چرا خودرو برقی برتر از مدل‌ احتراقی نیست؟

 

چرا خودرو برقی برتر از مدل‌ احتراقی نیست؟

 
بیش از یک قرن از اختراع خودروهای الکتریکی می‌گذرد؛ اما باتوجه‌به محدودیت‌های علمی و عملی، هنوز به مرحله‌ای از پیشرفت لازم نرسیده‌اند.
 
 
بیش از یک قرن از حضور خودرو در جهان ما می‌گذرد. از زمان پایان جنگ جهانی اول، به‌ویژه در ایالات متحده‌ی آمریکا، به‌لطف مدل T و ابتکارهای هنری فورد، خودرو برای طبقه‌ی متوسط ​​و متمول جامعه دردسترس بوده است. در آغاز، سه نوع تأمین‌کننده‌ی انرژی برای انواع وسایل حمل‌ونقل در رقابت بودند. اولین مورد سیستم پیشرانه‌ی احتراق‌خارجی یا موتور بخار بود. با کوچک‌سازی چنین پیشرانه‌هایی در اواخر قرن هجدهم، وسایل نقلیه‌ی مجهز به موتور بخار در جاده‌های انگلیس دیده می‌شد؛ اما هنوز فناوری و ایمنی درخورتوجهی نداشتند. همچنین در آن زمان، جاده‌های مناسب برای تحمل وزن عظیم واگن‌های بخار دردسترس نبود؛ از‌این‌رو، تکامل ریل آهنی در دستورکار قرار گرفت. خودروهای بخار دوباره در اوایل قرن بیستم ظاهر شدند؛ اما در‌مقایسه‌با موتورهای الکتریکی یا موتورهای احتراق‌داخلی بسیار ناکارآمد بودند. گفتنی است شرایط لازم برای تعمیر و نگه‌داری با جزئیات فنی پیچیده ازجمله دلایل ناکارآمدی این خودروها به‌شمار می‌رفت.
 
 
یکی دیگر از محدودیت‌های خودروهای موتور بخار، تعداد بسیار زیاد اهرم‌های کنترلی بود که راننده باید برای حرکت آرام روی تمام آن‌ها نظارت می‌کرد. به‌عبارت‌دیگر، راننده اگر می‌خواست خودرو بخار در تمام طول مسیر نرم و راحت حرکت کند، باید به‌صورت مداوم این اهرم‌ها را تنظیم می‌کرد. حجم کاری راننده در چنین خودروهایی به‌شدت زیاد بود. ماشین بخار دابل (Doble) که بین سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۳۱ ساخته‌ می‌شد، سعی می‌کرد برخی از این معایب را کاهش دهد. احتمالا می‌توان این خودرو را اوج تکامل ماشین بخار دانست. صرف‌نظر از این موارد، قدرت بخار برای خودروها به بن‌بست رسید.
 
یکی دیگر از مدعیان، خودرو الکتریکی مجهز به باتری سربی‌‌اسیدی بود. خودروهای برقی در ابتدای قرن بیستم توانستند جایگزین کالسکه‌ها در حمل‌ونقل شهری شوند؛ اما این دوران خیلی طول نکشید و برنامه‌ی نامناسب فروش و قدرت کم با درنظرگرفتن وزن باتری‌های سربی‌اسیدی باعث شد خودروهای الکتریکی در سال‌های بعد به حاشیه رانده شوند. با‌این‌حال، خودروهای برقی ازنظر سادگی کارکرد، جزو بهترین خودروها در اوایل قرن بیستم بودند. 
 
 
درادامه موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی و دیزلی توانستند به‌لطف ظرفیت پیمایش و سوخت‌گیری سریع و عملکرد چشمگیر فراگیر شوند. ظرفیت پیمایش و سرعت شارژ باعث شد خودرو الکتریکی نتواند به‌اندازه‌ی مدل‌های احتراق‌داخلی گسترش پیدا کند. البته پیشرانه‌ی بنزینی بازدهی کمتری (در بهترین حالت حدود ۳۵ درصد) درمقایسه‌با حالت ایدئال دارد و وجود مشکلات مربوط به تعمیر و نگه‌داری، ازجمله عوامل محدودکننده در این پیشرانه‌ها به‌شمار می‌رود. 
 
