معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 

معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 
با ورود سیستم توربوشارژ به عرصه خودروسازی، موتور خودروها کوچکتر شد و بر اساس گفته شرکت‌ها مصرف سوخت خودروها را به شدت کاهش داد. اما اگر خودرو توربوشارژ داشته باشید شاید متوجه شده باشید که اعداد اعلام شده برای مصرف سوخت از سوی شرکت با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد چندن تطابق ندارد. اما چه چیز باعث این امر می‌شود.
 
واقعیت این جا است که سیستم توربوشارژ می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو یا افزایش قدرت شود. اما نکته اصلی اینجا است که این دو مورد همزمان با هم رخ نمی‌دهد.
 
اگر توجه کرده باشید در خودروهای اسپرت جدید، اکثرا از توربوشارژر استفاده می‌شود. این امر به این دلیل است که توربوشارژ می‌تواند تا حد بسیاری راندمان موتور را افزایش دهد. اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟
 
در موتورهای تنفس طبیعی، میزان معینی از هوا و سوخت در سیلندرها با هم ترکیب می‌شوند و با کمک شمع خودرو احتراق در آن محفظه رخ می‌دهد. به دلیل اینکه فشار بسیار زیادی در محفظه احتراق وجود دارد، دمای این قسمت ممکن است بالا برود و آن وقت است که هوا و سوخت بدون نیاز به شمع خود به خود مشتعل می‌شود و می‌سوزد. همین امر می‌تواند باعث پدیده ای به نام "ناک" (Knock) شود که علامت آن شنیدن صدای تق تق درون موتور است، مخصوصا وقتی که پا را تا انتها بر روی پدال گاز قرار می‌دهیم.
 
توربوشارژ طراحی شده تا از بروز پدیده ناک جلوگیری کند. این سیستم با تزریق میزان بیشتری از سوخت موجب می‌شود تا دمای محفظه احتراق کم شده و ناک صورت نگیرد اما نکته اینجاست که در این ساز و کار سوخت بیشتری مصرف می‌شود؛ پس در این حالت خودرو شما به هیچ عنوان در مصرف سوخت صرفه نمی‌کند.
 
اما اگر توربوشارژ بخواهد مصرف سوخت را پایین بیاورد، با تزریق میزان بیشتری از هوا به درون سیلندر دمای آن را پایین می‌آورد که البته این امر به دلیل عدم وجود سوخت کافی برای ترکیب، به همان اندازه که مصرف را کم می‌کند، قدرت خودرو شما را هم کاهش می‌دهد.
 
پس پیشرانه‌ها توربوشارژ به خوبی آن چه که در تبلیغات آن بیان می‌کنند نیست، گرچه یک سیستم بسیار کارآمد برای افزایش قدرت یا کاهش مصرف سوخت است.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربوشارژ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

علی
0

موتورهای توربوشارژ مزیت های خودشون رو دارند اما در واقع هیچ چیزی جای یک موتور تنفس طبیعی پر حجم رو نمیگیره . یک بار که سوار یک آزرا با موتور 3000 بشی اونوقت میفهمی که یک موتور 1600 توربو عمرا نمیتونه اون کارایی و دوام رو داشته باشه
موتورهای توربو شدیدا وابسته به بنزین با اکتان بالا هستند وگرنه ناک خیلی زود از پا درشون میاره . همچنین استهلاک بالایی دارند و از همه بدتر واکنش به پدال گاز با تاخیر انجام میشه . سوار سورن توربو شدم وقتی گاز میدی دو ثانیه بعد موتور یادش میاد که باید دور بگیره و این حسابی تو ذوق میزنه . موتور پر حجم تنفس طبیعی واقعا یک چیز دیگه است
12:08  1397/06/03
پاسخ دادن
آوا
0

من که ی برداشت دیگه ای از توربوشارژ داشتم فکر میکردم قطعه اییه ک در مسیر اگزوز نصب میشه و از خروجی موتور را تبدیل ب برق میکنه و دوباره وارد سیتم برق میشه ک اینطوری در مصرف سوخت صرفه جویی میشه....
19:13  1397/06/01
پاسخ دادن
رضا
0

