نتیجه اظهارات عجیب مدیرعامل سایپا؛ پراید را نصف قیمت می فروشیم

 

نتیجه اظهارات عجیب مدیرعامل سایپا؛ پراید را نصف قیمت می فروشیم

 
مدیرعاملان سایپا به سرعت تغییر می کنند اما گویا صحبت ها و تفکرات ایشان تغییری نمی کند و همگی پس از مدتی به جای اصلاح ساختار شرکت به تعریف و تکریم از پراید روی می آورند. بیش از دوسال از 19 آبان ماه سال 1395 می گذرد، زمانی که مهدی جمالی، مدیرعامل وقت سایپا در مصاحبه ای اظهار داشت که قیمت و کیفیت پراید در دنیا بی رقیب است و این گفته البته با واکنش جالب کاربران در فضای مجازی روبرو شد که البته چندان با این اظهارات مدیرعامل وقت سایپا موافق نبودند.
 
این ماجرا گذشت و حدود هشت ماه بعد در مرداد ماه 1396 مدیرعامل سایپا رسما از خروج پراید از خط تولید ظرف ماه های آتی خبر داد. ظاهرا این تصمیم برای توقف تولید این خودرو بی نظیر از نظر قیمت و کیفیت (به گفته مدیرعامل سایپا) به دلیل برنامه سخت گیرانه سازمان استاندارد برای اجرای استانداردهای بیشتر (موسوم به استانداردهای 85 گانه) اتخاذ شده بود، اما در عمل با افزایش شدید نرخ ارز از نیمه دوم سال 96 و بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی این تصمیم گیری به دفتر خاطرات پیوسته است و حالا مدیرعامل جدید سایپا که از گروه بهمن به این شرکت راه یافته است، ضمن مقایسه ضمنی قیمت پراید با کالاهایی مانند طلا و تاکید بر عدم افزایش شدید قیمت این خودرو، معتقد است که پراید با خودروهای 6000 دلاری قابل قیاس است.
 
 
به گفته محمد رضا سروش در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو ۱۵ درصد سهم متعلق به دولت است. کارخانه برای محصول پراید ۲۰۰۰ دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول ۳۲۰۰ دلار است. در اصل پراید یک محصول ۶۰۰۰ دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است.
 
به عبارت دیگر سایپا در حال حاضر پراید را با نصف ارزش 6000 دلاری می فروشد و این رقم را نیز تمام و کمال دریافت نمی کند. در واقع با توجه به ارقام 2000 و 6000 دلار در اظهارات مدیرعامل سایپا، می توان گفت که سهم این شرکت از تولید پراید یک سوم ارزش این محصول است!
 
 
شاید گفته آقای سروش در مورد قیمت 6000 دلاری پراید قابل تامل باشد، چرا که در زمان دلار 3800 تومانی (بخوانید 3200 تومانی برای تولیدات صنعتی)، قیمت پراید در حدود 20 میلیون تومان بود و حالا که قیمت دلار برای صنایع خودروسازی به حدود 9000 تومان افزایش یافته، مدیرعامل سایپا قیمت حدود 30 میلیونی پراید را مناسبتر از شرایط قبل ارزیابی می کند.
 
اما مسئله در مورد توان رقابتی و کیفیت پراید همچنان به قوت خود باقی است. در واقع اگر مدیران خودروسازی معتقدند که پراید با قیمت 6000 دلار از توان رقابت برخوردار است، چرا این خودرو را با همین قیمت راهی بازار کشورهای منطقه یا کشورهای آفریقایی نمی کنند؟
 
واقعیت این است که شاید خرید پراید برای مصارف سنگین (نظیر استفاده در خطوط تاکسی رانی) با توجه به صفر کیلومتر بودن و هزینه های پایین نگهداری برای برخی از کشورهای فقیر منطقه توجیه پذیر باشد، اما اکثر مردمان جهان (حتی در منطقه خاورمیانه) ترجیح می دهند تا با بودجه 6000 دلاری به سراغ خودروهای دست دوم از شرکت های معتبر بروند و عطای سواری با خودرویی همچون پراید را به لقایش ببخشند. این واقعیت در خصوص مشتریان ایرانی هم وجود دارد اما متاسفانه مسئولان صنعتی کشور و مدیران خودروسازی مصرند تا چشم خود را بر روی این واقعیت ببندند.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پراید , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

