تنها ۱۲ درصد از خودروهای تولید شده در امریکا، دنده دستی هستند

 

تنها ۱۲ درصد از خودروهای تولید شده در امریکا، دنده دستی هستند

 
با پیشرفت صنعت خودروسازی و بهبود کیفیت جعبه‌دنده‌های خودکار، استفاده از جعبه‌دنده‌های دستی رو به کاهش گذاشته است؛ به‌طوری‌که در ایالات متحده فقط ۴۱ مدل جدید با جعبه‌دنده دستی عرضه می‌شود.
 
 
امروزه و در شرایط کنونی، احتمالاً ​​رانندگان جوان هرگز در زندگی خود با خودرو مجهز به جعبه‌دنده دستی رو‌به‌رو نشده‌اند. برخی ممکن است استدلال کنند که تنها راه آموزش رانندگان جدید، استفاده از اهرم تعویض دنده دستی است؛ بنابراین آن‌ها بهتر می‌توانند ایده کنترل وسیله نقلیه را درک کنند. برای علاقه‌مندان به دنیای خودرو، جعبه‌دنده دستی همیشه گزینه‌ی اول و چیزی بوده است که تفاوت بین سواری و رانندگی واقعی با آن را نشان می‌دهد. بیشتر اوقات، راحتی مطلق جعبه‌دنده خودکار بر ایده داشتن سه پدال در خودرو غلبه می‌یابد و دانستن زمان تعویض دنده و این واقعیت که هم‌اکنون کمتر خودرویی در بازار با جعبه‌دنده دستی به فروش می‌رسد، کمکی به بحث نمی‌کند. 
 
براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط ادموندز، CNBC متوجه شده است که تنها ۴۱ مورد از ۳۲۷ خودروی جدید، گزینه جعبه‌دنده دستی را در ایالات متحده برای خریداران ارائه می‌دهند. این میزان تنها ۱۲ درصد از کل مدل‌های جدید را شامل می‌شود. از همان روزهای ابتدایی خودروسازی و به‌خصوص در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، ایده تعویض دنده خودکار مطرح شد و برای کسانی که می‌توانستند هزینه‌ی آن را بپردازند، باعث می‌شد تا در جاده کمتر نگران تعویض دنده باشند. از آن زمان به‌نظر می‌رسد که تعداد جعبه‌دنده دستی در حال کاهش بوده است. هم‌اکنون جعبه‌دنده‌های خودکار مدرن به‌حدی سریع‌ و هوشمند هستند که امکان تعویض دنده سریع، شتاب‌گیری خارق‌العاده و عملکرد بهتری را به‌خصوص در خودروهای سوپراسپرت و مدل‌های هیجان‌انگیز ارائه می‌دهند. البته در گذشته این جعبه‌دنده‌ها، کارایی کمتری نسبت به مدل‌های دستی داشتند که به مرور زمان بهبود یافتند. 
 
CNBC در فیلمی آموزنده درباره این موضوع، چشم‌انداز جعبه‌دنده دستی را مورد توجه قرار داده و این مسئله را نشان می‌دهد که چگونه در سال ۲۰۰۶، ۴۷ درصد از خودروهای جدید در ایالات متحده گزینه جعبه‌دنده دستی داشتند و فقط یک دهه بعد در سال ۲۰۱۶، این تعداد به ۲۷ درصد کاهش یافت. برندهایی مانند پورشه هنوز هم جعبه‌دنده‌های دستی را در محصولات خود ارائه می‌دهند و حتی خودروسازانی مانند بی‌ام‌و، شلبی و اکثر خودروهای عضلانی هنوز هم گزینه جعبه‌دنده دستی را برای علاقه‌مندان حفظ می‌کنند. سایر شرکت‌ها، هیچ راه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای عرضه خودروی مجهز به جعبه‌دنده دستی سراغ ندارند. اگرچه ممکن است جعبه‌دنده دستی به‌طور کامل طی چند سال از بین نرود، می‌توان انتظار داشت که روند کاهش تدریجی آن در خودروها ادامه یابد.
 
در سال ۲۰۱۱، ۳۷ درصد از خودروهای فروخته شده در آمریکا با جعبه‌دنده دستی عرضه می‌شد. حذف جعبه‌دنده دستی از خودرو یک‌شبه اتفاق نیفتاده است و این جعبه‌دنده‌ها به تدریج در مدل‌های جدید و به‌روزرسانی‌شده حذف شدند. نیسان فرانتیر ۲۰۲۰ تنها با جعبه‌دنده خودکار عرضه شده است و نسخه بازطراحی‌شده‌ی Sentra نیز از جعبه‌دنده خودکار بهره می‌برد. مزدا ۶ مدل ۲۰۱۹ و همینطور شورولت کوروت ۲۰۲۰ نیز از جمله مدل‌هایی بودند که در آن‌ها خبری از جعبه‌دنده دستی نیست.
 
البته چند مورد نیز وجود دارد که هنوز از جعبه‌دنده دستی استفاده می‌کنند. اخیرا کادیلاک اعلام کرد که مدل‌های CT4 و CT5-V بلک‌وینگ با جعبه‌دنده دستی ارائه می‌شوند. این خبر اندکی پس از آن منتشر شد که مینی تأیید کرد جعبه‌دنده دستی در مدل‌های سال ۲۰۲۱ پس از وقفه كوتاهی باز می‌گردد.
 
