تحریک تقاضای خاموش با طرح جدید خرید خودرو

 

تحریک تقاضای خاموش با طرح جدید خرید خودرو

 
طرح قرعه کشی ۲۵ هزار خودروی ثبت نامی در حالی امروز به پایان می رسد که همواره این پرسش مطرح می شود طرح قرعه کشی خودرو توانسته ضمن کاهش التهاب بازار، منجر به حذف واسطه ها از بازار خودرو و رساندن خودرو به دست مصرف کننده واقعی شود یا خیر؟
 
نخستین دور از قرعه کشی خودروهای ثبت نامی در حالی روز گذشته برای شناسایی ۱۵ هزار برنده خوش شانس محصولات ایران‌خودرو برگزار شد که عطش بازار خودرو در ماه های گذشته منجز به التهاب عمیق این بازار شده است. افزایش تقاضا و کاهش تولید خودرو در کنار یکدیگر این روزها تعادل این بازار جذاب را به هم ریخته و انتظار می رفت با انجام قرعه کشی بازار خودرو تا اندازه ای به آرامش برسد.
 
وضعیت فعلی بازار خودرو در شرایطی است که در سال های نه چندان دور به دلیل افزایش تولید، تقاضا در بازار به شدت دچار کاهش بود و بسته های حمایتی با هدف ترغیب به خرید پیش بینی شده بود و حال نیز کارشناسان معتقدند که قرعه کشی خودرو از التهاب بازار نمی کاهد بلکه افزایش تولید می تواند نیاز بازار را به تعادل برساند.
 
در همین حال امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به بی تاثیری طرح قرعه کشی خودرو در کاهش التهاب بازار می گوید: اجرای این طرح نه تنها منجر به آرام شدن بازار نمی شود بلکه احتمال تشویش بیشتر بازار نیز با اجرای این طرح وجود دارد.
 
وی می افزاید: هر چند اجرای این طرح مانع از واسطه گری و کاهش دلالی در بازار خودرو شده اما با این حال به دلیل ترغیب به ثبت نام و همچنین ایجاد جذابیت خرید خودرو، نمی تواند مانع از افزایش تقاضا شود.
 
امینی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی بازار خودرو تولید است، تصریح می‌کند : تا زمانی که مشکل تولید خودرو حل نشود بازار همچنان ملتهب خواهد بود بنابراین لازم است به جای اجرایی کردن چنین روش هایی به دنبال رفع مشکل اصلی که تولید است، باشیم.
 
وی با تاکید بر ضرورت یافتن راهکارهای اساسی برای حل مشکل التهاب بازار خودرو اظهار می کند: مشکل اصلی صنعت خودرو، تولید است چرا که با کاهش تولید شاهد التهاب‌ در بازار خواهیم بودط بنابراین در کنار انجام چنین اقداماتی لازم است راهکارهایی برای افزایش تولید پیش بینی شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو یکی از ضرورت های تحقق افزایش تولید را تامین قطعه می داند و می افزاید: خودرو مجموعه ای از قطعات است در حالی که قطعه سازان با فاصله گرفتن از عملکردهای مثبت قدیمی خود تبدیل به واردات کننده هایی شده اند که با تغییر رویکرد خودروسازان‌مبنی بر افزایش تولید، توان همراهی از سوی قطعه ساز وجود ندارد که این امر بر قیمت تمام شده و بهره وری خودروسازان تاثیرگذار خواهد بود.
 
امینی در خصوص تاثیر طرح قرعه کشی خودروها و پیش بینی بندهای ویژه بر کاهش دلالی در بازار اظهار می کند: هرچند بندهایی با هدف محدود کردن ورود دلالان در این طرح وجود دارد اما طرح هایی از این دست باعث می شود حتی کسانی که میل به خرید خودرو نداشته و یا اصلا نیازی ندارند نیز ترغیب به ثبت نام شوند که عطش بازار دلیل اصلی این امر خواهد بود.
 
