۷ دلیل برتری موتور EF7 نسبت به XU7

 

۷ دلیل برتری موتور EF7 نسبت به XU7

پیشرانه‌های سری XU در حجم‌های بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ میلادی در مجموعه‌ی پژو و سیتروئن به کار گرفته می‌شدند، که در این میان موتور XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی به دلیل استفاده در پر‌تیراژ ترین خودروهای داخلی‌ برای‌مان شناخته شده‌تر است. هر چند سازنده‌ی داخلی در گذر زمان با انجام اصلاحاتی سعی در بروز نگاه داشتنش داشته، ولی هنوز موتوری پرسرو‌صدا و پُرمصرف (نسبت به حجم) است و تنها به دلیل آشنایی گسترده‌ی تعمیرکاران ایرانی و همچنین سهولت تامین قطعات یدکی محبوب است! در حدود یک دهه‌ی پیش، ایران‌خودرو با همکاری مرکز تحقیقات موتور آلمان موفق به طراحی پیشرانه‌ای جدید با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی شد، که متاسفانه ‌(علی‌رغم مزیت‌های فراوان نسبت به XU7) به دلیل استراتژی‌های فروش سردرگم و عدم تامین گسترده‌ی لوازم یدکی و مقاومت تعمیرکاران و خریداران در مقابل کالای جدید، کم فروغ حاصل شد. در ادامه برای بررسی مهم‌ترین مزیت‌های EF7 با ما همراه باشید.
 
۱. با گاز سازگار‌تر است
 
EF7 با نسبت تراکم ۱۱.۲ سازگاری بالاتری با سوخت گاز دارد، بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید در حالت گاز استارت زده و رانندگی کنید.
 
۲. لرزش و صدای کمتر
 
در صورت نگهداری صحیح، لرزش و صدای کمتری نسبت به سایر تولیدات داخلی به داخل کابین راه می‌یابد. هر چند در دورهای بالا آوای موتور به گوش می‌رسد.
 
۳. سوپاپ‌های بیشتر با زمان‌بندی متغیر
 
اکثر XU7 های ایرانی از نوع ۸ سوپاپ هستند، ولی EF7 از نوع ۱۶ سوپاپ با دو میل بادامک در سرسیلندر است. وجود سامانه‌ی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi) علاوه بر تزریق گشتاور بیشتر به موتور، باعث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت شده است.
 
 
۴. بدون نیاز به فیلر
 
فیلرها از نوع هیدرولیکی هستند، یعنی فاصله‌ی بین تایپیت‌ و سوپاپ با فشار روغن در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و نیازی به فیلر‌گیری دستی ندارد.
 
۵. داغ نمی‌کند
 
وجود سیستم خنک‌کن روغن تاثیر مطلوبی در کاهش دمای این موتور دارد. بنابراین در شرایط استاندارد میل زیادی به جوش آوردن ندارد و دیرتر داغ می‌کند.
 
۶. کویل‌های جداگانه
 
همانند بیشتر پیشرانه‌های روز دنیا، سیستم برق EF7 از نوع کویل‌های جداگانه برای هر سیلندر (Coil-on-plug) است. از مزیت‌های این سیستم کوتاه شدن طول وایرها و افزایش قدرت جرقه‌ی شمع‌ها و تولید قدرت بیشتر است.
 
۷. حجم کمتر
 
با وجود حجم کمتر، این موتور نسبت به XU7 سیزده اسب‌بخار قوی‌تر است، بنابراین شتاب بهتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. ولی برای شتاب‌گیری سریع‌تر باید دور را تا محدوده‌ی قرمز بالا برد، چرا که بیشترین قدرت و گشتاور در دورهای بالا جا‌خوش کرده‌ است!
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ef7 , xu7






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

امیرحسام
0

من موندم اینایی که میان نطق میکنن بعضی هاتون نظر میدید تا حالا داشتید خودرویی که موتور ef7 یا xu7 داشته باشه؟
06:53  1401/11/19
پاسخ دادن
سعید نیّری
0

حالا خب اره درسته ولی بعضی وقتا که کولر میزنم
داغ نمیشه ولی چکش روشن میشه.

