تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 

تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حالی ممنوعیت تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان را اعلام و قیمت های حاشیه بازار بهمن سال گذشته را ملاک تعیین قیمت خودروسازان در شرایط فعلی عنوان کرده که پیش از این و به واسطه تاکید بر تحویل تعهدات خودروسازان با قیمت های نیمه نخست سال 97، زیانی در حدود 7 هزار میلیارد تومان به خودروسازان تحمیل شده بود.
 
به گفته عباس تابش و بر اساس بند ۳ مصوبه مورخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۷‬ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات منوط به تأیید در ستاد تنظیم بازار بوده و تنها خودروهایی که سابقه قیمت گذاری توسط شورای رقابت داشته اند، قیمت گذاری آنها در دستور کار ستاد تنظیم بازار است و سایر خودروها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت گذاری نبوده‌اند همچنان مطابق رویه قبل از سوی خودروسازان قیمت گذاری می‌شوند؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن ماه سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام شده و تعیین قیمت به صورت روزانه انجام نمی‌شود.
 
تاکید بر این تصمیم در حالیست که پیش از این و در سال گذشته همزمان با اعتراض خریداران خودروهای پیش فروش شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحویل خودروها با قیمت زمان خرید تاکید کرد که این امر بر زیان انباشته خودروسازان افزود و حال در شرایطی که در سال جدید حقوق و دستمزد بیشتر از هر سال دیگری افزایش یافته، تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار سال گذشته می تواند بر این زیان بیفزاید. 
 
شهرام آزادی، معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اثرات منفی این تصمیم اظهار می کند: «هر تصمیمی که خارج از طبیعت بازار بوده و حالت دستوری داشته باشد این روند منجر به زیان دوطرف خواهد شد و نه تنها دستاوردی برای مصرف کنندگان نخواهد داشت بلکه در صورت زیان دهی خودروسازان در درازمدت و انجام ندادن تعهدات او به زیان مردم و مصرف کنندگان تمام خواهد شد.»
 
وی با تاکید بر این که تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار مفهوم مشخصی دارد، می افزاید: «قیمت در حاشیه بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود بنابراین از قیمتی که در داخل بازار تعیین می شود به عنوان قیمت تعیین شده در حاشیه بازار یاد می شود اما این که قیمت حاشیه بازار سال گذشته ملاک قرار گیرد، نمی تواند مبنایی برای تعیین قیمت باشد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: «تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار سال گذشته از جنس تصمیماتی است که در گذشته اخذ و باعث زیان خودروسازان شده است.»
 
آزادی راهکار جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان را بازگذاشتن فضا برای تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا می داند و می گوید: «باید شرایط اقتصادی امروز و محدودیت های موجود در نظر گرفته شده و به جای حل دستوری مشکلات، تلاش کنیم با افزایش تولید، قیمت کاهش یابد. »
 
وی تاکید می کند: «نمی توان به قیمت های سال 97 برگشت مگر این که تعهدات خودروساز بر مبنای این موضوع بوده و حاشیه بازار مربوط به زمان خاصی باشد که بعید به نظر می رسد خودروسازان تعهد کرده باشند که ملاک تعیین قیمت را در تاریخ مشخصی، حاشیه بازار گذاشته باشند. »
 
معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با بیان این که منطقی است که شرایط امروز برای تعیین قیمت ملاک قرار گرفته و اجرایی شود، تصریح می کند: «تمرکز خودروسازان و حامیان آن ها و همچنین تاثیرگذاران در بخش بازار خودرو بر افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید از طریق افزایش تولید است نه شرایط غیرطبیعی که بر افزایش هزینه ها تاثیرگذار است.» 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
7

خودرو ساز هیچ وقت نابود نمیشه . چون دولت تمام قد پشتش وایستاده . اگه شده تمام مردم ایران و قربانی می کنند . ولی نمی گذارند خودروسازها مشکلی براش پیش بیاد . و همیه ی این خبرسازیها جنگ زرگری برای اینه که سر مردم و گول بمالند . ما هم که صف اول پرداخت پول به خودروسازها هستیم بدون اینکه بدونیم چه ماشینی ، و چه زمانی ماشین تحویل ما میدن . از ماست که بر ماست
12:21  1398/04/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس پنج ۱۹ مهر : چندروز پیش فاکتور امروز ۷ خرداد پلاک شد منتظرم مدارک و تحویلم
تارا پلاس اردیبهشت : من ۱۴ اسفند تکمیل وجه کردم هنوز خبری برام نشده شما میز خدمت خودت درست نگاه کردین ؟؟؟
تارا v1p : منم تحویل ۳۱ اردیبهشت هستم . هیچ خبری نیست واسه من
تارا پلاس اردیبهشت : چه رنگی بودین ؟
نوید : سلام کسی خبر داره بعد از تکمیل وجه ساینا دوگانه سوز ؛ چقدر طول میکشه تحویلمون بدن؟؟؟
S5 : ٢٦ مهر ثبت نام ١٥ خرداد موعد چك دوم هنوز هيچ خبري نيست حتي شاسي هم نشده اينايي كه ميگن تحويل گرفتيم شماره قراداد بدن اينهمه ادم هيچ اتفاقي براشون نيفتاده فقط به شما زنگ زدن براي تحويل انقدر ديگه تابلو دروغ نگيد
میتی : سلام مطمعنی مجوز نداره ؟
ناشناس : دوستان برای من هم تا شش خرداد ساینا پیام اومد در صورتی که شاهین دستی ثبت نام کردم یعنی دیگه شاهین تحویل نمیدن؟؟
محمد طاها : چهار تا احمق مثل تواین حرفارو میزنن باعث میشه این از خدابی خبرا هم سواستفاده کنن.یعنی زودتر از این حرفی که زدی دعوت نامه بیاد .....
J4 مشکی : دوستان با کسی واسه تحویل j4 مشکی ثبت نام اخر فروردین و اردیبهشت تماس نگرفتن؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صالح : تاریخ دقیق نیست ولی احتمالات 2 ماه قبل تا 1/5 ماه
سامی : مسند قیمت جدید می خورد 6800000000بد شانسترینھا اولویت بھار وتابستان
سامی : سلام امروز با کارشناسان تماس گرفتم گفتند کہ کلیہ اولویتھای زمستان 17 ھم براشون پیامک می فرستیم کدھای 4712،4713 پارس برج 5 بہ 1میلیارد می رسد
سارا : سلام عزیزا چراغ تحویل صبح روشن شده کی میرسه با تشکر🌹
سامی : پس کدھای 4712،4713 جایگزین نزنید تا پارس بگیرید
سامی : سلام امروز با کارشناسان تماس گرفتم گفتند کہ کلیہ اولویتھای زمستان 17 ھم براشون پیامک می فرستیم کدھای 4712،4713
محمد دی : منم همینطور دیروز از نمایندگی پرسیدم گفت هرچی دیر کنن باید سود پولش روبدن ولی پس چرا آخه مال یه سری هارودادن
تیگو 7پرو سفید : برا ماهم مثل شماست البته 29بهمن
هادی : منم شرایط شما رو دارم نمایندگی میگه مشکلی نیست ،سامانه سخا بهم ریخته ، پشتیبانی سخا میگه سخا مشکلی نداره شرکت سایپا داره زمان میخره
پارس سال زمستان : سلام اکثرا اینجوری نوشته من تماس گرفتم گفتن اشکال از ایران خودرو هستش به ما ربط نداره.