پراید به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید

 

پراید به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید

 
با تشدید آشفتگی بازار و لزوم نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت خودروها، اما این ارگان سکوت کرده و  راهکاری برای جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ندارد.
 
در شرایط کنونی کمتر خریداری در بازار دیده می‌شود و همه به نوعی فروشنده هستند؛ اما این شرایط برای واسطه‌گران با رونق روبه‌رو است، به نحوی که از اختلاف قیمت کارخانه تا بازار استفاده کرده و با شگردهای خاص خود اقدام به فروش انواع خودرو در سطح بازار می‌کنند. البته سهم نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز در تشدید آشفتگی بازار خودروی داخلی کم نیست، چرا که بنا به اذعان فعالان بازار، تعدادی از این نمایندگی‌ها به طرق مختلف خودرو با قیمت کارخانه خریداری کرده و در سطح بازار به فروش می‌رسانند تا سود بیش‌تری عاید آن‌ها شود.
 
البته سهم اصلی بلاتکلیفی بازار متوجه شرکت‌های خودروساز است، زیرا با عدم عرضه محصول، افزایش تقاضا ایجاد کرده‌اند؛ اما از آن طرف خبری از ارائه خودرو به بازار نیست. جالب این‌جاست صنعتی که پیش‌تر مدعی خودکفایی در تولید تعدادی از خودروهای بازار بود، امروز تحریم را بهانه کرده و از کمبود قطعه صحبت می‌کند. از آن طرف، افزایش نرخ دلار هم بر بهانه‌تراشی خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها اضافه کرده است.
 
در کنار این مشکلات، دستگاه‌های متولی این صنعت طی دو ماه اخیر سکوت کرده و خبری از سیاست‌های خود برای مدیریت اوضاع نمی‌دهند. در این شرایط فقط مردم هستند که با ضرر روبه‌رو شده‌اند و مجبورند خودروهای ۲۲ میلیون تومانی را در بازار ۳۸ میلیون تومان خریداری کنند. اما سوال این‌جاست که آیا سطح خرید مردم اجازه پرداخت چنین مبالغ هنگفتی را برای خرید یک خودروی داخلی می‌دهد؟
 
امروز بازار خود همانند روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت پراید بود؛ به نحوی که قیمت این محصول به مرز ۴۰ میلیون تومان رسیده و این موضوع برای مردم با علامت‌های سوال زیادی روبه‌رو شده است.
 
قیمت پژو ۴۰۵ GLX هم با افزایش ۳ میلیون تومانی به ۵۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با افزایش ۸ میلیون تومانی به ۱۰۸ میلیون تومان، سمند LX با افزایش ۶ میلیون تومانی به ۶۰ میلیون تومان، سمند EF7 با افزایش ۴ میلیون تومانی به ۶۰ میلیون تومان، رنو ساندرو اتوماتیک با افزایش ۳ میلیون تومانی به ۱۰۷میلیون تومان و استپ‌وی اتوماتیک با افزایش ۳ میلیون تومانی به ۱۱۷ میلیون تومان رسیدند.
 
سعید موتمنی رئیس نمایشگاه‌داران خودرو در همین ارتباط با اشاره به این‌که متأسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود، گفت:
 
امروز شرایط بازار به نفع واسطه‌هاست، به این صورت که با خرید از نمایندگی‌ها و فروش در بازار، سودهای هنگفت نصیب این افراد می‌شود. متأسفانه برخی نمایندگی‌ها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند. هیچ نظارتی به عملکرد شرکت‌ها و نمایندگی‌ها نمی‌شود؛ آن‌ها به دلخواه خودرو را قیمت‌گذاری کرده و راهی بازار می‌کنند.
 
رئیس نمایشگاه‌داران خودرو با اعلام اینکه در خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان، اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به ۱۳ میلیون رسیده است، گفت:
 
در خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا بازار از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان رسیده است، که این موضوع اصلا منطقی نیست. در بازار، قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان نیز شاهد اختلاف ۳۹ تا ۵۰ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار است. در شرایط فعلی خرید و فروشی در بازار انجام نشده و دلالان و واسطه‌گران یکه‌تاز بازار هستند. قرار بود با فروش خودروسازان اوضاع بازار ساماندهی پیدا کند، اما تحویل‌های بلندمدت و فروش‌های محدود باعث شده است تا رشد قیمت‌ها در سطح بازار قابل توجه بوده و نابسامانی بازار تشدید پیدا کند.
 
با تشدید آشفتگی بازار، لزوم نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای مدیریت بازار بیش از پیش احساس می‌شود. اما این بخش هم روزه سکوت گرفته و راهکاری برای جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ندارد. این در حالی است که هر روز حقوق مصرف‌کننده در بازار خودرو تضییع می‌شود و سرگردانی آن‌ها تشدید پیدا کرده است.
 
