معامله در نمایشگاه‌های خودروی خارج از ایران، چگونه است؟

 

معامله در نمایشگاه‌های خودروی خارج از ایران، چگونه است؟

 
خرید خودروی صفر کیلومتر یا دست دوم یکی از چالش برانگیزترین اقدامات افراد در بازار ایران است. صرف نظر از گزینه‌های بسیار محدود در بازه‌ها‌ی قیمتی مختلف، مواردی در بازار خودروی ایران وجود دارد که شاید نمونه‌ی آن در کشوری دیگر یافت نشود. اگر به کشورهای دیگر سفر کرده باشید یا اهل فیلم‌ها و سریال‌های خارجی باشید، احتمالاً وجود انواع برچسب‌های رنگارنگ قیمت روی شیشه‌ی خودروهای موجود نمایشگاه‌ها را دیده‌اید. در نمایشگاه‌های خودروی خارج کشور، برچسب‌های قیمت و تخفیف ویژه در کنار خودروهای صفر کیلومتر و دست دوم قرار داده می‌شوند که احتمالاً برای ما ایرانی‌ها تعجب برانگیز باشد.
 
 
چطور امکان دارد که خودروی صفر کیلومتر کارخانه‌ای در نمایشگاه با تخفیف ویژه روبرو شود؟ علاوه بر این، بازار خودروهای دست دوم شرایط بسیاری متفاوتی دارد و شاید در نظر بسیاری از علاقه‌مندان خودرو، بهشت واقعی در این نمایشگاه‌های خودرو باشد. اما برچسب‌های قیمت ویژه در نمایشگاه‌های خودروی خارج از کشور به‌چه معنی است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.
 
 
قیمت‌گذاری و فروش خودرو در بازار جهانی متفاوت از ایران بوده و ساده‌ترین راه، خرید آنلاین و مستقیم از تولیدکننده است. با مراجعه به وب‌سایت رسمی هر شرکت، تمام مدل‌های در حال تولید با انواع آپشن به‌صورت کامل و جذاب فهرست شده‎‌اند. متقاضی می‌تواند مدل مورد نظر خود را با انواع آپشن و سفارش شخصی‌سازی ویژه سفارش دهد تا درخواست او پس از مدت زمان مشخص، تحویل داده شود. درواقع هر فرد بدون حضور فیزیکی و بروکراسی‌های پیچیده با پرداخت هزینه‌ی لازم، خودروی جدید خود را درب منزل تحویل می‌گیرد. روش بعدی مراجعه به نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز هر برند است. نمایندگی‌ها مانند فروش آنلاین هستند؛ در حقیقت نمایندگی هر شرکت بیشتر برای مراجعه‌ی حضوری مشتری، بررسی خودرو از نزدیک، مشاهده‌ی نمونه‌ی سفارشی، بررسی رنگ‌های مختلف بدنه و کابین و حتی تست رانندگی پیش از خرید ایجاد شده‌اند. امکان خرید نقدی، اقساط و لیزینگ در نمایندگی‌ها وجود دارد؛ هر فرد می‌تواند خودرو را در نمایندگی یا در مکانی مشخص مانند درب منزل تحویل بگیرد. 
 
 
شرایط نمایشگاه‌های فروش خودرو اما کمی متفاوت است. شرکت تولیدکننده در تمام مدل‌های تولیدی خود قیمت فروش پیشنهادی را مشخص می‌کند (قیمت اصطلاحاً MSRP)، اما نمایشگاه‌ها محدود به قیمت اعلام شده‌ی تولیدکننده نیستند. در نمایشگاه یک خودرو می‌تواند قیمتی بیشتر یا کمتر از مقدار پیشنهادی تولیدکننده داشته باشد؛ درحقیقت دست فروشنده باز است تا با ایجاد شرایط رقابتی، مشتری بهترین گزینه‌ی ممکن را انتخاب کند. فروشنده‌های نمایشگاه‌ خودرو، بر اساس شرایط بازار و تقاضای بالا یا کم یک مدل مشخص، خارجی یا داخلی بودن، تغییرات انجام شده‌ی ظاهری و فنی و پیشنهادت ویژه‌ی بلندمدت هر خودرو را قیمت‌گذاری می‌کنند. معمولاً روی شیشه‌ی هر مدل خودرو، علاوه بر مشخصات فنی درج شده توسط کارخانه، صفحه‌ی پیشنهادات ضمیمه‌ای فروشگاه هم نصب شده است. در این برگه، تغییرات احتمالی اضافه شده مانند کف‌پوش‌های سفارشی، سرویس محافظت از رنگ بدنه یا سیستم دزدگیر افترمارکت درج شده است.
 