ترجمه ناشیانه ای بود بهتره متن بالا رو یک متخصص باز بینی کنه این حرفها باعث گمراهی کسانی میشه که تازه کار هستن لطفا اطلاعات ناقص نادرست دست مردم ندین
20:24  1397/05/31
پاسخ دادن
مرتضی
0

چقدر غیر علمی نوشته بود😀😀😀
اگه سوخت و اکسیژن ترکیب درستی نگیرن احتراق ناقص بوجود میاد
کاملا نویسنده اشتباه درج کرده
سیستم توربو شارژ با سرد کردن هوا و اختلاط اون با سوخت قبل از ورود به محفظه سیلندر باعث میشه سوخت با هوای بیشتری مخلوط بشه و بخاطر سرد شدن باعث کاهش حجم اولیه میشه که این کاهش حجم یعنی افزایش ضریب تراکم موتور
وقتی تراکم افزایش پیدا کنه ، راندمان بالا میره و انرژی بیشتری از سوخت جذب میشه
وقتی راندمان بالا میره مصرف سوخت کم میشه
یادمون نرده افزایش راندمان یعنی: افزایش بهره وری یا به عبارتی افزایش میزان ستانده در برابر میزان داده
بهتره که متن کلا بازنگری بشه
کار توربو شارژ خنک کردن سیلندر نیست ... خنک کردن سیلندر به عهده سیستم خنک کننده است
توبو شارژ خنک کردن هوا به منظور اکسیژن رسانی بهتره
موتور تنفس طبیعی که میگیم یعنی خودش هوا میکشه...
توربو شارژ همون کاری رو میکنه که بادبزن با ذغال میکنه !رسوندن هوای بیشتر برای بهتر سوختن سوخت
16:36  1397/05/30
پاسخ دادن
محسن2
0

