فن آوری مخفی به کار رفته در ترمزهای امروزی

 

فن آوری مخفی به کار رفته در ترمزهای امروزی

 
به همان اندازه که شتاب گیری و قدرت موتور می تواند نقش موثری در لذت رانندگی داشته باشد ترمز گیری قدرتمند نیز می تواند نقش مشابه ای بازی کند. با وجود این که تمامی ترمزها از یک اصول مشخص یعنی تبدیل انرژی جنبشی به حرارت برای توقف وسیله نقلیه استفاده می کنند اما فن آوری های جدید باعث شده تا عملکرد ترمزها به نسبت پیشینیان رشد خارق العاده ای داشته باشد.
 
جدای از ترمزهای کاسه ای که عموما در چرخ های عقب خودروهای ارزان قیمت با ابعاد کوچک استفاده می شود، ترمزهای دیسکی حرف اول را در تمامی صنایع می زنند.
 
 
کارکرد ترمزهای دیسکی نیز بسیار ساده است زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید کلیپر هیدرولیکی با فشرده سازی دیسک یا روتور بین دو لنت قرار گرفته با اصطکاک بالا دیسک را از حرکت باز نگه می دارد.
 
هرچه سرعت و وزن خودرو بیشتر باشد نیروی بیشتری برای متوقف سازی خودرو نیاز است که در نتیجه حرارت بیشتری نیز تولید می شود.
 
 
در خودروهای شهری طراحان ترمز باید موارد دیگری همچون میزان سایش، اصطکاک لنت ترمز و دیسک و سر و صدای اضافی را مد نظر قرار دهند. پیش از این آزبست جز اصلی ترین مواد برای ساخت لنت های ترمز به شمار می رفت اما امروزه لنت ها از مواد آلی غیر آزبست موسوم به (NAO) ساخته می شوند.
 
اگر مجموعه ترمز بیش از حد گرم شود نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. در صورت گرمای بیش از حد روغن ترمز در کلیپر شروع به جوشیدن می کند و گاز (بخار) از ترمز بلند می شود. در این وضعیت ترمز حالت اسفنجی پیدا می کند و قدرت توقف پذیری خودرو به شدت کاهش پیدا می کند.
 
هرچه سطح اصطکاک بیشتر در نتیجه گرمای بیشتری تولید شود، ضریب اصطکاک افت می کند و توانایی لنت ها برای توقف دیسک کاهش پیدا می کند.
 
 
برای خنک کردن سطوح درگیر دیسک های معمولی از آهن ریختگری ساخته شده است و در بین دو سطح لنت مسیرهای خروجی به صورت انحنا شکل قرار دارد تا هوای داغ را از مرکز ترمز به خارج هدایت کند. همچنین استفاده از دیسک های سوراخ دار یا شیار دار نیز برای کاهش هرچه بیشتر گرما مرسوم است.
 
نقش ترمز در سوپرخودروها پیچیده تر است. لنت های ساخته شده از فرمول خاص که توانایی کار در دماهای بالا را دارند اما در زمانی که هوا سرد باشد کارایی خود را از دست می دهند.
 
به همین دلیل تا به امروز مهندسین و طراحان به دنبال ساخت ترمزهایی هستند که توانایی کار در تمامی شرایط را داشته باشد.
 
امروزه کلیپرهای ترمز پیچیده و گران قیمت شده اند. در حال حاضر ساده ترین نوع کلیپرها موسوم به کلیپر شناور (پیستونی) است که تنها از دو بخش با یک پیستون ساخته می شوند. گرچه در صورت نیاز به قدرت بیشتر باید از پیستون های بیشتر و سطح تماس بزرگ تر استفاده کرد. امروزه حتی از کلیپر ترمزهای 10 پیستونه نیز در خودروهای SUV همچون لامبورگینی اوروس استفاده می شود. همچنین به جای ساخت این بخش از آهن ریختگری شده می توان از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت آن استفاده کرد تا انتقال گرما بهتر صورت بگیرد و وزن کلی ترمز نیز کاهش پیدا کند.
 
در خودروهای مسابقه ای از روغن ترمز مخصوص با نقطه جوش 300 درجه سانتی گراد استفاده می شود. هرچه کلیپر ترمز سبک وزن تر و به اصطلاح ساختار اسکلتی تری داشته باشد عملکرد آن افزایش پیدا می کند. به طور مثال این کلیپر ترمز مسابقه ای ساخت شرکت AP Racing Pro مدل 5000 R که 4 گلدان (پیستون) دارد از آلیاژ فورج کاری شده ساخته شده تا فرار حرارتی بهتر صورت بپذیرد و قدرت ترمز گیری افزایش پیدا کند.
 