 
در کنار برگه‌ی ضمیمه‌ی نمایشگاه، توضیحات دیگری مبنی بر تخفیف یا افزایش قیمت هم دیده می‌شود. معمولاً تخفیف خرید هر مدل با برگه‌ای بزرگ و درج قیمت وسوسه‌کننده جلب توجه می‌کند. نمایشگاه‌ها برای درج قیمت بیشتر یا کمتر محدودیتی ندارند؛ قانونی وجود ندارد که از تخفیف میلیونی یا برعکس، افزایش قیمت جلوگیری کند. قانون اصلی خرید و فروش در نمایشگاه‌های خودرو بر اساس منطق مذاکره شکل گرفته است. هر خریدار، اگر بتواند مبلغی پایین‌تر از قیمت درخواستی فروشنده پرداخت کند، خود را پیروز میدان می‌داند. به‌عنوان مثال فروشنده‌ی حداکثر تخفیف ۵ هزار دلار برای یک مدل در نظر گرفته است و خریدار پس از مذاکره و چانه‌زنی، ۷ هزار دلار تخفیف می‌گیرد. این شرایط در نگاه اول به‌نفع خریدار به‌نظر می‌رسد، اما اگر قیمت واقعی خودرو ۱۲ هزار دلار کمتر از مبلغ درخواستی فروشنده باشد، خریدار به خیال پیروزی معامله را ترک کرده است. باید توجه داشت که نمایشگاه‌های خودرو به‌دنبال سود بیشتر هستند، بنابراین امکان ندارد تخفیف بالا به‌معنی سود بیشتر خریدار باشد. با این‌حال سود منطقی در ازای خدمات مناسب، دو طرف معامله را راضی خواهد کرد.
 
با این تفاسیر، برچسب‌های ضمیمه‌ای تخفیف یا افزایش قیمت، کلاه‌برداری در روز روشن است؟ پاسخ به‌این سؤال راحت نیست، چرا که اصولاً موضوع تخفیف و افزایش قیمت خودرو در نمایشگاه‌های خارجی پیچیده است. بدون شک فروشنده برای تخفیف یا افزایش قیمت یک مدل تغییراتی در خودرو انجام داده است که بدون ارزش نیستند. ارزش این تغییرات بر اساس مذاکره‌ی بین دو طرف معامله تعیین می‌شود، با این‌حال تمام ادعاهای فروشنده همیشه صادقانه نیستند. به‌عنوان مثال درخواست هزینه برای شستن خودرو قبل از تحویل، به‌هیچ‌ عنوان منطقی نیست؛ تحویل خودروی تمیز و کارواش رفته از مسئولیت‌های فروشنده است و نباید مبلغی بابت آن دریافت شود. نمی‌توان فهرست از پیشنهاد‌های درست و غلط فروشنده در معامله ایجاد کرد، خریدار باید از منطق خود استفاده کند. تمام تمرکز خریدار باید بر این نکته باشد که با تخفیف گرفتن در یک بخش، چند برابر قیمت در بخش‌های دیگر به معامله اضافه نشود. از طرفی باید در نظر داشت که قیمت تمام خودروها قابل چانه‌زنی نیست؛ مدل‌های پرتقاضا و کمیاب قیمت فروش خود را تعیین می‌کنند و فروشنده نیازی به تخفیف دادن در این خودروها ندارد.
 
