چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟

 

چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟

 
براساس تصویب قانون هوای پاک در کشور و نیاز به اسقاط خودروهای در صف مانده که چیزی حدود دو میلیون دستگاه هستند، نه تنها خودروسازان داخلی، بلکه وارد کنندگان خودرو و قطعات نیز باید دراین مسیر حرکت کنند و بار سنگین نوسازی ناوگان را به دوش یک بخش نیاندازند. 
 
با این حال اما خودروسازان از اسقاط خودرو معاف شده اند و اکنون بار اسقاط خودروها به علاوه تعداد باقی مانده از دوره های قبل، به دوش واردکنندگان افتاده است. وارد کنندگانی که خود برای ادامه حیاتشان با مشکلات متعددی همچون نوسانات نرخ ارز، باز و بسته شدن ثبت نام و ورود خودروهای دارای شرایط دست و پنجه نرم می کنند؛ باید به فکر اسقاط خودروها نیز باشند، اما در مقابل خودروسازانی که سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو وارد خیابان ها می کنند و سود معقولی هم می برند، از این قاعده مستثنی شده اند. 
 
حال دو روز گذشته مجلس شورای اسلامی که چندی پیش طرح اسقاط خودرو را به زمین وارد کنندگان قطعات نزدیک کرده بود، آن را به تصویب رساند. در این مصوبه آمده است :«گمرک جمهوری اسلامی مکلف شده است به ازای هر ۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین، یک دستگاه خودرو اسقاط کند».
 
البته شاید در نگاه اول اسقاط خودرو توسط وارد کنندگان قطعات دردی از اسقاط خودروها دوا نکند، اما برخی کارشناسان صنعت خودرو و صاحبنظران و فعالان حوزه اسقاط بر این باروند، باید همه بخش های مرتبط خودرویی در زمینه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده دست به دست یکدیگر دهند. 
 
در همین زمینه نیز، مصطفی جودی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به خبرنگار خودروکار می گوید: « مصوبه روزهای اخیر مجلس در زمینه اسقاط خودرو موثر و مهم است، چرا که باید بار اسقاط خودرو در کشور از دوش یک بخش برداشته و میان سایر بخش ها تقسیم شود». 
 
به گفته او، به نظر می رسد توجه مجلس و دولت به اسقاط خودرو توسط بخش های مختلف خودرویی اعم از واردکنندگان خودرو و وارد کنندگان قطعات، اراده جدی و پیگیری اسقاط خودرو را نشان می دهد. 
 
 جودی می افزاید: « سالانه میلیاردها تومان صرف ورود قطعات خودرو به کشور می شود، از این رو باید این بخش هم در زمینه اسقاط خودروها کمک کننده باشد و بار سنگین اسقاط خودرو را برای دولت و بخش خصوصی سبک تر کند». 
 
او تاکید می کند: « بر اساس طرح اعلام شده از سوی رییس جمهوری مبنی بر خروج 240 هزار خودرو سنگین از ناوگان کشور، باید همه دست به دست به هم دهند تا این مهم محقق شود».
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور  اظهار می کند: « حال به نظر می رسد مصوبه جدید مجلس مبنی بر کمک وارد کنندگان قطعات خودرو به اسقاط می تواند به تسریع اهداف اسقاط خودرو کمک کند و انحصار اسقاط خودرو به دست وارد کنندگان خودرو شکسته شود و به زودی نیز خودروسازان نیز به جرگه اسقاط کنندگان بپیوندند».
 
او تاکید می کند: «بارها خواسته شده است تا دولت، مجلس شورای اسلامی یا سازمان محیط زیست نسبت به الزام خودروسازان داخلی در مسئولیت پذیری برای خروج خودرو فرسوده متعهد شوند».
 