مشکل اصلی خودروهای برقی سرعت شارژ و ظرفیت پیمایش آن‌ها است؛ ولی موتورهای الکتریکی خود به‌تنهایی بسیار عالی هستند. موتورهای برقی در خودروهای الکتریکی معمولا بیش از ۹۵ درصد بازدهی دارند و طراحی‌شان جمع‌وجور است و به‌دلیل منحنی گشتاور ایدئال، فقط به جعبه‌دنده‌ی تک‌سرعته (همراه‌با دنده‌عقب) نیاز دارند. آنچه مشکل اصلی موتور الکتریکی به‌شمار می‌رود، منبع سوخت آن، یعنی باتری است.
 
 
باتری وسیله‌ای برای ذخیره‌سازی انرژی است و از سرمنفی (آند) و سرمثبت (کاتد) و الکترولیت (به‌شکل مایع یا دوغاب یا خمیر) تشکیل شده تا حرکت الکترون‌ها را در باتری تسهیل کند. جریان‌یافتن الکترون‌ها سوخت کاربردی موتورهای برقی به‌شمار می‌رود. کافی است موتور الکتریکی به باتری وصل شود. ترتیب سلول‌ها در باتری (چه به‌صورت سری و چه موازی) ولتاژ و آمپراژ موجود را تعیین می‌کند. موتور الکتریکی برای انجام کار از اصول الکترومغناطیسی استفاده می‌کند و همان‌طورکه قبلا نیز گفته شد، بسیار کارآمد است.
 
باتری‌های سربی‌اسیدی و نیکل‌هیدریدفلز برای استفاده در خودروهای برقی با باتری‌های لیتیوم‌یون جایگزین شده‌اند. درحالی‌که هر دو باتری سربی‌اسیدی و نیکل‌هیدریدفلز کاربردهای فراوانی دارند، چگالی انرژی بهتر باتری‌های لیتیوم‌یون به سازگاری گسترده‌ی آن‌ها برای ذخیره‌ی انرژی الکتریکی منجر شده است. باتری‌های فلز‌هوا (درواقع پیل سوختی کنونی) به‌نظر می‌رسد ازنظر عملیاتی در حال گسترش هستند. 
 
 
باتری‌های لیتیوم‌هوا و آلومینیوم‌هوا به‌عنوان فناوری آینده بررسی و باعث افزایش درخورتوجهی در ظرفیت پیمایش خودروهای الکتریکی می‌شوند. باوجوداین، باتری‌های آلومینیوم‌هوا معایب فنی انگشت‌شماری دارند که باید برطرف و به‌جای شارژ مجدد باید تعویض شوند. درحقیقت در زمان پایان شارژ، با اکسیدهای فلزی باقی‌مانده سروکار داریم که دیگر شارژ نخواهند شد. هنگامی‌که خودرو به سوخت‌گیری یا شارژ مجدد نیاز داشته باشد، درواقع، باید باتری تعویض شود. همان‌طورکه می‌دانیم، چنین باتری‌هایی ظرفیت پیمایش چشمگیر (تا هشت برابر آنچه اکنون در خودروهای برقی می‌بینیم) و صرفه‌جویی مناسب ازنظر وزنی دارند که بازهم باعث افزایش شعاع حرکتی می‌شوند. هم‌اکنون، این باتری‌ها مراحل توسعه را طی می‌کنند و ممکن است آن‌ها با پیل سوختی هیدروژن وارد رقابت شوند.
 
تا زمانی‌که باتری‌ها یا پیل‌های سوختی نتوانند حدود چهار تا پنج برابر چگالی انرژی فعلی باتری‌های لیتیوم‌یونی تحویل دهند، بنزین و گازوئیل همچنان بدون رقیب باقی می‌مانند.
 
 
 
