سیستم دستیار ترمز چیست؟

 

سیستم دستیار ترمز چیست؟

 
این سیستم می تواند برای افرادی که در زمینه رانندگی مبتدی هستند بسیار مفید باشد هر چند که بودن آن حتی می تواند جان حرفه ای ترین رانندگان نیز نجات دهد اما سیستم دستیار ترمز دقیقا چیست؟
 
ممکن است رانندگان به دلیل ایجاد ترس در هنگام تصادفات یا عدم تجربه نتوانند پدال ترمز را تا آخرین حد ممکن فشار دهند بنابراین از حداکثر پتانسیل ترمز خودرو استفاده نمی شود و ممکن است تصادفات مرگ باری به وقوع بپیوندد. 
 
سیستم دستیار ترمز که معمولا در مطالب به اختصار به آن BA گفته می شود با توجه به سرعت برداشتن پا از روی پدال گاز و سرعت فشردن پا بر روی پدال ترمز در زمینه فعال شدن تصمیم گیری می کند. در خودروهای مجهز به این سیستم، سنسوری به نام PEDAL TRAVEL در بوستر ترمز قرار دارد که در صورت فشردن پدال ترمز با سرعت زیاد(مقدار تعیین شده توسط سیستم) پیامی به ECU فرستاده می شود و کامپیوتر نیز دستور باز سلونوئیدی را در داخل بوستر می دهد. 
 
این امر باعث استفاده از حداکثر نیروی ترمز می شود و می توان از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری کرد. در نهایت پس از این که از تصادف جلوگیری شد، این سیستم به حالت خود یعنی حالت آماده باش باز می گردد و ترمزهای خودرو نیز به صورت طبیعی عمل خواهند کرد.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم دستیار ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

دکتر منصوری
1

الف- سیستم ترمز BAS هیدرولیک
کارخانهBosch یکی از شرکت هایی است که سیستم BAS را بصورت یکپارچه به همراه سیستم ABS می سازد. این سیستم بر روی دارای اجزا ذیل می باشد.

a- بوستر ترمز
b - سنسور فشار ترمز
c- سویچ چراغ ترمز
d- واحد هیدرولیک
e - پمپ برگشت جریان
f- واحد کنترل
g- کالیپر ترمز
h - سنسور سرعت
مدار سیستم ترمز BAS هیدرولیک شرکت Bosch

مدار هیدرولیک این سیستم نیز بصورت ذیل می باشد.

a- بوستر ترمز
b - سنسور فشار ترمز
c- سویچ چراغ ترمز
d- واحد هیدرولیک
e - پمپ برگشت جریان
f- واحد کنترل
g- کالیپر ترمز
h - سنسور سرعت
مدار هیدرولیک سیستم ترمز BAS هیدرولیک شرکت Bosch

در شکل ذیل مقایسه رفتاری مدار ترمز مجهز به سیستم BAS و بدون BAS دیده می شود:







مقایسه رفتار مدار ترمز مجهز به سیستم BAS و بدون BAS

البته با توجه به اینکه موضوع این مقاله به سیستم های ترمز BAS مکانیکی اختصاص دارد، بیش از این به سیستم ترمز BAS هیدرولیکی پرداخته نمی شود، ولی در صورت نیاز اطلاعات آن موجود می باشد.

ب- سیستم ترمز BAS مکانیکی،
سیستم ترمز B ...
15:00  1396/10/23
پاسخ دادن
دکتر منصوری
3

سیستم کمک ترمز (Brake Assist)
مقدمه
بر طبق تحقیقاتی که شرکت مرسدس بنز در سال 1992 انجام داد، 90 درصد رانندگان به هنگام اضطرار و مواقعی که به واکنش سریع نیاز می باشد به اندازه کافی پدال ترمز را فشار نمی دهند.
سیستم BAS به کمک سنسور هایی که دارد که شامل سنسور سرعت اعمال پدال ترمز، فشار روغن و غیره می باشد، حالت اضطرار و واکنش سریع در سیستم ترمز را حس می کند و به هنگام اضطرار و مواقعی که به واکنش سریع ترمز وجود دارد، نیروی ترمز را به حداکثر خود افزایش می دهد و خودرو را در کوتاه ترین فاصله متوقف می نماید. برخی مطالعات نشان می دهد که بکمک سیستم BAS فاصله توقف خودرو به هنگام ترمز گیری تا 20 درصد کاهش می یابد.
این سیستم اولین بار مشترکا توسط شرکت مرسدس بنز وLucasVarity/ TRW در سال 1992 ساخته شد.
کارخانه مرسدس بنز اولین شرکتی بود که در سال 1996 بر روی خودرو های کلاس S خود این سیستم را نصب کرد و علاوه بر آن از سال 1998 بصورت یک سیستم استاندارد، این سیستم را بر روی کلیه خودروهای خود نصب نمود.
در اکتبر سال 2007، کمیسیون اروپا اعلام کرد که تصمیم گرفته است که سیستم ترمز Brake As
14:58  1396/10/23
پاسخ دادن
دکتر منصوری
1

با سلام
احتراما این مقاله دارای اشکال جدی می باشد و دقیق نیست!

