نیاز فوری خودروسازان به تزریق ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی

 

نیاز فوری خودروسازان به تزریق ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی

 
 «امیرحسن کاکایی» امروز  در خصوص اینکه با وجود رسیدن رقم بدهی خودروسازان به قطعه سازان به رقم ۲۲ هزار میلیارد تومان، اما خودروسازان خبر از راه اندازی خطوط جدید تولید می‌دهند، افزود: هفته گذشته مدیرعامل ایران خودرو خبر از راه اندازی خط تولید پژو ۳۰۱ در آینده نزدیک داد، موضوعی که قرار بود زودتر رخ دهد، اما خروج یکباره پژو از ایران متأثر از تحریم‌ها آن را به تعویق انداخت.
 
وی اظهار داشت: پیش از این شرکت فرانسوی خط تولید پژو ۳۰۱ را وارد و حتی یک سری قالب‌ها را هم وارد کرده بود و اینکه امروز می‌گوئیم پژو سرمایه اش در ایران را رها کرده مربوط به همین خطوط تولید و قالب هاست.
 
کاکایی ادامه داد: مشکل آنجا بود که باید قالب‌ها به کار گرفته و ورق‌های مربوطه خریداری می‌شدند تا تولید آغاز می‌شد، همچنین بخش عمده قطعات این خودرو را باید قطعه سازان داخلی می‌ساختند.
 
وی خاطرنشان کرد: امروز ایران خودرو همه این امکانات و مجموعه را بسیج کرده و در حال تبدیل سرمایه گذاری‌های خود به پول مولد است، بخشی از بدهی زیاد خودروسازان به قطعه سازان نیز مربوط به همین پروژه است.
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با وجود اینکه اوضاع مناسبی را در ایران خودرو شاهد نیستیم، اما این شرکت در تلاش است که به تولید ادامه دهد و حتی در این مسیر ریسک بزرگ تولید پژو ۳۰۱ را به جان خریده است.
 
وی سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری ایران خودرو در این پروژه همپای شرکت پژو در سال‌های گذشته را یادآور شد و گفت: اگر ایران خودرو این پروژه را اجرایی نمی‌کرد، سرمایه گذاری اش به هدر می‌رفت؛ بنابراین چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نبود و سایپا هم باید پروژه تولید سیتروئن سی .۳ را آغاز کند.
 
با اجرایی شدن برجام تولید سیتروئن سی. ۳ به عنوان نخستین محصول مشترک پسابرجامی سایپا و سیتروئن در شرکت سایپا کاشان آغاز شد، اما در ادامه با اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان، سیتروئن از ایران خارج شد.
 
کاکایی ابراز امیدواری کرد ایران خودرو در این حرکت جدید خود موفق شود، زیرا در غیر این صورت دود آن به چشم همه خواهد رفت. وقتی قطعه ساز نتواند قطعه بدهد، خودروساز هم نمی‌تواند خودرو تولید کند و نتیجه آن افزایش قیمت هاست.
 
وی یادآور شد: دو خودروساز بزرگ کشور در عمل از دولت دستور می‌گیرند و تبعیت می‌کنند، یکی از این دستورها نیز مربوط به سال گذشته بود که دولت برای اینکه بازار به هم نریزد، فرمان افزایش تولید و پیش فروش داد و شاهد بودیم بعد از عید تولیدشان دو برابر پارسال رشد کرد.
 
عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در این راه، حتی به قطعه سازان برای تولید بیشتر فشار آوردند و قطعه سازان نیز با امید به آینده همراهی کردند و برخی از آنها از سرمایه‌های شخصی خود را وارد کار کردند که نتیجه آن بدهی ۲۲ هزار میلیارد تومانی کنونی خودروسازان به قطعه سازان است.
 
وی بیان داشت: یک سری اتفاقات سبب شده تا مشکلات حل نشود که یکی از آنها تخصیص نیافتن ۸۴۴ میلیون یورو ارز وعده داده شده بود.
 
