الزام بازطراحی و تدوین سند راهبردی صنعت خودرو/ توسعه صنایع نیازمند راهبرد های اصولی و دقیق

 

الزام بازطراحی و تدوین سند راهبردی صنعت خودرو/ توسعه صنایع نیازمند راهبرد های اصولی و دقیق

 
حدود 5 سال پیش سند اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو درافق 1404 که در آن راهکارهای دست یابی ایران به اهداف مورد نظر در افق 20 ساله توسعه در صنعت قطعه و خودروسازی اشاره شده بود، تدوین و به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو رسیده و سپس ابلاغ شد.
 
این سند حاوی موضوعات کلیدی بود که به لحاظ کمی ایران را در یک بازه زمانی دراز مدت جزو مطرح ترین کشورهای جهان در تولید خودرو می دید و در برآورد این چشم انداز تا سال 1404 ،ایران باید در تولید خودرو به مقام نخست در منطقه خاورمیانه،مقام پنجم درآسیا و یازدهمین تولیدکننده برتر جهان دست یابد.
 
زمانی که این سند تدوین شد صنعت خودرو ایران روزهای خوبی را سپری می کرد و تولید به شدت افزایش یافته بود و پیش بینی می شد تولید خودرو در کشور به 2 میلیون دستگاه در سال برسد و رسیدن به این رتبه دور از ذهن نبود.
 
اما اکنون اقتصاد و صنعت کشور در شرایطی قرار گرفته است که نه تنها نمی شود که به توسعه فکر کرد که در ابتدا باید برای زنده ماندن و سر پا نگه داشتن آن چاره و تدبیری اندیشید.
 
در همین رابطه امیر حسن کاکایی می گوید: او می افزاید: «سند چشم انداز 20 ساله در سال 93 با توجه به شرایط آن زمان که صنعت خودرو در تولید عملکرد بسیار مناسبی داشت تدوین شده اما با توجه به شرایط امروز این سند به باز طراحی نیاز دارد و دیگر آن سند راهبردی نیست »
 
او می افزاید: «نمی شود انتظار داشت سند تدوین شده پس از چند سال راهگشا باشد چرا که شرایط اقتصادی، امکانات، سیستم ها و حتی رقبا شرایط ثابتی ندارند و صنعت خودرو نیز دائما در حال تغییر است بنابراین باید  این چشم انداز بلند مدت هم متناسب با شرایط فعلی تعریف شود.»
 
کاکایی در پاسخ به این سوال که سند چشم انداز 1404 صنعت خودروبا شرایط فعلی تا چه حد دست یافتنی است تصریح می کند:« این موضوعی است که نیاز به کارشناسی دارد و  ومنوط به این است که چه سیاستی در صنعت اتخاذ شود و استراتژی ها باید در زمان های مختلف تغییر کند تا بهترین راه برای بهترین نتیجه به دست بیاید.»
 
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت  تصریح می کند: «راهکار اصلی برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی و صنعتی کشور کمک به جریان تولید است اما عده ای با طرح هایی مانند طرح ساماندهی خودرو به دنبال پیچیدن نسخه صنعت هستند.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس 5 22مهر : چرا بند نیست برو شکایت کن منم شکایت کردم البته هنوز خبری نشده
S3 : ماهم که ارگانی هستیم بعد۶ماه هنوزخبری ازماشین نیست.وآخرخردادچک اولش بایدپاس کنیم
S3 کاشان : سلام ثبت نام 8 ابان تحویل 25 اردیبهشت کاشان
ghaemi : سلام دوستان من پی گیر شدم جهت تحویل تاراv4گفتندبراساس اولویت که قبلاسامانه برای شمامشخص شده مثلااولویت زمستان تحویل خردادماه اگرپول واریزکرده باشی سودپول بهت میدن لذابراساس این میزخدمت مشتری زیادحساب بازنکنید
سید : البته کرمان موتوردنبال شما نمیاد احضاریه ازدادسراتوسط مامورکلانتری دنبال شمامیادمضاف براین چک شمابرگشت میخوره وسابقه حساب جاری شمادرزمره حساب سابقه سوء برگشتی ثبت میشه وتارفع اثرکنی هفت خوان رستم رابایدبگذرانی ؛حال خوددانی عزیز.
mhd S3 : سلام دوستان کسی s3 هفته پیش تحویل گرفته اگر گرفتین تاریخ ثبت نام و قرار داد رو اعلام کنید و شهرتون رو ممنون
S5. ٢٦ مهر ماه : ثبت نام ٢٦ مهر ماه هيچ خبري نيست هنوز شاسي هم نشده ١٧روز ديگه موعد چك دومه ما كه دستمون به جايي نميرسه خدايا خودت حق ما رو از كرمان موتور بگير
ستایش : لطفا قبل از ثبت نام خودرو از فرایند خرید خودرو و پرداخا‌ها آگاهی کامل کسب کنید و اطلاعات ناقصتون رو ببرید بالاتر و انقدر آلودگی محتوایی ایجاد نکنید و وقت بقیه رو نگیرید.
joni جون : دوستان آیا امکان تغیر رنگ خودروراداریم.نظرتانراجب بهترین رنگ این خودروچیست
mhd S3 : فکر کنم تاخیر ندارد یا کمتر تاخیر دارد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : جدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شیرین : سلام دوگانه نه
207تحویل 30دی : ما پرداختی 3دی هستیم و همچنان منتظر
شیرین : سلام گل رز حضوری 10 روز زودتر میگیری مبارکه
محسن : تخصیص پلاک انجام شد تاریخ فاکتور 2.24
207پانا تبدیلی : برا من جواب دادن تیر ماه میدیم تکمیل وجه 18 دی ماه تبدیل 19 فروردین موعد 29 اسفند
سحر : چرا پس من فاکتور نمیشم 12بهمن 11634570 فروش فوری
گل رز : سلام دوستان پیامک حضوری ساینا اومده بنظرتون چه تاریخی میزنه؟ حضوری زودتر میدن بریم یا وایسیم بیاد نمایندگی؟
شیرین : بهمنی هنوز فاکتور نشدن که تحویل بگیرن
اپشنال : چک کن من الان پلاک شد