 

source

zoomit


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فردین : من هجده دی واریزی داشتم هجده فروردین ماه هم تکمیل وجه اما تا الان فاکتور نشده بنظرتون چون نمایندگی مشهد بودم دیرتر فاکتور شده یا روی حساب بدشانسیه
تارا اتومات : تحویل چه تاریخی
Jac s3 دادگستری : ثبت نام ۲۶ اسفند کسی شاسی نشده؟ الان دارن ثبت نامی های آبان رو تحویل میدن یعنی بعدش آذر و بعد از اون نوبت اسفنده؟
ساینا دوگانه : دوستان بهمن ماهی کسی هنوز فاکتور نشده ۲۵روز هستش واریز کردم دعوت نامه رو پس چرا خبری نیس تازشم زده بود تحویل ۳۰روزع
شیرین : سلام ساناز جان چند جور پیام میدی یه روز میگی اسفندی هستم یه کی میگه بهمنی که فاکتور میشن شما میگی آره من هم مثل شمام بهمن کی فاکتور میشیم آخه ما نمیدونیم شما دوگانه ای یا بنزینی پیش فروش هستی یا فروش فوری من نمیدونم با کدوم ساز شما برقصیم
شیرین : سلام پریسا خانم ۲۰ روز بعد ماشینو میدن من نمیدونم دوگانه ای یا بنزینی پیش فروشی یا فروش فوری
فتحی ساینا دوگانه اسفند : سلام بنده هفته آخر اسفند ثبت نام کردم هنوز پیامک دوگانه نیومده چیشد دیگه از چشم انتظاری مردیم.
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام عزیزان من رفتم تو سایت دولت من بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث شده بود ولی تو پیگیری نزده
پارسا : سلام مطمئن هستی که تارا پنج دنده 394تومنی براشون پیامک اومده من شنیدم تارا پلاس 580تومنی براشون پیشنهاد اجباری دادند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رایان : سلام سهیل جان من واریزی 1 بهمن 1402 هستم بنظرت کی فاکتور میشم؟؟؟؟؟ رانا تبدیل به 207 تیوتری
شوش دانیال : دوستان اسفندی ساکن شوش دانیال و اندیمشک و دزفول میخواهیم یه آمار بگیریم بینم چند نفریم لطفا روی دایره سبز کلیک کنید
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو برای من قبل عید پیامک تبدیل به سورن اومد قبول نکردم بعداز عید هم 17 اردیبهشت پیامک پارس elx اومد پولم نرسید وا بر وجه کنم چون الویت من پارس سفارشی بود اونم که تولید نمیشه زنگ زدم ایران‌خودرو گفت الویت نمیسوزه ولی معلوم نیست دوباره برات پیامک پارس بیاد گفتم حداقل پارس ساده فراخوان ندادین که بتونیم بگیریم حالا بنظرشما تکلیف چی چه ماشینی فراخوان میدن وکی دوباره فراخوان میدن
Milad X55 : سلام به همه و تبریک به آقا فرشید عزیز.ایشالا به خوشی استفاده کنی.یه دستی هم به سر ما بکش
پارس زمستان : سلام آقا رضا کارگر ایران‌خودرو برای من قبل عید پیامک تبدیل اومد قبول نکردم 17 هم پیام پارس elxاوند نتونستم پولش جور کنم چون برای من پارس سفارشی بود زنگ زدم ایرانخودروگفت الویت نمیسوزه ولی مشخص نیست دوباره پیامک پارس برات بیاد به شما چی میشه پیامک چه ماشینی وکی برام میاد
پیش فروش بهمن : سلام پیش فروش بهمن تحویل هفته چهارم تیرماه فعلن خبری نیست
امیر : جناب بد برداشت کردم ببخشید.
آق عمو : ایکاش یکی هم بیاد مارو به زور از این ظالمین جدا کنه. به زور اسلحه نگه داشتن هنر نیست..
امیر : خوب مرد مومن تا الان شده 4 ماه برا شما.چرا تحویل ندادن هنوز !؟
سامان : دوستان میخوای بدونی افزایش قیمت ها پارس چه بود اولش ایران خودرواسرار براین داشت که سورن بده بااعتراض متقاضیان روبرو شد سازمان استاندار وتعزیرات ورئیس جمهور ورود کردند بعدازتوافق که مشکل پارس حل شود وبه تمام متقاضیان پارس تحویل شود ایران خودرو گفت بدلیل اینکه قیمت های پارس پایین هستش وضرر دهی هست قادر به ادامه تولید نیستم قیمت هارابالا بردن وازایران خودرو هم تعهد گرفته شد تانفر آخر پارس تولید کند آقا محمد این پیام مرا اسکرین بگیر بعد که به همه پارس دادن متوجه حرف بنده میشی دوستان اولویت بهار وتابستان نگران نباشی به همه پارس میدن یاحق