به گزارش ایرنا، چهاردهم بهمن پارسال «فرشاد مقیمی»، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
 
در این زمینه، قرار شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است، اما خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.
 
کاکایی، مشکل دیگری را یادآور شد و گفت: مدتی است اعلام می‌شود قیمت گذاری خودروها آزاد شده، اما در عمل تبعات قیمت‌گذاری غلط پارسال وجود دارد و هنوز خودروها با قیمت‌هایی که پیش از این شورای رقابت تعیین کرده و همراه با زیان است، به فروش می رسند.
 
وی ادامه داد: نتیجه این نوع قیمت‌گذاری، زیان خودروساز و نداشتن پول برای پرداخت بدهی‌هایش است؛ از طرف دیگر هزینه‌های قطعه سازان ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه در یک سال گذشته دستکم دو برابر شده که تعیین تکلیف نشده است و علاوه بر آن افزایش قیمت‌های امسال هم اضافه شده است.
 
این استاد دانشگاه یادآوری کرد: پارسال قیمت مؤثر ارز هشت هزار و ۸۰۰ تومان بود که امسال به ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان افزایش یافته است که به معنای رشد ۵۰ درصدی قیمت ارز است.
 
وی گفت: نتیجه این مساله، تداوم زیان خودروسازان و افزایش بدهی‌ها به قطعه سازان است و شاید در آینده نزدیک حتی با کمبود قطعاتی مثل تایر و باتری مواجه شویم.
 
کاکایی خاطرنشان کرد: عمق مشکلات از آنجایی هر روز در حال افزایش است که مشکلات واقعی تولید رفع نشده است، بطور مثال هفته گذشته با اینکه قیمت ارز تغییری نداشت اما قیمت پراید در بازار مجدداً تا ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت که ناشی از همین مشکلات و کمبود قطعات و تولید است.
 
وی تاکید کرد: باید در وهله نخست و بطور خاص مشکل تأمین نقدینگی این صنایع حل و همراه با آن تکلیف قیمت‌گذاری هم مشخص و در حقیقت آزادسازی شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: اکنون بین پنج تا ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نقد برای رفع موقتی مشکلات خودروسازان و قطعه سازان مورد نیاز است.
 
وی، به شایعه بازگشت مجدد قیمت‌گذاری ها به شورای رقابت اشاره کرد و گفت: این موضوع یعنی اینکه تولید خودروساز نمی‌تواند با سود همراه باشد، در نتیجه امکان سفارش قطعه بیشتر برای تولید را نخواهد یافت.
 
کاکایی هشدار داد: اگر امکان تأمین نقدینگی و تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو مشخص نشود، بدهی‌ها از مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان افزون خواهد شد و چرخه تولید از حرکت خواهد ایستاد؛ به طوری که دستکم بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های زنجیره تأمین خودروسازان به سایر بخش‌های اقتصادی بروز خواهد کرد.
 
سه شنبه (۱۸ تیرماه) «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: لازمه عمل خودروسازان به تعهداتشان افزایش تولید است که با تأمین نقدینگی میسر می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حمید
2