یا علی
22:46  1401/06/25
پاسخ دادن
رضا
0

خیلی موتور بدرد نخور و گندیه
05:52  1400/11/06
پاسخ دادن
محمدرضا
0

از نظر منکه سمند سورن با موتور ef7 دارم فوقالعاده موتور عالی کم مصرف ، پرشتاب ، به شدت مقاوم در برابر گرما و جوش آوردن ( کاملا برعکس موتور xu7 که با کمی فشار واشر سر سیلندر میزنه و خرج رو دست صاحبش میندازه) و غیره و ذالک موتورِ ef7 در بین موتورهای ایران‌خودرو بهترینه واقعا و منکه دارم صد در صدددددددد ازش راضی هستم
15:56  1400/08/07
پاسخ دادن
مرتضی
1

موتور ماشین با کیفیت ایرانی و خرج ماشین خارجی این وصف درستی هست از این موتور به امید خدا در آینده موتورهای بهتری خواهیم ساخت
12:52  1396/10/14
پاسخ دادن
هادی
7

اقای غفار عزیز جنابعالی که میل به روندن مثل پیرمردهای فرسوده روداری این حرف رومیزنی وگرنه چ فرقی میکنه دورموتوربالا گشتاور بیشتر تولید کنه یاپایین ماکه گاز خودمونو به ماشین ef7خودمون رومیزنیم وهیچ مشکلی هم نداریم. من خودم ی سمنددارم کاملا ازش راضیم وتا حال همه ی 405هاو پارس هارو سوسک کردم
22:24  1396/10/11
پاسخ دادن
محمد علی
1

کاملا درسته موتور ای اف سون درسته پونصد دور دیر تر به حداکثر توان 159 نیوتن متر میره ولی تو همون دوری که ایکس یو سون به حداکثر توان یعنی 150 نیوتن متر یا کمتر میرسه این هم 150نیوتن قدرت داره ولی در اوج توانش نیست و پونصد دور بیشتر به 159 نیتون متر میرسه راستی موتور ای اف سون برخلاف موتور tu5 xu7 xu10 k4m نمودار توانش قلعه ای نسیت مثل همین هایی که ذکر شد به خاطر نوع طراحی و تراکم بالا و داشتن سی وی وی تی نمودار توان تا دور موتور های خیلی خیلی بالا همون قدرت رو حفظ میکنه ولی موتور های ذکر شد فوق تو دور های بالا افت توان دارن
12:32  1401/03/23

اسی
8

اولا که اینا برتری نیست ، ثانیا در قیاس با یه موتور قدیمی از رده خارج XU7
12:25  1396/10/11
پاسخ دادن
محمد علی
1

مردک حرف حساب این موتور چه هیزمی تری به شما فروخته که ایجوری امسال شما فشار میخوره شما تا حالا پات پدال ای اف سون رو لمس کرده؟؟؟
12:34  1401/03/23

