بازگشت به دوران اقتدار پراید؛ وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود

 

بازگشت به دوران اقتدار پراید؛ وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود

 
شاید بتوان با ترسیم نموداری از نگاه جامعه به پراید، به نوعی وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را در طول 20 سال گذشته، ارزیابی و تحلیل کرد. سال های ابتدایی دهه 70، روزگاری که از این دستاورد فنی مهندسی بازار مشترک، به عنوان خودرویی جذاب در کنار پژو 405 یاد می شد تا سال های میانی دهه 80 که بسیاری افراد داشتن پراید را کسر شان می دانستند و حالا که بار دیگر می توان از این ارابه سفید به عنوان تنها گزینه اقتصادی موجود تبدیل شده، فراز و فرود های بسیاری بر این سرزمین گذشته است.
 
 
سال گذشته بود که مدیران سایپا از وعده حذف پراید از سبد محصولات خود خبر دادند، اما حالا ماه هاست که خبری در این خصوص به گوش نمی رسد. سازمان استاندارد همچنان در تلاش است تا با اجرای استانداردهای موسوم به 85 گانه، کلک خودروهای قدیمی حاضر در خطوط تولید خودروسازان را بکند، اما با توجه به وضع اقتصادی فعلی بعید است که این تلاش ها کارساز شود.
 
 
از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ها، هزینه نگهداری از خودروها روز به روز افزایش می یابد و به گفته علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو شاهد افزایش بین 45 تا 50 درصدی قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی در بازار هستیم که البته این رقم در خصوص خودروهای وارداتی و مونتاژی به حدود 150 درصد هم می رسد.
 
کمبود قطعات یدکی اصلی نیز که مدت هاست به معضل خریداران بدل شده حالا به مرحله ای رسیده است که جز قطعات چینی، نمی توان محصول دیگری را در بازار یافت. کاهش تیراژ خودرو سازان و افزایش روز به روز قیمت خودروهای مونتاژی و قطع تولید بسیاری از مدل های غیر چینی نیز از سوی دیگر باعث شده است تا عملا انتخابی به جز خودروهای قدیمی ایرانی برای مشتریان باقی نماند.
 
 
در میان معدود انتخاب های موجود، افزایش قیمت پژو 206 به بیش از 40 میلیون، هزینه بالا و استهلاک قابل توجه پژو 405 و خانواده سمند در برابر قیمت ارزان قطعات یدکی پراید، باعث می شود که بسیاری مشتریان خواسته و ناخواسته به فکر جایگزینی خودروهای پر هزینه خود با پراید بیافتند. شاید در این راستا تنها آلترناتیو، خودروهایی نظیر تیبا باشند که البته در طی دوران حضور خود در بازار نتوانسته از حیث هزینه های نگهداری محبوبیت پراید را بدست آورد.
 
 
بنابراین به نظر می رسد که فارغ از موضوع امنیت جانی که شاید این روزها محل چندانی از اعراب نداشته باشد، مشتریان ناچارند که بار دیگر نشستن پشت فرمان پراید را به فال نیک بگیرند. اینگونه است که این محصول باستانی و نا امن صنعت خودروسازی کشور می تواند به دیدن سال 1400 و فراتر از آن نیز خوشبین باشد. به خصوص آنکه ظاهرا این روزها قیمت پراید صندوق دار در بازار به حدود 30 میلیون تومان رسیده است. رقمی که شاید حتی برای مدیران سایپا هم غیر قابل تصور باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پراید دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاوه
0

از قدیم گفته اند در حوضی که ماهی نباشه، قورباغه می شه سپهسالار!!!
حکایت پراید هم همینه...
22:19  1397/05/19
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : تصحیح میکنم۲۷ اردیبهشت
سعید : سلام احسان جان . میگم شما تحویل زمستان بودین ؟
اس۵ - ۲۲ مهر : سلام دوستان من خرید اقساطی ۲۲ مهر بودم ۲۴ فاکتور شد. چند روز پیش به نمایندگی مراجعه کردم میگفتن قرار شده تولید اس ۵ ادامه داشته باشه و بر خلاف شایعات متوقف نمیشه و مثل پرشیا هست داستانش و همین حرفو پشتیبانی هم تماس گرفتم گفتن. این خیلی عالیه که تولیدش ادمه داره و به نفع خریدارانش هست حتی نمایندگی میگفت تو ماه اینده بازم براش قرار شده طرح فروش بذارن،
J4 : سلام دوستان من ماشینو که تحویل گرفتم نمایندگی گفت سینی زیر ما نصب نمیکنیم جای دیگه هم نصب نکنید مگر اینکه جاده سنگلاخی و خاکی زیاد میرین. گفت باعث میشه دمای موتور و گیربکس بره بالا و زودتر خراب شه. میگفت بعضی نمایندگی ها خودشون نصب میکنن و میگن گارانتی باطل نمیشه ولی به غیر از خودشون هرجای دیگه ببرین گارانتی باطل میشه. دوستان تجربه ای دارن در این مورد؟
رضا ۲۷مهرماه : سلام ۲۷مهرماه هیچ خبری نیست بخدا شورشو دراوردن
محمد آریسانی : سلام دوستان هر کس از ثبت نامی های اسفند ماه فاکتور شد خبر بده لطفا، چند روزی هست فاکتور اذیسان متوقف شده انگاری، لطفا مثه صفحه پیج بقیه خودرو ها شماهم همکاری کنید دوستان گلم. من خودم ثبت نام 4 ام اردیبهشت هستم رنگ خاکستری،در مرحله منتظر فاکتورم
تیتانیوم ۲ بهمن : دوستان کسی اطلاع داره چقدر زمان میبره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
فرزاد : کسی از ترخیص خودرو از گمرک توسط سایپا اطلاع داره؟ ظاهراً سرعت ترخیص خودرو از گمرک زیاد شده
نبیلی : کسی هست 90 روزه اسفند 1402 اطلس پذیرش شده باشه بهش تحویل داده باشن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا : سلام مبارک باشه دوست عزیز سود تاخیر شما چقدر شده
ساینا تک : جریمه تاخیر رو چه مرحله ای میدن بعد تحویل خودرو ؟
ساینا تک 85گانه : سلام پذیرش 12بهمن امروز فاکتور شدن خدارو شکر رنگ زده سفید شیری چرا
دنا پلاس تحویل تابستان : فراخوان دنا پلاس معمولی تحویل تابستان از خرداد شروع میشود ؟
دوگانه بهمن : پیش فروش بودی
مصطفی : شب عید اس آر تحویل گرفتم.فرمون صد به بالا میزنه که بالانس هم درست نشده ،کمتر شد ولی بازهم هست. کولر دیگه باید چکار کنم ،دیروز باد گرم میزد.تمام تنظیماتش درسته ولی باد معمولی میزنه.اصلا خنک نیست.کوندانسور درگیر نمیشه. دوستان اگه تجربه‌ای دارن،در میون بزارن
تبدبل به 207 : تیوتری تا 16 دی امروز فاکتور شده دوستان
اسد : سلام بعد چند روز پول واریز ثبت میشه
تبدیلی پارس به سورن : درود به شما که همه رو راهنمایی میکنید . ممنونم از شما
دوگانه بهمن : سلام آقا مهدی دیگه تمام شد شنبه پلاک میشی 4و 5 روز بعد میاد