رضا
0

خیانت به مردم تاچه حد یادم نمیره که رانا رو باقیمت ۱۷میلیون گذاشته بودند توی نمایشگاه خودرو کشور اذربایجان سمند ۱۵میلیون همون موقع به مردم بدبخت میدادن ۳۳میلیون اینو فهمیدم که هیچ رحمی به هموطن در تصمیم گیرندگان این صنایع وجود نداره
11:00  1397/11/09
پاسخ دادن
سعید
0

بابا جدی نگیرید این بابا از چهرش بلاهت میباره خخخخخخخخخخخ
07:57  1397/10/29
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : دیروز یعنی ۲۹ اردیبهشت کلی ایکس ۵ بار زدن به سمت مقاصدشون.مشاهدات میدانی من بمی.نگران نباشید دارن میفرستنشون.
حسین تارا : واریزی ۹:۲۱هستم سفید هنوز خبری نیس
احمد : تو بیشتر از هرکسی به این نیاز داری که باد به کلت بخوره
اطلس مادران : من زنگ زدم گفتن ۹۰ روز کاری .قبلا هم تیبا گرفته بودم اونم ۹۰ روز کاری بود ۹۷ روزه دادن
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستانی که فاکتور شدند براشون جریمه تاخیر هم لحاظ شده یاخیر یااینکه کجا مشخص میشه مبلغ جریمه
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
S5 مهر : ۲۹ مهر ثبت نام چک ها ۲ آبان تایید شدند . ۱۴۰۳.۰۲.۲۷ پنج شنبه عصر ساعت ۱۵:۳۰ پیامک شاسی اومد.
مهرداد۷۵ : دوستانی که بعد چند ماه تاخیر تحویل گرفتید مبارک باشه فقط ممکنه بگید جریمه تاخیر برای وی فور هر ماه چقدر شد و کی میدن
مجید : الان شاهین دستی تکلیفش چی شده ؟باید جاش اطلس بگیریم حتما؟؟!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : سلام. به خاطر اینکه خودرو شما اول از تبریز به پارکینگ ایران خودرو تو تهران منتقل و با باقی خودروهایی که نمایندگی شما باید تحویل بده، تجمیع و‌به ایلام ایران میشه. بعید هست که تحویل خودرو مستقیم باشه و من بارها دیدم که پشت تریلی خودرو بر ایران خودرو ماشین های مختلف در حال حمل هستند.
پارس ای ال ایکس : سلام کلن هنوز نیومده یا فقط ما نیومده داداش
حسین : کی میخره؟
ارسام : اون دنده اتومات هست که 500 درمیاد و کد 23 هست وقتی تبدیل میزنی کد 21 بهت میدن و دنده ای هست فرمان برقی رینگ الومینیومی
پارس ای ال ایکس : سلام واسه شما هم نیومده ای ال ایکس هستید یا ساده
تیگو 7 : سلام دوستان کسی از مجوز خروج تیگو 7 اطلاعی داره مدل 402 تخصیص خورده کارت خودرو هم اومده اما خبری از تیگو7 نیست سامانه یکپارچه تیگو 8 پرمیوم بودم گفتن قطع تولید شده تیگو 7 اکسلنت تغییر دادم ولی از خود خودرو خبری نیست
رانا 30 بهمن : نگو الان میترسن دیگه فاکتور نمیکنن
دوگانه 30 دی تبدیل به 207 پانا : دوستان ماشین بنده از 25 تیک حمل خورده و هنوز تحویل نمایندگی نشده.مگه حمل از تهران تا شهر ایلام چقد طول میکشه؟ از روز پنجشنبه ساعت 12 ظهر کد خروج خورده بود
خودم : ما اگه تارا نخوایم کیو باید ببینیم.؟
اتو سعید : کی همچین حرفی زده ما پرداختیمون کامل شده و تکمیل آذر هنوز دارن فلز سفید میدن چرا از خودت حرف در میاری