آغاز شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی در کشور

 

آغاز شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی در کشور

 

با اجرایی شدن الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید خودرویی، شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی آغاز شده و قرار است شورای عالی استاندارد طی هفته جاری در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

 

بحث توقف تولید خودروهای قدیمی به ویژه پراید و پژو 405 سالهاست که مطرح است ولی هیچ‌گاه عملی نشده است. مردم همواره خواستار تولید خودروهای به روز و با فناوری پیشرفته در کشور بوده‌اند ولی خودروسازان کمتر به این موضوع توجه کرده و بیشتر به تولید محصولات قدیمی خود اتکا کرده‌اند.

 

این موضوع در سال‌های مختلف از سوی افراد مختلف مطرح شد از جمله اینکه در سال 95 بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع توقف تولید خودروهای پژو 405 و پراید تا پایان سال 95 را اعلام کرد که البته این موضوع در همان زمان توسط وزارت صنعت تکذیب شد. در همان سال، رضا رضایی، رئیس وقت انجمن قطعه‌سازان نیز از تشکیل کمیته‌ای با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت.

 

وی گفته بود: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد.

 

رضایی گفته بود: قطعات پراید، پژو 405 و پژو 206 به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده‌اند.

 

این موضوع سال گذشته نیز از سوی برخی مسئولان مطرح شد و وعده توقف تولید پراید تا پایان سال 97 اعلام شد اما این موضوع هم عملیاتی نشد.

 

در این شرایط، اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای توقف خط تولید پراید اعلام کرد، گفته است: بر اساس برنامه‌های موجود باید خط تولید این خودرو متوقف شود.

 

به این ترتیب همواره خبر توقف تولید خودروهای قدیمی مطرح بوده و خودروهای مختلف به عنوان جایگزین این محصولات مطرح شده‌اند ولی هیچ‌وقت حتی برنامه‌ای برای کاهش تولید آنها اجرایی نشده است.

 


* برنامه زمان‌بندی ارتقاء استانداردهای خودرویی

 

تولید خودروهای قدیمی در حالی ادامه دارد که سازمان ملی استاندارد اسفندماه سال گذشته از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌نامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است.

 

بر اساس این برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا ابتدای دی 96، 61 مورد استاندارد خودرویی در کشور اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر سال 1397 دو مورد به 61 استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال 1397، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به 85 مورد افزایش می‌یابد.

 

نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته در مورد زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85گانه، گفت: آغاز این طرح از اول دی ماه 97 کلید خورد و پس از آغاز طرح، به مدت یک سال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود که کار ارزیابی‌ها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید.

 

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انجام بازرسی‌ها و شناسایی‌ خودروهای ناایمن و غیراستاندارد این سازمان از قدرت اجرایی توقف تولید این خودروها برخوردار است؟ گفته بود: وقتی از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شود که یک کالایی غیر استاندارد است، پس قطعا آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده است و کالاهای مشمول استاندارد اجباری هم حتما باید گواهی، تاییدیه و علامت استاندارد داشته باشد، در صورتی که برای آن کالا تاییدیه استاندارد صادر نشود، خط تولیدش متوقف می‌شود.

 

وی ابراز امیدواری کرده بود که خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف آن کنند و یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند.

 


* شورای عالی استاندارد دو روز دیگر تصمیم می‌گیرد

 

اجرایی شدم استانداردهای 85گانه راه را برای ادامه تولید خودروهای قدیمی می بندد. به همین دلیل قرار شده موضوع توقف تولید این خودروها در جلسه روز دوشنبه هفته جاری شورای عالی استاندارد مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گیرد تا در صورت تصویب، یک برنامه زمان‌بندی توسط خودروسازان اجرایی شود.

 

پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در این مورد از تصمیم‌گیری در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد خبر داد و به فارس گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید خودروسازان به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد گزارشی از وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز ارائه خواهیم کرد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که از واحدهای خودروساز جمع‌آوری کرده‌ایم، گزارشی را به دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و اعضای شورا ارائه خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی استاندارد در مورد تولید خودروهای داخلی بحث خواهد شد، تصریح کرد: در این جلسه، برنامه وزارت صنعت را در مورد صنعت خودرو خواهیم گرفت و در مورد برنامه‌ریزی برای توقف تولید خودروهای قدیمی نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

 

به گفته پیروزبخت، تغییری در برنامه‌ریزی برای رعایت استانداردهای 85گانه خودرو اتفاق نیفتاده و بررسی‌های جدید از دی ماه 98 انجام می‌شود، اما در فرایندها تغییراتی داشته‌ایم.

 

وحید مرندی مقدم، معاون رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مورد به فارس گفت: اکثر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم مشکل‌ترین و یا بی‌مشکل‌ترین خودروها هستند.

 

به گفته وی، بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند، دارند.

 

به این ترتیب موضوع توقف تولید خودروهای قدیمی که یکی از مهمترین مطالبات مردم در حوزه صنعت است، به طور جدی‌تری در دستور کار شورای عالی استاندارد به عنوان یک مرجع تصمیم‌گیر قرار گرفته که باید دید این اتفاق بالاخره عملیاتی می شود یا خیر و اینکه در این مورد تا چه حد با خودروسازان مماشات خواهد شد.

