مقایسه آریو با اجدادش در آسیای شرقی

 

مقایسه آریو با اجدادش در آسیای شرقی

 

رپورتاژ - شاید هیچ وقت پای تویوتا آلیون به ایران نرسید اما اگر سایت دیوار را باز کنیم در آن صدها نمونه مشابه می‌بینیم که این خودرو را با نام دیگری خرید و فروش می‌کنند. آلیون تویوتا سال 2007 به بازار آمد. پس از آن شرکت زوتی از روی آن الگوبرداری و سپس سایپا با تقلید دیگری در سال 2015 شروع به فروش خودروی مشابهی به نام «آریو» کرد. شباهت این خودروها به هم آنقدر زیاد است که احتمالا به سختی بتوانیم تشخیص بدهیم کدام یک ایرانی، ژاپنی و کدام چینی است.

اگر ریشه آریو را دنبال کنیم اول از همه به شرکت نه چندان مشهور چینی به نام زوتی می‌رسیم. آریو در چین با نام زوتی z300  خرید و فروش می‌شود. این خودروساز در محل تولد خودش هم به شرکت تقلیدکار معروف است. طبع بالای زوتی او را به اینجا رسانده که حتی از طراحی پورشه هم در ساخت یکی از خودروهای خود استفاده کند اما میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. همان طور که قابل پیشبینی است با خرید اریو هم ما شاهد یک خودروی تقلیدی هستیم. حتی اگر خوب به چراغ‌های جلو آن و ساینا دقت کنیم شباهت‌هایی بین آن می‌بینیم.

آریو برخلاف زوتی که فقط با یک مدل پیشرانه 1.6 لیتری ارائه شده بود، در دو مدل 1.5 و 1.6 لیتری به بازار آمد. آریو یک مدل دنده‌ای و یک مدل اتوماتیک دارد و زوتی یک مدل دنده‌ای، الگانت و رویال. در مدل رویال زوتی ما شاهد سانروف برقی، مولتی مدیا و تهویه مطبوع بودیم که در هیچ یک از مدل‌های آریو ایرانی به کار گرفته نشده‌است. در عوض آریو یک نمایشگر هفت اینچی دارد که نه فیلم با کیفیت HD پخش می‌کند و نه با بلوتوث به موبایل وصل می‌شود. همچنین در مقایسه با رقبای خود مثل دنا در ایران‌خودرو، هنوز به آینه برقی بغل مجهز نشده است.
تفاوت قدرت مدل دنده‌ای و اتوماتیک آریو در این است که مدل اتوماتیک آن 112 اسب بخار و 151 نیوتن مترگشتاور تولید می‌کند. حتی پیشرانه زوتی و آریو هم از روی پیشرانه میتسوبیشی ژاپن کپی شده است.

با همه این‌ها هیچ وقت فقط شباهت و تقلیدی بودن چند خودرو به هم امتیاز منفی برای آنها محسوب نمی‌شود. اینکه در مقایسه با بازار خودرو دستگاه ما چه عملکردی از خود نشان بدهد شرط مهمی برای خرید اریو یا نخریدن آن است. برای مثال دید وسیعی که این خودرو به راننده می‌دهد مدیون طراحی استاندارد آن در تویوتا بوده که در چین و ایران تکرار شده است.

همچنین این شباهت در موارد دیگری هم به کار راننده می‌آید. مثلا به خاطر اشتراک‌هایی که بین تویوتا و آریو وجود دارد تعمیرکاران هنگام پیدا نکردن قطعات اصلی آن از تجهیزات ژاپنی تویوتا استفاده می‌کنند.