10 هزار میلیارد که چیزی نیست. مردم عزیز همت کنید هزینه ناقابل یه اختلاس کوچولوی یه مدیر خودروساز تامین بشه، ثواب داره.
12:23  1398/04/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : کسی از ثبت نام شهریور ماه نقدی فاکتور شده ؟
حسین : این موارد رو اضافه کنن قیمت حدود ۱۴۸۵ میشه ولی سایپا داره همه تلاشش رو میکنه بیشتر از اینها گرون کنه نیسان سانی مدل ۲۰۲۳ با ۲۰۲۴ رو متفاوت اعلام کردن اینها گفتن قبمت قطعی در مبادی ورودی، پس حق ندارن نامتعارف گرون کنن حرفم اینه قانونی زیاد کنن مشکلی نیست ولی برای افزایش غیر قانونی باید همه باهم از حقمون دفاع کنیم
افشین جی ۷ : ثبت نام شهریور دومرحله ای دی تکمیل وجه فردا تحویل خودرو
سایه : از آشنایان خبر پیدا کردم دیگه ظرفیت شاهین اتومات و اطلس تا آخر سال پر شده. دیگه فقط باید منتظر شاهین دنده ای بود با قیمت بالای ۵۰۰ میلیون
پریسا : کسی می دونه تهویل بهمن ماه زمانش کیه ؟؟
شاهین اتومات 24دی : مبارکت باشه
مرادبیک : به کورش بزرگ قسم اگه سایپا بخاد برا اسفند قیمت جدید بزن مدیر عاملشو به هفت روش سامورایی۰۰۰۰۰۰۰۰۰ لردگانیا اعلام حضور کنن لعنت بر عواملش
علیرضا : سلام من تاراوی ۴تاریخ تحویل هشتم ۸فروردین هستم یه بارزنگ زدم گفتن توخردادفاکتورمیشی لينک ثبت‌ کن دوروزه دیگه تماس بگیردوروزبعدتماس گرفتم گفتن توتیرفاکتورمیشی ساعتی يه دروغي میگن
مجتبی S3 : سلام کسی بامن تماس نگرفت ولی به نمایندگی زنگ زدم و اعلام کردن ماشین رسیده و فردا بیا تحویل بگیر S3سفید.نیشابور ثیت نام ۶آبان ۲۱اسفند فاکتور ۲۲اسفند بیمه ۲۱ فروردین پلاک ۲۵ فروردین تحویل مدارک فردا ۳۰ اردیبهشت تحویل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا فرشید داداش مبارکتون باشه آن شاللله با دل خوش و تنی سالم سوارشین کیفش و ببرین
سورن 29 اسفند : یک بهمن تکمیل وجح
ال ایکس : پلاک بشه نهایتش 10روز فاکتور شدی
امیدسورن دوگانه تبذیل 207 : سلام24 تبدیل زدم دیروز تحول گرفتم
پارس 4714 : سلام عزیزان چند روز بعد فاکتور تحویل میدن ماشین رو؟؟
رسول ازبجنورد : قبول نکن کاش یکی پیدامی شدحرف دل مشتری رامی دیدفقط وعده علکی چقددروغ اخه انقدگرفتاری داریم که این دیگه چی بود مدل 402که صندپلاک دستت باشه بیمه نزیک به 4ماه صادرشده باشه ولی ماشین تهویل نداده باشن به خداکه هرجاحرف میزنی به ادم می خندن باباچی داری میگه مگه میشه مدارک که نشان میدی دیگه فقط حرف شان این است که خدابهت صبربده نمی دونم چی جواب به این ادم هابدم خدایا این چه مملکتی است که کسی رانداشته باشیم که حق باماست
نگار : نتیجه گیری دادن تعزیرات چی شد
207 : سلام دوستان .تحویلی 13 مرداد مشخص نیست چه موقع دعوتنامه صادر میشه ؟
تحویل 29 اسفند : خدا میدونه کی نوبت ما اسفندماه بشه هنوز بهمن تموم نشده خدا لعنت کنه اینارو با ماشین تحویل دادنشون
207 جانبازان : لطفا کسایی که طرح جانبازان هستن یه توجه کنن به موعد تحویل بقیه هم‌، الان دوست عزیز از ایلام همونجوری ک شما گیر هستین ، ماهم تکیمل وجه آذر هستیم با 92 93 روز تاخیر شما باید صبور باشین هر زمانی که ما فاکتور شدیم شما هم بعد 15 20 روز بعد از ما فاکتور میشین ، ایرانخودرو نیست ، ویران خودروه ، شک نکنین با یه کیفیت افتضاح روبه رو میشیم و کاملا دپرس میشیم