از مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو چه می دانیم؟

 

از مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو چه می دانیم؟

 
هر معامله ای نیاز به طی مراحل قانونی و حقوقی دارد که اطلاع از آن ها به راحت تر و مطمئن تر شدن روند معامله کمک بسیاری می کند؛ چرا که اگر از این مراحل آگاهی کافی نداشته باشیم حتما دچار مشکل خواهیم شد.
خرید و فروش خودرو از آن نوع معاملاتی است که ممکن در زندگی هر فردی اتفاق بیافتد پس بسیار ضروری است که از روند حقوقی نقل و انتقال خودرو آگاهی داشته باشیم.
 
قانون در این باره چه می گوید؟
به گزارش ویرلن ، طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کسانی که دو طرف معامله خودرو هستند باید نقل‌ و‌انتقال خودرو را به ‌وسیله سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند و هر دو طرف معامله برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.
 
 
مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو چیست؟
 
از مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو چه می دانیم؟
 
مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو شامل موارد زیر است:
در ابتدای امر می بایست یک  مبایعه نامه نوشته شود و در آن شرایط معامله که مورد رضایت و توافق دو طرف است، ثبت شود.
در مرحله دوم باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد تا از فروشنده فک پلاک شود و نصب پلاک برای خریدار انجام شود.
پس از این مرحله باید هر دو طرف معامله به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و سند را به نام خریدار بزنند تا مالکیت خودرو به خریدار منتقل شود.
البته بسیار ضروری است که خریدار پیش از تصفیه حساب کامل، یک نسخه از خلافی خودرو را که از مراکز پلیس+۱۰ در همان تاریخ گرفته شده است از فروشنده دریافت کند. تا میزان خلافی خودرو را پیش از تکمیل معامله بداند. این نکته درباره حساب عوارض شهرداری خودرو هم صدق می کند.
زمان تسویه حساب نیز پیش از امضای سند است که آن هم باید در دفاتر اسناد رسمی و در حضور سردفتر انجام بگیرد تا برای هیچکدام از دو طرف معامله مشکلی پیش نیاید.
 
 
 
 
 

منبع

بلاگ شیپور

 

 

 

 

برچسب : خودرو , شیپور , خرید و فروش خودرو , مراحل حقوقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
15

هر چقدر هم که بدانیم با تغییراتی که تصمیم گیران، در زمان بخطر افتادن خودروسازها در لحظه میگیرند. راه بجایی نمیبریم. پس الکی جو ندید. دانستن مسائل حقوقی در کشورهایی کارایی داره که مسئولین برای سلامتی و رفاه مردم تلاش میکنند نه مثل مسئولین ایران که حاضرند دوسوم مردم ایران تو تصادفات بمیرند ولی خودروسازها از سودهای نجومی عقب نمانند. البته خودشان هم ذینفع هستند
12:13  1395/12/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس 5 22مهر : چرا بند نیست برو شکایت کن منم شکایت کردم البته هنوز خبری نشده
S3 : ماهم که ارگانی هستیم بعد۶ماه هنوزخبری ازماشین نیست.وآخرخردادچک اولش بایدپاس کنیم
S3 کاشان : سلام ثبت نام 8 ابان تحویل 25 اردیبهشت کاشان
ghaemi : سلام دوستان من پی گیر شدم جهت تحویل تاراv4گفتندبراساس اولویت که قبلاسامانه برای شمامشخص شده مثلااولویت زمستان تحویل خردادماه اگرپول واریزکرده باشی سودپول بهت میدن لذابراساس این میزخدمت مشتری زیادحساب بازنکنید
سید : البته کرمان موتوردنبال شما نمیاد احضاریه ازدادسراتوسط مامورکلانتری دنبال شمامیادمضاف براین چک شمابرگشت میخوره وسابقه حساب جاری شمادرزمره حساب سابقه سوء برگشتی ثبت میشه وتارفع اثرکنی هفت خوان رستم رابایدبگذرانی ؛حال خوددانی عزیز.
mhd S3 : سلام دوستان کسی s3 هفته پیش تحویل گرفته اگر گرفتین تاریخ ثبت نام و قرار داد رو اعلام کنید و شهرتون رو ممنون
S5. ٢٦ مهر ماه : ثبت نام ٢٦ مهر ماه هيچ خبري نيست هنوز شاسي هم نشده ١٧روز ديگه موعد چك دومه ما كه دستمون به جايي نميرسه خدايا خودت حق ما رو از كرمان موتور بگير
ستایش : لطفا قبل از ثبت نام خودرو از فرایند خرید خودرو و پرداخا‌ها آگاهی کامل کسب کنید و اطلاعات ناقصتون رو ببرید بالاتر و انقدر آلودگی محتوایی ایجاد نکنید و وقت بقیه رو نگیرید.
joni جون : دوستان آیا امکان تغیر رنگ خودروراداریم.نظرتانراجب بهترین رنگ این خودروچیست
mhd S3 : فکر کنم تاخیر ندارد یا کمتر تاخیر دارد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام کسی از عزیزان در مورد موعد تحویل ساینا دوگانه اسفند 1402 اطلاعاتی داره الان با توجه به تاخیر 3 ماهه افزایش قیمت شامل حال ما هم میشه ؟
207 آخر اسفند : کجا تماس گرفتی کی بهت گفت ؟؟؟
صادق : ن بابا اینطوری هم نیست. الکی میگن تیرماه تا دیگه زنگ‌نزنی
فاطمه فوری اسفند : سلام کسی از فوری اسفند پلاک شده لطفا اعلام کنید
دوگانه : چراپلاک نمیکنن
رضا : جدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شیرین : سلام دوگانه نه
207تحویل 30دی : ما پرداختی 3دی هستیم و همچنان منتظر
شیرین : سلام گل رز حضوری 10 روز زودتر میگیری مبارکه
محسن : تخصیص پلاک انجام شد تاریخ فاکتور 2.24