با این حال، روند غم‌انگیز برای جعبه‌دنده دستی در جریان است. جعبه‌دنده دستی به‌طور فزاینده‌ای به خودروهای اسپرت و مدل‌های پایه محدود می‌شود که عمدتاً برای تبلیغ قیمت پایین در سبد محصولات خودروسازان حضور دارند. با این حال، جعبه‌دنده‌های دستی به دلایل بسیار متفاوتی در مدل‌های قدرتمند عملکردی (performance models) مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا علاقه‌مندان به این خودروها هنوز دوست دارند خودشان تعویض دنده را انجام دهند. از سوی دیگر، خودروهای ارزان‌قیمت برای پایین آوردن قیمت از جعبه‌دنده دستی بهره می‌برند.
 
وقتی به خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰،۰۰۰ دلار نگاه کنیم، حالت دوم بسیار واضح و بدیهی است. نسخه بازطراحی‌شده نیسان ورسا ۲۰۲۰ به‌صورت استاندارد با جعبه‌دنده دستی پنج سرعته عرضه می‌شود و شورولت اسپارک نیز وضعیت مشابهی دارد. با این حال، هوندا فیت و تویوتا یاریس کمی مدرن‌تر هستند زیرا با جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته عرضه می‌شوند.
 
باتوجه به اینکه خودروسازان برای تولید بیشتر کراس‌اور، مدل‌های سدان را حذف می‌کنند، احتمالاً محبوبیت جعبه‌دنده‌های دستی همچنان به کاهش ادامه خواهند داد. این موضوع حتی بدون توجه به افزایش شدید محبوبیت خودروهای الکتریکی قابل درک است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنده دستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cs55 ! : آقای فرهاد شما جزء عدم تخصیص ها بودین یا ارسال به خودروساز؟؟
مهدی روحبخش : ۲ دی ماه ۱۴۰۲ ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کردم برای x55 با شرایط اقساط نمایندگی و پرسنل 777 مهرشهر کرج گفتن ۴۵ روز کاری ماشینو میگیری پولو که گرفتن دیگه جواب تلفن و ندادن پرونده من بدون هیچ مشکلی ۶۰ روز بعد تایید شده بخاطر کمکاری پرسنل نمایندکی یا هر کوفت دیگه الانم که هیچی به هیچی نه ماشینی هست نه پاسخ گو هستن الان مقام مسئول کیه ؟؟
حمید j هفت : ,باسلام خدمت دوستان امروز تماسی که با نمایندگی داشتم گفتن که اینا خودشون با هم مشگل دارن به خاطر همین مجوز بارگیری نمیدن الکی کارت می‌فرسته یا بیمه یا یاشسی می‌کنه صدای مردما بخوابونه دیونمون کردن بخدا از شهریور تا حالا
سعید : سلام j4 شماره شاسی اومده، بیمه هم شده رفته برای صدور پلاک چند وقت بعد تحویل داده میشه؟
سینا s5 اقساطی آبان ماه : سلام .من ۸ ام آبان اقساطی ثبت نام کردم و خودرو را ۲۵ ام فروردین تحویل گرفتم،اونوقت چطوری هنوز شهریور ماه و مهر ماه تحویل داده نشد؟؟ خیلی عجیبه
ساینا زمستان : سلام برای منم پیامک واریز سهند و ساینا و اطلس اومد ولی هیچ کدومو واربز نکردم ، به نظرت حواله من چی میشه؟ دوباره میفرستن؟چون ماشین ثبت نامی من فوق‌العاده بود نه پیش فروش
ساینا : ساناز خانم.انشاالله تکمیل وجه ماشین شما به زودی میاد .بسلامتی و دلخوشی شما و سایر دوستان ازش استفاده کنند . نگران نباش ماشین را می گیری با همون قیمت قبلی .دیگه نوبت شماست به امید خدا
محمد آریسان، 4 ام اردیبهشت : داداش دمت گرم که خبر فاکتور شدنتو دادی. بقیه دوستان هم هر موقع فاکتور شدن بگن که بدونیم روند فاکتور شدنو
s5 : چه غلطی کردم اومدم کرمان موتور ثبت نام کردم الان 880 ملیون پولم برج 7 تاالان رو هواس هم مجبورم چک اقساط پاس کنم ک برگه بشه اول بدبختی و مسدودی حساب و گرفتاری هست یکی چکش ک پاس شد چک دومم تو راهه ماشینی هم در کار نیس
بانک صادرات J7 : بالاخره امروز تازه پیامک شاسی اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : آره دوست عزیز چک از هر کی باشه قبول میکنه فقط ثبتی باید باشه
سیاوش : تیو فایو
پارس تیوفایو : تصادف کردم پارسم به فنا رفت الان 6 ماه گذشته هیج خبری نیست اشتباهه محضه کارت طلایی
بابک : سلام دوستان بعد از پلاک چند روز طول میکشه ماشین بیاد نمایندگی ممنون اگه کسی اطلاع داره
اسفندنیمه اخر : احسنتاا
وحید : اگر دقت کنید نوشته براتون مشکل ماده 10 ثبت پلاک یه باگی تو سیستم پلاک دارن وگرنه ایرانخودرو دوست نداره ماشین رو تو پارکینگ نگر داره
پارس جدید : 403
تبدیل به سورن زدم : کسی میدونه چه زمانی سورن ها فاکتور میشن ؟ 19 اسفند واریز کردم
پارس : نمیدونید چقدر تخصیص پلاک طول کشید
دی ماهی : کازرون دستشون بالا ببینم چند نفریم