ویژگی مثبت دیگر اریو اتومات سیستم ترمز آن است که در این کلاس قیمتی هم امتیاز خوبی از موسسه‌های جهانی گرفته و هم نمایش‌دهنده  عملکرد بهتری در چرخ‌هایش بود. آریو خودروی جوانی است که از عمر آن هنوز پنج سال هم نمی‌گذرد و به احتمال زیاد نام آن هم برای افراد زیادی شناخته شده نیست. برای اینکه از عملکرد این خودرو در طولانی مدت مطمئن شوید می‌توانید با مراجعه به راننده‌های تاکسی درباره آن سوال کنید. چراکه بعد از شکست سایپا در تبلیغات خرید آریو، این شرکت بخش زیادی از ناوگان تاکسی‌رانی را با این خودرو پر کرد. همچنین با بررسی آگهی‌های خرید و فروش آن در سایت دیوار و بررسی حضوری یکی از این خودروها می‌توان درمورد خرید آن تصمیم قطعی گرفت.

 

منبع : ویرلن

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آریو , ویرلن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : در جواب داریوش منهم ۱۶ مهر همه چیه امده نمایندگی پرسیدم گفت مشکل گمرک است ولی مرکزی زنگ مزنم مگه همچین چیزی وجود ندارد
دوگانه بهمن : سلام طاهره خانم چرا زودتر واریز نکردی دی ماهی ماشینو تحویل گرفتن شما هنوز فاکتور نشدی فردا فاکتور میشی
سلام دوگانه بهمن : سانازجان سلام شما را فراموش نکردن کارها داشت خیلی خوب پیش میرفت باز یه کمی شل شد الان باز دوباره خوب شد دی ماهی سر یکماه ماشینو گرفتن ما الان ۲۲ روزه پول دادیم هنوز فاکتور نشدیم ایشاالله برای اسفندی همین روزها میاد اصلا نگران نباش عزیزم این هم تمام میشه خدا نگهدار
کیان : قابل توجه ما... کجای سهند اس یه سر و گردن از اطلس بالاس میشه بگی ماهم بدونیم سانروف که نداره دوربین دنده عقب نداره مانیتور نداره دکمه رو فرمان نداره اچ اس آ نداره تریم دو رنگ داشبورد جدید نداره فقط ساینا اس با چراغ ها و سپر جدید وسلام
هلیا : دیروز یعنی ۲۹ اردیبهشت کلی ایکس ۵ بار زدن به سمت مقاصدشون.مشاهدات میدانی من بمی.نگران نباشید دارن میفرستنشون.
حسین تارا : واریزی ۹:۲۱هستم سفید هنوز خبری نیس
احمد : تو بیشتر از هرکسی به این نیاز داری که باد به کلت بخوره
اطلس مادران : من زنگ زدم گفتن ۹۰ روز کاری .قبلا هم تیبا گرفته بودم اونم ۹۰ روز کاری بود ۹۷ روزه دادن
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستانی که فاکتور شدند براشون جریمه تاخیر هم لحاظ شده یاخیر یااینکه کجا مشخص میشه مبلغ جریمه
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
د وگانه : سلام قیمت بنزینی 433 تومن دوگانه 440 تومن شانس ما یکمی ارزون شد بعد 15 خرداد باز یمقدار بالا میره
محمدی : سلام جناب تاج لطفا بفرمایید تاریخ تحویلتون کی بوده؟؟
18 اسفند : شما تغییر رنگ دادید؟
خوزستان شوش : دوستان اسفندماهی ، لطفا کسانی که تحویل خودرو از خوزستان هستند دایره سبز رو بزنن بینم چند نفریم ؟
تاج : مبلغ پرداختی و کسورات ک زده چجوری حساب میشا. از کجا بهمیم چقد سود میدن سقف فلز سفید
دنا تحویل خرداد : سلام من تحویل 4 خرداد هستم و هنوز فاکتور نشدم
مصطفی : وقیمتش تو بازار امروز چنده خواهشا جواب بدید
هادی زارعان : دوستان وقتی چراغ تحویل خودرو روشن بشه ماشین کی میاد
هادی زارع : سلام دوستان وقتی چراغ تحویل خودرو روشن بشه کی میاد ماشین ینی چه
علی : سلام یک سال و 5ماه از اولین واریزی دیگه خسته شدیم