ارتعاش و لرزش خودرو، منجر به خواب آلودگی راننده می‌شود

 

ارتعاش و لرزش خودرو، منجر به خواب آلودگی راننده می‌شود

 
احساس خواب‌آلودگی در زمان رانندگی به عنوان یکی از عوامل اصلی تصادفات مرگبار جاده‌ای شناخته می‌شود. محققان معتقدند که لرزش‌های خودرو نیز در این امر دخیل هستند.
 
همه ما با احساس خواب‌آلودگی در هنگام رانندگی آشنا هستیم و آن را تجربه کرده‌ایم. در ابتدا چشم‌ها سنگین می‌شوند و خواب‌آلودگی شروع به تسلط بر راننده می‌کند. کمبود خواب در کنار ارتعاش با فرکانسی خاص، می‌تواند یکی از علت‌های اصلی خواب‌آلودگی در هنگام رانندگی باشد. این نتیجه تحقیقی است که به تازگی در دانشگاه RMIT استرالیا انجام شد. 
 
خواب‌آلودگی راننده خستگی تصادف رانندگی ارتعاش خودرو
 
این مطالعه با حضور ۱۵ داوطلب و به کمک دستگاه شبیه‌ساز رانندگی انجام شده است و نشان می‌دهد که ارتعاشات خفیف صندلی راننده با شدت بین ۴ تا ۷ کیلوهرتز، احساس خواب را در مغز مخاطب ایجاد می‌کند. به همین علت باید تلاش شود تا خودروهای آینده به گونه‌ای طراحی و تولید شوند، که میزان چنین ارتعاشاتی در آن‌ها به حداقل برسد. البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن عوامل انسانی زمینه‌ساز تصادف‌های مرگبار رانندگی نیست.
 
خواب‌آلودگی راننده خستگی تصادف رانندگی ارتعاش خودرو
 
استیون رابرتسون، استاد دانشگاه RMIT در مصاحبه با CarAdvice گفت:
 
محدوده وسیعی از ارتعاشات که از طریق صندلی راننده جذب می‌شود، می‌تواند موجب خواب‌آلودگی بسیار سریع راننده در عرض ۱۵ تا ۳۰ دقیقه شود. تاکنون استانداردهای زیادی در مورد ارتعاش خودرو وضع شده است زیرا مردم تمایل دارند در خودروهایی بنشینند که دارای ارتعاش کمتری هستند. عامل اصلی این ارتعاشات می‌تواند سطح جاده و کارکرد پیشرانه باشد که در نهایت باعث کمک به خواب‌آلودگی راننده می‌شود.
 
حدود ۲۰ درصد از حوادث مرگبار جاده‌ای، به دلیل خواب‌آلودگی ناشی از خستگی رخ می‌دهند؛ از هر ۵ راننده، یک نفر هنگام رانندگی در پشت فرمان دچار خواب‌آلودگی می‌شود. خواب‌آلودگی راننده یکی از مشکلات بسیار جدی در جاده‌های استرالیا است که هر ساله باعث مرگ افراد زیادی می‌شود.
 
تحقیقات دانشگاه RMIT همچنان در مرحله ابتدایی قرار دارد، بنابراین نمی‌توان گفت که چه تعداد از مرگ‌ و میر ناشی از خستگی سالانه، به دلیل ارتعاش خودرو اتفاق می‌افتد. حتی اگر این مسئله، عامل تنها بخش کوچکی از مرگ و میر باشد، پیدا کردن راه حلی برای آن می‌تواند به حفظ جان انسان‌های بسیاری کمک کند.
 
رابرتسون گفت:
 
اگر ما درباره تعداد مرگ و میر جاده‌ای در سراسر جهان که با خستگی و خواب‌آلودگی راننده مرتبط هستند، فکر کنیم؛ می‌بینیم که رقم بسیار بالایی می‌شود. این درحالی است که به طور سالانه ۲۵۰ هزار نفر بر اثر خستگی و خواب‌آلودگی در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. اگر فرض کنیم که تقریبا ۱۰ درصد از آمار مرگ و میر ناشی از ارتعاش خودرو باشد، یعنی این که در سال ۲۵۰۰۰ نفر در تصادفات جاده‌ای به علت ارتعاش می‌میرند. اگر ما راه‌حلی برای کاهش ارتعاشات در خودرو پیدا کنیم،  تأثیر قابل توجهی بر عوارض ناشی از تصادفات جاده‌ای در سراسر جهان دارد.
 
 
در حال حاضر این تیم تحقیقاتی، راه‌حل مشخصی برای کاهش ارتعاشات خودرو ارائه نداده است؛ اما ایده‌های خوبی برای ارائه به خودروسازان و رانندگان در آینده وجود دارد. محققان دانشگاه RMIT امیدوارند که در آینده بتوانند طرح‌های کاربردی مناسبی برای مقابله با این مسئله بیابند.
 
رابرتسون گفت:
 
ما قادر به استفاده از مواد خاصی برای جدا کردن فرکانس‌های مشخصی از صندلی راننده هستیم. احتمالا می‌توانیم از کنترل فعال ارتعاش استفاده کنیم، همان‌طور که در هدفون ضدنویز استفاده می‌شود. من فکر می‌کنم در آینده روش‌های زیادی برای کاهش ارتعاش خودرو و مقابله با خواب‌آلودگی راننده یافت خواهد شد.
 