به گزارش خودروکار، روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ای با تصویب بند الحاقی 4  به تبصره ۷ لایحه بودجه مصوب کردند که واردکنندگان قطعات خودرو، یک مجوز اسقاط دریافت کنند. براساس این مصوبه، به منظور تسریع در امر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و حمایت از تولید داخل، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای ترخیص محموله قطعات وسایل نقلیه موتوری اعم از قطعات خودروهای سبک، سنگین و موتور سیکلت به ازای هر ۲۰ هزار دلار ارزش قطعات وارد شده به احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) یک گواهی اسقاط خودرو اخذ کنند.
 

source

www.khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسقاط خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

مثل بلاد کفر روی ماشین های غیر ایمن و آلاینده مالیات بیشتر ببندین و تسهیلات حاصل از اون مالیات رو خرج امنیت جاده ها و ماشین های پاک کنید.
کسی ک دلش درد نمیکنه ماشین فرسوده نگه داره. نمیتونه بره سراغ ماشین نو(هرچند ماشین های نو از همون فرسوده ها اوضاع بهتری ندارن)
18:44  1396/12/05
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

(چرا خودروسازان همچنان از اسقاط خودرو معاف اند؟) چون هم خوب باج میدن و هم تصمیم گیران در این صنعت بشدت زینفع هستند
10:23  1396/12/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 صادرات : NAKNH8325RB114519 سلام این شماره شاسی بیزحمت ببینید بیمع شده
محمد : دعوت نامه تکمیل وجه هفته اخر اردیبهشت برای شاهین اتومات برای کسی اومده؟!
فرهاد : این خبر رو پیشنهاد می کنم دوستان بخوانند https://www.iranjib.ir/shownews/120561/%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF-%D8%7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C/
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : دوستان برای من دعوت نامه شاهین gl اومده با مدت تحویل ۳۰ روز کسی از دوستان تجربه اینو داشته که چه مدت تحویل میدن gl رو ؟ یا واریز نکرده و بعد چه مدت مجددا دعوت نامه شاهین g براش اومده ؟
حامد : خير دوست عزيز فعلا ك خبري از فاكتور شدن هم نيست!
علی : دوستان قیمت جدید رو اعلام کردن یقین داشته باشین تا چند روز آینده پیامک واریز برای همه به امید خدا میاد
نبیلی : اطلس تحویل 90 روزه کسی فاکتور شده ؟ خودم 19 اسفند 1402 پذیرش شدم 90 روزه هنو فاکتور نشده .
نبیلی : 19 اسفند اطلس سفید قرمز تحویل 90 روزه پذیرش شدم هنوز فاکتور نشده
نویان : ما ۲۰ مهر بودیم دیروز پیامک اومد برای مشاره شاسی
j7 : برو بانک خودت ۱ هفته جلوشو میگیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 11677997
207 اسفند : فکر کنم فروش رنگ مشکی سخت باشه درسته؟ واینکه قیمتش از رنگ سفیدکمتره یا بیشتر؟
سورن تک مشکی بخشنامه 4551 تحویل 29 اسفند : سلام کسی از بخشنامه 4551 سورن بنزینی تک ، تحویل 29 اسفند فاکتور شده ؟؟؟ اگر کسی فاکتور شده مثبت سبز رو بزنه لطفا .
زمستان معمولی : سلام دوستان چندبخشنامه اززمستان مونده
60019تحویل 29اسفند : پرداخت اولیه 5اسفند 1401رو از کجا آوردی .
دنا : سلام علی جان مبارک باشه. تاریخ واریز تاریخ تحویل کی بوده
60019تحویل 29اسفند به 21 : اون که تو دیدی برق میزنه یه چیز دیگه است .کارخونه جیگیلی میگیلی نمیکنه برات😂😂
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : هنوز خبری نیست
سلام : .شماره گذاری ایکس 55 پرو در تمامی مراکز راهور متوقف شد. به گزارش خبرآنلاین، رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بنابر درخواست سازمان ملی استاندارد، شماره گذاری خودرو ایکس 55 پرو(X55PRO) در تمامی مراکز شماره و پلاک گذاری راهور کشور متوقف شده است سردار سیدتیمور حسینی پنجشنبه 27 اردیبهشت در واکنش به اطلاعیه سازمان ملی استاندارد به ایرنا گفت: بنابر درخواست سازمان ملی استاندارد ناشی از ضعف در برخی قطعات این مدل از خودرو، شماره گذاری آن در تمامی مراکز پلیس راهور ممنوع شده است. وی تاکید کرد: تا زمانی که سازمان ملی استاندارد شرایط را برای شماره گذاری خودرو ایکس 55پرو متناسب با الگوهای استاندارد و ایمنی نبیند، پلیس راهور از ارائه پلاک به آن معذور است.
ژینا🤗 : بچه ها رنگ مشکی207 از سفید شیکتره و داخل رنگش جیگیلی_میگیلی و اکلیل داره و برق میزنه. اگر تبدیل اومد به رنگ مشکی بزنید نترسید.