیده است.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
چه قیمتی دارد؟
 
i20 در اکثر بازارهای جهانی با دو پیشرانه بنزینی عرضه می‌شود که مشخصاتشان را در جدول انتهای این مطلب مشاهده می‌کنید. از آنجایی که نسل دوم i20 با پیشرانه 1.4 لیتری در بازار وجود دارد، پس شاید کرمانی‌ها با همین حجم پیشرانه i20 را در ایران تولید کنند. در صورت تولید i20، با اینکه بر بازار رقیبانش ازجمله هاچ‌بک کم‌فروش و البته نایاب MG3 و هاچ‌بک جدید کیا ریو تاثیر زیادی دارد، از اواخر سال 96 باید با پژو 208 ایران خودرو رقابت سختی را شروع کند.
 
قیمت پایه‌ای هیوندای i20 در بازار اروپا از حدود 12 هزار یورو یا معادل تقریبی 52 میلیون تومان شروع می‌شود. در آسیا نیز، نزدیک‌ترین بازار i20 به ایران، هندوستان است. در هندوستان i20 با پیشرانه 1.4 لیتری حدود 840 هزار روپیه یا معادل تقریبی 13 هزار دلار قیمت دارد. بنابراین در هر صورت قیمت i20 تولیدی در ایران باید کمتر از 60 میلیون تومان باشد. اما منابع غیررسمی قیمت نسخه تولیدی i20 را حدود 70 میلیون تومان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر صحت داشته باشد، قیمت بالایی برای این خودروست. در روزهای آینده بیشتر در مورد سطح تجهیزات i20 صحبت می‌کنیم.
 
هیوندایi20؛اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران
 
 
 
 
 
 

منبع

GSM

برچسب : خودرو , کرمان موتور , هیوندای , تولید خودرو , هیوندای I20 , بازار خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

16 نظر

کاربر: m&z
0

هیوندا هر سال مدل جدیدتری به بازار میده. ایرانی ها یه خودرو رو تا روزی که ....ش دربیاد تولید میکنند. این تناقض بزرگ رو چه خواهند کرد؟
13:54  1395/10/22
پاسخ دادن
حسین
1

گفته بودم زیر ۸۰ قیمت نمیخوره مطمئن باشید نصف آپشنهاش هم حذف کردن از الان تضمین که سرنوشت مزدا ۲ در انتظارشه
23:29  1395/10/15
پاسخ دادن
رضا از مشهد
7

خوب قيمت گذاري هم مشخص شد آي بيست : هشتاد و شش و نهصد - آي ده هفتاد و يك و نهصد ! - قابل توجه دوستاني كه منتظر بودن آي بيست با قيمت 50 - 60 تومن عرضه بشه !
10:22  1395/10/14
پاسخ دادن
امیر(سابق)
11

نمیدوم چرا مسئولین ما بسیار خون دیر به مغزشون میرسه. بابا حالا که میخواهید تولید کنید چرا مدل بروزتر و بهتری مثل ای30 را شروع به تولید نمیکنید. شما که میخواهید 40سال تولید کنید یه ماشین به روز تولید کنید تا چهار سال قابل تحمل باشه
21:07  1395/10/10
پاسخ دادن
رضا از مشهد
9

اين I20 كه قراره توليد بشه آخرين مدل هستش - I30 كلا يك ماشين ديگه هستش و يك سايز بزرگتر از I20 قرار داره و كلا دو تا ماشين متفاوتن و اينطور نيست كه I30 نسل جديد I20 باشه!
18:16  1395/10/11

رضا از مشهد
3

قيمت اين ماشين احتمالا حدود 70 تومن خواهد بود با توجه به بازار فعلي كه قيمت ساندرو استپ وي حدود 60 تومنه دنبال قيمت 50 - 60 تومني براي اين ماشين نباشيد !
18:18  1395/10/11

کاربر: امیر(سابق)
4

آقا رضا شما درست میفرمایید. من منظورم این بود با توجه به تجربه پراید که جای کمی برای مسافرت یک خانواده دارد دوباره همان تجربه را با یک ماشین کوچک دیگر تجربه نکنیم
19:45  1395/10/11

کاربر: تیباران
11

پس از صدقه سر برجام در حال گذشتن از خرابکاری کاغذ پاره های تحریم در دوره قبلی هستیم.البته اگر مث خرید هواپیما و کشتی، بازم صدای دلواپسان درنیاد که ما خودمان خودروساز هستیم.
20:23  1395/10/10
پاسخ دادن
مجید
2

برجام که مالیده شد!
خود ظریف هم به اشتباهش اعتراف کرد! حالا تو میگی صدقه سر برجام؟!
01:36  1395/10/15

کاربر: نوید جهرمی
3

نمیدونم چ مدلی قیمت گذاری میکنن ک اینو میخوان به زور زیر 60 نگه دارن. درحالی که نمونه وارداتی با تعرفه و مالیات و عوارض و ... 100 درصدی 83 میلیون در میاد.
11:08  1395/10/10
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
2

الان قیمت واردتی 97 م.ت است.
20:19  1395/10/10

حسین
7

بعید میدونم زیر ۸۰ تومن قیمت بخوره ولی اگه ۶۰ تومن باشه بازار ساندرو ،برلیانس، H30کراس،لیفان x50 را داغون میکنه
08:50  1395/10/10
پاسخ دادن
عباس
4

بالای 50 نمی ارزه
22:32  1395/10/09
پاسخ دادن
علی
5

من خودم تو شرکت کرمان موتور کار میکردم البته تا دیروز این ماشین فوق العاده است 60 میلیون راحت می ارزه
23:41  1395/10/09

حسین hrc
5

اگه بین 50 تا 60 تومن بیاد بازاز ....بازارو میگیره .خیلی خشگله من این ماشینو خیلی دوست دارم اگه به قیمت بدن حتما میخرم
21:41  1395/10/09
پاسخ دادن
رضا
3

اصلا شتاب نداره. بیشک پژو 208 گزینه بهتریه و از اون بهتر رنو کلیو با موتور 120 اسبی کاملا فرانسوی که وارد میشه با قیمت 80 تومن.
14:23  1395/10/10

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : سلام عزیزانی که ماشین تحویل گرفتن رینگ زاپاس برا شما هم معمولی هست یا اسپورت؟
ساینا تک : سخا چه تاریخی بود
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر