تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 

تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 
پیشرانه‌ی جدید سایپا از استاندارد‌ آلایندگی یورو ۵ پشتیبانی می‌کند. این پیشرانه در محصولات پلتفرم X200 به کار گرفته می‌شود.
 
 
آلودگی هوا مشکل همه روزه‌ی شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشورمان است که حل آن از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم است. به همین دلیل هم حل مشکل آلودگی هوا، از مهم‌ترین شعارهای‌ انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال‌های اخیر بوده است.
 
حالا چند وقتی است که سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست به خود آمده و اقداماتی در جهت حل این مشکل انجام داده‌‌اند. از جمله این اقدامات تغییر  و ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودروها و همچنین کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت خودروهاست.
 
در حالی‌که خودروسازان موظف هستند از قوانین جدید پیروی کنند و ظاهرا چاره‌ای جز این ندارند، برای رساندن خود به سطح استاندارد‌های جدید کمتر از دو سال مهلت دارند.
 
خودروسازان خصوصی که همگی خودروهای خارجی و عمدتا چینی را مونتاژ می‌کنند، از این قوانین پیروی کرده و جز دو سه مدل، باقی محصولات را با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنند. اما دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران خودرو فعلا عمده محصولات خود (خودروهای ایرانی و پرتیراژ و زیر ۵۰ میلیون تومان) را با استاندارد یورو ۴ به تولید می‌رسانند.
 
چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که توانایی عرضه تمامی محصولات خود، با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و در صورت عرضه‌ی بنزین مناسب، سریعا محصولات تولیدی خود را ارتقا خواهد داد (ایران خودرو، محصولات صادراتی به کشورهای اوراسیا و آذربایجان را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید و عرضه می‌کند).
 
اخیرا و در حاشیه‌ی سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که در تهران برگزار شد، شرکت مگاموتور به عنوان شرکت تولیدکننده پیشرانه، گیربکس و اکسل سایپا، از پروژه‌‌ی ارتقای موتور تیبا پرده برداشت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
 
سال ۱۳۷۷، پروژه‌ی S81 توسط سایپا بر پایه‌ی پلتفرم پراید تعریف شد. این خودرو که ابتدا مینیاتور و سپس تیبا نامیده شد، برای عرضه در سال ۱۳۸۱ برنامه‌ریزی شده بود. اما سال ۱۳۸۱ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دستور توقف پروژه را داد که البته از سوی سایپا مورد قبول واقع نشد. کشمکش تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت، تا در نهایت این پروژه تعطیل شد. در سال ۱۳۸۷ پروژه‌ی تیبا دوباره از سر گرفته شد و با اعمال تغییرات زیادی در پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و نمای عقب خودرو در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد.
 
 
سال ۱۳۹۳، سایپا از مدل هاچ‌بک تیبا با شعار تیبا، رویای جوانی رونمایی کرد. تیبا در هردو مدل از پیشرانه‌ی چهار سیلندر M15GS و حجم دقیق  ۱۵۰۳ سی‌سی (گفته‌ی مگاموتور ۱۴۹۷ سی‌سی) بهره می‌برد.
 
اما پیشرانه‌ی جدید مگاموتور M15GSI نام دارد که تغییراتی گسترده‌ای را به خود دیده است. از جمله می‌توان به تغییرات زیاد سرسیلندر شامل تجهیز به ۱۶ سوپاپ، استفاده از دو میل سوپاپ ((Double Overhead Camshaft (DOHC)، افزوده‌شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و یکپارچه شدن سرسیلندر اشاره کرد.
 
به گفته‌ی سایپا قدرت و گشتاور موتور نیز بهبود یافته است؛ نسبت تراکم از ۹.۷ به ۱۰.۵ ارتقا یافته و قدرت خروجی از ۸۲ به حدود ۸۸ تا ۹۱ اسب‌بخار افزایش یافته و گشتاور نیز از ۱۲۷ نیوتون‌متر به بازه‌ی ۱۳۵ تا ۱۴۲ نیوتون‌متر رسیده است. اما مهم‌ترین تغییر این پیشرانه مربوط به استاندارد آلایندگی آن است که اکنون از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافته است که البته شرایط بهبود آن به استاندارد یورو ۶ نیز موجود است.
 
به گفته‌ی مهندس مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، کار طراحی و ساخت موتور M15GSI تا سال آینده به اتمام رسیده و به تولید انبوه خواهد رسید و در تمام محصولات پلتفرم X200 (خودروهای تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک) نصب شده و جایگزین نمونه‌ی فعلی می‌شود.
 

source

ZOOMIT

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تیبا , ساینا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

علی مراد
0

ای بابا !!!!
11:45  1397/08/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : در جواب داریوش منهم ۱۶ مهر همه چیه امده نمایندگی پرسیدم گفت مشکل گمرک است ولی مرکزی زنگ مزنم مگه همچین چیزی وجود ندارد
دوگانه بهمن : سلام طاهره خانم چرا زودتر واریز نکردی دی ماهی ماشینو تحویل گرفتن شما هنوز فاکتور نشدی فردا فاکتور میشی
سلام دوگانه بهمن : سانازجان سلام شما را فراموش نکردن کارها داشت خیلی خوب پیش میرفت باز یه کمی شل شد الان باز دوباره خوب شد دی ماهی سر یکماه ماشینو گرفتن ما الان ۲۲ روزه پول دادیم هنوز فاکتور نشدیم ایشاالله برای اسفندی همین روزها میاد اصلا نگران نباش عزیزم این هم تمام میشه خدا نگهدار
کیان : قابل توجه ما... کجای سهند اس یه سر و گردن از اطلس بالاس میشه بگی ماهم بدونیم سانروف که نداره دوربین دنده عقب نداره مانیتور نداره دکمه رو فرمان نداره اچ اس آ نداره تریم دو رنگ داشبورد جدید نداره فقط ساینا اس با چراغ ها و سپر جدید وسلام
هلیا : دیروز یعنی ۲۹ اردیبهشت کلی ایکس ۵ بار زدن به سمت مقاصدشون.مشاهدات میدانی من بمی.نگران نباشید دارن میفرستنشون.
حسین تارا : واریزی ۹:۲۱هستم سفید هنوز خبری نیس
احمد : تو بیشتر از هرکسی به این نیاز داری که باد به کلت بخوره
اطلس مادران : من زنگ زدم گفتن ۹۰ روز کاری .قبلا هم تیبا گرفته بودم اونم ۹۰ روز کاری بود ۹۷ روزه دادن
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستانی که فاکتور شدند براشون جریمه تاخیر هم لحاظ شده یاخیر یااینکه کجا مشخص میشه مبلغ جریمه
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : این سورنی که تبدیل زدیم 85 گانه از چه نوعی هست قالپاق یا فول ؟دوستان جواب ردید
مجتبی : مدارک ماشین چقدر طول می‌کشه تا بیان؟ فقط ماشین تحویل دادن هیچ مدرکی همراهش نیست
لینچان اسفند : سلام دوستان ان شاءالله اواخر هفته اول خرداد هم دعوت نامه ما اسفندی ها هم میاد البته اگه طبق روال قبلی بخواد عمل کنه شرکت
حسن : نیشابور مشهد
ساینا دوگانه سوز به پرهام : آقا پرهام شما تو پیان آخرشون گفته بودید به محض اینکه 1500 دستگاه برای بهمنی ها تولید بشه دعوتنامه اسفند میفرستن ؟الان میگید نصف بهمنی ها تولید انجام شده پس چرا خبری از دعوتنامه اسفند نیست ؟ آقا پرهام من رفته بودم معاونت بازاریابی سایپا پیش آقای راعی گفت بهتون قول نمیدم ولی تا 31 اردیبهشت دعوتنامه اسفند می‌فرستیم
تیگو8 : سلام 2اسفند ثبت نام 10 اردیبهشت تخصیص. 25 اردیبهشت فاکتور
اتومات زمستان : سلام چه رنگی بودید
احسان ساینا زمستان : چی شد انگار خبری از پیام دوگانه زمستان نیست به خرداد رسیدیم که . کشور انقلابی یعنی این .یعنی از دلم ماشینه رفت
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : دوستان ماشین تو هر بار رد شدن از سرعت 120 کیلومتر 4 تا بوق یک ثانیه ای میزنه. دوما اگر ماشین رو خاموش کنید و سوییچ رو بردارید و دکمه برف پاک کن رو بزنید، تیغه برف پاک کن رو شیشه بالا میاد به حالت عمودی می ایسته تا برف و یخ روی تیغه جمع نشه
امیر حسین : من 6 فروردین نوشتم هنوز نا فاکتور شده نه پلاک