وی در ادامه با تاکید بر این که هدفگذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و تحقق آن تا اندازه زیادی بر عطش بازار تاثیرگذار خواهد بود، تصریح می کند: عدم تعادل در عرضه و تقاضا همواره منجر به التهاب بازار می شود و این امر جز با افزایش تولید کنترل نخواهد شد.
 
عملکرد سازمان های مرتبط با قیپت گذاری خودرو در چند سال اخیر منجر به زیاندهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دو شرکت خودروساز داخلی شده و رقم زیادی از این محل از طریق رانت و دلالی به جیب افراد معدودی رفت و حال نیز پیش بینی می شود طرح قرعه کشی خودرو نه تنها باعث از بین بردن التهاب بازار خودرو نمی شود بلکه هدر رفت میلیاردها تومان از منابع ملی کشور را بدنبال خواهد داشت.این در حالیست که انتظار می رفت در سال جهش تولید عملکرد همه دستگاه ها معطوف به تسهیل فرآیندهای تولید در کشور باشد نه آنکه به بهانه کنترل بازار،پای خود را بیش از گذشته بر گلوی صنایع ملی این کشور بفشارد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 مشکی اصفهان : ثبت نام ٣ بهمن امروز شاسی😠
goli : شما که از رانت سازمانتون استفاده کردی حالا صبر کن یزره
S3 سفید ۱ آبان : ثبت نامی یکم آبان هنوز هیچ خبری از تحویل نیست. هر روز زنگ میزنم میگن تا چند روز دیگه تحویل میدیم. حالا کی، خدا داند
مهدی s5 26 مهر : فکر کنم بازم گیر کرد تا 25 خوب پیش رفت
J4 خاکستری : سلام J4 خاکستری ثبت نام کردم تاریخ 29 فروردین پول رو همون لحظه پرداخت کردم چک ها رو تا سه روز بعد ثبت نام ثبت کردم هنوز تو مرحله پراخت هست فقط قسمت قرارداد شده سبز هست گفتن تحویل تا دو ماه طبیعیه؟
محبی : من امروز رفتم جنت آباد شاسی شد
تارا اتومات : تحویل کی هستید ؟
مجید اصفهان : سلام تاخیر نداره
چانگان cs55🤠 : نمیدونم اینو نپرسیدم ،چون خودم هنوز تکمیل وجه نکردم .
شاهین اتومات 24دی : با سلام، امروز فروش فوری دی ماه کسی فاکتور شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ماهان : 25 دی تکمیل وجه،هنوز خبری نیست .
چشم انتظار فاکتور🥺 : سلام دوستان دنا اپشنال تحویل 11خردادم کسی میدونه کی فاکتور میشه؟
ایکس55پرو : سلام ببخشید تاریخ تحویل سیستمیتون کی بوده؟
محمد : مهلت تکمیل وجه دی ماهی ها تا کی بود؟دوگانه
رانا 29 اسفند : عجله نکن دی ماه تموم نشده
شیرین : سلام علی آقا مهلت تکمیل وجه بهمنی ها تا 20م بود که چیجوری میگفت هنوز مونده
207 اسفند : سلام تکمیل وجه 14 دی تبدیل 19 ماشین 10 روزه گرفتم کل اسناد هم اومده فقط برگه سبز مونده نمایندگی میده یا با پست میاد ؟؟؟؟
مسعود دی ماهی : سلام. برا دونستن پلاک شدن یا نشدن. کافیه برنامه پلیس من رو نصب کنی. البته از طریق سایت سایپا هم میتونی‌ کافیه تو گوگل ، وضعیت خودروی مشتری سایپا رو بنویسی و بری داخل سایت. شماره درخواست و پذیرش و کد ملی ک بعش بدی. بهت نشون میده که ماشینت از شش مرحله، چند مرحله رو طی کرده. یا علی
رضا : S5 140روز شد ،بدون ماشین و معلوم نیست تا کی قرار ادامه داشته باشه مملکت بی صاحب حداقل طرح تعویض بزنند کسی پیشنهادی ندارم واسه پیگیری!؟
Alireza sany : تو اگه حرف نزنی سر وقتش میاد