پیش از این در مطالبی به فن آوری های دیگر در ترمزها همچون ترمز شرکت بوش و بهترین لنت ترمز مناسب خودروی شما پرداخته بودیم.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز اتومبیل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک : پس پیش فروش شاهین اتومات چی میشه پذیرش 24 مهرماه 1402
T8و T9 : ما نمیدونیم چه جوری هاست ، برای ما چراغ های فاکتور شده سبز شده و در مرحله صدور بیمه است ، ولی پایین قسمت شماره شاسی و قرارداد ،هیچ چیزی درج نشده ، چه جوری خودرو فاکتور شده که شماره شاسی درج نشده ، اینها به خاطر اینکه صدای ملت را یکم مهار کنن ،میان به دروغ چراغ ها را سبز میکنن ولی عملا چیزی خبری نیست ، یا ما سوادمون کمه یا اینها خیلی زرنگ هستن، من بدبختی هستم یه ماکسیما داشتم و رفتم تی ۸ ثبت نام کردم و گفتم تی ۸ بیاد بعد ماکسیما را بفروشم ،تو این مدت تا ماشین بیاد پیاده نباشم ولی چند روز دیدم تی ۹ ثبت نام داره ،بردم ماکسیما ام را که خیلی مشتری داشت را فروختم پولش را دادم برلی تی ۹ هم ثبت نام کردم، گفتم هر کدوم بهتره سوار بشم ولی همچنان سوار بر اسنپ هستم ،،،،،
اسفند ماه ۱۴۰۱ : خدا ازتون نگذره آه لاله این همه مردم آخرش میگیره اینقدر مردم اذیت نکنین بخدا پس میدین
تارا : برای هزارمین بار تاریخ فاکتور بروز شد که هیج، این چرا وضعیت زده ثبت نام؟ قبلا احراز شده نوشته بود! بعد تو صفحه اول، مقابل نمایندگی تحویل یه کد بود که اونم نیست!؟؟
تارا اتوماتیک نقره‌ای : سلام دو هفته اس که توی قسمت فاکتور شده مونده ولی تیک نخورده ،یعنی فاکتور نشده !!!! خیلی اعصاب خردکنه، بدهی هم ندارم و نزدیک دو ساله از واریز وجه اول گذشته وجه دوم هم بهمن چهارصد دو و موعد تحویل اسفند چقدر دیگه طول میکشه تا فاکتور بشه؟ نمایندگی هم نمیدونه!
آرش : سلام دوستان خدایش کسی که خبر داره کمک کنه تبدیل سمند سورن پلاس دوگانه به ۲۰۷ به صرفه هست لطفا راهنمای کنین یا تبدیل نزدن من میخوام بفروشم به پولش نیاز دارم خدایش
J7 صادرات : NAKNH8325RB114519 سلام این شماره شاسی بیزحمت ببینید بیمع شده
محمد : دعوت نامه تکمیل وجه هفته اخر اردیبهشت برای شاهین اتومات برای کسی اومده؟!
فرهاد : این خبر رو پیشنهاد می کنم دوستان بخوانند https://www.iranjib.ir/shownews/120561/%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%AF-%D8%7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C/
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : دوستان برای من دعوت نامه شاهین gl اومده با مدت تحویل ۳۰ روز کسی از دوستان تجربه اینو داشته که چه مدت تحویل میدن gl رو ؟ یا واریز نکرده و بعد چه مدت مجددا دعوت نامه شاهین g براش اومده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کیومرث : سلام منم 28 فروردین نوشتم هنوز فاکتور نشده
ساینا 11 بهمن : سخا هم 12 بهمن تحویل دادم امشب ساعت 10 شب به بعد نگاه کنید فاکتور شدید قول میدم
صابری : دوستان چیشد خبری ندارین از فراخوان برا بقیه کده؟؟
X55 : شلام قرارداد2 دی تایید لیزینگ 7 بهمن امروز زنگ زدن که ماشین تحویل باربری شدهx55 مدل 402 امیدوارم همگی بزودی ماشینتونو تحویل بگیرید ضمنا بنظر من این قضیه اکسل کمی بزرگنمایی شده بهرحال هر کاشینی میتونه مشکل داشته باشه بهتره طبق فراخوان ببریم و چک کنیم من از انتخابم راضی هستم
29 اسفند : من تکمیل 17 دی بودم زدم مشکی البته خودمم دوس داشتم این رنگو واقععععا تو آفتاب شیکه و خوشگل
ایمان 29 اسفند : دوستان کسی میدونه سند چقد طول میکشه تا بیاد؟
29 اسفند : دوست عزیز اون ارتقا یافست بحثش و قیمتش جداس اون 505 قیمت کارخونشه بازارش هم 30 یا 40 تومنی فک کنم بیشتر باشه از کد 21 ک ما زدیم
امید : 11677997
سورن xu7p تکمیل 21بهمن : من که توی قرار داد خوندم نوشته سود تاخیر 36%
پارس : من 30 اردیبهشت واریز کردم هنوز تو قسمت تآیید حسابداری است