سیستم BAS یا BA به کمک سنسور هایی که دارد که شامل سنسور سرعت اعمال پدال ترمز، فشار روغن و غیره می باشد، حالت اضطرار و واکنش سریع در سیستم ترمز را حس می کند و به هنگام اضطرار و مواقعی که به واکنش سریع ترمز وجود دارد، نیروی ترمز را به حداکثر خود افزایش می دهد و خودرو را در کوتاه ترین فاصله متوقف می نماید. برخی مطالعات نشان می دهد که بکمک سیستم BAS فاصله توقف خودرو به هنگام ترمز گیری تا 20 درصد کاهش می یابد.
این مقاله تنها به بخشی از سیستم BA می پردازد، همه سیستم ها BA به صورتی که در مقاله نوشته شده نمی باشد.
با احترام دکتر منصوری
14:56  1396/10/23
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 صادرات : NAKNH8325RB114519 سلام این شماره شاسی بیزحمت ببینید بیمع شده
محمد : دعوت نامه تکمیل وجه هفته اخر اردیبهشت برای شاهین اتومات برای کسی اومده؟!
فرهاد : این خبر رو پیشنهاد می کنم دوستان بخوانند https://www.iranjib.ir/shownews/120561/%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF-%D8%7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C/
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : دوستان برای من دعوت نامه شاهین gl اومده با مدت تحویل ۳۰ روز کسی از دوستان تجربه اینو داشته که چه مدت تحویل میدن gl رو ؟ یا واریز نکرده و بعد چه مدت مجددا دعوت نامه شاهین g براش اومده ؟
حامد : خير دوست عزيز فعلا ك خبري از فاكتور شدن هم نيست!
علی : دوستان قیمت جدید رو اعلام کردن یقین داشته باشین تا چند روز آینده پیامک واریز برای همه به امید خدا میاد
نبیلی : اطلس تحویل 90 روزه کسی فاکتور شده ؟ خودم 19 اسفند 1402 پذیرش شدم 90 روزه هنو فاکتور نشده .
نبیلی : 19 اسفند اطلس سفید قرمز تحویل 90 روزه پذیرش شدم هنوز فاکتور نشده
نویان : ما ۲۰ مهر بودیم دیروز پیامک اومد برای مشاره شاسی
j7 : برو بانک خودت ۱ هفته جلوشو میگیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 11677997
207 اسفند : فکر کنم فروش رنگ مشکی سخت باشه درسته؟ واینکه قیمتش از رنگ سفیدکمتره یا بیشتر؟
سورن تک مشکی بخشنامه 4551 تحویل 29 اسفند : سلام کسی از بخشنامه 4551 سورن بنزینی تک ، تحویل 29 اسفند فاکتور شده ؟؟؟ اگر کسی فاکتور شده مثبت سبز رو بزنه لطفا .
زمستان معمولی : سلام دوستان چندبخشنامه اززمستان مونده
60019تحویل 29اسفند : پرداخت اولیه 5اسفند 1401رو از کجا آوردی .
دنا : سلام علی جان مبارک باشه. تاریخ واریز تاریخ تحویل کی بوده
60019تحویل 29اسفند به 21 : اون که تو دیدی برق میزنه یه چیز دیگه است .کارخونه جیگیلی میگیلی نمیکنه برات😂😂
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : هنوز خبری نیست
سلام : .شماره گذاری ایکس 55 پرو در تمامی مراکز راهور متوقف شد. به گزارش خبرآنلاین، رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بنابر درخواست سازمان ملی استاندارد، شماره گذاری خودرو ایکس 55 پرو(X55PRO) در تمامی مراکز شماره و پلاک گذاری راهور کشور متوقف شده است سردار سیدتیمور حسینی پنجشنبه 27 اردیبهشت در واکنش به اطلاعیه سازمان ملی استاندارد به ایرنا گفت: بنابر درخواست سازمان ملی استاندارد ناشی از ضعف در برخی قطعات این مدل از خودرو، شماره گذاری آن در تمامی مراکز پلیس راهور ممنوع شده است. وی تاکید کرد: تا زمانی که سازمان ملی استاندارد شرایط را برای شماره گذاری خودرو ایکس 55پرو متناسب با الگوهای استاندارد و ایمنی نبیند، پلیس راهور از ارائه پلاک به آن معذور است.
ژینا🤗 : بچه ها رنگ مشکی207 از سفید شیکتره و داخل رنگش جیگیلی_میگیلی و اکلیل داره و برق میزنه. اگر تبدیل اومد به رنگ مشکی بزنید نترسید.