در بازار خودروی کشورهای دیگر، قیمت رسمی درج شده در وب‌سایت تولیدکننده، بازار دست دوم، تغییرات فنی و ظاهری و تقاضا در تعیین قیمت نمایشگاه‌ها مؤثر است. متقاضی برای خرید حضوری و مذاکره، تمام شرایط را در نظر می‌گیرد تا قیمتی را به‌عنوان کف و سقف پرداختی مشخص کند. با تمام این موارد، خریدن خودرو در کشورهای توسعه یافته یکی از آسان‌ترین کارهای ممکن است؛ با توجه به روند منطقی قیمت‌گذاری و اقتصاد، چالش اصلی صرفاً در انتخاب برند و مدل خلاصه می‌شود نه مذاکره و نگرانی بر سر قیمت. علاوه بر این شرایط مختلف خرید و فروش قسطی، لیزینگ و اخیراً خدمات اشتراکی چند ساله هم وجود دارند تا مشتریان همیشه با بهترین گزینه‌های برای انتخاب روبرو باشند. 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آریسان2 : دوستان پرتابل بنده از آماده برای فاکتور رفته روی پرداخت کل وجه چرا یه مرحله رفته عقب؟ ثبتنام20فروردین هستم
J7 صادرات : امروز خداروشکر بیمه سبز شد رفت رو پلاک روند بعد شاسی خیلی سریع پیش رفت
s5 تهران : چرا ثبت نام شهریور رو فاکتور نمیکنند؟ کسی هست ثبت نام شهریور باشه و تمکیل وجه دی ماه؟
J7 صادرات : نه این شرکت اصلا روش به نوبت حساب نکن این شرکت اصلا اصول و قاعده و قوانین نداره هردمبیلی هرماهی و فاکتور میکنند
اس تری : سلام ۱۰/۰۹ رنگ مشکی شهر بوشهر
تارا V4 LX : سلام مهرداد75 من دوماه تاخیر تحویل داشتم 41 میلیون تومان سود تاخیرش شود<حدودا 8 تومان الحاقیه بیمه و ... کم کردن 33تومان قابل پرداخته که گفتن حدودا دوماه بعد بهتون پیام میدیدم میرین بانک صادرات حواله میگیرین. نقدی به حساب واریز نمیکنند متاسفانه.
saeid V4 : سلام من تماس گرفتم گفتش دهه دوم اسفند فاکتور داره میشه و حداقل دوماه تاخیر داره تحوی هال
J7 : سلام دوستان بعد از حدود ۲۴۵ روز انتظار بالاخره دیروز زنگ زدن که امروز ساعت ۲ بعدظهر بریم برای تحویل دوستان من ۲۷شهریور دومرحله ای ثبت نام کردم دی ماه تکمیل وجه کردم این چند وقت از شهریور ماه تا الان تواین گروه بودیم خیلی چیزا یاد گرفتیم انشالله که همه ماشینهارو زودتر تحویل بدن امیدوارم کسی دیگه ثبت نام جدید نکنه که این شرکت یه کم به خودش بیاد و تعهداتش به موقع انجام بده
.... : با سلام و وقت بخیر، افزایش قیمت اصلا درست نیست و نباید خودمون را قانع کنیم به پرداختش، چون موقع ثبت نام ما قیمت قطعی ثبت نام کردیم نه علی الحساب، لطفا اینقدر نگید افزایش قیمت!!!!ضمنا مگر ۱۰۰ میلیون کم پولیه که راحت ازش صحبت می کنید؟؟؟
X5 سفید : با شماره قرارداد و کد ملی وارد شو. شماره شاسی رو میبینی. احتمالا بیمه شخص ثالث هم از بیمه حافظ صادر شده باشه. میتونی بری شماره بیمه نامه ت رو هم از بیمه حافظ بگیری. البته برای خودم پیامک بیمه و شاسی هر دو اومده بود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
60019تحویل 29اسفند به 21 : سیستم اصن نیومده رو حالت بروز چطور فاکتور شدی
محمد : داداش اول فاکتورمیشه بعدپلاک بعدازپلاک نهایت یه هغته بعدتحویل میدن
207 پانا : تکمیل وجه 18 دی فاکتور شدم
ابراهیم : سلام بر همگی من سورن تک تحویلی 30 بهمن بودم 2/26 فاکتور شدم2/29 پلاک شدم کسی میدونه چند روز دیگه ماشین رو تحویل میدهند
رسول دوگانه بهمن : اخه تو که میای میگی افزایش قیمت می خوره غلط میکنی با کارکنان سایپا این حرفو میگی درسته من تکمیل وجه کردم ولی این اسفندی های عزیز باید 2 ماه پیش ماشین تحویل می گرفتن افزایش قیمت واسه ماها نیست نه یکپارچه نه پیش فروش
پرهام : باسلام طی جلسات این هفته سایپا. مدیریت سایپا تصمیم گرفته است .که دعوت نامه ساینا اس دوگانه سوز را اول تیر ماه بفرستد .. وباقیمت جدید اعمال می‌شود.
پرهام : باسلام طی جلسات این هفته سایپا. مدیریت سایپا تصمیم گرفته است .که دعوت نامه ساینا اس دوگانه سوز را اول تیر ماه بفرستد .. وباقیمت جدید اعمال می‌شود.
رضا شیراز کارگر ایران خودرو : سلام در جواب پارس زمستان برای پارس سفارشی که خود ماشین را ندادن حواله نمی سوزه ولی از پاییز پارس سفارشی ندادن اگه بخواهند تولید کنند مجبور میشن مال پاییز را بدهند بخاطر همین این کار را نمی‌کنند و برای پاییزی ها تبدیل به 207 ارتقا یافته با مبلغ 500 میلیون اومد آخرین تبدیل عید امسال برای پاییزی ها بود برای شما هم احتمال تبدیل به 207 از الان تا سه ماه دیگه وجود داره ولی قیمت اش نقد خواهند داد امیدوارم که برای شما حداقل پارس ساده بیاد که جز خوش شانسی حساب خواهد شد
رضا کارگر ایران خودرو واقعی : سلام سهمیه نمیسوز ولی استاندارد با ایران خودرو به مشکل خوردن معلوم نیست کی پیام پارس بیاد تبدیل به سورن بزنید ضرر نمیکنید
ساینا دوگانه بهمن ماه : عزیزان دی ماهی کسی مونده فاکتور نشده باشه دوستان