جوانمرد
5

الکککککی میییییگگگی.......
07:59  1396/10/11
پاسخ دادن
غفار
0


با وجود حجم کمتر، این موتور نسبت به XU7 سیزده اسب‌بخار قوی‌تر است، بنابراین شتاب بهتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. ولی برای شتاب‌گیری سریع‌تر باید دور را تا محدوده‌ی قرمز بالا برد، چرا که بیشترین قدرت و گشتاور در دورهای بالا جا‌خوش کرده‌ است!
خودت جواب خودتو دادی. شتاب و گشتاور در دوربالا ..آخه این گشتاور به چه دردی می خوره
22:49  1396/10/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فردین : من هجده دی واریزی داشتم هجده فروردین ماه هم تکمیل وجه اما تا الان فاکتور نشده بنظرتون چون نمایندگی مشهد بودم دیرتر فاکتور شده یا روی حساب بدشانسیه
تارا اتومات : تحویل چه تاریخی
Jac s3 دادگستری : ثبت نام ۲۶ اسفند کسی شاسی نشده؟ الان دارن ثبت نامی های آبان رو تحویل میدن یعنی بعدش آذر و بعد از اون نوبت اسفنده؟
ساینا دوگانه : دوستان بهمن ماهی کسی هنوز فاکتور نشده ۲۵روز هستش واریز کردم دعوت نامه رو پس چرا خبری نیس تازشم زده بود تحویل ۳۰روزع
شیرین : سلام ساناز جان چند جور پیام میدی یه روز میگی اسفندی هستم یه کی میگه بهمنی که فاکتور میشن شما میگی آره من هم مثل شمام بهمن کی فاکتور میشیم آخه ما نمیدونیم شما دوگانه ای یا بنزینی پیش فروش هستی یا فروش فوری من نمیدونم با کدوم ساز شما برقصیم
شیرین : سلام پریسا خانم ۲۰ روز بعد ماشینو میدن من نمیدونم دوگانه ای یا بنزینی پیش فروشی یا فروش فوری
فتحی ساینا دوگانه اسفند : سلام بنده هفته آخر اسفند ثبت نام کردم هنوز پیامک دوگانه نیومده چیشد دیگه از چشم انتظاری مردیم.
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام عزیزان من رفتم تو سایت دولت من بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث شده بود ولی تو پیگیری نزده
پارسا : سلام مطمئن هستی که تارا پنج دنده 394تومنی براشون پیامک اومده من شنیدم تارا پلاس 580تومنی براشون پیشنهاد اجباری دادند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شد خبر بده لطفا ممنونم
مهدی : تبدیل پارس به سورن پلاس 2/30 تحویل خودرو بوده طبق قرداد ولی هنوز فاکتور نشده
4723 : مگه قراره امروز فراخوان بدن؟
تبدیلی رانا به 207 : تاریخ صدور بازم بروز شد ، امروز فاکتور داریم، واریزی بیست بهمن همچنان منتظر
رسول دوگانه بهمن : این بی شرف ها چرا فاکتور نمیکنن این حلبی مارو یه ماه شد اخه هنوز فاکتور نشدیم بی شرف های بی خانواده اخه مگه یه ساینا چی داره که 4 ماه تاخیر داشته باشه بی شرف ها راس میگن مردمی که بنز بی ام و رو آتیش زدن الان دنبال یه حلبی هستین که دو سال پیش پولشو دادن
رایان : سلام سهیل جان من واریزی 1 بهمن 1402 هستم بنظرت کی فاکتور میشم؟؟؟؟؟ رانا تبدیل به 207 تیوتری
شوش دانیال : دوستان اسفندی ساکن شوش دانیال و اندیمشک و دزفول میخواهیم یه آمار بگیریم بینم چند نفریم لطفا روی دایره سبز کلیک کنید
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو برای من قبل عید پیامک تبدیل به سورن اومد قبول نکردم بعداز عید هم 17 اردیبهشت پیامک پارس elx اومد پولم نرسید وا بر وجه کنم چون الویت من پارس سفارشی بود اونم که تولید نمیشه زنگ زدم ایران‌خودرو گفت الویت نمیسوزه ولی معلوم نیست دوباره برات پیامک پارس بیاد گفتم حداقل پارس ساده فراخوان ندادین که بتونیم بگیریم حالا بنظرشما تکلیف چی چه ماشینی فراخوان میدن وکی دوباره فراخوان میدن
Milad X55 : سلام به همه و تبریک به آقا فرشید عزیز.ایشالا به خوشی استفاده کنی.یه دستی هم به سر ما بکش
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو برای من قبل عید پیامک تبدیل اومد قبول نکردم 17 هم پیام پارس elxاوند نتونستم پولش جور کنم چون برای من پارس سفارشی بود زنگ زدم ایرانخودروگفت الویت نمیسوزه ولی مشخص نیست دوباره پیامک پارس برات بیاد به شما چی میشه پیامک چه ماشینی وکی برام میاد