پشت پرده واردات خودرو توسط غیرمجازها

 

شورای رقابت

 
به‌دنبال افزایش صعودی‌ قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل بسته بودن سایت ثبت‌سفارش، رئیس شورای رقابت از احتمال ورود به این بازار خبر داد.
 
رضا شیوا با بیان اینکه مشغول بررسی بازار خودروهای وارداتی است، اظهار کرده که اگر به این نتیجه برسیم بازار این خودروها انحصاری است حتما در قیمت‌گذاری آنها دخالت خواهیم کرد.
 
در حالی بحث بررسی نظارت شورا بر بازار وارداتی‌ها قوت گرفته که شورای رقابت تاکنون به بازار خودروهای وارداتی ورود پیدا نکرده است؛ حال آنکه بسیاری از کارشناسان تاکید جدی بر انحصار نمایندگی‌ها در این بازار دارند اوایل زمستان سال گذشته و به‌دنبال اعلام دستورالعمل کنترل بازار ارز، حذف شرکت‌های متفرقه (غیرنماینده) کلید خورد؛ به‌دنبال این موضوع روند افزایش قیمت در بازار وارداتی‌ها شکل گرفت؛ بسیاری از کارشناسان دلیل این موضوع را انحصار نمایندگی‌ها در بازار عنوان می‌کردند؛ با وجود این رئیس شورای رقابت در نشست مطبوعاتی كه به‌منظور اعلام قيمت‌هاى جديد خودروهای داخلی در اواسط تیرماه امسال برگزار شد در پاسخ چالش‌های صورت گرفته در این بازار عنوان كرد: «هر چند بازار وارداتی‌ها‌ انحصاری است اما شورا نمی‌تواند به این بازار وارد شود.»
 
در حالی شیوا، دلیل روشنی برای عدم ورود به این بازار اعلام نکرد، اما آنگونه که به‌نظر می‌رسد، افزایش بی‌سابقه قیمت‌ خودروهای خارجی و همچنین تخلف برخی نمایندگی‌های رسمی در شرایط کنونی موجب شده که بررسی وضعیت قیمت در بازار وارداتی‌ها کلید بخورد. هرچند در نگاه اول بسیاری دلیل افزایش قیمت در بازار وارداتی‌ها را بسته بودن سایت ثبت‌سفارش می‌دانند، اما افزایش تخلفاتی چون فروش ثبت‌سفارش در قالب قراردادهای مشارکت و ثبت غیرقانونی سفارش واردات خودرو موجب شده که روند قیمت‌ها در این بازار صعودی شود.
 
موضوعی که رئیس شورای رقابت نیز به آن اشاره کرده و گفته نامه‌نگاری‌هایی با گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت دادیم تا میزان واردات خودرو را با توجه به نمایندگی مورد ارزیابی قرار دهیم. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که شورا قصد دارد به بررسی تخلفات واردکنندگان نیز ورود پیدا کند. حال این پرسش مطرح است که شورا با چه ابزار و اختیاراتی می‌خواهد به بازار وارداتی‌ها ورود پیدا کند. اهمیت این موضوع از آن رو است که بازار وارداتی‌ها مثل بازار خودروهای داخلی نیست تا شورا با کشف انحصار بتواند از ابزار قیمت‌گذاری استفاده کند؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که شورا چگونه قصد دارد از بروز تخلفات قیمتی در این حوزه جلوگیری کند.
 

منبع

تسنیم


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
7

حکایت شورای رقابت(رفاقت) مثل یک نگهبان قوی با حمایت تمام ارگانها برای خودروسازهاست تا کسی نتونه از اونها ارزونتر و باکیفیت تر بفروشه . اگر کسی هم این کار را کرد بلافاصله یا نابودش کنه یا یه قانون یرای بالا بردن هزینه هاش علم کنه تا خودروسازها همچنان به ظلم و کشتار مردم ایران با خاطری آسوده ادامه بده
11:12  1396/05/22
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

شرکت ها زورشون میومد که وارد کننده های بقولی غیر مجاز مدل فول اون ماشین رو ارزونتر از مدل پایه نمایندگی های پر ادعا و رانت خوار میدادند.
مسلما تمام تلاش خودشون رو برای حذف اونا و بازگشت به امپراطوری انحصاری خودشون میکنن
15:05  1396/05/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : سخا چه تاریخی بود
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر
4723 : پیامک برات اومده؟