با وجود کاستی‌های متعدد، چه عاملی باعث فروش خودروهای برقی می‌شود؟ دلیل اصلی این موضوع را می‌توان دخالت دولت در بازارها ازطریق استفاده از مشوق‌های مالیاتی و یارانه‌ دانست. برای مثال، دولت نروژ از مشوق‌های مالیاتی و کاهش تعرفه برای افزایش سهم خودروهای برقی در بازار استفاده می‌کند. باتوجه‌به ظرفیت پیمایش و سرعت شارژ، بدون دخالت دولت و مشوق‌های پرداختی خودروهای الکتریکی در جایی قرار می‌گیرند که یک قرن پیش بودند و وعده‌ای هستند که هنوز تحقق نیافته است.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودرو برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام دسته برف پاک کن رو به سمت پایین بزنید برف پاک کن وسط شیشه به صورت ثابت میمونه بعد میتونید شیشه رو تمیز کنید یا تیغه رو عوض کنید.
j7 سفید : سلام دوستان امروز از نمایندگی تماس گرفتن بالاخره بعداز ۸ماه گفتن تااخرهفته ماشینتون میرسه مجوز حمل گرفته وبرای اپشنا گفتن چه اپشنایی میخواین براتون نصب کنیم اگه کسی تجربه ایی داره بگه لطفا جهت اطلاع بقیه ثبت نام شهریور تکمیل وجه دی ماه موعد تحویل بهمن ماه ۲۱ اسفند فاکتورشده مدارکش همه نزدیک یه ماهه رسیده شهراصفهان محل ثبت نام
محمد : انشاالله خدابهت خیربده وپشتو پناهت باشه.دمت گرم که خیلی هارو ارگمراهی درآوردی
ایمان (شاهین اتومات) : قربان شما داداش محمد علی عزیز مخلصیم
ناشناس : پذیرش 23 مهرماه 402 در انتظار ارسال دعوتنامه هستیم از سوی سایپا
ناشناس : پذیرش 23 مهرماه 402 شاهین اتوماتیک
محمد علی : سلام آخه چرا باید دروغ بگم من هم مثل شما از 18دی تا امروز منتظر بودم امروز توی سایت برام زده بود فاکتور شده انشاالله برای همه همین چند روزه فاکتور کنند بخصوص آقا ایمان شاهین اتومات در پناه حق باشید
پذیرش۱۹اسفند : سلام کسی از فاکتور خبر نداره چرا از اول سال اطلس را فاکتور نمیکنن
شاهین اتومات 18 دیماه : خدا وکیلی راست میگی ؟ خبر خوبی بود خوشحالمون کردید خدا کنه زودتر بدند انتظار خیلی سخته
اس فایو مهر : من هر روز زنگ میزنم و بحث و دعوا میکنم همچنان هم میگن خبری نیست لطفا لطفا لطفا خسته نشید و هر روز زنگ بزنین بلکه یه پیگیری بشه و از بلاتکلیفی دربیایم وقتی زنگ نمیزنین و دعوا نمیکنید هی میندازنش عقب تر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی دوگانه 29اسفند : درود حسین آقا ماشین شما چیه توضیح بیشتر لطف میکنید ،🙏🙏
رضا بهمن فوری : 11646080
اپشنال : بله میخواد حتی موتور
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سند کمپانی همراه خودرو نمایندگی بهت میده
Ali asgha : سلام دوستان نیم ساعت پیش پیام تحویل از کاشان اومد به امید خدا دوشنبه میرم برای تحویل تکمیل وجه 21 پلاک 17 پیش فروش دی
مهدی : قرار بوده این پیش فروش باعث رونق تولید بشود.. معلوم نیست این پولها را الان 14ماه از مردم گرفتن چکار کردن به نظر من این پولها را زدن به کارهایی غیر تولید و باعث تورم در کشور شدن.. آقای رئیسی تو رع خدع این دزدان به سزای اعمال پلیدشون برسان
علی دوگانه 29اسفند : سلام آقا طاها احتمالا پستچی آورده نبودید یا تنبلی کرده نیاورده برگشت داده پست اول به پست محلتون سربزن اگه نشد برو راهنمایی و رانندگی شهرتون
دانش ایکس 22 پرو ام تی شیراز : سلام و درود بر همه اساتیدمحترم 1 سوال دارم خدمت شما بزرگواران.... برگ سبز و کارت خودرو به دستم رسیده اما خبری از سند کمپانی نیست آیا برای محصولات مدیران خودرو مثل خودرو سازهای داخلی (ایران خودرو و سایپا) سند کمپانی صادر میکنه؟ واینکه اگر سند کمپانی صادر میشه کجا و چجوری باید پیگیری کنیم؟
رانا به207 : تحویل سی بهمن.تبدیل 5اردیبهشت.هنوز هیچچچچچچ خبری نیست.خداوند لعنت کنه خدا حقمان ازشان بگیره.امروز از بی ماشینی ماشین داداشم بردم توشهر همه وسیله هاش دزد برده بود😔ای خدا اگه هستی حق ماروبگیرازشان
دنا اپشنال : سلام دوستان تخصیص پلاک چقد طول میکشه کسی میدونه؟!