معایب ؟؟!!! این که فقط یکی بود و چیز زیاد مهمی هم نیست و به عنوان عیب نمیشه بهش نگاه کرد چون عیبهای دیگه ای داره که مهمتر هستن مثل استهلاک بالای موتور داغ کردن موتور نبود لوازم هزینه نگهداری بالا (استفاده از روغن و بنزین با کیفیت ) . .
14:51  1397/05/30
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G بهار 1403 : سلام دوستان برای من دعوتنامه تکیل وجه اومده برای GL بنظرتون تکمیل وجه کنم یامنتظر بمونم برای شاهین G
میلاد : با سلام کسی هست شهریور ثبت نام کرده باشه دی تکمیل وجه و الان هم شاسی نخورده باشه کسایی که مهر ثبت نام کردن شاسی خورده ما شهریور هنوز شاسی نخورده
S5 مهر تهران : یا فردا یاپسفردا شمام شاسی میشی
تارا V1 : سلام من دوستم از روز فاکتتور شدن تا تحویل 10 روز شد v1 نقره ای تیتانیوم شیراز تحویلی 22 دی فاکتور 12 اردیبهشت تحویل نمایندگی 20 اردیبهشت تحویل به شخص 23 اردیبهشت
نازیلا : ساده نباشید سیستم شاهین . سایپا داره اپدیت میکنه برین شاهین پلاس ببینید با موتور tu5 دیگه هیچ کس شاهین موتور تیبا رو نمیخره تا دسته انداخت به مردم به ما با ورژن جدید میده دلتون بسوزه انشالله عید 404 میگیرم جلوی فامیلا جولان میدم چشمشون دربیاد .... ای خدا :)
اس۵ ثبتنام ۲۵مهر ۱۴۰۲ : همین الان شاسی شد حالا باید بیوفتیم دنبال تحویل🤦‍♂️
J4 مشهد : سلام دوستان. امروز از نمایندگی به من زنگ زدن که فردا برم ماشینو تحویل بگیرم. انشالله همه زودتر ماشینشونو تحویل بگیرن. ثبت نام 01/29 تحویل 60 روز j4 مشکی تکمیل وجه داخل سایت 02/05 شاسی 02/12 بیمه 02/16 تحویل کارت 02/25 تحویل ماشین فردا خدا نکهدار همگی برگ سبز هنوز نیومده.
S5 مهر تهران : سلام منم امروز پیامک شاسی جک S5 بالاخره اومد برام . تکمیل وجه ام 24 مهر بود . نمایندگی گفتن تا دو هفته دیگه همه مهر ماهی هارو شاسی میکنن.
اس فایو ۲۴ مهر : بالاخره پیام شاسی اومد ثبت نام ۲۴ مهر شیراز اس فایو
j7 تهران : سلام. جی 7 ثبت نام دو مرحله ای شهریور ماه. موعد تحویل بهمن ماه. فاکتور 21 اسفند. دیروز بعد از 3 ماه تاخیر تحویل گرفتم. نکته عجیب کیفیت رنگ ماشین هست که به شدت پایینه و پر از آشغال رنگه. دوستان راجع به نحوه محاسبه تاخیر و گرفتنش راهنمایی کنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : واسه منن فاکتور شد
سورن : زود
رضا : در جواب احمد ایرانخودرو غلط کرد تا الان به این قیمت به بفیه هم باید بفروشه و به تو چه که سنگ ایرانخودرو را به سینه میزنه و میگی باید افزایش بده اینها همشون یه مشت دزدن
x33 cross : سلام.واقعا فاز اونایی ک میان از دزدیران خر رو حمایت میکنن و رو نمیفهمم.هی میگن قرارداد دارین 90 روز کاری.د اخه لامصب ما گول حرفای نمایندگی رو خوردیم ک گفت اگه از قسطی تبدیل کنی ب نقدی نهایت 45 روز کاری.کی اخه میشینه قرارداد بخونه اونم قراردادی ک همه چیزش یک طرفس.دوما اصن قبول 90روز کاری.الان پس ماشین من کو؟اوایل ک زنگ میزدم با وقاحت تمام میگفتن کو تا 24 اردیبهشت و تا اون تاریخ تحویل میگیریا کسی تا حالا از ما سود تاخیر نگرفته.الان ک رفته تو تاخیر میگه زمان نمیتونم بدم و تاخیر دارین و دیرکرد میگیرین.اولا اینکه دیرکرد بخوره تو سرتون.درد من اینه ماشینم از 8 اسفند پلاک و بیمه شده زیر افتاب و بارون و سیل و اتیش سوزی اینا ک دلشون نمیسوزه.بعدم با پر رویی تمام مدل 402 دارن بهم میدن و الان 3ماه از 403 رفت.ماشینم ک داره روز ب روز میریزه.پول منم ک از تیر و دی خوابیده.بخدا ک دیگ ذوقشو ندارم.دفعه اول و اخرم بود از این دزدا ماشین خریدم.درد و بلا سایپا ک فکر میکردم مضخرف ترینه بخوره تو سرتون. حالا باز بیاین دهنتونا وا کنید دفاع کنید ازشون.تکمیل وجه 7 دی تاریخ سیستمی 24 اردیبهشت.x33
پرمیوم : تاریخ قراداد من 21 بهمن و تخصیص 23 بهمن هستش،نقدی
پارس سال : فقط 5 نفر رفته عمو برو پول واریز کن گول دلال نخور قیمت پایین نمیاد
کرمانشاه 19 : سلام دوستان من سورن دوگانه تحویل 30 دی بودم امروز فاکتور شد و رفته برای پلاک نمایندگی کرمانشاه...صبر کنین تحویل میدن تا آخر خرداد همه انشاالله ماشین زیر پاتونه
آپشنال مشکی : تحویل 23 فروردین امروز فاکتور شر
mehdi : سلام نه مشگلی نداره من سخا رو پارسال برج 10 گرفتم الان تحویل دادم
مهدی : خداهمتون لعنت کنه که مردم اذیت میکنید 14ماه پول مردم گرفتید ماشین نمیدید