 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: EmoVergil
0

به سلامتی
21:39  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

🥰
13:11  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

از یک جهت خوب شد و از جهت دیگر بد فقط خدا کنه بتونن با این کار خودرو های باکیفیت و بهتری تولید کنن تا اینکه هر روز جنس ها بی کیفیت و از امکانات و وسایل خودرو ها کم شود
10:51  1398/07/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آریسان2 : دوستان پرتابل بنده از آماده برای فاکتور رفته روی پرداخت کل وجه چرا یه مرحله رفته عقب؟ ثبتنام20فروردین هستم
J7 صادرات : امروز خداروشکر بیمه سبز شد رفت رو پلاک روند بعد شاسی خیلی سریع پیش رفت
s5 تهران : چرا ثبت نام شهریور رو فاکتور نمیکنند؟ کسی هست ثبت نام شهریور باشه و تمکیل وجه دی ماه؟
J7 صادرات : نه این شرکت اصلا روش به نوبت حساب نکن این شرکت اصلا اصول و قاعده و قوانین نداره هردمبیلی هرماهی و فاکتور میکنند
اس تری : سلام ۱۰/۰۹ رنگ مشکی شهر بوشهر
تارا V4 LX : سلام مهرداد75 من دوماه تاخیر تحویل داشتم 41 میلیون تومان سود تاخیرش شود<حدودا 8 تومان الحاقیه بیمه و ... کم کردن 33تومان قابل پرداخته که گفتن حدودا دوماه بعد بهتون پیام میدیدم میرین بانک صادرات حواله میگیرین. نقدی به حساب واریز نمیکنند متاسفانه.
saeid V4 : سلام من تماس گرفتم گفتش دهه دوم اسفند فاکتور داره میشه و حداقل دوماه تاخیر داره تحوی هال
J7 : سلام دوستان بعد از حدود ۲۴۵ روز انتظار بالاخره دیروز زنگ زدن که امروز ساعت ۲ بعدظهر بریم برای تحویل دوستان من ۲۷شهریور دومرحله ای ثبت نام کردم دی ماه تکمیل وجه کردم این چند وقت از شهریور ماه تا الان تواین گروه بودیم خیلی چیزا یاد گرفتیم انشالله که همه ماشینهارو زودتر تحویل بدن امیدوارم کسی دیگه ثبت نام جدید نکنه که این شرکت یه کم به خودش بیاد و تعهداتش به موقع انجام بده
.... : با سلام و وقت بخیر، افزایش قیمت اصلا درست نیست و نباید خودمون را قانع کنیم به پرداختش، چون موقع ثبت نام ما قیمت قطعی ثبت نام کردیم نه علی الحساب، لطفا اینقدر نگید افزایش قیمت!!!!ضمنا مگر ۱۰۰ میلیون کم پولیه که راحت ازش صحبت می کنید؟؟؟
X5 سفید : با شماره قرارداد و کد ملی وارد شو. شماره شاسی رو میبینی. احتمالا بیمه شخص ثالث هم از بیمه حافظ صادر شده باشه. میتونی بری شماره بیمه نامه ت رو هم از بیمه حافظ بگیری. البته برای خودم پیامک بیمه و شاسی هر دو اومده بود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
60019تحویل 29اسفند : اون پول همش تبدیل نبود . مابه‌التفاوت بیمه بود دادی شد یازده.
تبدیل : سلام ، استپ وی اتوماتیک قیمت میدهید ؟
60019تحویل 29اسفند به 21 : سیستم اصن نیومده رو حالت بروز چطور فاکتور شدی
محمد : داداش اول فاکتورمیشه بعدپلاک بعدازپلاک نهایت یه هغته بعدتحویل میدن
207 پانا : تکمیل وجه 18 دی فاکتور شدم
ابراهیم : سلام بر همگی من سورن تک تحویلی 30 بهمن بودم 2/26 فاکتور شدم2/29 پلاک شدم کسی میدونه چند روز دیگه ماشین رو تحویل میدهند
رسول دوگانه بهمن : اخه تو که میای میگی افزایش قیمت می خوره غلط میکنی با کارکنان سایپا این حرفو میگی درسته من تکمیل وجه کردم ولی این اسفندی های عزیز باید 2 ماه پیش ماشین تحویل می گرفتن افزایش قیمت واسه ماها نیست نه یکپارچه نه پیش فروش
پرهام : باسلام طی جلسات این هفته سایپا. مدیریت سایپا تصمیم گرفته است .که دعوت نامه ساینا اس دوگانه سوز را اول تیر ماه بفرستد .. وباقیمت جدید اعمال می‌شود.
پرهام : باسلام طی جلسات این هفته سایپا. مدیریت سایپا تصمیم گرفته است .که دعوت نامه ساینا اس دوگانه سوز را اول تیر ماه بفرستد .. وباقیمت جدید اعمال می‌شود.
رضا شیراز کارگر ایران خودرو : سلام در جواب پارس زمستان برای پارس سفارشی که خود ماشین را ندادن حواله نمی سوزه ولی از پاییز پارس سفارشی ندادن اگه بخواهند تولید کنند مجبور میشن مال پاییز را بدهند بخاطر همین این کار را نمی‌کنند و برای پاییزی ها تبدیل به 207 ارتقا یافته با مبلغ 500 میلیون اومد آخرین تبدیل عید امسال برای پاییزی ها بود برای شما هم احتمال تبدیل به 207 از الان تا سه ماه دیگه وجود داره ولی قیمت اش نقد خواهند داد امیدوارم که برای شما حداقل پارس ساده بیاد که جز خوش شانسی حساب خواهد شد