تیم تحقیقاتی دانشگاه RMIT از رانندگی مداوم با سرعت یکنواخت نیز به عنوان یکی از عوامل اصلی در تاثیر ارتعاش بر خواب‌آلودگی راننده نام می‌برد. هنگامی که راننده به مدت زمان طولانی با سرعت یکنواختی حرکت کند، این ارتعاشات فرکانس ثابتی دارند و می‌توانند باعث خواب‌آلودگی سریع شوند. بنابراین تغییر سرعت و استفاده کوتاه مدت از سرعت یکنواخت، می‌تواند به عنوان یکی از عوامل اصلی در مقابله با خواب‌آلودگی مطرح شود. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خواب آلودگی راننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Jac s3 دادگستری : ثبت نام ۲۶ اسفند کسی شاسی نشده؟ الان دارن ثبت نامی های آبان رو تحویل میدن یعنی بعدش آذر و بعد از اون نوبت اسفنده؟
ساینا دوگانه : دوستان بهمن ماهی کسی هنوز فاکتور نشده ۲۵روز هستش واریز کردم دعوت نامه رو پس چرا خبری نیس تازشم زده بود تحویل ۳۰روزع
شیرین : سلام ساناز جان چند جور پیام میدی یه روز میگی اسفندی هستم یه کی میگه بهمنی که فاکتور میشن شما میگی آره من هم مثل شمام بهمن کی فاکتور میشیم آخه ما نمیدونیم شما دوگانه ای یا بنزینی پیش فروش هستی یا فروش فوری من نمیدونم با کدوم ساز شما برقصیم
شیرین : سلام پریسا خانم ۲۰ روز بعد ماشینو میدن من نمیدونم دوگانه ای یا بنزینی پیش فروشی یا فروش فوری
فتحی ساینا دوگانه اسفند : سلام بنده هفته آخر اسفند ثبت نام کردم هنوز پیامک دوگانه نیومده چیشد دیگه از چشم انتظاری مردیم.
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام عزیزان من رفتم تو سایت دولت من بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث شده بود ولی تو پیگیری نزده
پارسا : سلام مطمئن هستی که تارا پنج دنده 394تومنی براشون پیامک اومده من شنیدم تارا پلاس 580تومنی براشون پیشنهاد اجباری دادند
شاهین دستی : برا منم پیامش اومد
مال باخته : اس ۵ ۲۶ مهر امروز هم گذشت هیچی شماره ۴۲۷۲۴ هم گزاشتن رو اشغهمه شرکت های خودرو سازی جوری برنامه‌ ریزی میکنند که کسی ازشون خرید کرد دوباره بیاد و مشتری با خودش بیاره از کرمان موتور کسی خرید کنه محاله دوباره بیاد و به همه توصیه میکنه خرید نکند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد رضا : خداکنه امروز فاکتور کنن
شیما : سلام اقا رضا داداش فراخوان بعدی مال کدوم بخشنامه هست 4714 هستم پیامک نیامده
پارس سفارشی : سلام آقا رضا بخشنامه 4724پس کی پیامک میاد؟
پارس سفارشی زمستان : دیگه نمی‌دونیم کی راست میگه کی دروغ جالبه همه هم اسم رضا دارند
اسد : پول واریز کنی بعد چند روز پرداخت ثبت میشه من بیست هفتم واریز وجه کردم تشکر
X33 سارینا : به حق این یکسالی که به بهانه سامانه یکپارچه بودن سختی کشیدیم ، پول رو مکامل از ما گرفتند و از خرداد که ماشین زیرپامونو با وعده 45 روز فروختیم و حتی ماشینمونو به اجبار تغییر دادن ، خود مدیران تا اون دربان و تمام دست اندرکاران مدیران و بچه هاشون سرطان بگیرن . هرچی درمیارن خرج دوا و دکترشون کنن و هیچوقت خوب نش. الهی آمین. این آرزوی قلبی منه
عبداله : سود تاخیر تا دو ماه ممکنه طول بکشه که چک آن صادر شود ..
وانت151 دی ماه : لطفا تحویل خرداد ماه و تیرماه که دی ماه پارسال ثبت نام کردند اعلام کنن
دوگانه : یه عده ادم بی سواد فرغون ندیده. به جون هم افتادن و حرف افزایش قیمت میزنن! واقعا هر بلایی سر این مدل ادما بیاد حقشونه... یه بار قراردادی که براش یک سال پیش پول ریختی رو بخون بعد بیا اینجا ناله کن، ر ی د ی ن به اعصاب ملت، ( قیمت خودرو: به قیمت روز موعد تحویل مندرج به قرار داد) یعنی روزی که قانونا باید فرغونو تحویل میداده. هر قیمتی بوده، به همون قیمت فرغونتونو تحویل میده، یعنی اسفند ماه هر قیمت بوده. باید تحویل بگیری، با سود های مشارکت و تاخیر، شاید سود تاخیر و مشارکت رو سایپا زیرش بزنه اما قیمتو نه، اصلا شاید تا دوسال دیگه هم شرکت حال نکرد ماشین تحویل بده و دوسال دیگ قیمت کارخانه مثلا بشه 600 میلیون تومان، یعنی شما بعد 4 سال منتظر بودن باید600 میلیون بابت خودرو ثبت نامیتون پرداخت کنید؟ کمی تفکر و کنید و یکمی سوادتونو ببرید بالا لطفا و هر چرتی رو نیاید ننویسید، به خود نمایندگی این حرفو بزنید میخنده بهتون، بخدا اگ من مسئول سایپا بودم از این مدل ادما بجای 280 600 میلیون میگرفتم تا حالشون جا بیاد، ببا بکشید بیرون دیگ،
تحویل خرداد : اقا کس مونده تحویل خرداد ماه باشه تکمیل وجه نکرده یا دعوتنامه براش نیامده ..؟